DROPS / 187 / 5

Belladonna by DROPS Design

Hæklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat.

  • Belladonna / DROPS 187-5 - Hæklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat.
  • Belladonna / DROPS 187-5 - Hæklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat.
  • Belladonna / DROPS 187-5 - Hæklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat.
  • Belladonna / DROPS 187-5 - Hæklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Muskat.
DROPS Design: Model r-720
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-950 g farve 12, rød
Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 stangmasker på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Bomuld
fra 11.25 kr /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 11.25 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 135kr. Læs mere.

Se diagram A.1, A.2 og A.3. A.2 viser hvordan omgangen starter/slutter når der hækles rundt.

HÆKLEINFORMATION:
Gælder når der hækles frem og tilbage: I begyndelsen af hver omgang med stangmasker startes der med 3 luftmasker (disse masker erstatter ikke første stangmaske). På hver omgang med fastmasker startes der med 1 luftmaske (denne luftmaske erstatter ikke første fastmaske).

INDTAGNINGSTIPS:
STANGMASKE:
Tag 1 stangmaske ind ved at hækle 2 stangmasker sammen således:
Hækl 1 stangmaske i første maske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i næste maske/om luftmasken, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).
FASTMASKE:
Tag 1 fastmaske ind ved at hækle 2 fastmasker sammen således: Hækl 1 fastmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 masker på nålen), hækl derefter næste fastmaske, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal (f.eks 156 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 26. I dette eksempel hækles hver 25. og 26.maske sammen.
--------------------------------------------------------

KJOLE:
Der er 10 cm slids nederst på kjolen, arbejdet hækles først frem og tilbage til slidsen er færdig, derefter hækles arbejdet rundt, men vendes for hver omgang og hækles frem og tilbage på omgangen for at strukturen skal blive ens hele vejen. Når arbejdet deles ved ærmegabet hækles der igen frem og tilbage.

FORSTYKKET:
Hækl 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsæt med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, derefter 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-* rækken ud = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man vender med tæller også som 1 fastmaske). Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske tilbage. Nu hækles der efter diagram A.1 – Læs HÆKLETIPS! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Efter 10 cm lægges arbejdet til side og bagstykket hækles.

BAGSTYKKET:
Hækl 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsæt med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, derefter 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-* rækken ud = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man vender med tæller også som 1 fastmaske). Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske tilbage. Nu hækles der efter diagram A.1. Fortsæt til arbejdet måler 10 cm – afslut på samme række som på forstykket.

KJOLEN efter slidsen:
Fortsæt med mønsteret således - hækl først maskerne over forstykket, derefter hækles maskerne over bagstykket, til sidst hækles omgangen sammen med en kædemaske i 1./3. maske på omgangen, hækl masken i A.2, vend arbejdet og hækl tilbage.
Sæt 1 mærketråd i overgangene mellem forstykket og bagstykket = siderne.
Fortsæt således frem og tilbage med mønster efter diagram A.1 og A.2. På omgange med stangmasker eller fastmasker er der nu 156-168-180-192-216-240 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbejdet måler ca 30-31-32-33-34-35 cm – sørg for at næste omgang er en omgang med stangmasker eller fastmasker (markeret på diagrammet med stjerne), tages der 6 masker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS og INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt). Gentag indtagningen totalt 6 gange på de markerede 6 omgange med stangmasker eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med stangmasker eller fastmasker.

Efter sidste indtagningsomgang hækles der mønster som før i ca 3 cm – sørg for at næste omgang er en omgang markeret med stjerne (arbejdet måler nu ca 48-49-50-51-52-53 cm). Nu tages der 6 masker ud jævnt fordelt på omgangen ved at hækle 2 masker i 1 maske. Gentag udtagningen totalt 4 gange i højden ved de markerede omgange i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med stangmasker eller fastmasker efter sidste udtagning. Når arbejdet måler ca 60-61-62-63-64-65 cm – afpas efter en omgang markeret med stjerne, hækles kjolen færdig efter diagram A.3 (vend som før med diagram A.2). Når arbejdet måler 62-63-64-65-66-67 cm deles arbejdet til forstykke og bagstykke ved ærmegabene.

