DROPS / 187 / 2

Miles Away by DROPS Design

Hæklet bluse med hulmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Cotton Light.

DROPS Design: Model cl-084
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g farve 21, lys beige

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 8 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 89.5kr. Læs mere.

På begyndelsen af hver række med stangmasker, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet hækles frem og tilbage. Først hækles bagstykke og forstykke hver for sig, derefter hækles ærmerne. Alle dele sys sammen til sidst. Der hækles 1 kant rundt i halsen.

BAGSTYKKE:
Hækl 94-101-108-122-129-143 luftmasker på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker, * 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker, spring over 1 luftmaske *, hækl fra *-* til der er 1 luftmaske tilbage, 1 stangmaske i sidste luftmaske = 80-86-92-104-110-122 stangmasker. Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl A.1 – læs HÆKLEINFO, A.2 (= 6 masker) totalt 13-14-15-17-18-20 gange i bredden og afslut med A.3 over sidste stangmaske. Fortsæt mønsteret opover.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! A.1 til A.3 repeteres i højden.
Når arbejdet måler 36-37-38-39-40-41 cm, laves der ærmegab således: Klip tråden, spring over 6-6-6-12-12-12 masker (= til ærmegab), hækl 1 kædemaske i næste maske, 3 luftmasker, A.2 over de næste 66-72-78-78-84-96 masker og afslut med A.3 over næste maske (der er nu 6-6-6-12-12-12 masker tilbage på rækken til ærmegab) = totalt 68-74-80-80-86-98 masker på rækken. På næste række hækles A.1 i sidste stangmaske. Fortsæt mønsteret således.
Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm, sørg for at sidste række er hæklet fra vrangen, hækles hver skulder færdig for sig. Hækl 1 stangmaske i hver af de første 20-23-24-24-25-31 stangmasker (= skulder). Hækl 2 rækker til med 1 stangmaske i hver. Klip og hæft tråden. Arbejdet måler totalt 54-56-58-60-62-64 cm. Spring over 28-28-32-32-36-36 masker til hals, hækl 1 kædemaske i næste maske og 3 luftmasker (= 1 stangmaske), hækl 1 stangmaske i hver af de sidste 19-22-23-23-24-30 masker. Hækl skulderen færdig som den anden skulder.

FORSTYKKE:
Hækl som bagstykket til arbejdet måler 42-44-44-46-46-48 cm, sørg for at sidste række som er hæklet er første række i A.2 (sidste række er hæklet fra retsiden).
Nu deles arbejdet og hver skulder hækles færdig hver for sig således:

HØJRE SKULDER (når tøjet er på):
Første række hækles fra vrangen. Hækl A.3 over de første 1-1-2-2-3-3 masker (der hækles om luftmaskerne og i stangmaskerne), hækl A.2 over de næste 15-18-18-18-18-24 masker, hækl A.4 over de næste 12 masker, vend arbejdet. Fortsæt mønster og aflukning til hals efter diagram A.4. Når A.4 er hæklet 1 gang i højden er der 20-23-24-24-25-31 stangmaske på sidste række. Hækl mønster til arbejdet måler 52-54-56-58-62 cm, sørg for at der afsluttes med 1 række med stangmasker fra vrangen. Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm. Klip og hæft tråden.

