DROPS / 191 / 28

La Mare by DROPS Design

Strikket ermsømløs jakke med riller, striper, sjalskrage og splitt i siden. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air og DROPS Brushed Alpaca Silk

DROPS Design: Modell as-083
Garngruppe C + C eller E
-----------------------------------------------------------
250–250–300–300–350–350 g farge 01, natur
og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
75-75-100-100-100-100 g farge 13, jeansblå
50-50-50-50-50-50 g farge 15, lys sjøgrønn
50-50-50-50-50-50 g farge 17, lys lavendel

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 10 – eller de pinnene du må bruke for å få 9 masker og 18 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Air mix DROPS Air mix 31.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 31.00 kr /50g

fra 20.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 20.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 388kr. Les mer.

Arbeidet strikkes i striper. Første pinne i hver stripe strikkes alltid fra retten.
1.STRIPE: Strikk 23-24-25-25-27-28 cm med natur og jeansblå.
2.STRIPE: Strikk 4 cm med natur og lavendel.
3.STRIPE: Strikk 15-15-16-17-17-17 cm med natur og lys sjøgrønn.
4.STRIPE: Strikk 4 cm med natur og jeansblå.
5.STRIPE: Strikk 15-15-16-17-17-17 cm med natur og lavendel.
6.STRIPE: Strikk 4 cm med natur og lys sjøgrønn.
7.STRIPE: Strikk resten av plagget med natur og jeansblå (= ca 15-16-15-15-15-16 cm).
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbeidet strikkes frem og tilbake i riller. Forstykkene og bakstykket strikkes hver for seg og sys sammen til slutt. Det legges ut masker til ermene.

BAKSTYKKE:
Legg opp 54-58-62-66-70-76 masker på rundpinne 10 med 1 tråd natur og 1 tråd jeansblå (= 2 tråder). Strikk RILLER og STRIPER - se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 43-44-46-47-49-51 cm legges det opp 2 nye masker til ermer i hver side på slutten av hver pinne totalt 9-8-8-7-7-6 ganger, deretter 1 maske totalt 0-1-0-1-0-0 gang= 18-17-16-15-14-12 nye masker i hver side av arbeidet = 90-92-94-96-98-100 masker. Deretter legges det opp 9 nye masker på slutten av de 2 neste pinnene = 108-110-112-114-116-118 masker. Når arbeidet måler 68-70-72-74-76-78 cm felles det av masker til skrå skulder i hver side av arbeidet på starten av hver pinne slik: Fell
av 9-9-10-9-10-10 masker 1 gang, 3 masker totalt 10 ganger. SAMTIDIG når arbeidet måler 76-78-80-82-84-86 cm felles de midterste 10-10-10-12-12-12 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Når fellingen til skrå skulder er ferdig felles de resterende 10-11-11-12-12-13 maskene av. Strikk den andre skulderen på samme måte.

HØYRE FORSTYKKE:
Legg opp 32-34-36-38-40-43 masker på rundpinne 10 med 1 tråd natur og 1 tråd jeansblå (= 2 tråder). Strikk riller og striper. Når arbeidet måler 43-44-46-47-49-51 cm legges det opp 2 nye masker til erme på slutten av hver pinne fra retten totalt 9-8-8-7-7-6 ganger, deretter 1 maske totalt 0-1-0-1-0-0 = 18-17-16-15-14-12 nye masker = 50-51-52-53-54-55 masker. Deretter legges det opp 9 nye masker på slutten av neste pinne fra retten = 59-60-61-62-63-64 masker. Når arbeidet måler 68-70-72-74-76-78 cm felles det av masker til skrå skulder på starten av hver pinne fra vrangen slik: Fell av 9-9-10-9-10-10 masker 1 gang, 3 masker totalt 10 ganger og 10-11-11-12-12-13 masker 1 gang = 10-10-10-11-11-11 masker til sjalskrage. Nå strikkes det forkortede pinner over sjalskragen slik:

SJALSKRAGE:
Strikk fra midt foran: * Strikk 2 pinner over de første 6 maskene, 2 pinner over alle maskene *, strikk fra *-* til arbeidet måler ca 10-10-10-12-12-12 cm på det korteste (målt nærmest skulderen). Fell av.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strikk som høyre, men motsatt, dvs det legges opp masker på slutten av hver pinne fra vrangen og det felles av masker på starten av hver pinne fra retten.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i ytterste ledd av ytterste maske. Sy sjalskragen sammen midtbak og sy til halsringningen bak i nakken på bakstykket og pass på at sømmen vender mot vrangen når kragen brettes ned.
Sy underermsømmen og sidesømmen ned til det gjenstår ca 23-24-25-25-27-28 cm (= splitt).

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 03.05.2018
Garnmengden har blitt korrigert

Kommentarer / Spørsmål (17)

Maria 10.10.2019 - 22:06:

Hay que planchar la chaqueta una vez montada¿?

DROPS Design 10.10.2019 kl. 23:33:

Hola Maria. No, no se recomienda planchar este tipo de chaquetas.

