DROPS / 187 / 5

Belladonna by DROPS Design

Hæklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat.

DROPS Design: Model r-720
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-950 g farve 12, rød
Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 stangmasker på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 155.4kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1, A.2 og A.3. A.2 viser hvordan omgangen starter/slutter når der hækles rundt.

HÆKLEINFORMATION:
Gælder når der hækles frem og tilbage: I begyndelsen af hver omgang med stangmasker startes der med 3 luftmasker (disse masker erstatter ikke første stangmaske). På hver omgang med fastmasker startes der med 1 luftmaske (denne luftmaske erstatter ikke første fastmaske).

INDTAGNINGSTIPS:
STANGMASKE:
Tag 1 stangmaske ind ved at hækle 2 stangmasker sammen således:
Hækl 1 stangmaske i første maske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i næste maske/om luftmasken, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).
FASTMASKE:
Tag 1 fastmaske ind ved at hækle 2 fastmasker sammen således: Hækl 1 fastmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 masker på nålen), hækl derefter næste fastmaske, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal (f.eks 156 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 26. I dette eksempel hækles hver 25. og 26.maske sammen.
--------------------------------------------------------

KJOLE:
Der er 10 cm slids nederst på kjolen, arbejdet hækles først frem og tilbage til slidsen er færdig, derefter hækles arbejdet rundt, men vendes for hver omgang og hækles frem og tilbage på omgangen for at strukturen skal blive ens hele vejen. Når arbejdet deles ved ærmegabet hækles der igen frem og tilbage.

FORSTYKKET:
Hækl 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsæt med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, derefter 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-* rækken ud = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man vender med tæller også som 1 fastmaske). Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske tilbage. Nu hækles der efter diagram A.1 – Læs HÆKLETIPS! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Efter 10 cm lægges arbejdet til side og bagstykket hækles.

BAGSTYKKET:
Hækl 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsæt med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, derefter 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-* rækken ud = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man vender med tæller også som 1 fastmaske). Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske tilbage. Nu hækles der efter diagram A.1. Fortsæt til arbejdet måler 10 cm – afslut på samme række som på forstykket.

KJOLEN efter slidsen:
Fortsæt med mønsteret således - hækl først maskerne over forstykket, derefter hækles maskerne over bagstykket, til sidst hækles omgangen sammen med en kædemaske i 1./3. maske på omgangen, hækl masken i A.2, vend arbejdet og hækl tilbage.
Sæt 1 mærketråd i overgangene mellem forstykket og bagstykket = siderne.
Fortsæt således frem og tilbage med mønster efter diagram A.1 og A.2. På omgange med stangmasker eller fastmasker er der nu 156-168-180-192-216-240 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbejdet måler ca 30-31-32-33-34-35 cm – sørg for at næste omgang er en omgang med stangmasker eller fastmasker (markeret på diagrammet med stjerne), tages der 6 masker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS og INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt). Gentag indtagningen totalt 6 gange på de markerede 6 omgange med stangmasker eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med stangmasker eller fastmasker.

Efter sidste indtagningsomgang hækles der mønster som før i ca 3 cm – sørg for at næste omgang er en omgang markeret med stjerne (arbejdet måler nu ca 48-49-50-51-52-53 cm). Nu tages der 6 masker ud jævnt fordelt på omgangen ved at hækle 2 masker i 1 maske. Gentag udtagningen totalt 4 gange i højden ved de markerede omgange i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med stangmasker eller fastmasker efter sidste udtagning. Når arbejdet måler ca 60-61-62-63-64-65 cm – afpas efter en omgang markeret med stjerne, hækles kjolen færdig efter diagram A.3 (vend som før med diagram A.2). Når arbejdet måler 62-63-64-65-66-67 cm deles arbejdet til forstykke og bagstykke ved ærmegabene.

FORSTYKKET:
Hækl kædemasker over de første 4-5-4-5-6-7 masker, derefter hækles der frem til der er 4-5-4-5-6-7 masker tilbage før mærketråden i den anden side, vend arbejdet. På næste række hækles de 4 yderste masker i hver side sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver række 0-0-1-1-2-3 gange til. På næste række hækles de 2 yderste masker sammen, gentag indtagningen på hver række 2-2-2-3-4-5 gange til.
Efter alle indtagninger er der 54-58-62-64-68-72 masker på rækken.
Når arbejdet måler 70-71-73-74-76-77 cm, hækles hver skulder færdig for sig.

SKULDER:
Fortsæt med stangmasker over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retsiden, vend og hækl de 4 første masker sammen 2 og 2 til hals, derefter hækles rækken ud. Vend og hækl frem til der er 4 masker tilbage før halsen, hækl disse sammen 2 og 2, vend. På næste række hækles de 2 første masker sammen, derefter hækles der rækken ud. Vend, hækl til der er 2 masker tilbage, hækl disse sammen. Vend, hækl de 2 første masker sammen, hækl rækken ud = 10-12-14-15-16-17 masker tilbage på skulderen. Fortsæt til arbejdet måler 80-82-84-86-88-90 cm, klip tråden.
Hækl den anden skulder på samme måde men spejlvendt. Det vil sige, start fra retsiden, indtagningerne til hals gøres sidst på rækken fra vrangen.

BAGSTYKKE:
Hækl kædemasker over de første 4-5-4-5-6-7 masker, derefter hækles der frem til der er 4-5-4-5-6-7 masker tilbage før mærketråden i siden, vend arbejdet. På næste række hækles de 4 yderste masker i hver side sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver række 0-0-1-1-2-3 gange til. På næste række hækles de 2 yderste masker sammen, gentag indtagningen på hver række 2-2-2-3-4-5 gange til. Efter alle indtagninger er der 54-58-62-64-68-72 masker på rækken. Hækl videre til arbejdet måler ca 78-80-82-84-86-88 cm. Nu hækles hver skulder færdig for sig således: Hækl 1 række over de første 12-14-16-17-18-19 masker, vend, hækl de 2 første masker sammen, hækl rækken ud. Vend, hækl til der er 2 masker tilbage, hækl disse sammen. Vend, hækl rækken ud, klip tråden. Gentag på den anden skulder.

