DROPS / 187 / 5

Belladonna by DROPS Design

Heklet kjole med strukturmønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Muskat.

Stikkord: kjoler,

DROPS Design: Modell r-720
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-950 g farge 12, rød
Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 17 staver på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 252kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1, A.2 og A.3. A.2 viser hvordan omgangen starter/avsluttes når det hekles rundt.

HEKLETIPS:
Første stav på raden erstattes av 3 luftmasker. Første fastmaske på raden erstattes av 1 luftmaske.

FELLETIPS:
STAV:
Fell 1 stav ved å hekle 2 staver sammen slik:
Hekle 1 stav i første maske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i neste maske/om luftmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 stav felt).
FASTMASKE:
Fell 1 fastmaske ved å hekle 2 fastmasker sammen slik: Hekle 1 fastmaske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle deretter neste fastmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 fastmaske felt).

FELLETIPS (jevnt fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet (f.eks 156 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 26. I dette eksempelet hekles hver 25. og 26.maske sammen.
--------------------------------------------------------

KJOLE:
Det er 10 cm splitt nederst på kjolen, arbeidet hekles først frem og tilbake til splitten er ferdig, deretter hekles arbeidet rundt, men vendes for hver omgang og hekles frem og tilbake på omgangen for at strukturen skal bli lik hele veien. Når arbeidet deles ved ermehullet hekles det igjen frem og tilbake.

FORSTYKKET:
Hekle 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1 – les HEKLETIPS! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Etter 10 cm legges arbeidet til side og bakstykket hekles.

BAKSTYKKET:
Hekle 90-97-104-111-125-139 luftmasker med Muskat på nål 4. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nåla, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 78-84-90-96-108-120 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1. Fortsett til arbeidet måler 10 cm – avslutt på samme rad som på forstykket.

KJOLEN etter splitten:
Fortsett med mønsteret slik - hekle først maskene over forstykket, deretter hekles maskene over bakstykket, til slutt hekles omgangen sammen med en kjedemaske i 1./3. maske på omgangen, hekle masken i A.2, snu arbeidet og hekle tilbake.
Sett 1 merketråd i overgangene mellom forstykket og bakstykket = sidene.
Fortsett slik frem og tilbake med mønster etter diagram A.1 og A.2. På omganger med staver eller fastmasker er det nå 156-168-180-192-216-240 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbeidet måler ca 30-31-32-33-34-35 cm - avpass slik at neste omgang er en omgang med staver eller fastmasker (markert på diagrammet med stjerne), felles det 6 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS og FELLETIPS (jevn fordeling). Gjenta fellingen totalt 6 ganger på de markerte 6 omganger med staver eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med staver eller fastmasker.

Etter siste felleomgang hekles det mønster som før i ca 3 cm – avpass slik neste omgang er en omgang markert med stjerne (arbeidet måler nå ca 48-49-50-51-52-53 cm). Nå økes det 6 masker jevnt fordelt på omgangen ved å hekle 2 masker i 1 maske. Gjenta økningen totalt 4 ganger i høyden ved de markerte omgangene i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med staver eller fastmasker etter siste økning. Når arbeidet måler ca 60-61-62-63-64-65 cm – avpass etter en omgang markert med stjerne, hekles kjolen ferdig etter diagram A.3 (snu som før med diagram A.2). Når arbeidet måler 62-63-64-65-66-67 cm deles arbeidet til forstykke og bakstykke ved ermehullene.

FORSTYKKET:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i den andre siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – les FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til.
Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden.
Når arbeidet måler 70-71-73-74-76-77 cm, hekles hver skulder ferdig for seg.

SKULDER:
Fortsett med staver over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retten, snu og hekle de 4 første maskene sammen 2 og 2 til hals, deretter hekles det ut raden. Snu og hekle frem til det gjenstår 4 masker før halsen, hekle disse sammen 2 og 2, snu. På neste rad hekles de 2 første maskene sammen, deretter hekles det ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden = 10-12-14-15-16-17 masker tilbake på skulderen. Fortsett til arbeidet måler 80-82-84-86-88-90 cm, klipp tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte, men speilvendt. Dvs: Start fra retten, fellingene til hals gjøres på slutten av radene fra vrangen.

BAKSTYKKE:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – les FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til. Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden. Hekle videre til arbeidet måler ca 78-80-82-84-86-88 cm. Nå hekles hver skulder ferdig for seg slik: Hekle 1 rad over de første 12-14-16-17-18-19 maskene, snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle ut raden, klipp tråden. Gjenta på den andre skulderen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hekles rundt halsen, hvert ermehull og rundt bolen nederst – også opp og ned hver splitt.
Pyntekanten hekles slik: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stav i 3.luftmaske fra nålen, hopp frem ca 1 cm og lag 1 fastmaske *. Gjenta fra *-* ut omgangen og avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske fra begynnelsen av omgangen.

