DROPS / 187 / 5

Belladonna by DROPS Design

Heklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Muskat.

Stikkord: hullmønster, kjoler,

DROPS Design: Modell r-720
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-950 g farge 12, rød
Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 17 staver på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

fra 12.60 kr /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 12.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 156kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1, A.2 og A.3. A.2 viser hvordan omgangen starter/avsluttes når det hekles rundt.

HEKLETIPS:
Første stav på raden erstattes av 3 luftmasker. Første fastmaske på raden erstattes av 1 luftmaske.

FELLETIPS:
STAV:
Fell 1 stav ved å hekle 2 staver sammen slik:
Hekle 1 stav i første maske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i neste maske/om luftmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 stav felt).
FASTMASKE:
Fell 1 fastmaske ved å hekle 2 fastmasker sammen slik: Hekle 1 fastmaske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle deretter neste fastmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 fastmaske felt).

FELLETIPS (jevnt fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet (f.eks 156 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 26. I dette eksempelet hekles hver 25. og 26.maske sammen.
--------------------------------------------------------

KJOLE:
Det er 10 cm splitt nederst på kjolen, arbeidet hekles først frem og tilbake til splitten er ferdig, deretter hekles arbeidet rundt, men vendes for hver omgang og hekles frem og tilbake på omgangen for at strukturen skal bli lik hele veien. Når arbeidet deles ved ermehullet hekles det igjen frem og tilbake.

FORSTYKKET:
Hekle 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1 – les HEKLETIPS! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Etter 10 cm legges arbeidet til side og bakstykket hekles.

BAKSTYKKET:
Hekle 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nåla, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1. Fortsett til arbeidet måler 10 cm – avslutt på samme rad som på forstykket.

KJOLEN etter splitten:
Fortsett med mønsteret slik - hekle først maskene over forstykket, deretter hekles maskene over bakstykket, til slutt hekles omgangen sammen med en kjedemaske i 1./3. maske på omgangen, hekle masken i A.2, snu arbeidet og hekle tilbake.
Sett 1 merketråd i overgangene mellom forstykket og bakstykket = sidene.
Fortsett slik frem og tilbake med mønster etter diagram A.1 og A.2. På omganger med staver eller fastmasker er det nå 156-168-180-192-216-240 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbeidet måler ca 30-31-32-33-34-35 cm - avpass slik at neste omgang er en omgang med staver eller fastmasker (markert på diagrammet med stjerne), felles det 6 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS og FELLETIPS (jevn fordeling). Gjenta fellingen totalt 6 ganger på de markerte 6 omganger med staver eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med staver eller fastmasker.

Etter siste felleomgang hekles det mønster som før i ca 3 cm – avpass slik neste omgang er en omgang markert med stjerne (arbeidet måler nå ca 48-49-50-51-52-53 cm). Nå økes det 6 masker jevnt fordelt på omgangen ved å hekle 2 masker i 1 maske. Gjenta økningen totalt 4 ganger i høyden ved de markerte omgangene i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med staver eller fastmasker etter siste økning. Når arbeidet måler ca 60-61-62-63-64-65 cm – avpass etter en omgang markert med stjerne, hekles kjolen ferdig etter diagram A.3 (snu som før med diagram A.2). Når arbeidet måler 62-63-64-65-66-67 cm deles arbeidet til forstykke og bakstykke ved ermehullene.

FORSTYKKET:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i den andre siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – les FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til.
Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden.
Når arbeidet måler 70-71-73-74-76-77 cm, hekles hver skulder ferdig for seg.

SKULDER:
Fortsett med staver over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retten, snu og hekle de 4 første maskene sammen 2 og 2 til hals, deretter hekles det ut raden. Snu og hekle frem til det gjenstår 4 masker før halsen, hekle disse sammen 2 og 2, snu. På neste rad hekles de 2 første maskene sammen, deretter hekles det ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden = 10-12-14-15-16-17 masker tilbake på skulderen. Fortsett til arbeidet måler 80-82-84-86-88-90 cm, klipp tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte, men speilvendt. Dvs: Start fra retten, fellingene til hals gjøres på slutten av radene fra vrangen.

BAKSTYKKE:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – les FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til. Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden. Hekle videre til arbeidet måler ca 78-80-82-84-86-88 cm. Nå hekles hver skulder ferdig for seg slik: Hekle 1 rad over de første 12-14-16-17-18-19 maskene, snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle ut raden, klipp tråden. Gjenta på den andre skulderen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hekles rundt halsen, hvert ermehull og rundt bolen nederst – også opp og ned hver splitt.
Pyntekanten hekles slik: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stav i 3.luftmaske fra nålen, hopp frem ca 1 cm og lag 1 fastmaske *. Gjenta fra *-* ut omgangen og avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske fra begynnelsen av omgangen.

= fastmaske i bakre ledd av masken fra retten og i fremre ledd av masken fra vrangen
= fastmaske om luftmaske
= fastmaske om luftmaske
= stav mellom 2 staver
= stav om luftmaske
= hopp over 1 maske, 1 stav i/om neste fastmaske/luftmaske, 1 stav i /om masken som ble hoppet over
= stavgruppe: Hekle 1 stav i neste stav, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle 2 staver i samme stav på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 maskene på nålen.
= på disse radene/omgangene økes det jevnt fordelt - se oppskrift
= denne raden hekles ikke, den er allerede heklet og viser kun hvordan neste rad skal hekles i maskene
= kjedemaske

Kommentarer (31)

Legg inn en kommentar!