VENSTRE SKULDER (når tøjet er på):
Nu hækles venstre skulder således (første række = vrangen):
Hop over 12-12-16-16-20-20 stangmasker fra der hvor A.4 blev hæklet (= til hals), hækl 1 kædemaske i næste maske, derefter hækles A.5 over samme maske og de næste 11 masker (= totalt 12 masker), hækl A.2 over de næste 15-18-18-18-18-24 masker og afslut med A.1 over de sidste 1-1-2-2-3-3 masker (der hækles om luftmaskerne og i stangmaskerne). Fortsæt mønster og aflukning til hals efter diagram A.5. Når A.5 er hæklet 1 gang i højden er der 20-23-24-24-25-31 stangmasker på sidste række. Hækl mønster til arbejdet måler 52-54-56-58-62 cm, afpas målet med højre skulder. Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Arbejdet hækles frem og tilbage. Hækl 45-45-49-49-52-52 luftmasker på nål 4,5 med Cotton Light. Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 5-5-7-7-5-5 luftmasker, * 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker, spring over 1 luftmaske *, hækl fra *-* til der er 1-1-3-3-1-1 luftmaske tilbage, 1 stangmaske i hver af de sidste 1-1-3-3-1-1 luftmasker = 38-38-42-42-44-44 stangmasker.
Hækl A.1 over de første 1-1-3-3-1-1 stangmasker, A.2 til der er 1-1-3-3-1-1 stangmaske tilbage (= 6-6-6-6-7-7 gange i bredden), A.3 over de sidste 1-1-3-3-1-1 stangmasker. Hækl A.1 til A.3 i højden til færdig mål. Når arbejdet måler 10 cm tages der 1 stangmaske ud i hver side af arbejdet ved at hækle 2 stangmasker i første og sidste stangmaske på rækken (= 2 stangmasker taget ud). Tag ud således på hver 4.-3½.-3½.-2½.-2½.-2.cm totalt 10-11-11-13-13-15 gange = 58-60-64-68-70-74 masker. De nye masker hækles løbende ind i A.2. OBS: Der er altid 1 stangmaske (eller 3 luftmasker = 1 stangmaske) i hver side af arbejdet. Når arbejdet måler 48-48-47-44-44-41 cm, sættes der 1 mærke i starten af række, ærmesømmen skal senere sys op til mærket og de resterende rækker skal sys sammen med de 6-6-6-12-12-12 stangmasker på bagstykket/forstykket som der blev hoppet over til ærmegab i hver side af arbejdet (= midt under ærmet). Fortsæt frem og tilbage til arbejdet måler 52-52-51-51-51-48 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde). Klip og hæft tråden. Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i yderste led af yderste maske. Sy ærmerne i, mærket på ærmet markerer sidesømmen på forstykket og bagstykket og de rækker der er hæklet efter mærket syes til de 6-6-6-12-12-12 masker der blev hoppet over til ærmegab på forstykke/bagstykke. Start nederst på ærmet og sy ærmesømmen i yderste led, fortsæt og sy sidesømmen på forstykke og bagstykke. Klip og hæft alle tråde.

HALSKANT:
Hækl en kant rundt i halsen således fra midt på skulderen: Hækl 1 fastmaske, * 3 luftmasker, spring over ca 1 cm, 1 fastmaske *, hækl fra *-* rundt om hele halsen, og slut af med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske på omgangen, sørg for at kanten ikke strammer. Klip og hæft tråden.

Diagram

= 1 luftmaske
= 1 stangmaske i stangmasken
= 1 stangmaske om luftmasken
= denne række er allerede hæklet, den viser hvordan næste række skal hækles i/om maskerne
= hækl 1 stangmaske i hver af de 2 næste masker, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 stangmaske til i næste maske og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen (når rækken starter med dette erstattes første stangmaske med 3 luftmasker)

Yvette 06.05.2019 - 20:22:

Bedankt, Maar weet iemand waar ik deze steek op internet kan vinden🤔

DROPS Design 09.05.2019 kl. 21:56:

Hoi Yvette,

In deze video wordt het verschil uitgelegd tussen IN en OM de steek haken.

Yvette 04.05.2019 - 14:42:

Hi Allemaal, Weet iemand wellicht wat de haaksteek bolletje in streepje betekent En hoe ik dat kan vinden op internet

DROPS Design 05.05.2019 kl. 16:29:

Dag Yvette,

Dit is een stokje die je om de de steek van de vorige toer haakt.

Susana 15.04.2019 - 19:46:

El delantero también lleva sisa como la espalda?

DROPS Design 22.04.2019 kl. 13:01:

Hola Susana. El delantero se trabaja igual que la espalda hasta el escote (incluyendo las sisas).

