DROPS / 196 / 1

Miss Moss by DROPS Design

Raglánový pulovr pletený ažurovým a perličkovým vzorem shora dolů z dvojité příze DROPS Air. Velikost S - XXXL.

DROPS Design: model č. ai-166
Skupina přízí C + C nebo E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 g, barva č. 12, mech

-------------------------------------------------------
POMŮCKY:

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
11 ok na šířku a 15 řad na výšku lícovým žerzejem dvojitou přízí = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE č.8, dlouhé 40 a 60 nebo 80 cm.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE č.7, dlouhé 40 a 60 nebo 80 cm na lemy.
Uvedená síla jehlic je pouze orientační. Máte-li ve svém zkušebním vzorku více ok na 10 cm, použijte jehlice silnější. Pokud máte naopak méně ok na 10 cm, použijte jehlice slabší.

-------------------------------------------------------

Přízi na tento model můžete mít už za 1176Kč. Více zde.

Návod

VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

TIP – PŘIDÁVÁNÍ/UJÍMÁNÍ:
Abychom vypočítali, jak často musíme přidávat/ujímat, vydělíme celkový počet ok na jehlici (např. 50 ok) počtem ok, která potřebujeme přidat/ujmout (tj. 6), takže 50 : 6 = 8,3.
V tomto případě tedy přidáme za každým zhruba 8. okem. Přidáváme nahozením a v následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.
Při ujímání spleteme hladce dohromady každé zhruba 7. a 8 oko.

PERLIČKOVÝ (HRÁŠKOVÝ) VZOR:
1. kruhová řada: *1 oko hladce, 1 oko obrace*, *-* opakujeme.
2. kruhová řada: oka pleteme opačně, než se jeví - nad okem hladce tedy pleteme obrace, nad okem obrace pleteme hladce; tuto kruhovou řadu stále opakujeme.

VZOR: 
Viz schémata A.1 a A.2. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost.

RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ:
Přidáváme 1 oko na obou stranách 2 hladce pletených ok v každém raglánovém “švu”, tj. ve všech místech, kde se stýkají rukávy s trupem (= v jedné kruhové řadě přidáme vždy 8 ok). Přidáváme nahozením.
V následující kruhové řadě pleteme nahození hladce za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky – s výjimkou předního dílu, kde pleteme nahození hladce běžným způsobem, aby naopak vznikly ozdobné dírky.
Nová oka pak zapracujeme do vzoru (tj. do perličkového vzoru na rukávech, do lícového žerzeje na zadním dílu a do ažurového vzoru či lícového žerzeje na předním dílu).

TIP - UJÍMÁNÍ (rukávy): 
Na každé straně značky ujmeme 1 oko, takto - začínáme 1 oko před značkou: 3 oka spleteme hladce = 1 oko (značku přesuneme před toto oko).

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

PULOVR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v kruhových řadách na kruhové jehlici, shora dolů. Aby svetr lépe seděl, můžeme pomocí zkrácených řad mírně vytvarovat, zvýšit zadní průkrčník. Pokud průkrčník tvarovat nechcete, můžete příslušnou pasáž vynechat a průkrčník plést stejně jako na předním dílu – viz odstavec ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku. Rukávy pleteme v kruhových řadách na krátké kruhové jehlici či ponožkových jehlicích.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na kruhovou jehlici č.7 nahodíme 2 vlákny příze Air (= dvojitou přízí) 50-50-52-56-58-60 ok a upleteme 1 kruhovou řadu hladce. Pokračujeme pružným vzorem 1/1 (tj. střídáme 1 oko hladce, 1 obrace) do výše 3 cm. Pak pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 6-6-8-4-6-0 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ/UJÍMÁNÍ = 56-56-60-60-64-60 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.8.
Nyní můžeme vytvarovat zadní průkrčník. Pokud průkrčník tvarovat nechcete, přejděte přímo k pletení sedla.

ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku:
Tento odstavec můžete přeskočit a pokračovat hned pletením sedla.
Označíme si začátek kruhové řady = střed zadního průkrčníku. Pleteme lícovým žerzejem zkrácené řady, začínáme lícovou řadou: upleteme hladce 6-6-6-7-7-7 ok za značkou, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 12-12-12-14-14-14 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme, upleteme hladce 18-18-18-21-21-21 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 24-24-24-28-28-28 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme, upleteme hladce 30-30-30-35-35-35 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace zpět k začátku kruhové řady, pak upleteme obrace 10 ok za značkou a práci otočíme. Následující kruhovou řadu (tj. sedlo) začneme plést právě zde.

