DROPS / 188 / 27

Cressida by DROPS Design

Hæklet poncho med hulmønster, hæklet ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Paris.

DROPS Design: Model w-697
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
900-1100-1300 g farve 29, lys isblå

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 161.1kr. Læs mere.

Første stangmaske i begyndelsen af omgangen erstattes med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til midterste bue.

INDTAGNINGSTIPS - hækl 2 DOBBELT-STANGMASKER SAMMEN:
Hækle 1 dobbelt-stangmaske om luftmaskebuen under, men vent med sidste gennemtræk (= 2 masker på nålen), spring over 1 fastmaske og hækl 1 dobbelt-stangmaske om næste luftmaskebue, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle løkker på nålen.

UDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 stangmaske ud ved at hækle 2 stangmasker i samme maske.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen hækles rundt ovenfra og ned. Der tages først ud midt foran, midt bagpå og på hver side af hver skulder, derefter tages der kun ud midt foran og midt bagpå.

Hækl 156-166-166 luftmasker på nål 4,5 med Paris og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
Hækl 3 luftmasker – læs HÆKLEINFO! Derefter hækles der 1 stangmaske i hver af de næste 5-3-3 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 25-27-27 gange = 130-138-138 stangmasker + 3 luftmasker i begyndelsen af omgangen. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Nu sættes der 6 mærker fra omgangens start således (uden at der hækles): sæt 1 mærke i 1.stangmaske på omgangen (dvs i stangmasken efter de 3 luftmasker = midt bagpå), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= midt foran), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), der er nu 24-26-26 stangmasker mellem sidste mærke og starten af omgangen.

HÆKL A.1 SÅLEDES:
Hækl 1.omgang således: Hækl * A.1A i første/næste stangmaske med mærke i (= midt foran/midt bagpå), gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange*, hækl fra *-* totalt 2 gange.
Hækl 2.omgang således: Hækl * A.1A (= midt foran/midt bagpå), A.1B, gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange, A.1F *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Fortsæt til og med 6.-7.-8.omgang i diagram A.1.
Der er nu 108-128-132 masker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 216-256-264 masker + 2 midterste buer på omgangen).
Arbejdet måler ca 8-9-10 cm i hækleretningen (mål lige ned fra skulderen fra opslåningskanten).

OMGANG MED STANGMASKER:
Hækl 1 omgang med stangmasker, hækl (2 stangmasker, 3 luftmasker, 2 stangmasker) om midterste bue, og juster SAMTIDIG antal stangmasker så der tages ind/ud således:
S/M – XXL/XXXL: Tag 1-1 stangmaske ud langs hver af siderne mellem midt foran/midt bagpå (= totalt 2-2 stangmasker) – læs UDTAGNINGSTIPS
L/XL: Tag 7 stangmasker ind langs hver af siderne mellem midt foran/midt bagpå (= totalt 14 stangmasker) – læs INDTAGNINGSTIPS
Det er nu 113-125-137 masker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 226-250-274 masker + 2 midterste buer på omgangen).
OBS: Nu tages der ikke ud på hver side af hver skulder, men kun midt foran og midt bagpå på ponchoen!

HÆKL A.2/A.3 SÅLEDES:
Hækl * A.3A (= midterste bue), A.3B over 3 stangmasker, A.2 (= 12 masker) totalt 9-10-11 gange i bredden, A.3C over de næste 2 stangmasker *, hækl fra *-* totalt 2 gange. På 9.omgang tages der 12-24-36 stangmasker ud jævnt fordelt på hver side af A.3A (dvs tag 24-48-72 stangmasker ud totalt på omgangen) = 145-169-193 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 290-338-386 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen) – læs UDTAGNINGSTIPS.
Arbejdet måler ca 19-20-21 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

HÆKL A.4/A.5 SÅLEDES:
Hækl * A.5A (= midterste bue), A.5B, A.4 (= 24 masker) totalt 6-7-8 gange i bredden, A.5C over næste stangmasker *, hækl fra *-* totalt 2 gange.
Når A.5 er færdig i højden er der hæklet 19 omgange, fortsæt på 20.omgang således: Hækl * A.5D, A.5E over 1 stangmaske, A.5F totalt 7 gange i bredden, A.4 (= 24 masker) totalt 6-7-8 gange i bredden, A.5F totalt 7 gange i bredden, A.5G *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Når A.4/A.5 er færdig i højden er der 211-235-259 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 422-470-518 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen).
Arbejdet måler ca 46-47-48 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

