DROPS / 187 / 5

Belladonna by DROPS Design

Heklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Muskat.

Stikkord: hullmønster, kjoler,

DROPS Design: Modell r-720
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-950 g farge 12, rød
Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 17 staver på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1, A.2 og A.3. A.2 viser hvordan omgangen starter/avsluttes når det hekles rundt.

HEKLEINFORMASJON - Gjelder når det hekles frem og tilbake:
På begynnelsen av hver omgang med staver startes det med 3 luftmasker (disse luftmaskene erstatter ikke første stav). På hver omgang med fastmasker startes det med 1 luftmaske (denne luftmasken erstatter ikke første fastmaske).

FELLETIPS:
STAV:
Fell 1 stav ved å hekle 2 staver sammen slik:
Hekle 1 stav i første maske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i neste maske/om luftmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 stav felt).
FASTMASKE:
Fell 1 fastmaske ved å hekle 2 fastmasker sammen slik: Hekle 1 fastmaske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle deretter neste fastmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 fastmaske felt).

FELLETIPS (jevnt fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet (f.eks 156 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 26. I dette eksempelet hekles hver 25. og 26.maske sammen.
--------------------------------------------------------

KJOLE:
Det er 10 cm splitt nederst på kjolen, arbeidet hekles først frem og tilbake til splitten er ferdig, deretter hekles arbeidet rundt, men vendes for hver omgang og hekles frem og tilbake på omgangen for at strukturen skal bli lik hele veien. Når arbeidet deles ved ermehullet hekles det igjen frem og tilbake.

FORSTYKKET:
Hekle 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1 – les HEKLETIPS! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Etter 10 cm legges arbeidet til side og bakstykket hekles.

BAKSTYKKET:
Hekle 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nåla, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1. Fortsett til arbeidet måler 10 cm – avslutt på samme rad som på forstykket.

KJOLEN etter splitten:
Fortsett med mønsteret slik - hekle først maskene over forstykket, deretter hekles maskene over bakstykket, til slutt hekles omgangen sammen med en kjedemaske i 1./3. maske på omgangen, hekle masken i A.2, snu arbeidet og hekle tilbake.
Sett 1 merketråd i overgangene mellom forstykket og bakstykket = sidene.
Fortsett slik frem og tilbake med mønster etter diagram A.1 og A.2. På omganger med staver eller fastmasker er det nå 156-168-180-192-216-240 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbeidet måler ca 30-31-32-33-34-35 cm - avpass slik at neste omgang er en omgang med staver eller fastmasker (markert på diagrammet med stjerne), felles det 6 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS og FELLETIPS (jevn fordeling). Gjenta fellingen totalt 6 ganger på de markerte 6 omganger med staver eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med staver eller fastmasker.

Etter siste felleomgang hekles det mønster som før i ca 3 cm – avpass slik neste omgang er en omgang markert med stjerne (arbeidet måler nå ca 48-49-50-51-52-53 cm). Nå økes det 6 masker jevnt fordelt på omgangen ved å hekle 2 masker i 1 maske. Gjenta økningen totalt 4 ganger i høyden ved de markerte omgangene i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med staver eller fastmasker etter siste økning. Når arbeidet måler ca 60-61-62-63-64-65 cm – avpass etter en omgang markert med stjerne, hekles kjolen ferdig etter diagram A.3 (snu som før med diagram A.2). Når arbeidet måler 62-63-64-65-66-67 cm deles arbeidet til forstykke og bakstykke ved ermehullene.

FORSTYKKET:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i den andre siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – les FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til.
Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden.
Når arbeidet måler 70-71-73-74-76-77 cm, hekles hver skulder ferdig for seg.

SKULDER:
Fortsett med staver over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retten, snu og hekle de 4 første maskene sammen 2 og 2 til hals, deretter hekles det ut raden. Snu og hekle frem til det gjenstår 4 masker før halsen, hekle disse sammen 2 og 2, snu. På neste rad hekles de 2 første maskene sammen, deretter hekles det ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden = 10-12-14-15-16-17 masker tilbake på skulderen. Fortsett til arbeidet måler 80-82-84-86-88-90 cm, klipp tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte, men speilvendt. Dvs: Start fra retten, fellingene til hals gjøres på slutten av radene fra vrangen.

BAKSTYKKE:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – les FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til. Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden. Hekle videre til arbeidet måler ca 78-80-82-84-86-88 cm. Nå hekles hver skulder ferdig for seg slik: Hekle 1 rad over de første 12-14-16-17-18-19 maskene, snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle ut raden, klipp tråden. Gjenta på den andre skulderen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hekles rundt halsen, hvert ermehull og rundt bolen nederst – også opp og ned hver splitt.
Pyntekanten hekles slik: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stav i 3.luftmaske fra nålen, hopp frem ca 1 cm og lag 1 fastmaske *. Gjenta fra *-* ut omgangen og avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske fra begynnelsen av omgangen.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Rettelse: HEKLEINFORMASJON - Gjelder når det hekles frem og tilbake:
På begynnelsen av hver omgang med staver startes det med 3 luftmasker (disse luftmaskene erstatter ikke første stav). På hver omgang med fastmasker startes det med 1 luftmaske (denne luftmasken erstatter ikke første fastmaske).
Oppdatert online: 06.09.2018

