DROPS Baby / 31 / 23

Milk Dreams by DROPS Design

Stickad pläd med hålmönster till baby. Arbetet är stickat i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Modell bm-088-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd ca 42-64 cm. Höjd ca 50-80 cm
Garnåtgång:
DROPS BABYMERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
250-350 g färg 43, ljus sjögrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3,5 – eller den sticka du måste använda för att få 23 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 40.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 40.00 kr /50g

Se diagram A.1 till A.3.
----------------------------------------------------------

PLÄD:
Arbetet stickas fram och tillbaka.
Lägg upp 133-203 maskor på rundsticka 3,5 med BabyMerino. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här från rätsidan:
Sticka 3 kantmaskor i rätstickning, sticka mönster efter A.1 tills det återstår 4 maskor på stickan (= 9-14 rapporter à 14 maskor), sticka 1 rätmaska och avsluta med 3 kantmaskor i rätstickning.
Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 97-147 maskor på varvet och arbetet mäter ca 10 cm.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 3 kantmaskor i rätstickning, sticka mönster efter diagram A.2 tills det återstår 4 maskor på stickan (= 9-14 rapporter à 10 maskor), sticka A.3 över nästa maska och avsluta med 3 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. När arbetet mäter 49-79 cm, stickas det 6 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av med rätmaskor. Se till att avmaskningskanten inte stramar, maska ev av med 1 sticknummer större.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 31-23) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (35)

Jill Payne 09.11.2019 - 17:15:

Do you have this written in form, I'm rubbish at charts!

DROPS Design 10.11.2019 kl. 11:17:

Dear Jane, unfortunately we do not have this pattern in written out form. Please try to make sense of the charts, with the help of our lesson about reading charts here. In the long run it is well worth the effort, as these charts not only show the very next stitch, but also how the stitches relate to each other in the rows above each other etc. Happy Knitting!

Sally Allerton 04.10.2019 - 13:59:

Hi, I am planning to make this blanket using baby alpaca and silk, I have checked the yarn converter and it says I need slighly more yarn than the 350g that I have. Please could you let me know the pattern repeat on this to reduce the width of the blanket slightly. I wanted to do a larger size, but dont know if I can begin by casting on 189 to achieve this? Will everything work out if I reduce the cast on by the 14 stitch patter of A1? Or will I have enough with the 350g? Many thanks

DROPS Design 04.10.2019 kl. 14:36:

Dear Mrs Allerton, you would need almost 400g DROPS BabyAlpacaSilk to work the larger blanket and approx. 300 g for the smaller blanket - you can try with one more repeat in width (= each A.2 = 10 sts), but we cannot garantee that you would have enough to work the total height. Happy knitting!

Ziegler Angelika 12.09.2019 - 09:46:

Hallo Zusammen, ist es richtig, dass die Decke mit dem Muster A2 ( dann kraus) endet? D. h. die Decke ist oben und unten unterschiedlich? vielen Dank und liebe Grüße

DROPS Design 12.09.2019 kl. 13:07:

Liebe Frau Ziegler, ja die beiden Ende der Decke sind unterschiedlich (ausser die Krausrippen), Sie stricken zuerst A.1 einmal in der Höhe dann wiederholen Sie A.2 in der Höhe. Viel Spaß beim stricken!

Alexandria 12.08.2019 - 22:52:

Hi I have knit A-1once and then A- 2 once total of 56 tow and the blanket is too short, Am I suppose to repeat the A-1 again A2 twice or both will any one help?

DROPS Design 13.08.2019 kl. 08:19:

Dear Alexandria, after you have worked A.1 once in height, repeat A.2, A.3 until piece measures 49-79 cm (see size) , then work 3 ridges over all stitches before casting off. Happy knitting!

LM 20.05.2019 - 10:45:

Jeg skal til at gå igang med A2 og A3. Hvad betyder det sorte cirkler (kan nemlig ikke finde forklaringen under diagrammet) ?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 14:12:

Hei LM. Mener du den sorte sirkelen på siste og 3. siste rad i A.3? dette er symbold nummer 2 i symbolforklaringen = vrang fra retten, rett fra vrangen. Eller mener du ovalen med en sort strek gjennom mellom maske 1 og 2, og etter siste maske på første rad 1 i A.2? dette er symbol 3 i symbolforklaringen = mellom 2 masker lages det 1 kast. God fornøyelse

Hege 14.05.2019 - 19:53:

Hei! Jeg er helt i starten av arbeidet, og nettop ferdig med med rilleomgangene. Før jeg fortsetter lurer på om kast fra omgangene på retten strikkes som vrangmasker fra vrangen. \r\nHege

DROPS Design 15.05.2019 kl. 07:19:

Hei Hege, Ja, kastet strikkes vrang fra vrangen. God fornøyelse!

Monique 27.04.2019 - 18:26:

Bonjour, faut il tricoter vraiment en aiguille citée Je ne sais pas bien tricoter avec

DROPS Design 29.04.2019 kl. 09:22:

Bonjour Monique, on tricote ici avec une aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles - vous pourrez ici utiliser une aiguille droite, mais veillez à bien conserver la bonne tension car vos mailles seront plus serrées. Vous trouverez ici plus d'infos sur les aiguilles circulaires. Bon tricot!

Moren 24.04.2019 - 15:54:

Hej, jeg sidder fast i A3. Jeg er færdig med A2, hvad skal jeg nu?

DROPS Design 30.04.2019 kl. 13:24:

Hei Moren. A.2 og A.3 strikkes samtidig: du strikker 3 kantmasker, så strikker du første rad i A.2 til det gjenstår 4 masker på pinnen, så strikker du første rad i A.3 over 1 maske, og avslutter med 3 kantmasker. Så snur du, strikker 3 kantmasker, strikker andre rad i A.3 over 1 maske, strikker andre rad i A.2 til det gjenstår 3 masker på pinnen og avslutter med 3 kantmasker. Når hele A.2 og A.3 er strikket 1 gang i høyden, gjentar du begge diagrammene. Du fortsetter slik til arbeidet måler 49-79 cm. God fornøyelse

Kristine 07.03.2019 - 11:41:

Jeg står fast etter å ha felt halvveis i diagram A1. "trelantene" havner ikke over hverandre på rett linje. Er det slik at det ikke gjør noe, fordi når jeg strikker lenger, vil det jevne seg ut ettersom masker er både lagt til og trukket fra underveis? Det hadde vært til stor hjelp om dere la ut et bilde av teppet I sin helhet uten en baby eller en krøll, slik at det går an å se hvordan mønsteret skal bli til slutt.

DROPS Design 08.03.2019 kl. 14:59:

Hei Kristine. Trekantene skal havne rett over hverandre, mens kastene (hullmønsteret) skal skråne inn mot midten. Er det midt i diagram A.1 i høyden, du mener? altså etter omgang 13? på denne omgangen var det jo ikke noen kast, men kun felling slik at diagrammet ble redusert med 1 maske i hver side. Altså etter omgang 13 strikker du 5 masker før fellingen, isteden for 6 masker. God fornøyelse

Toke Zwinkels 02.02.2019 - 13:54:

Als ik door patroon brei neemt het stekenaantal per naald steeds minder. Wat moet ik doen?

DROPS Design 02.02.2019 kl. 18:41:

Dag Toke,

Het stekenaantal zou gelijk moeten blijven. De omslagen worden gecompenseerd door de minderingen. Kijk nog even goed naar hoe je de minderingen maakt en of je misschien iets over het hoofd hebt gezien.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 31-23