DROPS / 190 / 1

Magic Summer by DROPS Design

Heklet sjal med struktur og striper, heklet ovenfra og ned. Arbeidet er heklet i DROPS Cotton Merino

Stikkord: ovenfra og ned, sjal, striper,
DROPS Design: Modell cm-093
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Mål:
Lengde midt på: ca 76 cm
Bredde øverst: ca 180 cm
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300 g farge 28, pudder
150 g farge 15, sennepsgul
100 g farge 13, korall
100 g farge 03, beige
100 g farge 16, jeansblå
50 g farge 06, rød
50 g farge 14, cerise
50 g farge 29, sjøgrønn
50 g farge 09, isblå
50 g farge 07, burgunder

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 18 staver og 9 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 500kr. Les mer.

A.4a, A.5a, A.6a og A.7a viser hvordan radene starter. NB: Starten på radene er tegnet over hverandre i samme diagram selv om de hekles i vekselvis høyre og venstre side av sjalet og ikke over hverandre.

FARGEBYTTE:
Når det byttes farge hekles det slik: Hekle siste maske på raden med første farge, men vent med siste kast og gjennomtrekk, bytt til neste farge og hekle siste kast og gjennomtrekk med denne fargen, deretter hekles neste rad.

STRIPER:
Tråden klippes etter hver rad, om ikke neste rad har samme farge. Trådendene festes i siden tilslutt.
1.-3.RAD: pudder
4.RAD: sennepsgul
5.-7.RAD: beige
8.-9.RAD: pudder
10.-12.RAD: beige
13.RAD: sennepsgul
14.-15.RAD: pudder
16.-18.RAD: beige
19.RAD: sennepsgul
20.RAD: pudder
21.RAD: korall
22.RAD: cerise
23.RAD: korall
24.RAD: pudder
25.-27.RAD: sjøgrønn
28.RAD: pudder
29.RAD: sennepsgul
30.RAD: rød
31.RAD: pudder
32.RAD: jeansblå
33.RAD: burgunder
34.RAD: isblå.
35.RAD: korall
36.RAD (hekles i 34.rad – se forklaring i oppskriften): isblå.
37.-39.RAD: pudder
40.RAD: sennepsgul
41.RAD: beige
42.RAD: isblå
43.RAD: cerise
44.RAD: pudder
45.RAD: rød
46.RAD: korall
47.RAD: rød
48.RAD: jeansblå
49.RAD: burgunder
50.RAD (hekles i 48.rad – se forklaring i oppskriften): jeansblå
51.-54.RAD: pudder
55.-56.RAD: sennepsgul
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbeidet hekles frem og tilbake ovenfra og ned.

Hekle 5 luftmasker på nål 4 med pudder og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske som ble heklet. Start på raden med stjerne og hekle MØNSTER – se forklaring over, etter diagram A.1. Når diagrammet er heklet ferdig, hekles det videre slik: A.2a, A.2b og A.2c. Når diagrammene er heklet ferdig i høyden er det 17 luftmaskebuer på raden. Arbeidet måler ca 10 cm fra den første luftmaskeringen, målt midt på sjalet. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Nå hekles det mønster slik: Hekle A.3a om første luftmaskebue, A.3b om hver av de neste 7 luftmaskebuene, A.3c om neste luftmaskebue (= den midterste luftmaskebuen på sjalet), A.3b om hver av de neste 7 luftmaskebuene, A.3d om den siste luftmaskebuen. Når diagrammene er heklet ferdig i høyden er det 48 luftmaskebuer på raden. Arbeidet måler ca 19 cm fra den første luftmaskeringen, målt midt på sjalet.