SEDLO:
Do pleteniny vložíme značku – NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!
Pak vložíme do pleteniny 4 další značky, takto (oka nepleteme, jen rozmístíme značky): 1. značkou označíme začátek kruhové řady (= přechod mezi rukávem a zadním dílem), 2. značku vložíme za dalších 19 ok (= zadní díl), 3. značku umístíme za následujících 9-9-11-11-13-11 ok (= rukáv) a 4. značku dáme za dalších 19 ok (= přední díl). Mezi 4. a 1. značkou leží 9-9-11-11-13-11 ok (= rukáv).
Následující kruhovou řadu pleteme takto – kruhová řada začíná u 1. značky, v místě, kde se stýká rukáv a zadní díl: 1 oko hladce, 1x nahodíme, 17 ok lícovým žerzejem (= zadní díl), 1x nahodíme, 2 oka hladce (značka leží mezi nimi), 1x nahodíme, 7-7-9-9-11-9 ok PERLIČKOVÝM VZOREM – viz výše (= rukáv), 1x nahodíme, 2 oka hladce (značka leží mezi nimi), 1x nahodíme, vzor A.1 (= 17 ok – zvolte si schéma pro požadovanou velikost = přední díl), 1x nahodíme, 2 oka hladce (značka leží mezi nimi), 1x nahodíme, 7-7-9-9-11-9 ok perličkovým vzorem (= rukáv), 1x nahodíme, 1 oko hladce.
První přidání pro RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ – viz výše – je nyní dokončeno (= v kruhové řadě jsme přidali 8 ok). V tomto rozvržení vzoru pokračujeme a dál přidáváme pro raglán v každé 2. kruhové řadě, celkem 15-17-18-19-20-22x (včetně prvního přidání popsaného výše). POZN.: po dokončení celé sekvence vzoru A.1 (na výšku) nám zbývá přidat pro raglán ještě 2-4-5-6-3-5x. Pak pleteme namísto vzoru A.1 vzor A.2 (= 43-43-43-43-51-51 ok), poslední přidání pleteme průběžně lícovým žerzejem na každé straně vzoru A.2. Sekvenci vzoru A.2 stále opakujeme (na výšku), až do ukončení práce.
Po posledním raglánovém přidání máme na jehlici 176-192-204-212-224-236 ok. Pokračujeme ve stejném rozvržení vzoru jako dosud, už bez přidávání, až do výše 21-23-24-26-27-29 cm od značky na začátku sedla.
Následující kruhovou řadu pleteme takto:
50-54-57-60-63-68 ok lícovým žerzejem (= zadní díl), následujících 37-41-43-43-45-45 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 4-4-4-6-8-10 nových ok (= podpaží), 4-6-8-10-8-11 ok upleteme lícovým žerzejem, dál pleteme vzor A.2 (= 43-43-43-43-51-51 ok) a 4-6-8-10-8-11 ok lícovým žerzejem (= přední díl), následujících 37-41-43-43-45-45 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 4-4-4-6-8-10 nových ok (= podpaží) a upleteme poslední 1-1-2-3-4-5 oka (= zadní díl). Trup a rukávy dokončíme odděleně.
DÍL NYNÍ MĚŘÍME OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 110-118-126-138-150-166 ok. Doprostřed 4-4-4-6-8-10 nových ok v podpaží na každé straně vložíme značku. Kruhovou řadu začínáme u jedné z těchto značek; značky snímáme vždy do aktuálně pletené řady. Pokračujeme lícovým žerzejem a vzorem A.2. Ve výši 24-24-25-25-26-26 cm od podpaží (tj. asi 48-50-52-54-56-58 c­­m od ramene) pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 16-18-18-20-22-24 ok = 126-136-144-158-172-190 ok.
Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.7 a upleteme 4 cm výšky pružným vzorem 1/1. Pak všechna oka dle vzoru uzavřeme – abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, použijeme na uzavírání ok jehlice č.8.
Pulovr měří asi 52-54-56-58-60-62 cm (od ramene).

RUKÁV:
Odložených 37-41-43-43-45-45 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na krátkou kruhovou jehlici/ponožkové jehlice č.8 a navíc k nim nabereme po 1 oku z každého ze 4-4-4-6-8-10 nově nahozených ok v podpaží = 41-45-47-49-53-55 ok. Doprostřed 4-4-4-6-8-10 nových ok v podpaží vložíme značku – kruhová řada začíná zde. Pleteme perličkovým vzorem. Ve výši 2 cm ujmeme na každé straně značky 1 oko - viz TIP - UJÍMÁNÍ. Takto ujmeme vždy po 4-3,5-2,5-3-2-2 cm výšky, celkem 7-8-9-9-11-11x = 27-29-29-31-31-33 ok. Dál pleteme až do výše 36-34-34-32-32-30 cm (od podpaží). Pak upleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 5 ok = 32-34-34-36-36-38 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.7 a upleteme 5 cm výšky pružným vzorem 1/1. Rukáv měří asi 41-39-39-37-37-35 cm (od podpaží). Pak všechna oka dle vzoru uzavřeme – abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, uzavíráme jehlicí č.8.

= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující kruhové řadě pleteme nahození hladce - vznikne dírka
= 2 oka spleteme hladce
= 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 1 oko sejmeme hladce, 2 oka spleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme

Calina 05.03.2019 - 09:48:

Jeg er gået i gang med denne trøje. Udtagningerne på ærmerne driller mig, da ærmet skal strikkes i perlestrik og en udtagning på ærmet skal jo strikkes drejet ret. På den måde vil det jo ikke passe med perlestrikken. Hvad skal jeg gøre?

