DROPS / 196 / 37

See You In Dublin by DROPS Design

Strikket nederdel i DROPS Nord. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med falsk patent. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model no-016
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

250-300-350-350-400-450 g farve 19, skovgrøn

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
Tøjet vil strække sig når det er på, det har derfor 2 strikkefastheder.
Strikkefasthed 1:
Når tøjet strikkes og ligger fladt: 24 masker i bredden og 24 pinde i højden (målt i retmasken) med falsk patent = 10 x 10 cm.
Strikkefasthed 2:
Når tøjet er på: 20 masker i bredden og 24 pinde i højden (målt i retmasken) med falsk patent = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 cm og 80 cm til falsk patent.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 60 cm til rib.

TILBEHØR: Ca 70-120 cm elastik

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 77.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

STRIKKEFASTHED:
Strukturen i tøjet vil strække sig i livet når tøjet er på, vi har derfor opgivet 2 strikkefastheder.
Strikkefasthed 1 gælder når tøjet strikkes og ligger fladt.
Det er denne strikkefasthed tøjet skal have når det strikkes.
Strikkefasthed 2 er strikkefastheden nederdelen har i livet når tøjet er i brug.
Strikkefastheden i højden er opgivet efter retmasken, som strikkes over 1 omgang mindre end vrangmasken, fordi retmasken løftes løst over på højre pind på hver 2.omgang. Dvs at 24 pinde i højden målt i retmasken på 10 cm modsvarer 48 pinde målt i vrangmasken på 10 cm i højden.
Målene i måleskitsen er opgivet i cm når tøjet er på.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 172 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 26) = 6,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 6. og 7.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Alle udtagninger gøres på en omgang hvor omslaget og retmasken strikkes ret sammen.
Strik 5 masker i retmasken og omslaget således: Strik omslaget og retmasken ret sammen, men vent med at løfte omslaget og retmasken der blev strikket i af pinden, * slå om højre pind og strik retmasken og omslaget ret sammen *, strik fra *-* totalt 2 gange = 5 masker (= 4 masker taget ud)

MØNSTER:
Se diagram A.1.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

NEDERDEL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Der strikkes først et tillæg, som der senere trækkes et elastik igennem. Derefter fortsættes der i rib og falsk patent. Strukturen i tøjet opfører sig anderledes når tøjet tages i brug – læs STRIKKEFASTHEDER!

TILLÆG:
Slå 172-188-202-228-250-292 masker op på rundpind 2,5 med Nord. Strik 1 omgang vrang. Strik derefter 4 omgange glatstrik. Strik 1 omgang vrang og tag 26-28-32-36-38-44 masker ud jævnt fordelt (= bukkekant) – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 198-216-234-264-288-336 masker. Sæt 1 mærketråd i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

NEDERDEL:
Strik rib (= 2 vrang/ 1 ret) i 8 cm. Skift til rundpind 3 og strik A.1 over alle masker (= 66-72-78-88-96-112 gange rundt). Når første omgang er strikket af A.1 er der 132-144-156-176-192-224 masker på pinden. Omslagen tælles ikke som masker. Når A.1 er strikket 1 gang i højden, repeteres A.1a til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 10 cm fra mærketråden, sættes der 1 mærke i hver 11.-12.-13.-11.-12.-14.retmaske (= 6-6-6-8-8-8 mærker). Derefter tages der 4 masker ud i hver maske med mærke – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 24-24-24-32-32-32 masker taget ud).
Fortsæt rundt med mønster, de nye masker strikkes ind i mønster. Tag ud således på hver 4.-4.-4.-4½.-4½.-4½.cm til arbejdet måler 48-50-52-54-56-58 cm fra mærketråden. Der er ca 348-384-396-464-512-544 masker på pinden. Sørg for at sidste omgang er en omgang med omslag. Luk derefter af med ret over ret og vrang over vrang, MEN omslagene lukkes af som egne masker med ret, dette gøres for at aflukningskanten ikke skal blive for stram.

MONTERING:
Buk tillægget mod vrangen og sy pænt fast, men lad en lille åbning være til at trække elastikken igennem.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 20.09.2018
Rettelse: arbejdet er strikket i falsk patent (ikke halvpatent)

Diagram

= 1 vrang
= strik 2 masker vrang sammen
= slå om, løft 1 maske løs af pinden over på højre pind som om den skulle strikkes vrang
= omslaget og retmasken strikkes ret sammen

Joke Boukema 21.02.2019 - 19:09:

Hallo, ik begrijp het telpatroon niet. Betekent het dat A.1a uit 2 naalden bestaat en A.1 uit 5 naalden? Dus dat je na A.1 vijf keer rond gebreid hebt?