Nå hekles det videre i STRIPER – se forklaring over, og mønster A.4b (A.4a viser hvordan hver rad starter og hekles i tillegg til maskene i A.4b. Les FARGEBYTTE! NB: For at det skal være enklere å få oversikt over hvilken rad som hekles i mønsteret og stripene, settes det et merke i denne raden og neste rad telles som 1.rad. Dvs første rad i A.4b = 1.rad i striper.
1.RAD (= retten): Hekle * 2 staver om første/neste luftmaskebue, 3 staver om neste luftmaskebue *, hekle fra *-* ut raden = 120 staver.
Sett 12 merketråder i arbeidet uten at det hekles slik: sett en merketråd etter de første 5 stavene, deretter settes hver av de neste 11 merketrådene med 10 masker mellom hver merketråd, det er nå 5 staver igjen på raden etter siste merketråd. Merketrådene følger med videre oppover i arbeidet!
Fortsett videre fra 2.rad i striper og 2.rad A.4a/A.4b, SAMTIDIG økes det på hver side av merketrådene, på radene med pil slik:
PIL-1 (5.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 1 ekstra stav om luftmaskebuen (= 24 masker økt) = 144 staver.
PIL-2 (= 7.rad): Øk 1 fastmaske på hver side av merketrådene ved å hekle 2 fastmasker i samme maske (= 24 masker økt) = 168 fastmasker.
PIL-3 (= 10.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 2 staver i en maske (= 24 masker) = 192 staver.
Pil-4 (= 12.rad): Øk 1 fastmaske på hver side av merketrådene ved å hekle 2 fastmasker i en maske (= 24 masker økt) = 216 fastmasker.
PIL-5 (= 16.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 2 staver i en maske (= 24 masker økt) = 240 staver.
PIL-6 (= 18.rad): Øk 1 fastmaske på hver side av hver merketråd ved å hekle 2 fastmasker i en maske (= 24 masker økt) = 264 fastmasker.
Hekle de resterende radene i diagrammene A.4a/A.4b. Når 20.rad er heklet ferdig måler arbeidet ca 39 cm fra den første luftmaskeringen, målt midt på sjalet.

Hekle videre med striper og mønster A.5b (A.5a viser hvordan hver rad starter og hekles i tillegg til maskene i A.5b)
PIL-7 (= 24.rad): Øk 1 fastmaske på hver side av merketrådene ved å hekle 1 ekstra fastmaske om luftmaskebuen (= 24 masker økt) = 288 fastmasker.
PIL-8 (= 26.rad): Øk 1 fastmaske på hver side av merketrådene ved å hekle 2 fastmasker i en maske (= 24 masker økt) = 312 fastmaske.
PIL-9 (= 28.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 2 staver i en maske (= 24 masker økt) = 336 staver.
PIL-10 (= 30.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 1 ekstra stav om luftmaskebuen (= 24 masker økt) = 360 staver.
Hekle de resterende radene i diagrammene.
Når hele 35.rad er heklet ferdig i høyden måler arbeidet ca 55 cm fra den første luftmaskeringen, målt midt på sjalet. Det er nå 60 vifter (= 30 rapporter A.5b) på raden.

Nå hekles A.6b (A.6a viser hvordan raden starter og hekles i tillegg til A.6b):
36.RAD hekles fra vrangen: Brett 35.rad (rad med korall vifter) ned slik at retten ligger mot retten og hekle om 34.rad (isblå rad) fra baksiden på sjalet slik: 4 luftmasker, 1 fastmaske om første halvstav, hekle (4 luftmasker, 1 fastmaske om neste halvstav), hekle slik langs hele sjalet og avslutt med 1 fastmaske om den siste halvstaven på raden = 120 luftmaskebuer.
Hekle 37.rad, deretter settes merketrådene inn i arbeidet på nytt, uten at det hekles slik: Sett første merketråd etter 15 masker, sett hver av de neste 11 merketrådene med 30 masker mellom hver, det er nå 15 masker tilbake på raden etter siste merketråd. Fortsett videre med 38.og 39.rad. Klipp tråden og hekle 40.rad fra retten, slik at både 39. og 40.rad blir heklet fra retten. Start 40.rad med 1 kjedemaske i 4. luftmaske fra forrige rad. Fortsett videre som før og øk på radene med pil slik:
11.PIL (= 41.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 1 ekstra stav om luftmaskebuen (= 24 masker økt) = 384 masker.
12.PIL (= 44.rad): Øk 1 stav på hver side av merketrådene ved å hekle 1 ekstra stav om luftmaskebuen (= 24 masker økt) = 408 masker.
Fortsett videre til 48.rad er heklet ferdig. Klipp tråden etter 48.rad og hekle 49.rad fra retten, slik ta både 48.og 49.rad blir heklet fra retten. Start 49.rad med 1 kjedemaske i 2. luftmaske fra forrige rad. Når 49.rad er heklet ferdig er det 68 vifter (= 34 rapporter A.6b) på raden. Arbeidet måler ca 69 cm fra den første luftmaskeringen, målt midt på sjalet.