= fastmaske i bakre ledd av masken fra retten og i fremre ledd av masken fra vrangen
= fastmaske om luftmaske
= fastmaske om luftmaske
= stav mellom 2 staver
= stav om luftmaske
= hopp over 1 maske, 1 stav i/om neste fastmaske/luftmaske, 1 stav i /om masken som ble hoppet over
= stavgruppe: Hekle 1 stav i neste stav, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle 2 staver i samme stav på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 maskene på nålen.
= på disse radene/omgangene økes det jevnt fordelt - se oppskrift
= denne raden hekles ikke, den er allerede heklet og viser kun hvordan neste rad skal hekles i maskene
= kjedemaske

Kommentarer (37)

Legg inn en kommentar!

Rosa Cabera 12.11.2018 - 15:10:

Hello I am interested in purchasing yarn. I know you probably have no way of knowing exactly when I will be receiving the yarn but I would need the yarn so I can make the Belladonna dress in time for Christmas. Will it take longer than a week? Thank you in advance.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 15:34:

Dear Mrs Cabera, please contact individually each DROPS store shipping to the USA to get further informations about shipment delay. Happy crocheting!

Heather 03.10.2018 - 21:23:

What difficulty level is this pattern? Also, is the yarn supposed to sport weight, or worsted..?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:04:

Dear Heather, we do not have any difficulty level to our patterns, since this vary from country to country. Just read thouroughly the pattern - you are welcome to ask your questions here or contact your DROPS store for any individual assistance. You'll read more about the yarn under its shadecard. Happy crocheting!

Sahar Said 25.08.2018 - 01:51:

Good day Just wanted to ask you about the rows no. 3-5-8-12 in A1. It says to increase evenly. How many stiches should be increased in each row? Thank you

DROPS Design 27.08.2018 kl. 19:01:

Hello Sahar. You increase 6 sts on each row. Happy crocheting!

Maria 13.08.2018 - 20:16:

Virkad både A1 och A3 upp till 60-65 cm?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 13:56:

Hej Maria, først A1 (och A2) sedan vid 60-65 cm virkas A3 :)

Paditz Natalie 12.08.2018 - 21:53:

Die Übersetzung für die Häkelschrift ist leider nicht vollständig

DROPS Design 13.08.2018 kl. 10:25:

Liebe Frau Paditz, Die Übersetzung für die Häkelschrift ist korrekt, sollten Sie eine Frage haben, dürfen Sie sie hier gerne stellen. Ihr DROPS Laden kann auch Ihnen entweder per Mail oder telefonisch weiterhelfen. Viel Spaß beim häkeln!

Maria 08.08.2018 - 10:00:

Virkas A1 och A3 upp till 60-65 cm, och därefter enbart A3?

DROPS Design 13.08.2018 kl. 14:24:

Hej, när arb mäter 60-65 cm fortsätter du med A.3, men du ska även i fortsättningen vända arb med A.2 som förut.

Cathrine 20.07.2018 - 13:25:

Hva betyr tegnet med skråstrek i a2 ?

DROPS Design 26.07.2018 kl. 13:07:

Hei Cathrine. Hver skrå strek er 1 luftmaske. God fornøyelse

Thea 16.07.2018 - 19:08:

Ik heb een week geleden een vraag gesteld maar nog geen antwoord. Ik zou graag de jurk afmaken maar kan niet verder.

Pat 11.07.2018 - 22:16:

Bonjour, j’ai achete lacwualité Muskst. Sur les 3 pelotes de 50gr déjà utilisées, j’si eu deux grands noeuds!!!!! Ceci est tres visible sur mon travail et inaccetable. Je n’ai pas achete des prlotes 2nde choix!!!! Que faire????? Merci

DROPS Design 12.07.2018 kl. 09:35:

Bonjour Pat, Nous sommes désolés pour ce désagrément, mais si nous savons d’expérience que les nœuds sont désagréables quand on crochète, il peut malheureusement arriver qu’il y en ait, malgré tout le soin apporté à la fabrication de nos fils, le fil lui-même n’étant pas infini. Nous vous recommandons de le défaire et de joindre le fil tout comme pour une nouvelle pelote pour éviter les mauvaises surprises par la suite. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS pour toute information complémentaire. Bon crochet!

Evelina 10.07.2018 - 21:39:

Hej! Jag förstår inte stycket "Klänningen efter sprundet" när jag ska virka ihop fram- och bakstyckenas sprund. Jag förstår att jag ska fortsätta med A1 - men förstår inte A2 och i vilket skede jag virkar luftmaskor för att fästa ihop de två varven?

DROPS Design 13.07.2018 kl. 13:35:

Hei Evelina. Du fortsetter å hekle A.1 over forstykket, og så videre over bakstykket. Så fester du bakstykket i forstykket med en kjedemaske – hvilken maske kjedemasken skal i avhenger av hvilken omgang av A.1 du er kommet til. Så hekles A.2, før du snur arbeidet og hekler neste omgang. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 187-5