Mia Merethe 03.03.2019 - 20:36:

Jeg lurer på etter økningen til raglan står det at jeg skal strikke videre etter mønster A2, Men på mønster er det kun en maske på starten jeg har 5 etter økningen. Skal jeg fortsette med de 5 eller hvordan gjøres det? På forhånd takk :)

DROPS Design 04.03.2019 kl. 15:00:

Hei Mia. Du begynner å strikke A.2 før økningene til raglan er ferdig: Når A.1 er strikket ferdig i høyden gjenstår det 2-4-5-6-3-5 økninger til raglan. Du strikker A.2 over de samme maskene som du striket A.1, og de økte maskene strikkes fortløpende i glattstrikk på hver side av A.2. God fornøyelse

Helle Rothausen 04.02.2019 - 21:14:

Hej, jeg vil strikke denne flotte trøje :) Har der været bemærkninger fra andre om fejl i opskriften eller måske steder der er svære at forstå ? Mvh Helle

DROPS Design 06.02.2019 kl. 10:37:

Hej Helle, nej der har kun været spørgsmål til størrelserne. Du finder målene på trøjen i måleskitsen nederst i opskriften. Her under kommentarer kan du selv læse hvad andre har spurgt om eller kommenteret :)

CELINE ACARD 06.01.2019 - 01:17:

Le nombre de pelotes est il exact ? Cela me semble peu pour tricoter avec deux fils ... je tricote serré en plus ... merci d'avance pour votre réponse . Bien cordialement

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:09:

Bonjour Mme Acard, si votre tension est juste en hauteur comme en largeur, le nombre de pelotes requis devrait être juste. Pensez à bien vérifier votre échantillon et ajustez la taille des aiguilles si besoin pour que vous ayez bien les 11 m x 15 rangs jersey = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Mona Røed 28.12.2018 - 22:24:

Jeg strikker denne i str. xxxl. Ermet mitt er nå 40 cm målt fra delingen, men det er fortsatt ikke langt nok. Er det feil i oppskriften?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 11:52:

Hei Mona. Målene i oppskriften stemmer overens med målene på målskissen nederst. Vi råder alltid til å se på denne ved valg av størrelse. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du tilpasser plagget til dine mål, og strikker ermene lenger enn det som står. Vær da obs på at dette kan påvirke garnforbruket. God fornøyelse.

Grethe Nielsen 18.12.2018 - 14:46:

Kan blusen strikkes med kun 1 tråd?

DROPS Design 19.12.2018 kl. 07:14:

Hei Grethe. Om du vil strikke genseren i Air må du bruke 2 tråder for at strikkefastheten skal bli korrekt. Men, om du bytter til et garn i grangruppe E, som for eksempel Eskimo eller Andes, kan du strikke med kun 1 tråd. God fornøyelse

Marion 02.12.2018 - 17:19:

Hallo, sind die cm Angaben bei den Ärmeln in der richtigen Reihenfolge? 36 cm für Größe S und 30 cm für die größte Größe? Vielen Dank!

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:57:

Liebe Marion, die kürzeren Maße bei den größeren Größen werden durch eine längere Passe ausgeglichenn - dh die Massen in der Anleitung sowie in der Maßskizze stimmen. Viel Spaß beim stricken!

Sarah 11.11.2018 - 11:58:

Hallo, vielen Dank für dieses wunderschöne Strickmuster! Ich stricke es gerade in Größe S. Leider geht mir schon im Rumpfteil die Wolle aus. Könnte es sein, dass in der Angabe des Verbrauchs ein Fehler ist? Bei Größe S steht 400 g. Müssten es 800 g sein, da der Faden doppelt genommen wird? Ich bin mir nicht sicher, wieviel ich nach kaufen muss. Vielen Dank schon einmal im Voraus!

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:05:

Liebe Sarah, für den Pullover in S braucht man 400 g DROPS Air, wenn Sie eine Alternative benutzt haben, haben Sie auch die Länge kalkuliert? Siehe hier oder benutzen Sie unser Garnumrechner. Viel Spaß beim stricken!

Trine Sønstevold 29.10.2018 - 17:50:

Jeg lurer på hvilken str jeg skal velge på Miss Moss. Hva er målene?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 07:48:

Hei Trine, Målene for hver størrelse er i en skisse i bunnen av oppskriften. God fornøyelse!

Moussier 08.09.2018 - 21:24:

Bonjour. Sur les diagrammes doit on considérer chaque rangée comme des rangs impairs qu il faut tricoter toujours à l endroit du travail ? Et de ce fait les retours ( envers du travail) doivent être tricotés comme les mailles se présentent . Merci pour votre réponse et bravo pour tous ces modèles

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:15:

Bonjour Mme Moussier, quand on tricote en rond, on va tricoter tous les rangs des diagrammes en les lisant de droite à gauche (en commençant en bas à droite), les mailles vont se tricoter comme elles doivent se présenter sur l'endroit. Bon tricot!

Přidejte komentář k návodu DROPS 196-1