Lone 05.04.2019 - 12:48:

Hej Jeg forstår ikke A2 række 3. Jeg har 86 masker, jeg starter med 3 lm og A1 jeg har lavet 14 gange A2, men har ikke en maske at springe over før A3. Så jeg slutter med A3, og nu har jeg pludselig 87 masker? Jeg tæller maskerne for hver runde, og der var 86 masker, da runden startede. Udligner antallet sig i sidste runde A2?

DROPS Design 08.04.2019 kl. 09:09:

Hej Lone, husk at første stangmaske erstattes af 3 luftmasker + 6 x 14 + 1st = ialt 86 stangmasker. God fornøjelse!

Passcalle 29.03.2019 - 15:25:

Als ik de beschrijving precies volg dan heb ik aan het begin 13 stokjes maar eindig niet met 13 stokjes....

DROPS Design 31.03.2019 kl. 11:47:

Dag Passcalle,

Aan het begin zet je 94-101-108-122-129-143 lossen op en daarna haak je stokes in de lossen volgens beschrijving in patroon 80-86-92-104-110-122 stokjes. Je begint dan toch al met veel meer dan 13? Of bedoel je bij de hals/schouder op het voorpand?

Florence 22.02.2019 - 11:05:

Je ne comprends pas également ce que veux dire : une bride autour de la maille en l'air

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:49:

Bonjour, vous n'allez pas piquer le crochet dans la maille en l'air mais dessous (= dans l'arceau d'1 maille en l'air) et ainsi crocheter la bride autour de la maille en l'air/dans l'arceau. Bon crochet!

Florence 22.02.2019 - 10:54:

Bonjour, je ne comprends pas les explications A1 : il faut faire 17 mailles (pour une taille XL) avant d'attaquer le A2 ? et après le A2 c'est juste une bride A3 ? merci je suis perdue

DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:43:

Bonjour Florence, on commence le rang par A.1, on répète ensuite A.2 et on termine par A.3, en taille XXL vous crochetez sur l'endroit: A.1 (= 1 bride = 3 ml au début du rang), répétez A.2 et terminez par A.3 (= 1 bride dans la dernière maille). Sur l'envers, crochetez A.3 (= 3 ml au début du rang), répétez A.2 et terminez par A.1. Bon crochet!

Marion 05.01.2019 - 11:25:

Als je met t patroon begint aan de goede kant, begin je dan links of rechts van de diagram?

DROPS Design 05.01.2019 kl. 12:34:

Dag Marion,

Je begint altijd rechts onder in de telpatronen.

JMFS 19.12.2018 - 06:50:

Hello, I believe I have the same issue as Virginie did and translators are too rough for me to understand the answer to her. Increases for the sleeves are throwing off the count for A2. I think I'm missing something. 10 cm for me ends with the 3rd row of A2 (dc into the ch spc of row 2) and the 4th row ends next to A1 instead of skipping a stitch before crocheting A1. It's almost as though I would need to increase 2 on one side and 3 on the other to make the count work. Thank you in advance!

DROPS Design 19.12.2018 kl. 09:05:

Dear JMFS, continue working A.2 on sleeve as explained, work the new stitches with dc only, and when there are enough sts to work one new repeat on each side of sleeve, continue working A.2 over these stitches. That way, pattern will not be displaced. Happy crocheting!

Odile Daumas 10.11.2018 - 11:58:

Bonjour, Je voudrai qu'on m'explique ce diagramme A1 A2 A3 car je bloque, j'ai commencé le dos je suis donc à 80 brides mais pour le reste ? Merci.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 09:03:

Bonjour Mme Daumas, crochetez ainsi sur l'endroit: A.1 (= 1 bride à remplacer par 3 ml en début de rang), répétez A.2 jusqu'à ce qu'il reste 1 bride et terminez par 1 bride dans la dernière bride (= A.3). Sur l'envers, crochetez: A.3, répétez A.2 en largeur et terminez par A.1. Continuez ainsi. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 187-2