DROPS / 194 / 22

Autumn Blush by DROPS Design

Strikket bluse med falsk patent og forskydninger i DROPS Eskimo. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ee-640
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------

650-700-750-850-950-1000 g farve 36, ametyst

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
9 masker i bredden og 10 pinde i højden (talt i retmasken fra retsiden) med falsk patent = 10 x 10 cm.
10 masker i bredden og 14 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 og 60 cm eller 80 cm.

fra 12.50 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 12.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 162.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Strik 1 kantmaske retstrik, 1 maske ret, slå om (= 1 maske taget ud), strik ret til der er 2 masker tilbage, slå om (= 1 maske taget ud), 1 maske ret og afslut med 1 kantmaske retstrik (= totalt 2 masker taget ud). Omslagen strikkes drejet på næste pind, det skal ikke blive hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage. Forstykket og bagstykket strikkes hver for sig. Ærmerne strikkes frem og tilbage.

FORSTYKKE:
Slå 78-84-90-96-108-114 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 9 med Eskimo. Første pind strikkes således fra retsiden: Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, * 1 ret, 2 vrang sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, afslut med 1 maske ret og 1 kantmaske retstrik = 53-57-61-65-73-77 masker. Derefter strikkes der således fra vrangen (diagrammerne læses da fra venstre til højre): Strik 1 kantmaske retstrik, A.1 (= 2 masker) over de næste 12-14-16-18-22-24 masker, A.2 (= 26 masker), A.1 over de næste 13-15-17-19-23-25 masker og afslut med 1 kantmaske retstrik. Dvs mønsteret starter og slutter med 1 retmaske i falsk patent indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet, set fra retsiden. Fortsæt mønsteret således.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 48-50-50-52-52-54 cm (der er nu ca 10-10-12-12-14-14 cm tilbage), strikkes A.1 over alle masker (dvs mønsteret fortsætter lige op uden forskydninger).
På næste pind fra retsiden lukkes de midterste 11-11-11-15-15-15 masker af til hals med ret over retmasken og omslaget og vrang over vrang (1 omslag og 1 maske ret = 1 maske) = 21-23-25-25-29-31 masker på hver skulder.
Masken nærmest halsen på hver skulder skal nu være en vrangmaske fra retsiden. Hver skulder strikkes nu færdig hver for sig.

HØJRE SKULDER:
På næste pind fra halsen (= fra retsiden) strikkes der således: Strik 1 maske retstrik, tag omslaget og 1 maske ret løs af pinden som om de skulle strikkes ret sammen, 1 vrang, løft omslaget og masken over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind), strik pinden ud som før. Tag ind således på hver pind fra retsiden totalt 4 gange = 17-19-21-21-25-27 masker. Strik til arbejdet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm. På næste pind fra retsiden lukkes der af. Omslagen og retmasken strikkes ret sammen og lukkes af og vrangmasken lukkes vrang af.

VENSTRE SKULDER:
Strik som højre skulder, men der tages masker ind til hals i slutningen af hver pind fra retsiden således: Strik som før til der er 3 masker tilbage (omslaget tælles ikke som en maske), strik vrangmasken, omslaget og retmasken ret sammen (= 1 maske taget ind) og afslut med 1 maske retstrik.

BAGSTYKKE:
Slå 78-84-90-96-108-114 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 9 med Eskimo. Første pind strikkes således fra retsiden: Strik 1 kantmaske retstrik, * 1 ret, 2 vrang sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, afslut med 1 maske ret og 1 kantmaske retstrik = 53-57-61-65-73-77 masker. Derefter strikkes der således fra vrangen (diagrammet læses da fra venstre til højre): Strik 1 kantmaske retstrik, A.1 til der er 1 maske tilbage og afslut med 1 kantmaske retstrik. Dvs mønsteret starter og slutter med 1 retmaske i falsk patent indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet, set fra retsiden. Fortsæt mønsteret således.
Når arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm (der er nu ca 4 cm tilbage), lukkes de midterste 19-19-19-23-23-23 masker af til hals med ret over retmasken og omslaget og vrang over vrang (1 omslag og 1 maske ret = 1 maske) = 17-19-21-21-25-27 masker på hver skulder. Masken nærmest halsen på hver skulder skal nu være en vrangmaske fra retsiden. Hver skulder strikkes nu færdig hver for sig.

HØJRE SKULDER:
Strik mønster som før med 1 maske retstrik nærmest halsen til arbejdet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm. Luk af på næste pind fra retsiden. Omslagen og retmasken strikkes ret sammen og lukkes af og vrangmasken lukkes vrang af.

VENSTRE SKULDER:
Strik som højre skulder.

ÆRME:
Slå 35-35-38-38-41-41 masker op på rundpind 9 med Eskimo.
Første pind strikkes således fra retsiden: Strik 1 kantmaske retstrik, * 1 ret, 2 vrang sammen *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik = 24-24-26-26-28-28 masker. Derefter strikkes der således fra vrangen (diagrammet læses da fra venstre til højre): Strik 1 kantmaske retstrik, A.1 til der er 1 maske tilbage og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således til arbejdet måler 10 cm, sørg for at sidste pind strikkes fra retsiden. Nu strikkes arbejdet videre i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet. Når arbejdet måler 12 cm tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske og 1 maske i hver side af arbejdet – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 4.-3½.-3½.-3.-2½.-2.cm totalt 8-9-9-10-10-11 gange = 40-42-44-46-48-50 masker. Luk af når arbejdet måler 45-44-43-42-38-37 cm. Strik 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i (= ca 19-20-21-22-23-24 cm ned fra skuldersømmene) og sy ærmesømmene og sidesømmene indenfor 1 kantmaske ned til der er ca 12 cm tilbage (= slids).

