DROPS / 186 / 25

Roulette by DROPS Design

Hæklet bluse med hulmønster, hæklet fra midten og ud. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Paris.

Tags: bluser, cirkel,

DROPS Design: Model w-684
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
700-750-850-900-1000-1100 g farve 100, light wash

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 5,5 – eller den nål du skal bruge for at få 13 stangmasker og 8 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
De 2 sidste omgange i A.3c måler 4 cm i bredden og 4 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 125.3kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.5. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.5a og A.5c).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet hækles rundt fra midten af for-/bagstykket og ud. Der hækles først en cirkel, senere bliver det til en firkant til for-/bagstykke, derefter hækles skuldrene og den nederste del på ryg- og forstykke frem og tilbage. Ærmerne hækles rundt ovenfra og ned.

BAGSTYKKE:
Start på nål 5,5 med Paris og hækl mønster efter diagram A.1b totalt 10 gange på omgangen (A.1a viser hvordan omgangen starter og slutter). HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1a og A.1b er færdig måler cirklen ca 40 cm i diameter. Hækl videre til en firkant således: Start på omgangen med pil og hækl A.2b totalt 4 gange rundt på omgangen (A.2a viser hvordan omgangen starter og slutter). Når A.2a og A.2b er færdig måler arbejdet ca 47 x 47 cm. Klip tråden.
Sæt tråden fast med 1 fastmaske om luftmaskebuen markeret med sort stjerne - se sidste omgang i A.2b, og hækl fra omgangen markeret med pil således:
Hækl A.3a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hækl A.3b i den samme luftmaskebue og næste luftmaskebue (= hjørne), * hækl A.3c frem til næste hjørne (= 10 rapporter), hækl A.3b om de 2 næste luftmaskebuer (= hjørne) *, hækl fra *-* 2 gange til, hækl A.3c frem til starten af omgangen.
Hækl sidste omgang i diagrammerne. Størrelse S + M + L + XL er nu færdig.
I størrelse XXL + XXXL fortsættes der med at repetere de 2 sidste omgange 1 gang til i højden

Alle størrelser:
Der er nu 2-2-2-2-4-4 omgange med A.3a - A.3c rundt om firkanten og 13-13-13-13-15-15 vifter (= 2 stangmasker + 3 luftmasker + 2 stangmasker) langs hver side på firkanten. Arbejdet måler ca 55-55-55-55-63-63 x 55-55-55-55-63-63 cm. Klip tråden.
Størrelse S + M er færdig. I størrelse L + XL + XXL + XXXL hækles der videre ud mod hver side på bagstykket. Sæt tråden fast med 1 fastmaske om den midterste luftmaskebue i et af hjørnerne og hækl fra retsiden fra rækken med pil således:
Hækl A.4a, A.4b til der er 1 stangmaskegruppe tilbage (= 2 stangmasker + 3 luftmasker + 2 stangmasker) før næste hjørne, A.4c.
Gentag de 2 sidste rækker i A.4a - A.4c til der er hæklet totalt 1-2-2-3 rækker i højden.

Alle størrelser:
Der er nu hæklet 0-0-1-2-2-3 rækker med A.4a - A.4c ud mod den ene side. Hækl på samme måde i modsat side af firkanten.

HØJRE SKULDER:
Hækl i de forskellige størrelser således:

Størrelse S + M:
Sæt tråden fast med 1 fastmaske om luftmaskebuen i hjørnet – se sort firkant på måleskitsen. Hækl mønster fra rækken med pil i diagrammerne frem og tilbage fra retsiden således:
1.RÆKKE: Hækl A.4a, A.4b 2-2 gange, A.5b (= mod halsen).
2.RÆKKE: Vend og hækl sidste række i diagrammerne tilbage på samme måde.
3.RÆKKE: Vend og hækl som 1.række. Klip tråden.

Størrelse L + XL, XXL + XXXL:
Sæt tråden fast med 1 fastmaske yderst i hjørnet – se sort firkant på måleskitsen. Hækl mønster fra rækken med pil i diagrammerne frem og tilbage fra retsiden således:
1.RÆKKE: Hækl A.5a (vælg diagram for din størrelse), A.4b 2-2-2-2 gange, A.5b (= mod halsen).
2.RÆKKE: Vend og hækl sidste række i diagrammerne tilbage på samme måde.
3.RÆKKE: Vend og hækl som 1.række. Klip tråden.

VENSTRE SKULDER:
Hækl på samme måde som højre skulder, men start fra vrangen og i hjørnet markeret med sort prik – se måleskitsen. OBS: Der hækles ikke over de midterste 5 rapporter med stangmaskegrupper (= 2 stangmasker + 3 luftmasker + 2 stangmasker) midt på denne side = halsen.