FORSTYKKET:
Hækl kædemasker over de første 4-5-4-5-6-7 masker, derefter hækles der frem til der er 4-5-4-5-6-7 masker tilbage før mærketråden i den anden side, vend arbejdet. På næste række hækles de 4 yderste masker i hver side sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver række 0-0-1-1-2-3 gange til. På næste række hækles de 2 yderste masker sammen, gentag indtagningen på hver række 2-2-2-3-4-5 gange til.
Efter alle indtagninger er der 54-58-62-64-68-72 masker på rækken.
Når arbejdet måler 70-71-73-74-76-77 cm, hækles hver skulder færdig for sig.

SKULDER:
Fortsæt med stangmasker over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retsiden, vend og hækl de 4 første masker sammen 2 og 2 til hals, derefter hækles rækken ud. Vend og hækl frem til der er 4 masker tilbage før halsen, hækl disse sammen 2 og 2, vend. På næste række hækles de 2 første masker sammen, derefter hækles der rækken ud. Vend, hækl til der er 2 masker tilbage, hækl disse sammen. Vend, hækl de 2 første masker sammen, hækl rækken ud = 10-12-14-15-16-17 masker tilbage på skulderen. Fortsæt til arbejdet måler 80-82-84-86-88-90 cm, klip tråden.
Hækl den anden skulder på samme måde men spejlvendt. Det vil sige, start fra retsiden, indtagningerne til hals gøres sidst på rækken fra vrangen.

BAGSTYKKE:
Hækl kædemasker over de første 4-5-4-5-6-7 masker, derefter hækles der frem til der er 4-5-4-5-6-7 masker tilbage før mærketråden i siden, vend arbejdet. På næste række hækles de 4 yderste masker i hver side sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver række 0-0-1-1-2-3 gange til. På næste række hækles de 2 yderste masker sammen, gentag indtagningen på hver række 2-2-2-3-4-5 gange til. Efter alle indtagninger er der 54-58-62-64-68-72 masker på rækken. Hækl videre til arbejdet måler ca 78-80-82-84-86-88 cm. Nu hækles hver skulder færdig for sig således: Hækl 1 række over de første 12-14-16-17-18-19 masker, vend, hækl de 2 første masker sammen, hækl rækken ud. Vend, hækl til der er 2 masker tilbage, hækl disse sammen. Vend, hækl rækken ud, klip tråden. Gentag på den anden skulder.

MONTERING:
Sy skuldersømmene yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hækles rundt i halsen, rundt om hvert ærmegab og rundt om ryg- og forstykket nederst – også op og ned hver slids.
Pyntekanten hækles således: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i 3.luftmaske fra nålen, spring ca 1 cm frem og lav 1 fastmaske *. Gentag fra *-* omgangen ud og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 06.09.2018
Rettelse: HÆKLEINFORMATION: Gælder når der hækles frem og tilbage: I begyndelsen af hver omgang med stangmasker startes der med 3 luftmasker (disse masker erstatter ikke første stangmaske). På hver omgang med fastmasker startes der med 1 luftmaske (denne luftmaske erstatter ikke første fastmaske).
Opdateret online: 25.03.2019
Rettelse - SYMBOLFORKLARING: Stjerne = på disse rækker/omgange tages der ud/ind jævnt fordelt - se opskrift

Diagram

symbols = luftmaske
symbols = fastmaske i masken
symbols = fastmaske i bagerste led af masken fra retsiden og i forreste led af masken fra vrangen
symbols = fastmaske om luftmasken
symbols = stangmaske i masken
symbols = stangmaske mellem 2 stangmasker
symbols = stangmaske om luftmasken
symbols = spring over 1 maske, 1 stangmaske i/om næste fastmaske/luftmaske, 1 stangmaske i /om masken som blev hoppet over
symbols = stangmaskegruppe: Hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 masker på nålen), hækl 2 stangmasker i samme stangmaske på samme måde, træk tråden gennem alle 4 masker på nålen.
symbols = på disse rækker/omgange tages der ud/ind jævnt fordelt - se opskrift
symbols = denne række hækles ikke, den er allerede hæklet og viser kun hvordan næste række skal hækles i maskerne
symbols = kædemaske

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 187-5) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (73)

country flag Raquel Perez 08.06.2021 - 14:53:

Quiero hacer este vestido pero leyendo el patrón me ha surgido una duda. Tanto en el tipo para trabajar a ganchillo como en la corrección del 06/09/2018 pone que los puntos de cadeneta del comienzo de fila no sustituyen al 1° punto. Pero si eso es así en los primeros 10 cm. de la labor se irá aumentando un punto en cada fila. Porque luego pone que el punto de cadeneta en el que se gira hay que contarlo

country flag Cindy 18.04.2021 - 07:50:

