DROPS / 186 / 5

Aftensol by DROPS Design

Genser med rundfelling og hullmønster, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air.

DROPS Design: Modell ai-113
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g farge 20, rose

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 5,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 4,5 - til vrangbord.
----------------------------------------------------------

fra 44.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 44.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 44.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 270kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse.

RAGLAN:
Øk til raglan på hver side av de 4 merketrådene i hver overgang mellom bol og ermer slik: Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 8 masker økt på omgangen). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 156 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 21) = 7,4.
I dette eksempelet økes det etter vekselvis ca hver 7. og 8.maske. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

ØKETIPS-2 (gjelder midt under ermet):
Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 rett, lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Bærestykket og bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 72-78-78-84-90-96 masker på rundpinne 4,5 med Air. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Bytt til rundpinne 5,5 og strikk 1 omgang rett. Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Strikk A.1 rundt (= 12-13-13-14-15-16 rapporter à 6 masker – mønsteret skal passe pent over vrangborden slik at vrangmasken i A.1 kommer rett over 1 rett fra vrangborden og at rettmasken midt i bladet i A.1 kommer rett over 1 rett fra vrangborden).
Fortsett A.1 som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.1 er strikket ferdig er det 216-234-234-252-270-288 masker på pinnen og arbeidet måler ca 20-20-20-20-23-23 cm fra oppleggskanten midt foran.
Nå settes det 4 merketråder i arbeidet uten å strikke maskene først:
Første merketråd settes etter de første 34-36-36-40-44-47 maskene (= ½ bakstykke), 2.merketråd settes etter de neste 40-45-45-46-47-50 maskene (= erme), 3.merketråd settes etter de neste 68-72-72-80-88-94 maskene (= forstykke) og 4.merketråd settes etter de neste 40-45-45-46-47-50 maskene (= erme). Det er nå 34-36-36-40-44-47 masker igjen på omgangen etter siste merketråd (= ½ bakstykke).
Strikk glattstrikk rundt. SAMTIDIG når det er strikket 1 omgang med glattstrikk etter A.1 starter økningen til RAGLAN – se forklaring over. Øk slik på hver 2.omgang totalt 2-3-5-6-6-5 ganger = 232-258-274-300-318-328 masker på pinnen.
Strikk glattstrikk videre til det gjenstår 1 omgang før arbeidet måler 23-24-25-27-29-31 cm fra oppleggskanten midt foran. Neste omgang strikkes slik:
Strikk 36-39-41-46-50-52 masker rett (= ½ bakstykke), sett de neste 44-51-55-58-59-60 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 72-78-82-92-100-104 masker rett (= forstykke), sett de neste 44-51-55-58-59-60 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-12 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 36-39-41-46-50-52 maskene på omgangen (= ½ bakstykke). Klipp tråden. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 156-168-180-200-220-232 masker. Start omgangen midt under ermet i den ene siden av arbeidet, dvs midt i de 6-6-8-8-10-12 maskene som ble lagt opp. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 32-33-34-33-33-33 cm fra delingen strikkes det 1 omgang rett der det økes 21-24-27-28-29-32 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 177-192-207-228-249-264 masker.
Bytt til rundpinne 4,5. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Genseren måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 44-51-55-58-59-60 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner eller liten rundpinne 5,5, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-10-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 50-57-63-66-69-72 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-10-12 maskene under ermet og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 3.-1½.-1½.-1.-1.-1.cm totalt 5-8-10-11-11-12 ganger = 40-41-43-44-47-48 masker. Når arbeidet måler 17-16-20-15-15-16 cm fra delingen (fellingene skal nå være avsluttet), økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS-2. Øk slik på hver 6.-6.-5.-4½.-4½.-4.cm totalt 4-4-4-5-5-5 ganger = 48-49-51-54-57-58 masker. Strikk videre til arbeidet måler 42-41-41-39-37-35 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det økes 0-2-0-0-0-2 masker jevnt fordelt = 48-51-51-54-57-60 masker. Bytt til settpinner 4,5 og strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler ca 45-44-44-43-41-39 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull

Mona Fonnes 12.09.2018 - 11:55:

Hei. Eg tror det er en feil i diagrammet til størrelse xxl+xxxl. Omg 19. Sammenlign med omg 19 på diagram for mindre størrelser. Kastene og maskene sammen skal være rett over som omg 17. Har strikket 3 gensere i mindre størrelser og holder nå på med en i xxl. Har rekt opp og mønsteret ser rett ut nå når eg gjorde som i de mindre størrelsene.

Dordi Hammer 17.06.2018 - 20:38:

Lurer på om det er noe feil i mønsteret. Er i gang med å strikke denne, men lurer litt på ermelengde. I oppskriften står det at det skal strikkes til ermet måler 42-41-41-39-37-35 cm, fra str S til XXXL. Virker ulogisk for meg at ermet er lengst på de minste str. Ser også at lengden på bolen fra under ermene og til vrangbord skiller bare 1 og 2 cm på de ulike str. Er dette riktig?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 14:28:

Hei Dordi. Ja det stemmer, de større størrelsene har videre ermkuppel/skulderparti og derfor strikkes ikke ermene like lange som i de mindre størrelsene. Det stemmer også at det er 2 cm lengdeforskjell på genseren mellom hver størrelse (målt fra skulder til avfellingskant). Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du strikker både erme og bol lenger om du ønsker det, men vær da klar over at du da vil bruke mer garn. God fornøyelse.