NEDERST PÅ BAGSTYKKET:
Sæt en mærketråd i nederst på bagstykket og hækl i de forskellige størrelser således:

Størrelse S + M:
Sæt tråden fast med 1 fastmaske om luftmaskebuen i hjørnet nederst på bagstykket. Hækl mønster fra rækken med pil i diagrammerne frem og tilbage fra retsiden således:
1.RÆKKE: Hækl A.4a, A.4b 11 gange, A.4c.
2.RÆKKE: Vend og hækl sidste række i diagrammerne tilbage på samme måde.
Gentag 1.og 2.række til arbejdet måler ca 4-6 cm fra mærketråden nederst på bagstykket. Arbejdet måler ca 65-67 cm fra skulderen og ned. Klip og hæft tråden.

Størrelse L + XL, XXL + XXXL:
Sæt tråden fast med 1 fastmaske yderst i hjørnet nederst på bagstykket. Hækl mønster fra rækken med pil i diagrammerne frem og tilbage fra retsiden således:
1.RÆKKE: Hækl A.5a (vælg diagram for din størrelse), A.4b 11 gange, A.5c (vælg diagram for din størrelse).
2.RÆKKE: Vend og hækl sidste række i diagrammerne tilbage på samme måde.
Repeter 1.og 2.række til arbejdet måler ca 8-10-4-6 cm fra mærketråden nederst på bagstykket. Arbejdet måler ca 69-71-73-75 cm fra skulderen og ned. Klip og hæft tråden.

FORSTYKKE:
Hækl på samme måde som bagstykket.

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen i hver maske. Sæt en mærketråd 16-16-18-20-20-22 cm fra skulderen og ned langs med siden (markerer ærmegabet). Sy sidesømmene nedenfra og op til mærketråden til ærmegabet. Gentag i den anden side.

ÆRME:
Ærmet hækles rundt fra ærmegabet.
Sæt tråden fast med 1 fastmaske ved den ene mærketråd midt under ærmegabet og hækl således:
1.OMGANG: Hækl * 3 luftmasker, spring over ca 2 cm, 1 fastmaske *, hækl fra *-* totalt 15-15-17-19-19-21 gange, hækl 3 luftmasker og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske på omgangen = 16-16-18-20-20-22 luftmaskebuer.
2.OMGANG: Hækl fra omgang med pil: A.3a (viser hvordan omgangen starter og slutter), A.3c totalt 8-8-9-10-10-11 gange på omgangen.
Gentag sidste omgang i diagrammerne til ærmet måler ca 33-34-33-32-29-28 cm.
Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Sæt tråden fast med 1 fastmaske på den ene skulder og hækl således:
1.OMGANG: Hækl * 3 luftmasker, spring over 1-1½ cm, 1 fastmaske *, hækl fra *-* rundt om hele halsen, men i hvert hjørne i overgangen mellem skulderen og halsen hækles 1 stangmaske i stedet for 1 fastmaske.
2.OMGANG: Hækl 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske), * 2 fastmasker om første/næste luftmaskebue, 1 luftmaske *, hækl fra *-* rundt om hele halsen, afslut med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til første luftmaske.
3.OMGANG: 1 luftmaske (erstatter ikke første fastmaske), * 1 fastmaske om første/næste luftmaske, 3 luftmasker *, hækl fra *-* omg ud, afslut med 1 kædemaske i første luftmaske.
Klip og hæft tråden.

Diagram

= hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Sort prik er starten på omgangen
= 1 fastmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= 1 fastmaske i masken
= 1 halvstangmaske i masken
= 1 stangmaske om luftmaskeringen/luftmaskebuen/om mellemrummet mellem 2 masker
= 1 dobbeltstangmaske om mellemrummet mellem 2 masker/om luftmaskebuen
= hækl 4 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske i hver af de næste 3 stangmasker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver stangmaske, hækl 1 stangmaske i næste stangmaske og træk sidste omslag gennem alle 5 løkker på nålen
= hækl 4 tredobbelt-stangmasker sammen således: Hækl 1 tredobbelt-stangmaske i hver af de næste 3 dobbelt-stangmasker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver tredobbelt-stangmaske, hækl 1 tredobbelt-stangmaske i næste stangmaske og træk sidste omslag gennem alle løkker på nålen
= hækl stangmaskerne sammen 2 og 2 således: Hækl 2 stangmasker om første luftmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver stangmaske, hækl 1 stangmaske om næste luftmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 stangmaske til om samme luftmaske og træk sidste omslag gennem alle 5 løkker på nålen
= på begyndelsen af hver omgang med stangmasker, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen.
= på begyndelsen af hver omgang med stangmasker, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der 1 kædemaske i næste stangmaske
= på begyndelsen af hver omgang med luftmasker eller fastmasker hækles der 1 luftmaske (erstatter ikke første maske), afslut omgangen med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= start på denne omgang/række, forrige omgang/række er allerede hæklet
= start i denne luftmaskebue når der hækles videre med A.3a til A.3c
= start her når højre skulder på bagstykket/forstykket hækles
= start her når venstre skulder på bagstykket/forstykket hækles

GHISLAINE 02.07.2019 - 20:48:

Bonjour, je suis sur le diagramme A.3a, A.3b et A.3C. Il est écrit "*répéter A.3c jusqu'au coin suivant (= 10 fois). On commence sur l'arceau près du coin "2 brides/3ml/2 brides" - 2ml - puis le coin (A.2b) - 2ml et à nouveau "2 brides/3ml/2 brides". Si vous comptez 10 fois à partir du coin, cela fait 11 fois. Pouvez-vous m'expliquer, je suis un peu perdue.Dans l'attente de votre réponse. Merci à vous.