I’m having a problem with Belladonna 187-5. A.1 row 10. 7 double crochets . When I’m done with the row it will not lay flat. I’ve even gone down in needle size. I’m making the dress in small and end up with 19 shells across. I’m making my Great Nieces graduation dress. I’ve never used a diagram to crochet before so I’m a little lost. Thank you in advance.

user icon DROPS Design 18.04.2021 kl. 10:30:

Dear Cindy, I would try to make a small swartch with the whole pattern, wash it and block it out, to see if the nect rows stabbilizing the fans, making them "fan out" less. The piece should be flat then. If you look it up on Ravely, a number of people made this dress succesfully, so it should work with the diagram. Happy Crafting!

country flag Gina Carter 15.04.2021 - 15:33:

Hello, I really want to make this dress for a friend. I have never followed a diagram so I am unsure of what I am doing. Is there a normal written pattern for this dress without the diagram? Thank you

user icon DROPS Design 15.04.2021 kl. 17:27:

Dear Gina, we do not have a written out pattern, not only because our patterns are available in several languages, but also, because we believe, that unlike with a written out pattern, in diagrams you can see not only the very next stitch, the very next step, but also how stitches and rows relate to each other "en large". Many knitters actually prefer diagrams. We do have a lesson on how to knit from diagrams HERE, and you can always ask for help (either over teh phone or in person) in the store where you bought your DROPS yarn from. Happy Knitting!

country flag Sara 02.04.2021 - 10:44:

Varför har ni så små mönster, tror ni att vi är Barbiedockor, inte ens XL passar mig som i vanliga fall har M

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 15:02:

Hei Sara. Vi kjører standard størrelser, men sjekk alltid målskissen til plagget og mål på deg selv for å se på cm målene og hvilken størrelse som vil passe. Og det er veldig viktig å overholde strikke/heklefastheten som er skrevet i oppskriften. mvh DROPS design

country flag Dagmar 20.02.2021 - 16:52:

Why do I have a chain of 104 and reduce in the next row to 96? Why can’t I chain 96 right away?

user icon DROPS Design 22.02.2021 kl. 10:08:

Dear Dagmar, most of the time the foundation chains tends to be too tight, reason why you crochet here more chains and then skip chains evenly on first row (= to get 96 sts). Happy crocheting!

country flag Susana 27.01.2021 - 19:33:

Hola, cuando dice "cuando la labor mida..."se refiere al vestido entero desde el inicio o se refiere a la labor después de la apertura? Gracias!

user icon DROPS Design 28.01.2021 kl. 10:14:

Hola Susana, el largo se mide a partir del punto más alto en el hombro (usualmente lo más cerca al escote), y en línea recta hasta la parte de abajo de la prenda. NO se mide a partir de la punta del hombro. Buen trabajo!

country flag Chris Harings 30.12.2020 - 16:58:

When you start a to or dress, how many do you chain in order to start?

country flag Sirkka Persson 06.10.2020 - 20:05:

Varför har ni tagit bort virkmönstret? Maskförklaringen finns men ej i vilken ordning de virkas.

user icon DROPS Design 07.10.2020 kl. 08:36:

Hej Sirkka. Diagrammet finns precis under symbolförklaringen (över måttskissen). Eller är det något annat du menar saknas? Mvh DROPS Design

country flag Sara 03.06.2020 - 20:28:

Very beginning of pattern, I'm on the A1 row with 7 dc fan, skip 2, sc, skip 2, 7 dc fan.... problem is the edges are not straight as the row begins and ends with a fan so it extends over the straight edge. Should i be starting with an sc?

user icon DROPS Design 04.06.2020 kl. 08:44:

Dear Sara, on this row, you will start with 1 chain to replace 1st sc and finish with 1 sc in the last st on row. You can always make a small crocheted edge along vents at the very end if you like to (like the one worked over armholes and neck). Happy crocheting!

country flag Sylva 16.05.2020 - 23:20:

Hallo, ich kann die Häkelschrift von A3 nicht finden. Wie wird an diesem Punkt weiter gehäkelt? Vielen Dank

user icon DROPS Design 18.05.2020 kl. 08:23:

Liebe Sylva, A.3 besteht aus den 6 letzten Reihen im Diagram. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 187-5