DROPS / 192 / 2

Lawless by DROPS Design

Strikket hettelue med hals i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Karisma. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med riller. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-154
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-300-350 g farge 02, sort
Eller bruk:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300-350-350 g farge 05, sort

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
23 masker i bredden og 48 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 80 cm til selve plagget i rillestrikk.
DROPS RUNDPINNE NR 2,5: lengde på 40 cm til vrangbord.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 234kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

HETTELUE MED HALS - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Til sist sys arbeidet sammen midt bak og på toppen av hetten.

HETTELUE MED HALS:
Legg opp 100 masker på rundpinne 3 med Merino Extra Fine eller Karisma. Strikk RILLER - les forklaring over, frem og tilbake. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 24 cm legges det opp masker på slutten av hver pinne i hver side slik: Legg opp 1 maske 2 ganger og 2 masker 5 ganger (= 12 masker økt i hver side) = 124 masker. På slutten av neste pinne legges det opp 28 masker på slutten av pinnen = 152 masker. Strikk rett til midt bak på hetten ved å strikke 62 masker rett fra etter de 28 maskene som ble lagt opp midt foran. Nå deles arbeidet midt bak slik at det strikkes frem og tilbake fra midt bak (dette gjøres slik at sammensyingen kommer midt bak). Strikk riller frem og tilbake til arbeidet måler 10 cm fra de 28 maskene som ble lagt opp midt foran. Nå settes det 8 merketråder i arbeidet slik: Start midt bak og sett første merketråd etter 10 masker, videre settes de neste 7 merketrådene etter 19 masker, det er nå 9 masker igjen på pinnen etter siste merketråd. Fortsett videre med riller. På neste pinne fra retten økes det 1 maske på hver side av hver merketråd - les ØKETIPS. Øk slik på ca hver 3.cm totalt 6-7-8 ganger = 248-264-280 masker. Fortsett videre til arbeidet måler totalt 58-60-62 cm. Fell av med 2 tråder. Plukk opp fra retten 158 masker rundt ansiktsåpningen på liten rundpinne 2,5. Strikk 1 omgang vrang, 1 omgang rett, 1 omgang vrang, 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (1 rett / 1 vrang) i 6 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Brett kanten dobbelt mot vrangen og sy den fast.

MONTERING:
Sy sammen hettenluen i ytterste ledd av ytterste maske midt bak og på toppen av hetten.

Kommentarer / Spørsmål (31)

Anna 19.11.2020 - 19:18:

Hetten er nydelig, men oppskriften er dårlig beskrevet, og svarene som gis er ikke med på å gjøre det tydeligere hva som skal skje. Jeg har samme spørsmål som de fleste andre: Jeg har lagt opp 28 nye masker på slutten av pinnen. \r\na) Skal jeg så strikke tilbake (de 28 + 62)?\r\nb) Hva i alle dager mener dere når dere svare at vi skal fortsette å strikke frem og tilbake over alle masker, men fra midt bak? Er det mulig å forsøke forklare på en annen måte? Takk!

DROPS Design 24.11.2020 kl. 10:01:

Hei Anna. Når du har lagt opp de 28 nye maskene, fortsetter du å strikke 62 masker rett (ikke snu, men strikk de 62 maskene fra venstre pinne). Når du har strikket de 62 maskene er du nå midt bak. Nå deles arbeidet slik at det strikkes frem og tilbake fra midt bak. God Fornøyelse!

Iuliana 05.11.2020 - 15:31:

Hello there. I would like to knit "Lawless" for my girls, but in a combination of 1 strand Fabel Longprint and 1 strand Kidsilk. I'll recalculate the figures of the pattern where appropriate. Do You have any suggestions/advice? Anything i should pay special attention to? Thank You in advance!

DROPS Design 05.11.2020 kl. 17:27:

Dear Luliana, this pattern is worked with a yarn group B = Merino Extra Fine or Karisma; if you work wiht 1 strand Fabel + 1 strand Kid-Silk you should get a texture from yarn group C - you absolutely have to work first a swatch to check if the tension and the texture are right. Read more about alternatives here - otherwise you might rather find another pattern written for a yarn group C. Happy knitting!