MONTERING:
Sy skuldersømmene yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hækles rundt i halsen, rundt om hvert ærmegab og rundt om ryg- og forstykket nederst – også op og ned hver slids.
Pyntekanten hækles således: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i 3.luftmaske fra nålen, spring ca 1 cm frem og lav 1 fastmaske *. Gentag fra *-* omgangen ud og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 06.09.2018
Rettelse: HÆKLEINFORMATION: Gælder når der hækles frem og tilbage: I begyndelsen af hver omgang med stangmasker startes der med 3 luftmasker (disse masker erstatter ikke første stangmaske). På hver omgang med fastmasker startes der med 1 luftmaske (denne luftmaske erstatter ikke første fastmaske).

Diagram

= kjedemaske
= fastmaske i masken
= fastmaske i bagerste led af masken fra retsiden og i forreste led af masken fra vrangen
= fastmaske om luftmasken
= stangmasker i masken
= stangmasker mellem 2 stangmasker
= stangmasker om luftmasken
= spring over 1 maske, 1 stangmaske i/om næste fastmaske/luftmaske, 1 stangmaske i /om masken som blev hoppet over
= stangmaskegruppe: Hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 masker på nålen), hækl 2 stangmasker i samme stangmasker på samme måde, træk tråden gennem alle 4 masker på nålen.
= på disse rækker/omgange tages der ud jævnt fordelt - se opskrift
= denne række hækles ikke, den er allerede hæklet og viser kun hvordan næste række skal hækles i maskerne

Carol Taylor 14.01.2019 - 19:31:

Would it be easy to extend so can have a longer length? Approx mid calf length.

DROPS Design 15.01.2019 kl. 09:18:

Dear Mrs Taylor, you could probably work the extended part "straight" ie without decreases and continue as explained in the pattern, add the extra length to the measurements given in the pattern. For any further individual assistance please contact the store where you bought the yarn, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Rosa Cabera 12.11.2018 - 15:10:

Hello I am interested in purchasing yarn. I know you probably have no way of knowing exactly when I will be receiving the yarn but I would need the yarn so I can make the Belladonna dress in time for Christmas. Will it take longer than a week? Thank you in advance.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 15:34:

Dear Mrs Cabera, please contact individually each DROPS store shipping to the USA to get further informations about shipment delay. Happy crocheting!

Heather 03.10.2018 - 21:23:

What difficulty level is this pattern? Also, is the yarn supposed to sport weight, or worsted..?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:04:

Dear Heather, we do not have any difficulty level to our patterns, since this vary from country to country. Just read thouroughly the pattern - you are welcome to ask your questions here or contact your DROPS store for any individual assistance. You'll read more about the yarn under its shadecard. Happy crocheting!

Sahar Said 25.08.2018 - 01:51:

Good day Just wanted to ask you about the rows no. 3-5-8-12 in A1. It says to increase evenly. How many stiches should be increased in each row? Thank you

DROPS Design 27.08.2018 kl. 19:01:

Hello Sahar. You increase 6 sts on each row. Happy crocheting!

Maria 13.08.2018 - 20:16:

Virkad både A1 och A3 upp till 60-65 cm?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 13:56:

Hej Maria, først A1 (och A2) sedan vid 60-65 cm virkas A3 :)

Paditz Natalie 12.08.2018 - 21:53:

Die Übersetzung für die Häkelschrift ist leider nicht vollständig

DROPS Design 13.08.2018 kl. 10:25:

Liebe Frau Paditz, Die Übersetzung für die Häkelschrift ist korrekt, sollten Sie eine Frage haben, dürfen Sie sie hier gerne stellen. Ihr DROPS Laden kann auch Ihnen entweder per Mail oder telefonisch weiterhelfen. Viel Spaß beim häkeln!

Maria 08.08.2018 - 10:00:

Virkas A1 och A3 upp till 60-65 cm, och därefter enbart A3?

DROPS Design 13.08.2018 kl. 14:24:

Hej, när arb mäter 60-65 cm fortsätter du med A.3, men du ska även i fortsättningen vända arb med A.2 som förut.

Cathrine 20.07.2018 - 13:25:

Hva betyr tegnet med skråstrek i a2 ?

DROPS Design 26.07.2018 kl. 13:07:

Hei Cathrine. Hver skrå strek er 1 luftmaske. God fornøyelse

Thea 16.07.2018 - 19:08:

Ik heb een week geleden een vraag gesteld maar nog geen antwoord. Ik zou graag de jurk afmaken maar kan niet verder.

Pat 11.07.2018 - 22:16:

Bonjour, j’ai achete lacwualité Muskst. Sur les 3 pelotes de 50gr déjà utilisées, j’si eu deux grands noeuds!!!!! Ceci est tres visible sur mon travail et inaccetable. Je n’ai pas achete des prlotes 2nde choix!!!! Que faire????? Merci

DROPS Design 12.07.2018 kl. 09:35:

Bonjour Pat, Nous sommes désolés pour ce désagrément, mais si nous savons d’expérience que les nœuds sont désagréables quand on crochète, il peut malheureusement arriver qu’il y en ait, malgré tout le soin apporté à la fabrication de nos fils, le fil lui-même n’étant pas infini. Nous vous recommandons de le défaire et de joindre le fil tout comme pour une nouvelle pelote pour éviter les mauvaises surprises par la suite. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS pour toute information complémentaire. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 187-5