DROPS / 186 / 14

Key West Sweater by DROPS Design

Genser med hullmønster og A-fasong, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Belle.

DROPS Design: Modell vs-041
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g farge 15, jeansblå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 4,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 20 masker og 26 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.00 kr /50g

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1:
Alle økninger skjer fra retten!
Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull. De nye maskene strikkes i glattstrikk.

ØKETIPS-2:
Strikk til det gjenstår 1 maske før merket i siden, lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett, lag 1 kast om pinnen. Gjenta i den andre siden. På neste omgang strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull. De nye maskene strikkes i glattstrikk.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Først strikkes for- og bakstykket hver for seg, frem og tilbake ned til ermehullene, deretter strikkes bolen videre rundt. Ermene strikkes frem og tilbake på rundpinne.

BAKSTYKKE:
Strikk høyre skulder slik:
Legg opp 16-17-17-18-19-20 masker på rundpinne 4,5 med Belle.
1.PINNE (= retten): 3 masker RILLE - se forklaring over (= mot halsen), 10-11-11-12-13-14 masker rett, 3 masker rille (= mot ermehullet).
2.PINNE: 3 masker rille, vrang til det gjenstår 3 masker, 3 masker rille.
Repeter 1.og 2. pinne 3 ganger til (= totalt 4 ganger) = 8 pinner.
På neste pinne økes det 1 maske innenfor de 3 maskene rille mot halsen - les ØKETIPS-1 = 17-18-18-19-20-21 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen og legg arbeidet til side. Arbeidet måler ca 4 cm fra oppleggskanten og ned.
Strikk venstre skulder slik:
Legg opp og strikk som høyre skulder, men speilvendt. Dvs, når det økes 1 maske mot halsen økes det 1 maske før de 3 maskene i rille mot halsen på 9.pinne. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen.
Nå strikkes venstre og høyre skulder sammen slik:
Snu arbeidet (= venstre skulder) og strikk som før over alle masker og legg opp 35-35-37-37-39-39 nye masker til hals på slutten av pinnen, deretter strikkes de 17-18-18-19-20-21 maskene fra høyre skulder inn på pinnen = 69-71-73-75-79-81 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! De nye maskene som ble lagt opp til halsen midt bak strikkes i rille, de andre maskene på bakstykket strikkes i glattstrikk og rille som før.
Når det er strikket 2 riller over de nye maskene til hals strikkes det mønster samtidig som det økes masker til ermehull slik: – LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!

Start fra retten og strikk mønster slik:
3 masker rille, 13-14-15-16-18-19 masker glattstrikk, A.1 (= 7 masker), strikk fra pinnen med stjerne i A.2 (= 23 masker), A.1, 13-14-15-16-18-19 masker glattstrikk, 3 masker rille. Fortsett mønsteret frem og tilbake slik (når diagrammene er strikket ferdig i høyden repeteres de i høyden til ferdig mål).
SAMTIDIG når arbeidet måler 16-14-14-12-11-9 cm fra oppleggskanten på skulderen økes det 1 maske innenfor de 3 maskene i rille i hver side til ermehull. Øk slik på hver pinne fra retten totalt 3-5-7-10-12-16 ganger = 75-81-87-95-103-113 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen etter siste økning og legg arbeidet til side. Arbeidet måler 18-18-19-20-20-21 cm fra skulderen og ned. Legg arbeidet til side og strikk forstykket.

FORSTYKKE:
Strikk venstre skulder slik:
Legg opp 16-17-17-18-19-20 masker på rundpinne 4,5 med Belle.
1.PINNE (= retten): 3 masker RILLE - se forklaring over (= mot halsen), 10-11-11-12-13-14 masker rett, 3 masker rille (= mot ermehullet).
2.PINNE: 3 masker rille, vrang til det gjenstår 3 masker, 3 masker rille.
Repeter 1.og 2. pinne 8 ganger til (= totalt 9 ganger) = 18 pinner.
På neste pinne økes det 1 maske innenfor de 3 maskene rille mot halsen på samme måte som på bakstykket = 17-18-18-19-20-21 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen og legg arbeidet til side. Arbeidet måler ca 8 cm fra oppleggskanten og ned.
Strikk høyre skulder slik:
Legg opp og strikk som venstre skulder, men speilvendt. Dvs, når det økes 1 maske mot halsen økes det 1 maske før de 3 maskene i rille mot halsen på 19.pinne. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen.
Nå strikkes høyre og venstre skulder sammen slik:
Snu arbeidet (= høyre skulder) og strikk som før over alle masker og legg opp 35-35-37-37-39-39 nye masker til hals på slutten av pinnen, deretter strikkes de 17-18-18-19-20-21 maskene fra venstre skulder inn på pinnen = 69-71-73-75-79-81 masker. De nye maskene som ble lagt opp til halsen midt foran strikkes i rille, de andre maskene på forstykke strikkes i glattstrikk og rille som før.
Når det er strikket 2 riller over de nye maskene til hals strikkes det mønster samtidig som det økes masker til ermehull slik: – LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!