= fastmaske i bakre ledd av masken fra retten og i fremre ledd av masken fra vrangen
= fastmaske om luftmaske
= fastmaske om luftmaske
= stav mellom 2 staver
= stav om luftmaske
= hopp over 1 maske, 1 stav i/om neste fastmaske/luftmaske, 1 stav i /om masken som ble hoppet over
= stavgruppe: Hekle 1 stav i neste stav, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle 2 staver i samme stav på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 maskene på nålen.
= på disse radene/omgangene økes det jevnt fordelt - se oppskrift
= denne raden hekles ikke, den er allerede heklet og viser kun hvordan neste rad skal hekles i maskene
= kjedemaske

Kommentarer (19)

Legg inn en kommentar!

Karolina 16.04.2018 - 07:36:

Chodzi mi opis oczek w schemacie. \r\nDwukrotnie jest oczko ścisłe w oczko łańcuszka choć znaczek jest inny\r\nMyślę że powinno być \"v \"- oczko ścisłe wokół oczka łańcuszka, a \"+\" - słupek wokół oczka łańcuszka. \r\nPozdrawiam

Karolina 15.04.2018 - 09:00:

Dzień dobry Chciałabym zapytać czy opis jest prawidłowy? Wydaje mi się że źle są opisane oczka, że pomylone są wytłumaczenia oczek ścisłych i słupków. Na stronie angielskiej jest inaczej opisane. Łączę wyrazy szacunku

DROPS Design 15.04.2018 kl. 22:15:

Witaj Karolino! Czy chodzi o wyjaśnienia symboli schematu (na dole strony), czy też o konkretne fragmenty w samym wzorze? Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiamy

Martine 09.04.2018 - 17:21:

Au rang 7, faut-il crocheter 2 B écoulées (3m sur le crochet) ou 3B (4 m écoulées) sachant que sur le diagramme et sur la photo il semble n'y avoir que 2B...? Merci d'avance.

DROPS Design 10.04.2018 kl. 08:16:

Bonjour Martine, au rang 6 de A.1 (le rang de ms en bas de A.1 ne compte pas comme le 1er rang), on crochète des groupes de 3 brides écoulées ensemble (cf 9ème symbole de la légende). Bon crochet!

Isabelle Bouffard 07.04.2018 - 19:12:

Pourquoi est-ce que dans le diagramme A.1, on nous indique des étoiles qui signifient des rangs d'augmentations ? Il n'y aucune explication et je ne vois pas pourquoi j'augmenterais. Est-ce que quelqu'un peut m'éclairer svp ?

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:55:

Bonjour Mme Bouffard, aux rangs avec une étoile dans A.1 on va diminuer (à 30-35 cm, cf taille) ou augmenter (à 48-53 cm) pour donner la bonne forme à la robe. Bon crochet!

Isabelle Bouffard 07.04.2018 - 19:08:

Pourquoi est-ce que dans le diagramme A.1, on nous indique des étoiles qui signifient des rangs d\'augmentations ? Il n\'y aucune explication et je ne vois pas pourquoi j\'augmenterais. Est-ce que quelqu\'un peut m\'éclairer svp ?

Angèle 06.04.2018 - 13:23:

Tout en bas du diagramme A1, au niveau des brides croisées, doit-on débuter le rang par juste 3 m en l'air ? Enchaîner de suite avec les B croisées, ou ajouter une bride...? Puis terminer par une seule (ou2) B simples... J'ai l'impression que la symétrie n'est pas si évidente. Merci...

DROPS Design 11.04.2018 kl. 13:58:

Bonjour Angèle, vous pouvez terminer le rang de brides croisées par une bride dans la dernière maille si vous le souhaitez. Bon crochet!

Martine 05.04.2018 - 19:10:

Bonjour, Mettre en attente le devant signifie : prendre une autre pelote pour le dos puis couper le fil ici ? D'avance, merci.

DROPS Design 06.04.2018 kl. 08:31:

Bonjour Martine, quand on reprend le dos et le devant, on commence par les mailles du devant, vous pouvez ainsi ne pas couper le fil à la fin du devant et le reprendre quand vous crochetez la partie ROBE après les fentes (le fil sera coupé à la fin du dos). Bon crochet!

Geneviève 08.03.2018 - 09:47:

Bonjour! Je suis très heureuse de voir les instructions pour cette robe mais il manque les diagrammes qui me serait entre autre utiles pour déterminer quelle taille serait la plus appropriée à exécuter et également un bon indicatif visuel des débuts et fins de tours. J'ai regardé la version anglaise (U.K. et U.S) et le même oubli s'y retrouve... Au plaisir de voir cet ajout prochainement!

DROPS Design 08.03.2018 kl. 10:55:

Bonjour Geneviève, le schéma des mesures et les diagrammes sont désormais visibles. Bon crochet!

Sophie 25.02.2018 - 23:23:

Rote Göttin Red Goddess

Eva Mašková 01.02.2018 - 17:24:

Dobrý den mám dotaz ohledně návodu k těmto šatům .měla bych zájem

Kommentér oppskrift DROPS 187-5