Agathe 31.03.2020 - 23:55:

Apres avoir monté les 28 mailles supplémentaires: pour pouvoir faire l'aller-retour a partir du milieu dos, faut-il tricoter les mailles d'un des bords à l'envers pour conserver le point mousse? J'ai tout fait à L'endroit sans trop réfléchir, et je me suis retrouvée avec 62 mailles de jersey... J'ai du mal comprendre quelque chose :(

DROPS Design 01.04.2020 kl. 08:27:

Bonjour Agathe, vous aurez un léger décalage au niveau de ce rang, si vous n'en voulez pas, coupez le fil à la fin du rang après avoir monté les 28 mailles, glissez les 62 mailles après les 28 m du milieu devant sans les tricoter et continuez en rangs à partir de la maille suivante. Bon tricot!

Britta Keßel 03.03.2020 - 09:35:

Guten Tag, Ich würde gerne mit Garnstärke 6 arbeiten und bräuchte den Kapuzenschal auch Größer. Leider komme ich mit ihrem Umrechnen nicht hin und finde auch die Masstabelle nicht. Danke fürs Antworten Britta

DROPS Design 03.03.2020 kl. 10:14:

Liebe Frau Keßel, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an dem Laden wo Sie die Wolle gekauft haben, dort hilft man Ihnen gerne weiter. Viel Spaß beim stricken!

Lone Holm 20.02.2020 - 14:53:

Hej Kan ikke forstå at der strikkes iret på model192-2 billede viser tydeligt at det er glat strik. Venlig hilsen Lone

DROPS Design 20.02.2020 kl. 15:46:

Hej Lone, jo den her model er strikket i retstrik :)

Tonje K 28.12.2019 - 02:06:

Etter at jeg har strikket over de 28 +62 og skal snu arbeide for å strikker over til den andre siden, hva gjør jeg for å ikke få rett på rett?

DROPS Design 31.01.2020 kl. 11:31:

Hej Tonje, mener du når du skal dele arbejdet midt bagpå? Når du starter med at strikke frem og tilbage fra midt bagpå, så skal du strikke riller. God fornøjelse!

Franca Polenghi 10.10.2019 - 13:58:

Buongiorno, per favore, potreste mandarmi una mail con il modello ( disegno) di questo scaldacollo con cappuccio?? Purtroppo non capisco le spiegazioni per via della traduzione. Vi ringrazio in anticipo. Cordiali saluti, Franca

DROPS Design 10.10.2019 kl. 14:37:

Buongiorno Franca. Purtroppo non abbiamo altro materiale se non quello pubblicato. Se ci indica quali passaggi non sono chiari, possiamo provare ad aiutarla. Può, se preferisce, anche rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia che sarà in grado di assisterla al meglio. Buon lavoro!

Franca Polenghi 06.10.2019 - 22:14:

Domanda : Posso lavorare questo modello ai ferri dritti? Mi potete dare qualche consiglio sull'esecuzione, per favote? Grazie

DROPS Design 06.10.2019 kl. 22:47:

Buongiorno Franca. Le spiegazioni sono già per una lavorazione in ferri di andata e ritorno. I ferri circolari vengono consigliati per rendere più agevole il lavoro dato il numero elevato di maglie. Buon lavoro!

Maria 30.09.2019 - 10:14:

Byłoby wspaniale zobaczyć schemat. Nawet moja mama jako doświadczona dziewiarka rozłożyła ręce nad tym opisem, i brak jej pomysłu jak ten projekt ma wyglądać.

DROPS Design 30.09.2019 kl. 16:05:

Witaj Mario, pracujemy nad tym :) faktycznie byłoby szkoda nie mieć takiego ubrania w szafie. Pozdrawiamy!

Maria 28.09.2019 - 08:00:

Obawiam się że jak moje poprzedniczki trudno mi zrozumieć moment dodawania oczek i kształt robótki. I co Państwo uważają za "środek tyłu", tył wyrobu czy tył robótki... Może jednak byłaby możliwość zamieszczenia schematu? Wyrób jest piękny, byłoby miło zrobić go dla siebie...

DROPS Design 29.09.2019 kl. 18:33:

Witaj Mario! Schematyczny rysunek bardzo by się przydał, zgłoszę taką prośbę. Sprawdzaj na stronie. Pozdrawiamy!

Kommentér oppskrift DROPS 192-2