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:01:

Dag Joke,

Klopt zoals je het zegt Je breit eerst inderdaad A.1 helemaal en deze bestaat uit 5 naalden. (De steken in A.1 herhaal je steeds in de breedte). Daarna herhaal je steeds de laatste 2 naalden van A.1, dit is dus A.1a .

Valentina 05.02.2019 - 18:31:

Salve, sono arrivata al punto in cui devo aumentare le maglie ogni 4 cm, seguendo il diagramma A1 mi ritrovo ad effettuare l’ultimo giro in cui lavoro 2 maglie insieme a rovescio ogni 2 cm circa, quindi faccio bene così o devo procedere in un altro modo? Grazie

DROPS Design 05.02.2019 kl. 21:19:

Buongiorno Valentina. Se abbiamo capito correttamente la domanda, se il giro con aumenti coincide con il giro in cui lavora 2 maglie insieme a rovescio, lavora sia gli aumenti che le 2 m insieme. Se preferisce, può aumentare al giro successivo. Buon lavoro!

Sissou 20.01.2019 - 19:23:

Bonsoir; j'arrive pas à mettre ce modèle dans les favoris et comment faire pour retrouver mes anciens favoris. merci d'avance

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:17:

Bonjour Sissou, les favoris ont été momentanément désactivés, ils seront bientôt de retour, merci pour votre compréhension. Bon tricot!

Ildiko 16.01.2019 - 12:20:

I have a question regarding the gauge: 'When garment is worked and is flat: 24 stitches in width and 24 rows vertically (measured in knit stitch) with false English rib = 4'' x 4'' (10 x 10 cm).' I have cast on 24 stitches on 3 mm needle , worked 24 rows and got a 6 x 6 cm end result. What did I do wrong? What should I change to make sure the skirt will have the right measurements? Thank you!

DROPS Design 16.01.2019 kl. 13:10:

Dear Mrs Ildiko, Needle size is only a guide, each knitter is knitting his own way and can work tighter/looser. If you have too many stitches on 10 cm / 4'' switch to larger needles. Happy knitting!

Heidi Gerlev 16.12.2018 - 18:40:

Jeg forstår vist ikke rigtig mønster diagrammet A1 Skal det læses henad med firkant med mørk prik, tom firkant og så næste række firkant med ovalcirkel og dernæst tom firkant osv med de strikke koder, der hører til de firkanter. Hvorfor har man ikke bare sat firkanterne på en lang række?

Emma 25.09.2018 - 16:45:

Hej! Kjolen ser härlig ut men jag förstår inte diagrammet... I förklaringen står att "omslaget och rätmaskan stickas räta tillsammans", men i diagrammet finns ingen rätmaska? Utifrån videon om patent på rundstickor gissar jag att en rätmaska saknas som skulle avslutat första raden?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 08:17:

Hei Emma. Du skal strikke kastet og masken som ble tatt løst av pinnen rett sammen. Dette skjørtet er strikket i falsk patent, mens den videoen som ligger der er helpatent. Vi skal få endret på dette snarlig. Her er videoen av hvordan å strikke falsk patent rundt på rundpinne. God fornøyelse.

Mirte 22.09.2018 - 15:43:

Leuke rok, maar ik begrijp het patroon niet helemaal. Er moet een tunnel gemaakt worden voor het elastiek, en daar staan totaal 6 naalden breiwerk voor. Is dit inderdaad voldoende om een tunnel mee te maken waar een elastiek doorheen past? Alvast bedankt voor het antwoord

DROPS Design 23.09.2018 kl. 19:58:

Dag Mirte, Voor dun elastiek is 6 naalden breiwerk voldoende om een tunnel voor het elastiek te maken. Natuurlijk kun je de tunnel wat breder maken, als elastiek hebt wat een beetje breder is.

Alice 30.08.2018 - 06:55:

Bonjour, je débute au tricot et souhaite essayer de réaliser cette jupe en longueur 65 cm pour voir ce que cela donne (un peu au-dessous des genoux), en taille M, pouvez-vous me dire combien de grammes je dois utiliser en plus? Merci d'avance pour votre réponse! Et merci pour votre site, ses jolis modèles et tutoriels qui les accompagnent. Bien cordialement, Alice

DROPS Design 04.09.2018 kl. 12:32:

Bonjour Alice et merci. Nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. N'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, on pourra fort probablement vous aider. Bon tricot!

Stigne Nilsson 27.08.2018 - 06:08:

Der er vist sneget sig en lille fejl ind i diagrammet... Tegnet for omslag og ret sammen er forskeligt i forklaring og diagrammet

S R 14.08.2018 - 12:50:

Skitsnygg

Kommentere opskrift DROPS 196-37