DROPS / 192 / 2

Lawless by DROPS Design

Strikket hettelue med hals i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Karisma. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med riller. Størrelse S - XXXL.

  • Lawless / DROPS 192-2 - Strikket hettelue med hals i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Karisma. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med riller. Størrelse S - XXXL.
  • Lawless / DROPS 192-2 - Strikket hettelue med hals i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Karisma. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med riller. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell me-154
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-300-350 g farge 02, sort
Eller bruk:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300-350-350 g farge 05, sort

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
23 masker i bredden og 48 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 80 cm til selve plagget i rillestrikk.
DROPS RUNDPINNE NR 2,5: lengde på 40 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
fra 39.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 234kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

HETTELUE MED HALS - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Til sist sys arbeidet sammen midt bak og på toppen av hetten.

HETTELUE MED HALS:
Legg opp 100 masker på rundpinne 3 med Merino Extra Fine eller Karisma. Strikk RILLER - les forklaring over, frem og tilbake. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 24 cm legges det opp masker på slutten av hver pinne i hver side slik: Legg opp 1 maske 2 ganger og 2 masker 5 ganger (= 12 masker økt i hver side) = 124 masker. På slutten av neste pinne legges det opp 28 masker på slutten av pinnen = 152 masker. Strikk rett til midt bak på hetten ved å strikke 62 masker rett fra etter de 28 maskene som ble lagt opp midt foran. Nå deles arbeidet midt bak slik at det strikkes frem og tilbake fra midt bak (dette gjøres slik at sammensyingen kommer midt bak). Strikk riller frem og tilbake til arbeidet måler 10 cm fra de 28 maskene som ble lagt opp midt foran. Nå settes det 8 merketråder i arbeidet slik: Start midt bak og sett første merketråd etter 10 masker, videre settes de neste 7 merketrådene etter 19 masker, det er nå 9 masker igjen på pinnen etter siste merketråd. Fortsett videre med riller. På neste pinne fra retten økes det 1 maske på hver side av hver merketråd - les ØKETIPS. Øk slik på ca hver 3.cm totalt 6-7-8 ganger = 248-264-280 masker. Fortsett videre til arbeidet måler totalt 58-60-62 cm. Fell av med 2 tråder. Plukk opp fra retten 158 masker rundt ansiktsåpningen på liten rundpinne 2,5. Strikk 1 omgang vrang, 1 omgang rett, 1 omgang vrang, 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (1 rett / 1 vrang) i 6 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Brett kanten dobbelt mot vrangen og sy den fast.

MONTERING:
Sy sammen hettenluen i ytterste ledd av ytterste maske midt bak og på toppen av hetten.

Kommentarer / Spørsmål (39)

country flag Christina Bach 01.04.2021 - 22:20:

Den giver ingen mening denne opskrift ....et diagram der viser hvordan den ser ud inden montering havde været en stor hjælp .

country flag Marianne 18.02.2021 - 11:36:

Hvorfor deler dere arbeidet bak, for så å måtte sy sammen til slutt, man kunne jo bare strikket rundt?

user icon DROPS Design 18.02.2021 kl. 12:22:

Hej Marianne, du må gerne strikke rundt, men vi har valgt at strikke frem og tilbage for at det bliver lettere i retstrik :)

country flag Marianne 16.02.2021 - 09:53:

Hvorfor avbilder dere i rettstrikk og skriver oppskriften i rillestrikk? Så misvisende 😳

user icon DROPS Design 16.02.2021 kl. 12:33:

Hej Marianne, hele hetteluen er strikket i rillestrikk. God fornøjelse!

country flag Ingrid H 10.02.2021 - 02:46:

Kan jeg strikke denne i et tykkere garn og så tove den? Og hvilket garn burde jeg i så fall bruke? Og hvor mye? På forhånd takk, og takk for fantastiske oppskrifter

user icon DROPS Design 15.02.2021 kl. 14:00:

Hei Ingrid. Om du strikker denne i et tykkere garn, vil ikke målene stemme med det som står i oppskriften og kan ikke garantere hvordan det vil bli. Dessuten om du strikker den i et tykkere garn og tover den, vil den bli "stiv" og ikke noe behagelig å ha på seg. Om du ønsker en tovet hettelue er et tynnere garn bedre/blir mykere, men vi har ingen oppskrift på tovet hettelue i garngruppe A/tynnere garn. mvh DROPS design

country flag Barbara 07.02.2021 - 16:26:

Sehr gern würde ich dies stricken. Gibt es die Anleitung auch auf deutsch?

user icon DROPS Design 07.02.2021 kl. 19:39:

Liebe Barbara. Hier ist die Anleitung: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8659&cid=9 Viele Spass zum Stricken!

country flag Maristela DE OLIVEIRA COSTA 20.01.2021 - 15:49:

Bonjour! Ma question lancée ici n'a jamais reçu la réponse promise : DE OLIVEIRA COSTA 15.04.2019 - 14:50: Bonjour, pourriez-vous publier un schéma de cet ouvrage? Merci. DROPS Design 15.04.2019 kl. 18:21: Bonjour Mme De Oliveira Costa! Votre demande a ete notifiee. Le schema sera ajoute apres les Paques, des le 23 avril. Bon travail!

user icon DROPS Design 20.01.2021 kl. 16:54:

Bonjour Mme De Oliveira Costa, je suis désolée, nous n'avons pas de schéma pour ce modèle. Si votre tension est juste en hauteur/en largeur, vous obtiendrez le résultat photographié. L'ouvrage va mesurer environ 108 - 115 - 122 cm autour des épaules quand toutes les augmentations seront faites. Bon tricot!

country flag Karen 07.01.2021 - 10:35:

Which size is the model wearing?

user icon DROPS Design 07.01.2021 kl. 10:38:

Dear Karen, the model is wearing a size S/M. Happy knitting!

country flag Susanne 02.01.2021 - 18:24:

Gibt es vielleicht ein Strickmuster für dieses Model? Ich verstehe die Anleitung leider nicht wirklich gut. Vor allem bei dem Anschlagen der 28 Maschen und dem Teilen der Arbeit. Strickt man die 28 Maschen immer mit, wenn man die 10 cm nach den Teilen Hin- und Rückreihen strickt? Ich komm leider nicht weiter. Freu mich auf Ihre Rückmeldung! LG aus Wien

user icon DROPS Design 04.01.2021 kl. 15:51:

Liebe Susanne, nachdem Sie die 28 neuen Maschen angeschlagen haben stricken Sie jetzt die Runde bis die Mitte vom Rückenteil, dh nach dem neu 28 Maschen, stricken Sie 62 Maschen rechts, wenden und jetzt von hier hin und zurück stricken. Viel Spaß beim stricken!

country flag Anna 19.11.2020 - 19:18:

Hetten er nydelig, men oppskriften er dårlig beskrevet, og svarene som gis er ikke med på å gjøre det tydeligere hva som skal skje. Jeg har samme spørsmål som de fleste andre: Jeg har lagt opp 28 nye masker på slutten av pinnen. \r\na) Skal jeg så strikke tilbake (de 28 + 62)?\r\nb) Hva i alle dager mener dere når dere svare at vi skal fortsette å strikke frem og tilbake over alle masker, men fra midt bak? Er det mulig å forsøke forklare på en annen måte? Takk!

user icon DROPS Design 24.11.2020 kl. 10:01:

Hei Anna. Når du har lagt opp de 28 nye maskene, fortsetter du å strikke 62 masker rett (ikke snu, men strikk de 62 maskene fra venstre pinne). Når du har strikket de 62 maskene er du nå midt bak. Nå deles arbeidet slik at det strikkes frem og tilbake fra midt bak. God Fornøyelse!

country flag Iuliana 05.11.2020 - 15:31:

Hello there. I would like to knit "Lawless" for my girls, but in a combination of 1 strand Fabel Longprint and 1 strand Kidsilk. I'll recalculate the figures of the pattern where appropriate. Do You have any suggestions/advice? Anything i should pay special attention to? Thank You in advance!

user icon DROPS Design 05.11.2020 kl. 17:27:

Dear Luliana, this pattern is worked with a yarn group B = Merino Extra Fine or Karisma; if you work wiht 1 strand Fabel + 1 strand Kid-Silk you should get a texture from yarn group C - you absolutely have to work first a swatch to check if the tension and the texture are right. Read more about alternatives here - otherwise you might rather find another pattern written for a yarn group C. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 192-2