DROPS / 189 / 24

Sun Dance by DROPS Design

Stickade sockor med hålmönster. Storlek 35 - 43. Arbetet är stickat i DROPS Flora

DROPS Design: Modell fl-034
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
50-50-100 g färg 17, gul

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 25kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MINSKNINGSTIPS-1:
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 54 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 4) = 13,5.
I detta exempel stickas växelvis var 12:e och var 13:e maska och var 13:e och var 14:e maska räta tillsammans.

VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 8-8-9 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 8-8-9 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-7-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 7-7-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningarna på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska, till det är 16-16-14 maskor kvar på stickan.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller tån):
Minska så här före markören: Börja 2 maskor före markören och sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).
Minska så här efter markören: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner.
Lägg upp 54-54-63 maskor på strumpstickor 2,5 med Flora. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 2-2-3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4-4-3 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 50-50-60 maskor.
Nästa varv stickas så här: Sticka 35-35-45 rätmaskor, sätt sedan de sista 20-20-30 maskorna som stickades på 1 tråd (= mitt uppepå foten), sticka de resterande 15-15-15 maskorna på varvet räta = 30-30-30 maskor på stickan till häl.
Läs STICKTIPS och sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sätt 1 markör mitt på detta varv - arbetet ska nu mätas från denna markör.
Sedan stickas HÄLMINSKNING – se förklaring ovan. Efter hälminskningen stickas nästa varv så här: Sticka de 16-16-14 maskorna från hälen räta, sticka upp 13-14-16 maskor längs sidan på hälen, sticka de 20-20-30 maskorna från tråden mitt uppepå foten räta och sticka upp 13-14-16 maskor längs den andra sidan på hälen = 62-64-76 maskor på varvet.
Sedan stickas A.1 runt – SAMTIDIGT på första varvet minskas det 12-14-16 maskor jämnt fördelat = 50-50-60 maskor. Det är nu plats för 5-5-6 rapporter à 10 maskor runt sockan.
Fortsätt A.1 till arbetet mäter ca 18-20-22 cm från markören på hälen, men avsluta efter en hel rapport på höjden. Om sockan mäter mindre än detta efter en hel rapport stickas det slätstickning runt till rätt mått (det är nu 4-4-5 cm kvar till färdigt mått).
Sätt 1 markör i varje sida på sockan så att det blir 25-25-30 maskor uppepå foten och 25-25-30 maskor under foten. Sticka slätstickning runt över alla maskorna. SAMTIDIGT på första varvet minskas det till tå på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 6-6-7 ggr och sedan på varje varv totalt 3-3-4 ggr = 14-14-16 maskor kvar på stickan. Sticka alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 på nästa varv. Klipp av tråden, drag den genom de resterande 7-7-8 maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.
Sticka den andra sockan på samma sätt.

Sivet 12.11.2018 - 15:26:

Bonjour je vien de commencer les chaussettes et cela ne correspond pas .. Je suis à la séparation du talon on a 50 mailles, je doit tricoter 35 mailles endroit mettre 20 mailles sur un fil et tricoter 15 mailles endroit, mais cela nous donne pas 50 mailles mais 70 !! Comment dois-je procéder ?

DROPS Design 12.11.2018 kl. 15:36:

Bonjour Mme Sivet, vous tricotez 35 m et mettez les 20 dernières de ces 35 mailles en attente sur un fil (= il reste donc les 15 premières mailles sur l'aiguille), et tricotez les 15 dernières mailles = vous avez maintenant sur les aiguilles les 15 premières m du tour précédent + les 15 dernières mailles que vous avez tricoté soit un total de 30 m pour le talon (et 20 m en attente pour le dessus du pied). Bon tricot!

Alex 03.11.2018 - 09:49:

Tere! Kas siis alguses peab tegema 171 silmust? Või 63?

DROPS Design 09.12.2018 kl. 18:59:

Tere! Number tuleb valida vastavalt suurusele. Suurusel 41/43 (talla pikkus: 27 cm) peab looma 63 silmust. Head kudumist!

Barbara E Goldstein 12.06.2018 - 02:28:

Please give me more directions on knitting the diagram A. Is this pattern repeated every 10th stitch around and every 3th row?

DROPS Design 12.06.2018 kl. 06:54:

Dear Barbara! We start A.1 when we have 50-50-60 stitches. There is now room for 5-5-6 repeats of 10 stitches around the sock (first size: 10 stitches of the diagram A.1 x 5 repeats = 50 stitches). Continue A.1 until the piece measures approx. 18-20-22 cm from the heel marker. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 189-24