HALSKANT:
Saml ca 44 til 56 masker op langs halskanten (sørg for at kanten ikke strammer arbejdet, saml evt flere masker op), sørg for at maskerne kan deles med 2. Strik rib (1 ret/ 1 vrang). Strik totalt 2 omgange, luk derefter af med ret over ret og vrang over vrang.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 20.09.2018
Rettelse: arbejdet er strikket i falsk patent (ikke halvpatent)

Diagram

= vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= slå om, løft 1 vrangmaske løs over på højre pind som om den skulle strikkes vrang (= fra vrangen)
= omslaget og retmasken strikkes ret sammen (= fra retsiden)
= strik 3 masker i retmasken og omslaget således: Strik omslaget og retmasken ret sammen, men vent med at løfte masken og omslaget der strikkes i af pinden, slå om og strik retmasken og omslaget ret sammen 1 gang til = 3 masker, inklusiv omslaget (= 2 masker taget ud)
= løft retmasken og omslaget løs over på højre pind som om de skulle strikkes ret. Strik 1 vrang, 1 omslag og 1 ret (= 3 masker, inklusiv omslaget) ret sammen, løft omslaget og retmasken som blev løftet løs over på højre pind over maskerne som blev strikket ret sammen (= 2 masker taget ind)
= strik 1 omslag, 1 ret, 1 vrang, 1 omslag, 1 ret (= 5 masker, inklusiv omslagen) ret sammen (= 2 masker taget ind)

Delphine 22.02.2019 - 16:03:

Bonjour, Très joli pull que je souhaiterai réaliser, peux ton réaliser cet ouvrage avec des aiguilles fixes ? Merci

DROPS Design 22.02.2019 kl. 16:40:

Bonjour Delphine, seul le col de ce modèle se tricote en rond, le devant, le dos et les manches se tricotent en allers et retours sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, vous pouvez donc utiliser des aiguilles droites, veillez juste à bien conserver la bonne tension car vos mailles seront plus serrées. Vous trouverez ici quelques informations complémentaires sur les aiguilles circulaires.. Bon tricot!

Eva 27.01.2019 - 15:51:

Susanne! A1 finns under ritningens ärm, det är bara 2maskor och 4 varv.

Susanne Nordstrand 24.01.2019 - 00:16:

Hej. Hittade denna fantastiskt fina och lite ovanliga tröja. Men letar förjäves efter diagram A1. Är det jag som är korkad, eller är det så att det fallit bort ur mönstret ??? Ser fram emot ett snabbt svar, och ev en bilaga i ett mail om diagram A1 fattas.?! Vill gärna sticka denna tröja. Mvh Susanne.

Susanne Nordstrand 24.01.2019 - 00:14:

Hej. Hittade denna fantastiskt fina och lite ovanliga tröja. Men letar förjäves efter diagram A1. Är det jag som är korkad, eller är det så att det fallit bort ur mönstret ??? Ser fram emot ett snabbt svar, och ev en bilaga i ett mail om diagram A1 fattas.?! Vill gärna sticka denna tröja. Mvh Susanne.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:53:

Hei Susanne. A.1 ligger helt nederst, ved siden av målskissen. Det er et lite diagram på kun 2 masker og 4 pinner. God fornøyelse

Rosa 08.01.2019 - 17:11:

Kan er geen filmpje gemaakt worden van de steek en de meerderingen en minderingen?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 11:50:

Dag Rosa,

Je verzoek zal ik doorsturen naar de designafdeling.

Ingrid De Heij 04.01.2019 - 19:07:

Er staat dat je een rondbreinaald nodig hebt, maar daar brei je toch steeds aan dezelfde kant? Er wordt volgens het patroon heen en weer gebreid. En het voorpand en achterpand brei je apart. Kunt u mij uitleggen hoe dat zit?

DROPS Design 05.01.2019 kl. 12:57:

Dag Ingrid,

Je kan deze trui inderdaad ook gewoon helemaal met rechte naalden breien.

Mankau 22.12.2018 - 11:32:

Ich trage Größe 42 laut Skizze müsste ich Größe S stricken. Das kann nicht richtig sein.

DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:40:

Liebe Frau Mankau, messen Sie einen ähnlichen Pullover, die Sie haben und gerne tragen. Vergleichen Sie die verschiedenen Massen mit den in der Maßskizze um die passende Größe zu finden. Hier lesen Sie mehr über Grössen. Viel Spaß beim stricken!

Monika 22.12.2018 - 11:29:

Die Größenangaben können nicht stimmen. Ich trage Größe 42 und müsste demnach S stricken

Lia 29.10.2018 - 16:52:

Kunt u me svp helpen met de minderingen bij het figuurtje van het zwarte driehoekje met het lijntje omlaag. Kom er niet uit

DROPS Design 01.01.2019 kl. 21:01:

Dag Lia,

Eerst haal je de omslag en de rechte steek recht of (dus op de rechter naald zetten zonder te breien) Dan brei je 1 averecht, 1 omslag en 1 recht. Deze laatste 3 (averecht, omslag en recht) zet je terug om de linker naald om ze vervolgens recht samen te breien. Dan haal je de omslag en de rechter steek over de zojuist samengebreide steken

Marja 27.09.2018 - 08:45:

Het is eindelijk gelukt met het patroon Bij Stella had je2 video's staan toen had ik het door hoe het moest De video's die bij het patroon staan daar had ik niks aan

Kommentere opskrift DROPS 194-22