HÆKL 2.OG 3.OMGANG i A.1 SÅLEDES:
Start om den ene midterste bue, og start fra 3.omgang i diagrammet.
Hækl * A.1A (= midterste bue), gentag A.1C frem til næste midterste bue (sidste maske hækles over kun 1 maske på første omgang) *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Gentag 2.og 3.omgang til der er hæklet totalt 4-8-10 omgange.
Arbejdet måler ca 51-56-59 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

OMGANG MED STANGMASKER:
Hækl 1 omgang med stangmasker og tag SAMTIDIG 7-5-5 stangmasker ind jævnt fordelt langs hver side mellem midt foran/midt bagpå (= totalt 14-10-10 stangmasker) således: Hækl * (2 stangmasker, 3 luftmasker, 2 stangmasker) om midterste bue, derefter hækles der 1 stangmaske i hver stangmasker og 1 stangmaske om hver luftmaske frem til næste midterste bue *, hækl fra *-* totalt 2 gange = 209-245-269 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= 418-490-538 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen). Klip tråden.

HÆKL A.2/A.3 SÅLEDES:
Hækl * A.3A (= midterste bue), A.3B over 3 stangmasker, A.2 (= 12 masker) totalt 17-20-22 gange i bredden, A.3C over de næste 2 stangmasker *, hækl fra *-* totalt 2 gange.
Når A.2/A.3 er færdig i højden er der 229-265-289 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= 458-530-578 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen). Arbejdet måler ca 62-67-70 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

KANT:
Hækl til sidst en kant rundt om hele ponchoen således: 1 kædemaske i første maske, * hækl 3 luftmasker, spring over 2 masker, 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* omgangen rundt og afslut med 1 kædemaske i kædemasken i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft trådene.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 09.04.2018
Rettelse under PONCHO:
Nu sættes der 6 mærker fra omgangens start således (uden at der hækles): sæt 1 mærke i 1.stangmaske på omgangen (dvs i stangmasken efter de 3 luftmasker = midt bagpå), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= midt foran), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), der er nu 24-26-26 stangmasker mellem sidste mærke og starten af omgangen.

HÆKL A.1 SÅLEDES:
Hækl 1.omgang således: Hækl * A.1A i første/næste stangmaske med mærke i (= midt foran/midt bagpå), gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange*, hækl fra *-* totalt 2 gange.

Hækl 2.omgang således: Hækl * A.1A (= midt foran/midt bagpå), A.1B, gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange, A.1F *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Fortsæt til og med 6.-7.-8.omgang i diagram A.1.

= 8 luftmasker
= 1 stangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= hækl 3 stangmasker sammen således: hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i hver af de 2 næste stangmasker på samme måde, derefter trækkes sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= start her = 1.omgang
= denne omgangen er allerede hæklet

Parmentier 06.12.2018 - 11:33:

Bonjour, Je suis arrivée au tour 9. Dois je faire un tour de brides uniquement en ajoutant 72 augmentations ou dois je suivre le diagramme A3? Merci de votre réponse. Bien cordialement.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 12:45:

Bonjour Mme Parmentier, vous crochetez le 9ème tour en suivant les diagrammes comme avant = le tour 9 dans A.3 et A.2 est un tour en brides, en même temps, vous augmentez 36 brides de chaque côté de A.3A (= soit 72 brides au total). Bon crochet!

Kez 01.12.2018 - 04:13:

Hi there, I love this pattern but am really stuck after placing the stitch markers. I’m having issues following the diagram, I’m not sure how you start, completely confused. I understand the stitches and can follow the video tutorials no problem but just don’t get the diagram. Please help me cos I really want to make it, it’s so beautiful

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:31:

Dear Kez, work the diagram starting from the row with the arrow and read every round from the right towards the left. Each symbol represents one stitch/group of stitches as explained under diagram key. Happy crocheting!

Nina 01.11.2018 - 22:32:

Ich versteh leider die Häkelinfo nicht. KM in die 3. LM ist klar, aber was heißt KM bis zur Mitte des Luftmaschenbogens?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:56:

Liebe Nina, damit die Runde an der richtigen Stelle beginnt, häkelt man 1 KM in jede Lm bis zur Mitte des Luftmaschenbogens, dann beginnt die nächste Rund mit 3 Lm (= 1. Stb). Viel Spaß beim häkeln!

