DROPS / 192 / 2

Lawless by DROPS Design

Stickad huvmössa med halsvärmare i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Karisma. Arbetet är stickat uppifrån och ner med rätstickning. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-154
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-300-350 g färg 02, svart
Eller använd:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-350-350 g färg 05, svart

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 48 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 80 cm till själva plagget i rätstickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 2,5: längd på 40 cm till resår.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 40.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 240kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Sticka tills det återstår 1 maska före markören, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

HUVMÖSSA MED HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka uppifrån och ner. Till sist sys arbetet ihop mitt bak och på toppen av huvan.

HUVMÖSSA MED HALSVÄRMARE:
Lägg upp 100 maskor på rundsticka 3 med Merino Extra Fine eller Karisma. Sticka RÄTSTICKNING - läs förklaring ovan, fram och tillbaka. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 24 cm läggs det upp maskor i slutet på varje varv i varje sida så här: Lägg upp 1 maska 2 ggr och 2 maskor 5 ggr (= 12 maskor ökade i varje sida) = 124 maskor. I slutet på nästa varv läggs det upp 28 maskor i slutet på varvet = 152 maskor. Sticka rätmaskor till mitt bak på huvan genom att sticka 62 rätmaskor från efter de 28 maskorna som lades upp mitt fram. Nu delas arbetet mitt bak så att det stickas fram och tillbaka från mitt bak (detta görs så att sömmen kommer mitt bak). Sticka rätstickning fram och tillbaka till arbetet mäter 10 cm från de 28 maskorna som lades upp mitt fram. Nu sätts det 8 markörer i arbetet så här: Börja mitt bak och sätt första markören efter 10 maskor, sedan sätts de nästa 7 markörerna efter 19 maskor, det är nu 9 maskor kvar på stickan efter sista markören. Fortsätt sedan med rätstickning. På nästa varv från rätsidan ökas det 1 maska på varje sida av varje markör - läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med ca 3 cm mellanrum totalt 6-7-8 ggr = 248-264-280 maskor. Fortsätt vidare till arbetet mäter totalt 58-60-62 cm. Maska av med 2 trådar. Plocka upp från rätsidan 158 maskor runt ansiktsöppningen på kort rundsticka 2,5. Sticka 1 varv avigt, 1 varv rätt, 1 varv avigt, 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 6 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Vik kanten dubbel mot avigsidan och sy fast den.

MONTERING:
Sy ihop huvmössan i de yttersta maskbågarna mitt bak och på toppen av huvan.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 192-2) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (25)

Franca Polenghi 10.10.2019 - 13:58:

Buongiorno, per favore, potreste mandarmi una mail con il modello ( disegno) di questo scaldacollo con cappuccio?? Purtroppo non capisco le spiegazioni per via della traduzione. Vi ringrazio in anticipo. Cordiali saluti, Franca

DROPS Design 10.10.2019 kl. 14:37:

Buongiorno Franca. Purtroppo non abbiamo altro materiale se non quello pubblicato. Se ci indica quali passaggi non sono chiari, possiamo provare ad aiutarla. Può, se preferisce, anche rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia che sarà in grado di assisterla al meglio. Buon lavoro!

Franca Polenghi 06.10.2019 - 22:14:

Domanda : Posso lavorare questo modello ai ferri dritti? Mi potete dare qualche consiglio sull'esecuzione, per favote? Grazie

DROPS Design 06.10.2019 kl. 22:47:

Buongiorno Franca. Le spiegazioni sono già per una lavorazione in ferri di andata e ritorno. I ferri circolari vengono consigliati per rendere più agevole il lavoro dato il numero elevato di maglie. Buon lavoro!

Maria 30.09.2019 - 10:14:

Byłoby wspaniale zobaczyć schemat. Nawet moja mama jako doświadczona dziewiarka rozłożyła ręce nad tym opisem, i brak jej pomysłu jak ten projekt ma wyglądać.

