DROPS / 186 / 39

Greek Melody by DROPS Design

Strikket jakke med striber, hulmønster og sjalskrave. Størrelse S - XXXL. Arbejdet kan strikkes i 2 tråde DROPS Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd DROPS Melody.

DROPS Design: Model ml-023
Garngruppe C + C eller D
-----------------------------------------------------------
125-150-150-175-200-200 g farve 02, lys grå
100-100-125-125-125-150 g farve 15, lys søgrøn
75-75-100-100-100-125 g farve 01, natur

OBS: Hvis tøjet strikkes ensfarvet vil der gå 300-300-350-375-400-450 g Brushed Alpaca Silk.
Eller brug:
DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører garngruppe D)
150-150-150-200-200-200 g farve 03, perlegrå
100-100-150-150-150-150 g farve 09, lys søgrøn
100-100-100-100-100-150 g farve 01, natur

OBS: Hvis tøjet strikkes ensfarvet vil der gå 300-300-350-400-400-450 g Melody.

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe D)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 8 – eller de pinde du skal bruge for at få 12 masker og 14 pinde glatstrik med 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (80 cm) nr 7 til retstrik – eller de pinde du skal bruge for at få 13 masker og 15 pinde glatstrik med 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

TILBEHØR: 2 træperler (10 mm) – til bindebånd.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 204kr. Læs mere.

MØNSTER (gælder forkanten):
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. Gentag A.1 og A.2 i højden (= 12 pinde).

STRIBER-1 (gælder ryg- og forstykke):
1.STRIBE: Strik 26-27-28-29-30-31 cm med 2 tråde lys grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd perlegrå Melody.
2.STRIBE: Strik 26-27-28-29-30-31 cm med 2 tråde lys søgrøn Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd lys søgrøn Melody.
Fortsæt med 2 tråde natur Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd natur Melody til færdig mål.

STRIBER-2 (gælder ærmerne)
1.STRIBE: Strik 3½-3½-3½-3-3-3 cm med 2 tråde lys søgrøn Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd lys søgrøn Melody.
2.STRIBE: Strik 3½-3½-3½-3-3-3 cm med 2 tråde lys grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd perlegrå Melody.
3.STRIBE: Strik 3½-3½-3½-3-3-3 cm med 2 tråde natur Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd natur Melody.
Gentag 1.-3.stribe 2 gange til, derefter gentages 1.stribe 1 gang til. Fortsæt med 2 tråde lys grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd perlegrå Melody til færdig mål.

INDTAGNINGSTIPS:
Start 3 masker før mærketråden: Strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, nedenfra og op til ærmegabene. Derefter strikkes forstykkerne og bagstykket frem og tilbage på rundpind hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned.

Slå 140-148-160-174-186-202 masker op (inklusiv 12-12-12-14-14-14 kantmasker i hver side af arbejdet) på rundpind 7 med 2 tråde lys grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd perlegrå Melody - læs STRIBER-1. Strik 6 p retstrik- se forklaring over. Skift til rundpind 8. Fortsæt således - fra retsiden: Strik A.1 over de første 12-12-12-14-14-14 masker (= kantmasker), strik glatstrik til der er 12-12-12-14-14-14 masker tilbage, strik A.2 over de sidste 12-12-12-14-14-14 masker (= kantmasker) - læs MØNSTER.
Sæt 1 mærketråd i hver side, 38-40-43-47-50-54 masker ind fra midt foran (bagstykket = 64-68-74-80-86-94 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 19 cm tages der 2 masker ind ved hver mærketråd (= 4 masker taget ind) - læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 17-18-19-20-21-22 cm totalt 3 gange = 128-136-148-162-174-190 masker.
Når arbejdet måler 57-59-61-63-65-67 cm strikkes næste pind således fra retsiden: Strik de første 33-35-38-42-45-49 masker, luk de næste 4 masker af til ærmegab (= 2 masker på hver side af mærketråden), strik de næste 54-58-64-70-76-84 masker, luk de næste 4 masker af til ærmegab, strik 33-35-38-42-45-49 masker. Videre strikkes hver del færdig for sig.

BAGSTYKKE:
= 54-58-64-70-76-84 masker. Fortsæt i glatstrik som før. Når arbejdet måler 75-78-81-84-87-90 cm lukkes de midterste 10-10-10-12-12-12 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk 1 maske af på næste pind fra halsen = 21-23-26-28-31-35 masker. Strik videre til arbejdet måler 77-80-83-86-89-92 cm og luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
= 33-35-38-42-45-49 masker. Fortsæt med mønster A.1 over kantmaskerne som før og glatstrik over de resterende masker. Når arbejdet måler 77-80-83-86-89-92 cm lukkes de første 21-23-26-28-31-35 masker af fra vrangen til skulder, strik pinden ud = 12-12-12-14-14-14 masker tilbage på pinden til sjalskrave. Strik forkortede pinde i retstrik over disse masker med start fra retsiden således: Strik 1 pind over de første 8-8-8-9-9-9 masker, vend og strik tilbage, strik 1 pind over alle masker, vend og strik tilbage. Fortsæt på denne måde til halskanten måler 6-6-6-7-7-7 cm på det korteste. Luk af.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strik som højre forstykke, men modsat. Dvs fortsæt med mønster A.2 over kantmaskerne, luk de første 21-23-26-28-31-35 masker af fra retsiden til skulder og strik forkortede pinde over halskanten med start fra vrangen.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde ovenfra og ned, skift til strømpepinde ved behov.
Slå 48-50-53-55-58-60 masker løst op på lille rundpind 8 med 2 tråde natur Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd natur Melody. Strik 1 omgang glatstrik. Fortsæt i glatstrik og STRIBER-2. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden - husk INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 4.-3½.-3½.-3.-2½.-2½.cm totalt 10-11-11-12-13-13 gange = 28-28-31-31-32-34 masker. Når arbejdet måler 42-41-40-38-37-34 cm (kortere mål i større størrelser pga bredere skuldervidde) skiftes der til strømpepinde 7. Strik 6 omgange retstrik - se forklaring over. Luk af - for at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med 1 pindenummer større. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy sjalskraven sammen midt bagpå (sømmen skal vende ind når kraven bukkes mod bagsiden). Sy kraven til halsudskæringen bag i nakken. Sy ærmerne i.