Start fra retten og strikk mønster slik:
3 masker rille, 13-14-15-16-18-19 masker glattstrikk, A.1 (= 7 masker), strikk fra 1.pinne i A.2 (= 23 masker), A.1, 13-14-15-16-18-19 masker glattstrikk, 3 masker rille. Fortsett mønsteret frem og tilbake slik (når diagrammene er strikket ferdig i høyden repeteres de i høyden til ferdig mål).
SAMTIDIG når arbeidet måler 16-14-14-12-11-9 m fra oppleggskanten på skulderen økes det 1 maske innenfor de 3 maskene i rille i hver side til ermehull. Øk slik på hver pinne fra retten totalt 3-5-7-10-12-16 ganger = 75-81-87-95-103-113 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen etter siste økning og legg arbeidet til side. Arbeidet måler 18-18-19-20-20-21 cm fra skulderen og ned.

Nå strikkes det fra retten slik: Snu og strikk over alle masker på forstykket, legg opp 4-6-8-10-12-14 nye masker til ermehull, sett en merketråd midt mellom disse nye maskene (= 2-3-4-5-6-7 masker på hver side av merketråden), strikk de 75-81-87-95-103-113 maskene fra bakstykket inn på samme rundpinne, og legg opp 4-6-8-10-12-14 nye masker til ermehull, sett en merketråd midt mellom disse nye maskene (= 2-3-4-5-6-7 masker på hver side av merketråden).

BOL:
= 158-174-190-210-230-254 masker. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Videre strikkes arbeidet rundt på rundpinne. Strikk mønster og glattstrikk som før, men over de midterste 10-12-14-16-18-20 maskene i hver side (dvs, 5-6-7-8-9-10 masker på hver side av merketråden i hver side) strikkes det rille. Når det er strikket 2 riller over maskene i hver side fortsettes det videre med glattstrikk, A.1 og A.2 som før. Når arbeidet måler 4 cm økes det 2 masker i hver side av arbeidet - les ØKETIPS-2! Øk slik på hver 7.-7.-7.-7.-8.-8.omgang totalt 13 ganger = 210-226-242-262-282-306 masker. Fortsett videre til arbeidet måler 37-39-40-41-43-44 cm (totalt 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen). Strikk 2 riller. Fell av med rett. For å unngå at avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske. Kastene felles av som egne masker.

ERMER:
Legg opp 48-50-52-54-56-60 masker på rundpinne 4,5. Strikk 2 riller frem og tilbake. Deretter strikkes det glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side. Når arbeidet måler 6-9-9-7-11-9 cm økes det 1 maske innenfor 1 kantmaske rille i hver side – husk ØKETIPS-1. Øk slik på hver 20.-14.-10.-8.-6.-6.pinne 5-6-8-10-11-12 ganger, deretter når arbeidet måler 37-36-36-35-34-34 cm (= rett etter siste økning) økes det på hver 2.pinne 6 ganger = 70-74-80-86-90-96 masker. Ermet måler ca 42-41-41-40-39-39 cm. Nå felles det til ermetopp på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: Fell av 4-4-4-5-5-6 masker 1 gang, 2 masker 5 ganger, 1 maske 0-1-2-3-5-6 ganger, 2 masker 4-5-5-5-5-5 ganger og 4 masker 1 gang = 18-16-20-22-22-24 masker. Fell av de resterende maskene. Ermet måler ca 50-51-52-52-52-53 cm. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy ermene til bolen under rillekanten. Sy sømmen under ermene. Pass på at sømmene ikke strammer.

= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse masken over
= strikk en knute slik: strikk 1 rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vrang, 1 rett i samme maske, løft den 2.masken over den ytterste masken på høyre pinne, løft den neste masken over den ytterste masken på pinnen, og fortsett slik til det er løftet over totalt 4 masker over den ytterste masken
= når det strikkes mønster på bakstykket startes det på denne pinnen. Når hele diagrammet er strikket ferdig i høyden repeteres diagrammet fra 1.pinne

Kommentarer (13)

Legg inn en kommentar!

Bettina 12.01.2019 - 13:13:

Muster A1: über 7 M. Bei 2 Umschlägen in dem Muster wird nur eine Masche wieder ausgeglichen. oder muss ich die überzogene Masche zweimal stricken ? Dann sind es nämlich wieder sieben Maschen anstatt 8. Ich verstehe es einfach nicht.Bitte um Hilfe.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 10:01:

Liebe Bettina, bei der 1. Reihe in A.1 werden 2 Maschen abgenommen = 1 Masche wie zum Rechtsstricken abheben, 2 Maschen rechts zusammenstricken, die abgehobene Masche überziehen. Viel Spaß beim stricken!

Mira 18.12.2018 - 21:54:

Schöne Anleitung. Aber bei der linken Schulter des Vorderteils in der deutschen Anleitung ein Fehler: Dort steht "In der nächsten Reihe 1 Masche neben den 3 kraus rechten Maschen in Richtung Halsausschnitt ebenso wie beim Rückenteil abnehmen = 17-18-18-19-20-21 Maschen. " Statt abnehmen müsste hier zunehmen stehen.

Yvonne 06.09.2018 - 14:46:

Ben klaar met begin van voor en achterkant. Moet nu aan voorkant 8 steken bij maken is dat nog voordat je de drie ribbelsteken breid en aan de andere kant na de drie ribbels en moet er maar 1 makeerdraat tussen de 8 steken. Moet ik dan nog wel daarna de drei ribblesteken doen aan begin en eind van werk.

Joane 25.06.2018 - 10:49:

Is het patroon aan de achterzijde hetzelfde als bij het voorpand? Of worden de 10 naalden steeds herhaald?

DROPS Design 25.06.2018 kl. 10:59:

Dag Joane, Het patroon is op het voor- en achterpand hetzelfde. Dus nadat je de 10 naalden vanaf de ster hebt gedaan, herhaal je het patroon vanaf de eerste naald van het telpatroon. (Je start dus alleen bij de ster, maar daarna pak je wel steeds het hele telpatroon in de hoogte)

Ann 24.06.2018 - 21:31:

Ik begin net met de trui en in de beschrijving van het achterpand staan 4 naalden beschreven voor de schouder. Na deze 4 naalden staat dat het werk 4 cm zou zijn? En bij de andere schouder zijn er ineens 9 naalden ipv 4. Hier is iets vergeten...

DROPS Design 25.06.2018 kl. 11:06:

Dan Ann, Er stond inderdaad een foutje in de Nederlandse vertaling. Het is nu gecorrigeerd en deze zin is toegevoegd na naald 2: Herhaal de 1e en 2e naald nog 3 keer (= 4 keer in totaal) = 8 naalden.

Maria Elisdotter 21.03.2018 - 11:13:

Hej! Jag ser varken beskrivningen till tröjan eller förklaring till diagrammet. Kan ni vara så snälla och lägga upp det på nytt! Tack ! Mia

DROPS Design 21.03.2018 kl. 12:08:

Hei Maria. Oppskriften og diagramteksten er nå lagt ut. God Fornøyelse!

Pia Sanne Pedersen 09.03.2018 - 17:32:

På 186-14 er der da ikke en fejl i beskrivelse på Hvad den sorte "prik" på linie 13 betyder. Det passer slet ikke med masketal og øvrigt samme beskrivelse som den med "trekanten" betyder?

DROPS Design 14.03.2018 kl. 16:35:

Hej Pia, så er diagramforklaringen lagt ud. Tak for info og god fornøjelse!

Corbel Jocelyne 26.02.2018 - 12:03:

Peut on avoir les explications j ai achete la laine pour le faire merci

DROPS Design 26.02.2018 kl. 12:58:

Bonjour Mme Corbel, les explications seront bientôt disponibles, revenez vite! Bon tricot!

Corbel 10.02.2018 - 15:51:

Peut on avoir les explications

Ledien Dominique 30.01.2018 - 18:44:

Très belle encolure!

Kommentér oppskrift DROPS 186-14