Nå hekles A.7b (A.7a viser hvordan hver rad starter og hekles i tillegg til A.7b).
50.RAD hekles fra vrangen slik: Brett 49.rad (rad med burgunder vifter) ned slik at retten ligger mot retten og hekle om 48.rad (jeansblå rad) fra baksiden på sjalet slik: 4 luftmasker, 1 fastmaske om første halvstav, hekle (4 luftmasker, 1 fastmaske om neste halvstav), hekle slik langs hele sjalet og avslutt med 1 fastmaske om den siste halvstaven på raden = 136 luftmaskebuer.
13.PIL (51.rad): Øk 2 masker (= 1 luftmaske + 1 stav) om de 2 luftmaskebuene før hver merketråd og øk 2 masker (= 1 luftmaske + 1 stav) om hver av de 2 luftmaskebuene etter hver merketråd (= 48 luftmaskebuer økt) = 252 luftmasker + 252 staver på raden.
Når 52.og 53.rad er heklet ferdig, klippes tråden og 54.rad hekles fra retten, slik at både 53.og 54.rad blir heklet fra retten. Start 54.rad med 1 kjedemaske i 4.luftmaske fra forrige rad. Når hele A.7a og A.7b er heklet ferdig i høyden er arbeidet ferdig. Klipp og fest trådene. Sjalet måler ca 76 cm fra starten.

Diagram

= hekle 5 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemake i første luftmaske som ble heklet. Sort prikk er begynnelsen på omgangen
= 1 luftmaske
= 3 luftmasker
= 1 fastmaske om luftmaskeringen/luftmaskebuen/luftmasken. NB: På 36. og 50.rad hekles det om halvstaven - se forklaring i oppskriften!
= fra retten: 1 fastmaske i bakre maskeledd. Fra vrangen: 1 fastmaske i fremre maskeledd
= 1 halvstav om luftmaskebuen
= 1 stav om luftmasken/luftmaskebuen
= fra retten: 1 stav i bakre maskeledd. Fra vrangen: 1 stav i fremre maskeledd
= 1 dobbeltstav om luftmasken/luftmaskebuen
= hekle en boble om luftmaskebuen slik: hekle 1 stav, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 3 dobbeltstaver om den samme luftmaskebuen, men vent med siste kast og gjennomtrekk på hver av stavene, hekle 1 stav om samme luftmaskebue, men ved siste gjennomtrekk, trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen
= om denne luftmaskebuen økes det 1 luftmaskebue ved å hekle 2 luftmaskebuer som vist i diagrammet
= fra retten: (1 stav, 2 luftmasker, 1 stav) i bakre maskeledd i samme maske. Fra vrangen: (1 stav, 2 luftmasker, 1 stav) i fremre maskeledd i samme maske
= start på denne raden, forrige rad er allerede heklet
= på radene med pil økes det på hver side av merketråden - se forklaring i oppskriften!
= på begynnelsen av raden hekles det 3 luftmasker
= på begynnelsen av raden hekles det 1 luftmaske
= på begynnelsen av raden hekles det 4 luftmasker. Raden avsluttes med 1 dobbeltstav i siste maske på raden
= på begynnelsen av raden hekles det 2 luftmasker

Kommentarer / Spørsmål (16)

Kasia 09.11.2019 - 00:02:

Czy w schemacie A4a w rzędzie 2,3,4 nie dodaje się oczek? Bo gdy dodaje dopiero w rzędzie 5 ze strzałką to zawija się i rogi lecą w dół.

