DROPS / 192 / 2

Lawless by DROPS Design

Stickad huvmössa med halsvärmare i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Karisma. Arbetet är stickat uppifrån och ner med rätstickning. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-154
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-300-350 g färg 02, svart
Eller använd:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-350-350 g färg 05, svart

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 48 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 80 cm till själva plagget i rätstickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 2,5: längd på 40 cm till resår.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 28.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 168kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Sticka tills det återstår 1 maska före markören, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

HUVMÖSSA MED HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka uppifrån och ner. Till sist sys arbetet ihop mitt bak och på toppen av huvan.

HUVMÖSSA MED HALSVÄRMARE:
Lägg upp 100 maskor på rundsticka 3 med Merino Extra Fine eller Karisma. Sticka RÄTSTICKNING - läs förklaring ovan, fram och tillbaka. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 24 cm läggs det upp maskor i slutet på varje varv i varje sida så här: Lägg upp 1 maska 2 ggr och 2 maskor 5 ggr (= 12 maskor ökade i varje sida) = 124 maskor. I slutet på nästa varv läggs det upp 28 maskor i slutet på varvet = 152 maskor. Sticka rätmaskor till mitt bak på huvan genom att sticka 62 rätmaskor från efter de 28 maskorna som lades upp mitt fram. Nu delas arbetet mitt bak så att det stickas fram och tillbaka från mitt bak (detta görs så att sömmen kommer mitt bak). Sticka rätstickning fram och tillbaka till arbetet mäter 10 cm från de 28 maskorna som lades upp mitt fram. Nu sätts det 8 markörer i arbetet så här: Börja mitt bak och sätt första markören efter 10 maskor, sedan sätts de nästa 7 markörerna efter 19 maskor, det är nu 9 maskor kvar på stickan efter sista markören. Fortsätt sedan med rätstickning. På nästa varv från rätsidan ökas det 1 maska på varje sida av varje markör - läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med ca 3 cm mellanrum totalt 6-7-8 ggr = 248-264-280 maskor. Fortsätt vidare till arbetet mäter totalt 58-60-62 cm. Maska av med 2 trådar. Plocka upp från rätsidan 158 maskor runt ansiktsöppningen på kort rundsticka 2,5. Sticka 1 varv avigt, 1 varv rätt, 1 varv avigt, 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 6 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Vik kanten dubbel mot avigsidan och sy fast den.

MONTERING:
Sy ihop huvmössan i de yttersta maskbågarna mitt bak och på toppen av huvan.

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar här!

Britt Arrfors 20.08.2018 - 09:25:

Hej! mönster 192-2 Lawless. När jag lagt upp 28 m ska arbetet delas mitt bak. Sedan står det inte att övriga maskor sätts på tråd och stickas var för sig men antar att det måste bli så? Ska jag sedan sticka andra sidan och därefter sätta ut markörerna? Förstår inte alls den delen. Kan jag får en bättre förklaring på denna del. Tack!

DROPS Design 20.08.2018 kl. 17:47:

Hej, du ska fortsätta sticka fram och tillbaka över alla maskor, men från mitt bak. Då stämmer det när märktrådarna sätts i arbetet.

MariaD 31.07.2018 - 17:52:

Je zou mij heel blij maken met een haakversie van dit leuke patroon :-)

Francoise 25.07.2018 - 15:35:

Pourriez-vous publier un croquis de l'ouvrage à plat avant coutures finales? Cela aide bien à comprendre les explications, surtout sans doute pour les débutantes comme moi...

DROPS Design 25.07.2018 kl. 15:51:

Bonjour Françoise, une demande de schéma a été transmise à nos stylistes, en prenant le nombre de mailles autour des épaules après les augmentations, la circonférence totale sera de 108-115-122 cm. Bon tricot!

Anne Carlisle 19.07.2018 - 04:49:

I sure wish this was available in US English.

DROPS Design 19.07.2018 kl. 09:43:

Dear Mrs Carlisle, the US English pattern will be available soon. Happy knitting!

Rikke Piil Josefsen 12.07.2018 - 17:14:

Minder mig om middelalderen. tror den vil være dejlig til gå turene med hunden de kolde vintre dage, den må jeg også strikke.

Christina 11.07.2018 - 11:42:

Hvordan regner man sin huestørrelse ud?

DROPS Design 13.07.2018 kl. 14:57:

Hei Christina. Selve hetten er one-size, det deles inn i størrelser først etter at hetten er ferdig, så størrelsene går på skuldrvidden og høyden og ikke på omkretsen av hodet. Med strikkefastheten på 23 masker per 10 cm vil omkretsen på skuldrene etter alle økinger = 108 – 115 – 122 cm (hele veien rundt). Det er nå sendt inn forespørsel om å få laget en målskisse for dette plagget. God fornøyelse.

Katrin 04.07.2018 - 04:37:

Perfect! I'm waiting for a pattern!

Zabeth 27.06.2018 - 21:49:

Une capuche qui descend sur le haut des épaules pour avoir bien chaud et se protéger du vent. En plus le fil Mérino extra fine a tout pour plaire : une belle palette de coloris et une matière très douce.

Tanja 10.06.2018 - 00:43:

Morsom, og sikkert varm. Håper denne kommer med.

Ursula 05.06.2018 - 15:46:

Like a Hood (Gugel) from the Middle Ages! Perfect! I`ve been looking for it! It`s warm, terrific for the winter!

Kommentér oppskrift DROPS 192-2