Marit Lyngheim Wilhelmsen 15.06.2018 - 20:19:

Hei! Er det noe feil med forklaringa av tegna? To tomme ruter... antar den ene skal det være dernest økes og blir hull..

DROPS Design 18.06.2018 kl. 11:00:

Hej Marit, Vi kan ikke lige se hvor du er i opskriften. Er det diagramforklaringerne du mener? Hvilken i så fald?

Claudia Cruz 29.03.2018 - 23:57:

78 malhas para a gola não são suficientes. Tenho que duplicar? Podem explicar?

Melanie 14.03.2018 - 10:50:

Hallo, zur zuvor gestellten Frage bzw Antwort : das habe ich bereits getan! Mir ging es jetzt um diesen Schritt : Größe L : Ärmel: Die 55 stillgelegten Maschen der einen Seite der Arbeit auf Nadelspiel oder die kurze Rundnadel Nr. 5,5 legen, zusätzlich je 1 Masche aus den 8 unter dem Arm angeschlagenen Maschen auffassen = 63 Maschen. also nehme ich die 55 stillgelegten Maschen auf, aber wie fasse ich die 8 restlichen der insgesamt 63 Maschen auf?

DROPS Design 14.03.2018 kl. 13:41:

Liebe Melanie, wenn Sie die Ärmel dann stricken, 1 M in jeder der 8 angeschlagten Maschen auffassen (siehe Video) und die 55 M in der Runde stricken = 63 M. Viel Spaß beim stricken!

Melanie 14.03.2018 - 10:23:

Hallo! Ich bin gerade dabei den Pulli zu stricken, bin bald dabei mit den Ärmeln anzufangen. Habe ich es richtig verstanden, dass durch die (Größe L) beidseitg 8 neu aufgenommenen Maschen (PASSE, unter den Ärmeln) diese auch beim Stricken der Ärmel mit aufgenommen werden? Wie mache ich das am besten? Mit einer Häkelnadel? Liebe Grüße!

DROPS Design 14.03.2018 kl. 10:44:

Liebe Melanie, bei der Passe haben Sie schon auch die Ärmel dazugestrickt, dann am Ende der Passe werden Sie die Ärmel von der Passe teilen: die Maschen der Halb-Rückenteil stricken, die nächsten 55 M stilllegen (= Ärmel) und 8 neue Maschen anschlagen (siehe Video), Maschen für Vorderteil stricken, die nächsten 55 M stilllegen (= Ärmel) und 8 neue Maschen anschlagen, und bis zur Ende der Runde stricken. Diese 8 Maschen x 2 sind jetzt unter den Ärmeln (Seiten) und die Ärmel werden später weitergestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Teresa Ruiz Perez 02.03.2018 - 19:01:

En la versión en castellano no aparece el diagrama. ¿Dónde puedo encontrarlo? Gacias

DROPS Design 04.03.2018 kl. 16:46:

Hola Teresa, se trataba de un error de la página, ya está el diagrama disponible debajo del patrón.

Doris 28.02.2018 - 09:34:

Vielen Dank für die Anleitung! Ich habe den Pullover in Alpaca + Kid Silk gestrickt. Der Pullover war einfach zu stricken und ist wunderschön geworden. Die Anleitung ist sehr gut verständlich und das Stricken hat riesigen Spaß gemacht. Ein großes Lob ihrem Designer-Team, das tolle Strickanleitungen entwirft! Ich schaue immerwieder gerne nach neuen Entwürfen, habe schon viele nachgearbeitet und war immer begeistert.

Tove Pedersen 27.02.2018 - 10:50:

Hei☺ jeg har et spørsmål ang garn, håper det er ok å ta det her. Kan Drops Melody erstatte Pus DSA? Tenkte først på Cloud, men der finnes ikke gulfargen min datter ønsker på sin genser, Lindtein genseren. Har dere en lignende oppskrift kanskje? Man må kanskje kjøpe orginalgarnet for å få oppskriften? Mvh Tove Pedersen

DROPS Design 27.02.2018 kl. 13:39:

Hei Tove. Jeg vet ikke om Melody kan erstatte dit garn men sjekk oppskriften om den strikkes med en strikkefasthet på 12 - 14 m så kan du sikkert bruke melody. God Fornøyelse

Manuela 20.02.2018 - 22:15:

Kann es sein, dass im Diagramm ein paar Schritte nicht mit Zeichen beschrieben sind? Ich sehe 2 leere Kästchen und im Diagramm Maschen, die nirgendwo beschrieben sind.

DROPS Design 21.02.2018 kl. 09:10:

Liebe Manuela, alle Zeichen sind beschrieben, am Anfang A.1 nehmen Sie 2 Maschen (= Umschläge) zu, deshalb gibt es jede 2. Reihe 1 M mehr auf beiden Seiten. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 186-5