DROPS / 194 / 22

Autumn Blush by DROPS Design

Strikket genser med falsk patent og forskyvninger i DROPS Eskimo. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ee-640
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------

650-700-750-850-950-1000 g farge 36, ametyst

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
9 masker i bredden og 10 pinner i høyden (telt i rettmasken fra retten) med falsk patent = 10 x 10 cm.
10 masker i bredden og 14 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 9: lengde på 40 og 60 cm eller 80 cm.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 15.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 18.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 20.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 201.5kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake. Forstykket og bakstykket strikkes hver for seg. Ermene strikkes frem og tilbake.

FORSTYKKE:
Legg opp 78-84-90-96-108-114 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 9 med Eskimo. Første pinne strikkes slik fra retten: Strikk 1 kantmaske RILLE – les forklaring over, * 1 rett, 2 vrang sammen *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker, avslutt med 1 maske rett og 1 kantmaske rille = 53-57-61-65-73-77 masker. Deretter strikkes det slik fra vrangen (diagrammene leses da fra venstre til høyre): Strikk 1 kantmaske rille, A.1 (= 2 masker) over de neste 12-14-16-18-22-24 maskene, A.2 (= 26 masker), A.1 over de neste 13-15-17-19-23-25 maskene og avslutt med 1 kantmaske rille. Dvs mønsteret starter og slutter med 1 rettmaske i falsk patent innenfor 1 kantmaske rille i hver side av arbeidet, sett fra retten. Fortsett mønsteret slik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 48-50-50-52-52-54 cm (det gjenstår nå ca 10-10-12-12-14-14 cm), strikkes A.1 over alle maskene (dvs mønsteret fortsetter rett opp uten forskyvninger).
På neste pinne fra retten felles de midterste 11-11-11-15-15-15 maskene av til hals med rett over rettmasken og kastet og vrang over vrang (1 kast og 1 maske rett = 1 maske) = 21-23-25-25-29-31 masker på hver skulder.
Masken nærmest halsen på hver skulder skal nå være en vrangmaske fra retten. Hver skulder strikkes nå ferdig hver for seg.

HØYRE SKULDER:
På neste pinne fra halsen (= fra retten) strikkes det slik: Strikk 1 maske rille, ta kastet og 1 maske rett løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, 1 vrang, løft kastet og masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt), strikk pinnen ut som før. Fell slik på hver pinne fra retten totalt 4 ganger = 17-19-21-21-25-27 masker. Strikk til arbeidet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm. På neste pinne fra retten felles det av. Kastene og rettmasken strikkes rett sammen og felles av og vrangmasken felles vrang av.

VENSTRE SKULDER:
Strikk som høyre skulder, men det felles masker til hals på slutten av hver pinne fra retten slik: Strikk som før til det gjenstår 3 masker (kastet regnes ikke som en maske), strikk vrangmasken, kastet og rettmasken rett sammen (= 1 maske felt) og avslutt med 1 maske rille.

BAKSTYKKE:
Legg opp 78-84-90-96-108-114 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 9 med Eskimo. Første pinne strikkes slik fra retten: Strikk 1 kantmaske rille, * 1 rett, 2 vrang sammen *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker, avslutt med 1 maske rett og 1 kantmaske rille = 53-57-61-65-73-77 masker. Deretter strikkes det slik fra vrangen (diagrammet leses da fra venstre til høyre): Strikk 1 kantmaske rille, A.1 til det gjenstår 1 maske og avslutt med 1 kantmaske rille. Dvs mønsteret starter og slutter med 1 rettmaske i falsk patent innenfor 1 kantmaske rille i hver side av arbeidet, sett fra retten. Fortsett mønsteret slik.
Når arbeidet måler 54-56-58-60-62-64 cm (det gjenstår nå ca 4 cm), felles de midterste 19-19-19-23-23-23 maskene av til hals med rett over rettmasken og kastet og vrang over vrang (1 kast og 1 maske rett = 1 maske) = 17-19-21-21-25-27 masker på hver skulder. Masken nærmest halsen på hver skulder skal nå være en vrangmaske fra retten. Hver skulder strikkes nå ferdig hver for seg.

HØYRE SKULDER:
Strikk mønster som før med 1 maske rille nærmest halsen til arbeidet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm. Fell av på neste pinne fra retten. Kastene og rettmasken strikkes rett sammen og felles av og vrangmasken felles vrang av.

VENSTRE SKULDER:
Strikk som høyre skulder.

ERME:
Legg opp 35-35-38-38-41-41 masker på rundpinne 9 med Eskimo.
Første pinne strikkes slik fra retten: Strikk 1 kantmaske rille, * 1 rett, 2 vrang sammen *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske, avslutt med 1 kantmaske rille = 24-24-26-26-28-28 masker. Deretter strikkes det slik fra vrangen (diagrammet leses da fra venstre til høyre): Strikk 1 kantmaske rille, A.1 til det gjenstår 1 maske og avslutt med 1 kantmaske rille. Fortsett slik til arbeidet måler 10 cm, avpass at siste pinne strikkes fra retten. Nå strikkes arbeidet videre i glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side av arbeidet. Når arbeidet måler 12 cm økes det 1 maske innenfor 1 kantmaske og 1 maske i hver side av arbeidet – les ØKETIPS! Øk slik på hver 4.-3½.-3½.-3.-2½.-2.cm totalt 8-9-9-10-10-11 ganger = 40-42-44-46-48-50 masker. Fell av når arbeidet måler 45-44-43-42-38-37 cm. Strikk 1 erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy i ermene (= ca 19-20-21-22-23-24 cm ned fra skuldersømmene) og sy ermesømmene og sidesømmene innenfor 1 kantmaske ned til det gjenstår ca 12 cm (= splitt).