Cathrine 20.07.2018 - 13:25:

Hva betyr tegnet med skråstrek i a2 ?

Thea 16.07.2018 - 19:08:

Ik heb een week geleden een vraag gesteld maar nog geen antwoord. Ik zou graag de jurk afmaken maar kan niet verder.

Pat 11.07.2018 - 22:16:

Bonjour, j’ai achete lacwualité Muskst. Sur les 3 pelotes de 50gr déjà utilisées, j’si eu deux grands noeuds!!!!! Ceci est tres visible sur mon travail et inaccetable. Je n’ai pas achete des prlotes 2nde choix!!!! Que faire????? Merci

DROPS Design 12.07.2018 kl. 09:35:

Bonjour Pat, Nous sommes désolés pour ce désagrément, mais si nous savons d’expérience que les nœuds sont désagréables quand on crochète, il peut malheureusement arriver qu’il y en ait, malgré tout le soin apporté à la fabrication de nos fils, le fil lui-même n’étant pas infini. Nous vous recommandons de le défaire et de joindre le fil tout comme pour une nouvelle pelote pour éviter les mauvaises surprises par la suite. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS pour toute information complémentaire. Bon crochet!

Evelina 10.07.2018 - 21:39:

Hej! Jag förstår inte stycket "Klänningen efter sprundet" när jag ska virka ihop fram- och bakstyckenas sprund. Jag förstår att jag ska fortsätta med A1 - men förstår inte A2 och i vilket skede jag virkar luftmaskor för att fästa ihop de två varven?

DROPS Design 13.07.2018 kl. 13:35:

Hei Evelina. Du fortsetter å hekle A.1 over forstykket, og så videre over bakstykket. Så fester du bakstykket i forstykket med en kjedemaske – hvilken maske kjedemasken skal i avhenger av hvilken omgang av A.1 du er kommet til. Så hekles A.2, før du snur arbeidet og hekler neste omgang. God fornøyelse

Thea 10.07.2018 - 20:21:

Wat word bedoeld met “keer het werk zoals hiervoor met telpatroon A.2) en wordt het vanaf de armsgaten met stokjes verder gehaakt of patroon? Dat staat niet aangegeven

Mia 03.07.2018 - 21:58:

Har precis börjat med denna fina klänning men när jag kommer till fjärde varvet i A1 börjar det varvet med en stjärna = ökning. Ska det ökas 1 maska eller hur många maskor ska det ökas?? Har virkat ca 4 cm på arbetet... hittar bara där ökning sker efter 49 cm..

DROPS Design 04.07.2018 kl. 14:04:

Hej, du behöver inte öka på varven med stjärna innan arb mäter 49 cm. Då ska du öka 6 maskor. Dessa ökningar upprepas 4 gånger på varje följande varv med stjärna.

Annette 01.07.2018 - 15:15:

Ich habe das Modell gehäkelt. Bin 160 cm groß, habe eine S-Figur, musste nach der Maschenprobe aber die Maschenzahl für M nehmen. Die Längenmaße habe ich dann wieder Größe S angepasst. Hat alles super geklappt. Das Kleid sitzt perfekt und ist in der Farbe korall ein echter Hingucker und ich fühle mich darin auch in meinem Alter (58 Jahre) wohl.

Åsa Heldestad 27.05.2018 - 11:23:

Hej Jättefin klänning! För mig är mönstret lite oklart. Diagrammet A1 visar enl de små stjärnorna, att det skall ske en ökning jämnt fördelat och hänvisar till mönstret. Jag finner ingenstans hur senna ökning skall ske. Vad är det jag inte förstår? Tack

DROPS Design 28.05.2018 kl. 17:58:

Hej, det hänvisas till ökningarna under stycket om klänningen efter sprundet:...Efter sista minskningsvarvet virkas det mönster som förut i ca 3 cm – anpassa såatt nästa varv är ett varv markerat med stjärna (arbetet mäter nu ca 48-49-50-51-52-53 cm). Nu ökas det 6 maskor jämnt fördelat på varvet genom att virka 2 maskor i 1 maska. Upprepa ökningen totalt 4 ggr på höjden vid de markerade varven i diagrammet...

Maria 08.05.2018 - 10:48:

Bude tento model přeložený do češtiny? Byla bych velice potěšena.Will this pattern be translated into Czech language?I would be pleased very much.

Martine 07.05.2018 - 15:46:

Bonjour, Pour le devant (taille m): après avoir fait les premières diminutions (4m de chaque côté), on continue à chaque rang 2 diminutions de chaque côté... C'est bien cela ? Merci d'avance

DROPS Design 07.05.2018 kl. 16:18:

Bonjour Martine, en taille M, on diminue d'abord 4 m de chaque côté en crochetant des mc dans les 5 premières m au début du rang, et en arrêtant le rang quand il reste 5 m avant le marqueur (= 10 m pour les emmanchures) puis on diminue 1 fois 2 m de chaque côté (= en crochetant ensemble 2 par 2 les 4 premières m et les 4 dernières m) et on diminue ensuite seulement 2 m (= crocheter ensemble 2 m ens au début du rang et 2 m ens à la fin du rang) 3 fois tous les rangs = 58 m. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 187-5