Carina 24.10.2018 - 00:30:

Jag hittar inte beskrivningen på A2. Bara diagrammet. I texten står det A2/A3 men ingen beskrivning. Hur gör jag med A2? Jag får det inte att stämma med hur bilden ser ut. Finns det hjälp att få någonstans?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 09:54:

Hej Carina, jo beskrivningen på A.2 kommer mellan A.3B och A.3 C. Så här står det: VIRKA A.2/A.3 SÅ HÄR: Virka * A.3A (= mittbågen), A.3B över 3 stolpar, A.2 (= 12 maskor) totalt 9-10-11 ggr på bredden, A.3C över de nästa 2 stolparna *, virka *-* totalt 2 ggr

Sandra 11.10.2018 - 18:09:

Ich versteh einfach nicht, wie die Reihen A.1 gehäkelt werden sollen und ob pro A.1.. Komplette Reihen gemeint sind, oder ob die ganzen A.1 eine gesamte Runde ergeben sollen.

DROPS Design 12.10.2018 kl. 07:39:

Liebe Sandra, A.1 ist durch verschiedenen Diagramme verteilt: A.1A (Begin des Rundes), A.1C (Seiten), A.1D (Zunahmen), A.1E (Seiten) und A.1D (Zunahmen). Bei der 1. Runde häkeln Sie die 1. Reihe in alle Diagramme, dann bei der 2. Runde, häkeln Sie die 2. Runde in alle Diagramme (lesen Sie immer rechts nach links, von der unteren rechten Ecke). Viel Spaß beim häkeln!

Martina Griebel 21.08.2018 - 14:57:

Habe es anders aussortiert. Habe mit 6 Luftmaschen angefangen

Martina Griebel 20.08.2018 - 16:52:

Verstehe einfach den Anfang nicht von A.2/A3. A.3A ist doch Maschenbogen. Wie fängt man damit an?

Anne 13.08.2018 - 05:34:

Ik kom niet uit. Heb A1a/ A1f nu 1x gehaakt. Tot en met toer 6. Kom ik op 112 st per zijde A1 is 2 steken, 1B is 11 st, 1C is 6 st, 1D is 13st, 1E is 25 st, 1D is 13 st, 1E is 6 st, 1F 11 st. Is 112 st. (ipv zoals het patroon aangeeft 108st. En dan wil ik met de stokjes toer beginnen. Op elke kant (schouder zover ik het begrijp) moet ik meerderen. Nu staat er in het patroon dat je dan van 108 naar 113st gaat. Hoe ga ik op twee schouder kanten 5 stokjes meerderen? Of lees ik het verkeerd?

Shirley 28.06.2018 - 13:22:

Ich bin genau so verwirrt wie Simone. Wie lautet die erste Reihe A1C? Stäbchen, Stäbchen oder schon gleich Stäbchen, Luftmasche? Ich verstehe aus dem Diagramm einfach nicht, ob die gesamte erste Reihe schon mit angegeben ist, oder nur die von A1A. HILFE. Im Voraus vielen Dank.

DROPS Design 28.06.2018 kl. 17:55:

Liebe Shirley, 1. Reihe in A.1A = 2 Stb, 3 LM, 2Stb alle in 1 Stb - 1. Reihe in A.1C = *1 Stb in das nächste Stb, 1 Lm, 1 Stb überspringen* und von *-* wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Simone 25.06.2018 - 23:39:

Diese hier ist nun schon die 6. Anleitung von Euch, mit der ich nicht klar komme.Kann man nicht einfach schreiben: 5 Stb in die folg. Maschen?Wie soll man A.1A in das erste Stb verstehen? Oder: A.1A, A.1B, A.1C insgesamt 13x.Ich weis das das was mit den Diagramme zu tun hat, aber entweder steh bei Euren Anleitungen ständig auf dem Schlauch, oder die sind nur was für studierte.

DROPS Design 26.06.2018 kl. 08:52:

Liebe Simone, die erste Reihe in A.1A is über 1 Stb gehäkelt (= 2 Stb, 3 Lm, 2 Stb in einem Stb). Die Reihe mit Pfeil ist der vorrige Reihe und wurde schon gehäkelt, Sie lesen Die Diagramme ab nächste Reihe. A.1.C ist dann über 2 Stb gehäkelt (= 1 Stb in das nächste Stb, 1 Lm, 1 Stb überspringen). usw. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 188-27