DROPS Design 03.07.2019 kl. 07:22:

Bonjour Ghislaine, dans le dernier arceau avant le coin, on crochète comme A.3c, puis le coin, et on répète A.3c 10 fois jusqu'à ce qu'il reste 1 arceau avant le coin suivant, on crochète A.3b : dans le dernier arceau avant le coin + dans le coin. Bon crochet!

Larruy Chantal 03.05.2019 - 21:42:

JE NE COMPRENDS PAS BIEN L\'ENCHAINEMENT DES DIAGRAMMES\r\nhelp!\r\nmerci

DROPS Design 06.05.2019 kl. 15:29:

Bonjour Mme Larruy, vous trouverez ici quelques informations complémentaires sur les diagrammes. Bon crochet!

Tanja Rocks 28.04.2019 - 23:13:

Ich verstehe leider nicht, wie man die Schulterpartie arbeiten soll. Könnt Ihr das bitte detaillierter erläutern? Danke

DROPS Design 29.04.2019 kl. 10:56:

Liebe Frau Rocks, rechte Schulter (Rückenteil) beginnen Sie in der Ecke mit dem schwarzen Vierecke in der Maßskizze) und häkeln Sie von hier: Größe S+M(= von Schulter) die Reihe mit dem Pfeil im Diagram: A.4a, A.4b x 2, A.5.b (Hals) - Größe L bis XXXL: A.5a, A.4b x 2, A.5b. Wenden Sie und dann häkeln Sie die nächste Reihe genauso links nach rechts. Wenden Sie, und dann noch mal die 1. Reihe wierderholen. Viel Spaß beim häkeln!

Kathy McCabe 26.04.2019 - 14:34:

Good morning, I would like to know if your patterns come in written versions? Following graphs doesn't work for me.

DROPS Design 26.04.2019 kl. 15:47:

Dear Mrs McCabe, most of the time when there are diagrams, there aren't any written pattern but you will find here how to read diagrams. Happy crocheting!

Yvonne Lagarde 26.12.2018 - 13:24:

Wat betekent in patroon A.2b het tekentje dat lijkt op een vlindertje met een lang lijfje ?

DROPS Design 27.12.2018 kl. 10:36:

Dag Yvonne,

Vermoedelijk bedoel je het 8e symbool van boven in de lijst? Dit is een half stokje in de steek, dus je maakt het halve stokje in de steek van de vorige toer en niet om de steek.

Yvonne 23.12.2018 - 23:59:

Wat betekent in A2.b het tekentje dat lijkt op een vlinder met lang lijfje?

Tanja Rocks 22.09.2018 - 22:15:

Hallo, ich finde einige der Zeichnungen nicht. Alle mit den Zahlen 2 + 3 sind nicht aufzufinden. Können Sie mir helfen? Danke und Gruß Tanja

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:03:

Liebe Tanja, ich verstehe Ihre Frage leider nicht. Welche Zeichnungen in welchem Diagram finden Sie nicht? Es sollten alle Zeichnungen im Diagram unter Diagram Text beschrieben werden.

Iben 14.08.2018 - 12:28:

Hei. Jeg skal til å hekle denne fine genseren, men ser i forklaringen til diagrammet at noen av tegnene er erstattet med åpne firkanter. Er dette en feil?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 13:47:

Hej Iben, alle diagramtegn findes med på nettet. Prøv at tage en refresh. God fornøjelse!

Giusi Rapella 11.06.2018 - 11:23:

Buongiorno! Devo unire davanti e dietro...dove si dice \"Cucire le spalle insieme maglia con maglia\" cosa si intende? Prendo tutta la maglia o solo l\'esterno o l\'interno? e negli archi di catenelle lavoro intorno all\'arco? Grazie!

DROPS Design 11.06.2018 kl. 11:48:

Buongiorno Giusi. Può cucire nel filo esterno delle maglie, anche quando queste sono catenelle. Buon lavoro!

Christina Isberg 05.05.2018 - 18:15:

Om man inte ökar antalet maskor på varje varv blir det ju en mössa, inte en ruta, varv 13- 15 och snare också.

DROPS Design 23.05.2018 kl. 10:24:

Hei Christina. Det er fort gjort å hekle litt for stramt når man hekler luftmasker; en luftmaske skal være like bred som en stav eller en fastmaske. Vær ekstra obs på at du overholder heklefastheten, så skal du se at plagget ikke bøyer seg innover. Selvom maskeanetallet forblir det samme fra 12-14 omgang på A.1 (og igjen fra 16-18 omgang) vil sirkelen likevel vokse utover da luftmaskebuene er mer bøyd på de innerste omgangene mens de har rettet seg ut på de ytterste. God fornøyelse.

Kommentere opskrift DROPS 186-25