DROPS Design 09.11.2019 kl. 08:22:

Witaj Kasiu! Być może przerabiasz zbyt ścisło. Pamiętaj też, że schemat A.4a pokazuje jak zaczynać każdy rząd i jest wykonywany dodatkowo poza oczkami schematu A.4b. Koniecznie zobacz szczegółową wskazówkę jak wykonać tą część szala TUTAJ. Znajdziesz tam nie tylko opis i zdjęcia poszczególnych etapów (rzędów), ale również instrukcje video. Miłej pracy!

Jessika Anderberg 09.04.2019 - 15:09:

Hej Har fastnat på varv 24 av ränderna. Jag har 88 st bågar att virka i. Hur jag än räknar så får jag inte rätt antal fm (det ska ju bli 288) Vad var jag gjort för del?

DROPS Design 10.04.2019 kl. 14:51:

Hei Jessika. Du har 88 luftmaskebuer. På rad 24 i diagram A.5b skal du hekle 3 fastmasker i hver luftmaskebue. 88 x 3 = 264 fastmasker. I tillegg skal du øke 24 fastmasker på raden (ved å hekle 4 fastmasker, isteden for 3, på hver side av merkene). 264 + 24 = 288. God fornøyelse

Mari Cruz 22.03.2019 - 02:43:

Hola,muchas gracias por dar la oportunidad de hacer vuestras maravillas en crochet,me gustaría si puede ser que me mandarais el patrón del chal Drop 190 todo junto,me es muy difícil sacarlo todo por separado,os agradecería enormemente si me pudierais poner el patrón entero del chal o bien me lo enviarais yo lo pagaría,el porte,muchas gracias y un abrazo,espero vuestra contestación.

DROPS Design 13.04.2019 kl. 21:00:

Hola Mari Cruz. No hacemos envíos personalizados. Puedes acudir a una tienda especializada de la marca Drops para que te ayuden con los diagramas.

Tina 16.02.2019 - 20:48:

Ik wil deze omslagdoek maken in 1 kleur. Kun je mij zeggen hoeveel garen ik dan nodig heb. Alvast bedankt

DROPS Design 17.02.2019 kl. 19:24:

Dag Tina,

Dat is niet precies bekend, maar op basis van andere omslagdoeken van vergelijkbaar garen schat ik in dat je ongeveer 500 gram nodig hebt als je hem in één kleur maakt.

Yolande 02.11.2018 - 20:46:

Dank u voor het patroon, ik wil het graag maken in wol, voor de winter met dezelfde haaknaald dikte moet ik dan ergens rekening mee houden tijdens het maken? Vriendelijke groet yolande

DROPS Design 04.11.2018 kl. 20:18:

Dag Yolande,

Deze omslagdoek kan ook prima met wol gemaakt worden. DROPS Karisma of DROPS Lima is hier bijvoorbeeld wel geschikt voor want dit heeft ongeveer dezelfde garendikte.

Hengie Hengelmann 04.10.2018 - 12:53:

Bonjour tout au début des explis il est indiqué de commencer le rang par une étoile je ne comprends pas ce que ça veut dire merci pour votre aide

DROPS Design 04.10.2018 kl. 13:13:

Bonjour Mme Hengelmann, vous commencez les diagrammes par le rang avec une étoile = en bas à droite des diagrammes, et vous lisez le diagramme de droite à gauche sur l'endroit (de gauche à droite sur l'envers). Retrouvez ici en images et en vidéos comment crocheter ce châle. Bon crochet!

🇪🇸 Eva 01.09.2018 - 18:11:

Estoy de acuerdo con el primer comentario. El diseño es precioso pero muy complicado para seguir. Pasa lo mismo con cualquiera de vuestros diseños, por favor, cambiar el sistema. Gracias

Noa 17.08.2018 - 09:05:

Hi, although this is a lovely shawl and I am an experienced crochetier, all your patterns are so difficult to follow. Dividing the pattern diagram vertically instead of horizontally just makes it hard for no reason!

Silvia 28.07.2018 - 21:36:

Preciosismo!!!!

Veronica 27.07.2018 - 18:47:

Termine de hacerlo hace un dia y estoy encantada de como ha quedado!!!!! La textura y el tamaño lo hacen único!!!!!! Felicitaciones al equipo de diseño por hacer prendas tan originales!!!!!

Kommentér oppskrift DROPS 190-1