BINDEBÅND:
Jakken har 2 bindebånd.
1 bindebånd = klip 4 tråde lys grå Brushed Alpaca Silk eller 2 tråde perlegrå Melody på ca 1,5 meter. Sno trådene sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i den ene ende og bind en knude ca 10 cm fra kanten i den anden ende (snoren skal være ca 50 cm færdig, klip den eventuelt til rigtig længde). Træk Bindebåndet gennem en træperle og bind en knude - lav 1 kvast (= klip 16 tråde lys grå Brushed Alpaca Silk eller 8 tråde perlegrå Melody à 16 cm), og bind endnu en knude (med tråden fra bindebåndet) midt på kvasten. Buk kvasten dobbelt og bind en tråd ca 1 ½ cm ned fra træperlen, rundt om kvasten. Klip kvasten til i nederste kant.
Hæft bindebåndet i venstre side på ydersiden af jakken ca 10 cm ned fra ærmegabet (prøv jakken og tilpas placeringen af bindebåndet).
Lav 1 bindebånd til på samme måde og sy det i yderst på forkanten på højre forstykke ca 28-29-30-31-32-33 cm fra skulderen og ned.

Ethel Stewart 09.09.2018 - 12:10:

Thank you - I bought wool online so might send a photo or just have a big neck and shoulders😂

Christine 07.09.2018 - 21:24:

Regarding sleeves - according to the pattern picture it looks like it has a few rows of garter stitch, however, the pattern says to start with stockinette and at the garter stitch before binding off. Are the sleeves being knitted from top down to cuff?

DROPS Design 10.09.2018 kl. 08:39:

Dear Christine, yes the sleeves are worked top down to cuff. Happy knitting!

Ethel Stewart 06.09.2018 - 14:07:

Hello - me again - my tension is correct but I've just realised I am an idiot - I didn't insert marker and decrease until I was doing the white bit!!!!!!!!! So any ideas how to remedy this without taking the whole thing back to almost the beginning - help!! :)

DROPS Design 07.09.2018 kl. 08:30:

Dear Mrs Stewart, not sure how far you should have to unravel or can adjust. Bring your work to your store (or send them a photo per mail) so that they can check together with you if they can find any solution. Happy knitting!

Marielle 03.09.2018 - 22:08:

Ik bedoel bij de voorbiezen... zie vorige vraag.

Marielle 03.09.2018 - 22:05:

De telpatronen, A1 en A2 zijn dat de heen en terughaalden ? Ik krijg nu 2 ribbels bij de voorbijzien, afgewisseld met 2 naalden tricot.. klopt dat wel?

DROPS Design 05.09.2018 kl. 09:21:

Dag Marielle, Het telpatroon laat alle naalden (dus zowel de heen- als teruggaande naalden) aan de goede kant zien. Je hoort dus geen tricotsteek te krijgen maar ribbels in de biezen met af en toe een naald met gaatjespatroon.

Ethel Stewart 03.09.2018 - 20:59:

Hi has anyone finished this using the above measurements? I am currently measuring 14cm after first marker so have two more decreases to make - the length is past my knees before I even start armholes and I have run out of white wool and had to order more ! I’m a bit concerned there is a problem in translation (I also have three balls of grey left!) can anyone advise please

DROPS Design 04.09.2018 kl. 08:00:

Hi Ethel, Have you checked your knitting tension - with the yarn and needles stated in the pattern you should work 12 stitches in width and 14 rows with 2 strands Alpaca Silk or 1 strand Melody on 10 x 10 cm. It is possible you need to use a smaller needle size. Happy knitting!

Christine 23.08.2018 - 21:28:

"Decrease Tip: Begin 3 stitches before marker thread:" On the 2nd marker thread, do you still begin 3 stitches before marker or do you do this decrease on the next row (wrong side)?

DROPS Design 24.08.2018 kl. 07:00:

Hello Christine. Decreases are made before/after each marker on the same row. Happy knitting!

Christine 22.08.2018 - 22:04:

Thank you for getting back to me so quickly. Much appreciated and I just love working with this yarn and also love the pattern.

Christine 22.08.2018 - 21:12:

"When piece measures 7 1/2" decrease 2 stitches at each marker thread" - is the measurement from the marker thread or from the beginning of the cast on edge?

DROPS Design 22.08.2018 kl. 21:58:

Hello Christine. The measurement is given from the cast on edge. Happy knitting!

Ethel 21.05.2018 - 14:27:

Thank you for that - I could be back :)

Kommentere opskrift DROPS 186-39