Valerie 12.07.2019 - 11:47:

Bonjour je désire le tricoter avec des aiguilles nm 5. vous me conseillez de rajouter combien de rangs sur chaque cotés et manches et chale svp ? merci

DROPS Design 12.07.2019 kl. 13:11:

Bonjour Valérie, nous ne sommes pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. Vous pouvez recalculer sur la base de votre échantillon et du schéma des mesures. Pour toute assistance complémentaire, merci de bien vouloir contacter, même par mail ou téléphone, le magasin où vous avez acheté votre laine. Bon tricot!

Lilou 10.06.2019 - 09:33:

Bonjour Madame, vous dites que l'on peut remplacer la laine indiquée par une laine de même catégorie. Je voulais remplacer air par Népal qui est aussi du groupe C, hors 1 fil Népal + 1 fil Brushed Alpaca Silk aiguille n° 10 me donne un échantillon de 8 cm de large au lieu de 10 ?... Que me suggérez vous Merci

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:47:

Bonjour Lilou, nous tricotons toutes d'une façon différente, et parfois, avec de grosses aiguilles, on a tendance à serrer, faites bien passer votre aiguille dans toute la maille pour qu'elle ait la bonne largeur, si vous n'avez pas assez de mailles pour 10 cm, essayez avec une aiguille d'une taille au-dessus (par ex. en 12). Vous trouverez plus d'infos sur les échantillons ici. Bon tricot!

Tiina 12.05.2019 - 20:37:

Langan menekki ei pidä paikkaansa. Farkunsininen Alpaca Silk ei riitä kokoon M ja jouduin ostamaan myös Airia lisää. Nähtäväksi jää riittääkö sitä yksi lisäkerä.

Tea 05.02.2019 - 23:21:

Hi! I love the look of this project and would like to try and make it. But I'm having trouble with the gauge. I got DROPS Nepal instead of Air. 9sts *18 rows makes the piece 8 cm by 11,7 cm. I suppose I could make closer rows with stronger tension or using a size smaller needles, but how do I make a piece wider stitch-wise? Should I adjust the pattern if I cannot achieve the gauge? Thank you!

DROPS Design 06.02.2019 kl. 09:06:

Dear Tea, to get the correct width you might use larger needles, then try to tighten somewhat more the tension to get the 18 rows (= 9 ridges) = 10 cm. Your DROPS store may have some more tips for you, you can contact them even per mail or telephone. Happy knitting!

Maryam S. 09.01.2019 - 22:39:

Hello, Is it possible to knit these kind of sleeves seperately ? I mean, not as a part of whole body, but as we usually knit in a simple jacket. If yes, can you please shortly describe how? Thanks a lot

DROPS Design 10.01.2019 kl. 09:42:

Dear Maryam, we are unfortunately not able to adapt every pattern to each individual request. If you rather like another kind of sleeve, it might be easier to find the matching sleeves browsing our other patterns, and/or request help & assistance from the store where you bought the yarn - even per mail or telephone. Happy knitting!

Sane 07.11.2018 - 18:02:

Mistä löydän ohjeen hihojen tekemiseen?

DROPS Design 08.11.2018 kl. 17:31:

Hei, hihojen silmukat luodaan takakappaleeseen ja etukappaleisiin. Eli ne neulotaan yhdessä miehustan kanssa.

Sane 01.11.2018 - 18:06:

Kiitos vastauksesta. Olen ymmärtänyt ohjeen väärin, koska kavennettuja silmukoita minulla vain 48 ja puikolle jäi 59 silmukkaa. Pitää kaventaa vielä lisää. Teen juurikin XL kokoa. Koska sitten olan viistotus on oikean korkuinen, kun neulon molemmat puolet erikseen?

DROPS Design 14.11.2018 kl. 17:37:

Viistotus on valmis, kun olet päättänyt kaikki silmukat ohjeen mukaisesti (1 x 9 silmukkaa, 10 x 3 silmukkaa ja 1 x 12 silmukkaa). Eli työhön jää lopuksi 11 silmukkaa, joilla neulotaan huivikaulus.

Sane 01.11.2018 - 16:15:

Takakappaleen kavennukset 3 silmukkaa 10 kertaa tehtynä, mitä nyt kuuluu tehdä?n Koska jos otan pään tien 12 silmukkaa niin päihin jää enemmän kuin 12 silmukkaa. Eli jatkuuko 3 silmukan kavennukset? Montako silmukkaa kuuluu olla kun on tehnyt kavennukset 10 silmukkaa kerran molemmista päistä ja 3 silmukkaa 10 kertaa?

DROPS Design 01.11.2018 kl. 17:14:

Hej, en löydä ohjeesta virhettä. Esim. koossa XL silmukoita on 114. Kummastakin reunasta päätetään 1 x 9 silmukkaa + 10 x 3 silmukkaa (yhteensä 78 silmukkaa). Pääntietä varten päätetään 12 silmukkaa. Työhön jää 24 silmukkaa, eli kummallekin olalle jää lopuksi = 12 silmukkaa.

Elena 20.06.2018 - 12:48:

Lo stesso problema vale per il davanti sinistro, che deve essere lavorato a specchio. Inoltre il diagramma in fondo alle istruzioni mi fa sorgere un\'altra domanda: devo creare il collo a scialle anche nel davanti sinistro, oppure no? Grazie

DROPS Design 20.06.2018 kl. 13:57:

Buongiorno Elena. Il collo a scialle viene lavorato anche sul davanti sinistro. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 191-28