HALSKANT:
Plukk opp ca 44 til 56 masker langs halskanten (pass på at kanten ikke strammer arbeidet, plukk evt opp flere masker), avpass slik at maskene er delelig med 2. Strikk vrangbord (1 rett/ 1 vrang). Strikk totalt 2 omganger, fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 20.09.2018
Rettelse: arbeidet er strikket i falsk patent (tidligere halvpatent)

Diagram

= vrang fra retten, rett fra vrangen
= 1 kast, løft 1 vrangmaske løs over på høyre pinne som om den skulle strikkes vrang (= fra vrangen)
= kastet og rettmasken strikkes rett sammen (= fra retten)
= strikk 3 masker i rettmasken og kastet slik: Strikk kastet og rettmasken rett sammen, men vent med å løfte masken og kastet det strikkes i av venstre pinne, lag 1 kast om høyre pinne og strikk rettmasken og kastet rett sammen 1 gang til og slipp deretter maskene av venstre pinne = 3 masker, inkludert kastet
= løft rettmasken og kastet løs over på høyre pinne som om de skulle strikkes rett. Strikk 1 vrang, 1 kast og 1 rett (= 3 masker, inkludert kastet) rett sammen, løft kastet og rettmasken som ble løftet løs over på høyre pinne over maskene som ble strikket rett sammen (= 2 masker felt)
= strikk 1 kast, 1 rett, 1 vrang, 1 kast, 1 rett (= 5 masker, inkludert kastene) masker rett sammen (= 2 masker felt)

Delphine 22.02.2019 - 16:03:

Bonjour, Très joli pull que je souhaiterai réaliser, peux ton réaliser cet ouvrage avec des aiguilles fixes ? Merci

DROPS Design 22.02.2019 kl. 16:40:

Bonjour Delphine, seul le col de ce modèle se tricote en rond, le devant, le dos et les manches se tricotent en allers et retours sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, vous pouvez donc utiliser des aiguilles droites, veillez juste à bien conserver la bonne tension car vos mailles seront plus serrées. Vous trouverez ici quelques informations complémentaires sur les aiguilles circulaires.. Bon tricot!

Eva 27.01.2019 - 15:51:

Susanne! A1 finns under ritningens ärm, det är bara 2maskor och 4 varv.

Susanne Nordstrand 24.01.2019 - 00:16:

Hej. Hittade denna fantastiskt fina och lite ovanliga tröja. Men letar förjäves efter diagram A1. Är det jag som är korkad, eller är det så att det fallit bort ur mönstret ??? Ser fram emot ett snabbt svar, och ev en bilaga i ett mail om diagram A1 fattas.?! Vill gärna sticka denna tröja. Mvh Susanne.

Susanne Nordstrand 24.01.2019 - 00:14:

Hej. Hittade denna fantastiskt fina och lite ovanliga tröja. Men letar förjäves efter diagram A1. Är det jag som är korkad, eller är det så att det fallit bort ur mönstret ??? Ser fram emot ett snabbt svar, och ev en bilaga i ett mail om diagram A1 fattas.?! Vill gärna sticka denna tröja. Mvh Susanne.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:53:

Hei Susanne. A.1 ligger helt nederst, ved siden av målskissen. Det er et lite diagram på kun 2 masker og 4 pinner. God fornøyelse

Rosa 08.01.2019 - 17:11:

Kan er geen filmpje gemaakt worden van de steek en de meerderingen en minderingen?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 11:50:

Dag Rosa,

Je verzoek zal ik doorsturen naar de designafdeling.

Ingrid De Heij 04.01.2019 - 19:07:

Er staat dat je een rondbreinaald nodig hebt, maar daar brei je toch steeds aan dezelfde kant? Er wordt volgens het patroon heen en weer gebreid. En het voorpand en achterpand brei je apart. Kunt u mij uitleggen hoe dat zit?

DROPS Design 05.01.2019 kl. 12:57:

Dag Ingrid,

Je kan deze trui inderdaad ook gewoon helemaal met rechte naalden breien.

Mankau 22.12.2018 - 11:32:

Ich trage Größe 42 laut Skizze müsste ich Größe S stricken. Das kann nicht richtig sein.

DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:40:

Liebe Frau Mankau, messen Sie einen ähnlichen Pullover, die Sie haben und gerne tragen. Vergleichen Sie die verschiedenen Massen mit den in der Maßskizze um die passende Größe zu finden. Hier lesen Sie mehr über Grössen. Viel Spaß beim stricken!

Monika 22.12.2018 - 11:29:

Die Größenangaben können nicht stimmen. Ich trage Größe 42 und müsste demnach S stricken

Lia 29.10.2018 - 16:52:

Kunt u me svp helpen met de minderingen bij het figuurtje van het zwarte driehoekje met het lijntje omlaag. Kom er niet uit

DROPS Design 01.01.2019 kl. 21:01:

Dag Lia,

Eerst haal je de omslag en de rechte steek recht of (dus op de rechter naald zetten zonder te breien) Dan brei je 1 averecht, 1 omslag en 1 recht. Deze laatste 3 (averecht, omslag en recht) zet je terug om de linker naald om ze vervolgens recht samen te breien. Dan haal je de omslag en de rechter steek over de zojuist samengebreide steken

Marja 27.09.2018 - 08:45:

Het is eindelijk gelukt met het patroon Bij Stella had je2 video's staan toen had ik het door hoe het moest De video's die bij het patroon staan daar had ik niks aan

Kommentér oppskrift DROPS 194-22