DROPS Design 30.09.2019 kl. 16:05:

Witaj Mario, pracujemy nad tym :) faktycznie byłoby szkoda nie mieć takiego ubrania w szafie. Pozdrawiamy!

Maria 28.09.2019 - 08:00:

Obawiam się że jak moje poprzedniczki trudno mi zrozumieć moment dodawania oczek i kształt robótki. I co Państwo uważają za "środek tyłu", tył wyrobu czy tył robótki... Może jednak byłaby możliwość zamieszczenia schematu? Wyrób jest piękny, byłoby miło zrobić go dla siebie...

DROPS Design 29.09.2019 kl. 18:33:

Witaj Mario! Schematyczny rysunek bardzo by się przydał, zgłoszę taką prośbę. Sprawdzaj na stronie. Pozdrawiamy!

Wiebke Krüger 31.08.2019 - 12:33:

Guten Tag, wenn ich die Anleitung richtig verstehe werden für den Halsteils vorne Maschen angeschlagen, die Arbeit vorne geschlossen und hinten in der Mitte geteilt für die Naht. In dem Fall könnte ich doch ebensogut in Runden weiterarbeiten, wenn ich das Muster berücksichtige, also abwechselnd eine Runde rechts eine links stricke, richtig? Vielen Dank für die Hilfe

DROPS Design 02.09.2019 kl. 09:44:

Liebe Frau Krüger, so können Sie auch stricken, wenn Sie die Naht vermeiden möchten. Viel Spaß beim stricken!

Katerina Said 28.08.2019 - 12:40:

Please can you e-mail me a diagram of this pattern (192-2) ? Thank you

DROPS Design 28.08.2019 kl. 13:40:

Dear Mrs Said, there is no diagram to this pattern, only written pattern - should you have any question, please feel free to ask here, or contact your DROPS store for any individual assistance. - even per mail or telephone Happy knitting!

Dorthe Susanne Nielsen 29.06.2019 - 23:08:

Når jeg har slået de 28 masker op og strikket de 62 masker efter dem, så jeg når midt bagpå, skal jeg så vende og strikke den anden vej? Og skal jeg så strikke de sidste 62 masker vrang, for ikke at få to rækker retmasker til at ligge ovenpå hinanden?

DROPS Design 05.07.2019 kl. 14:46:

Hej Dorthe, Når du strikker ret både frem og tilbage på pinden, og vender ved midterste maske bagpå, så strikker du ret hele vejen tilbage til du kommer til midt bagpå igen. Således strikker du nu ret frem og tilbage på pinden fra midt bagpå. God fornøjelse!

DE OLIVEIRA COSTA 15.04.2019 - 14:50:

Bonjour, pourriez-vous publier un schéma de cet ouvrage? Merci.

DROPS Design 15.04.2019 kl. 18:21:

Bonjour Mme De Oliveira Costa! Votre demande a ete notifiee. Le schema sera ajoute apres les Paques, des le 23 avril. Bon travail!

Joan Bech 10.03.2019 - 21:37:

Hvad gør jeg med de masker der ikke strikkes efter udtagning af de 28 Master og 62 strikket, arbejdet er jo delt, kan ikke hitte hvornår jeg skal tage dem.

DROPS Design 14.03.2019 kl. 11:33:

Hej Joan, jo du strikker stadigvæk alle masker, men nu strikker du frem og tilbage fra midt bagpå. God fornøjelse!

Henriete Bertelssen 09.12.2018 - 10:27:

Skal de 28 masker sættes på en tråd og ikke strikkes med? Skal jeg strikke de 62 masker på begge sider af de 28 maske? Opskrift er ikke let at forstå.

DROPS Design 10.12.2018 kl. 09:45:

Hei Henriette, Etter at du har lagt opp 28 masker på slutten av pinnen, strikker du over de 28 maskene og videre over de neste 62 maskene. Du er nå midt bak. Her snur du, og strikker nå frem og tilbake over alle maskene, med start og slutt midt bak (dette er halsen på hetten). God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 192-2