DROPS / 186 / 39

Greek Melody by DROPS Design

Stickad kofta med ränder, hålmönster och sjalkrage. Storlek S - XXXL. Arbetet kan stickas i 2 trådar DROPS Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd DROPS Melody.

DROPS Design: Modell ml-023
Garngrupp C + C eller D
-----------------------------------------------------------
125-150-150-175-200-200 g färg 02, ljus grå
100-100-125-125-125-150 g färg 15, ljus sjögrön
75-75-100-100-100-125 g färg 01, natur

OBS: Om plagget stickas enfärgat kommer det att gå åt 300-300-350-375-400-450 g Brushed Alpaca Silk.
Eller använd:
DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör garngrupp D)
150-150-150-200-200-200 g färg 03, pärlgrå
100-100-150-150-150-150 g färg 09, ljus sjögrön
100-100-100-100-100-150 g färg 01, natur

OBS: Om plagget stickas enfärgat kommer det att gå åt 300-300-350-400-400-450 g Melody.

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp D)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 8 – eller de stickor du måste använda för att få 12 maskor och 14 varv slätstickning med 2 trådar Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (80 cm) NR 7 till rätstickning – eller de stickor du måste använda för att få 13 maskor och 15 varv slätstickning med 2 trådar Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

TILLBEHÖR: 2 träkulor (10 mm) - till knytbanden.
----------------------------------------------------------

från 29.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 29.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 348kr. Läs mer.

MÖNSTER (gäller framkanten):
Se diagram A.1 och A.2. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Upprepa A.1 och A.2 på höjden (= 12 varv).

RÄNDER-1 (gäller fram- och bakstycke):
RAND 1: Sticka 26-27-28-29-30-31 cm med 2 trådar ljus grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd pärlgrå Melody.
RAND 2: Sticka 26-27-28-29-30-31 cm med 2 trådar ljus sjögrön Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd ljus sjögrön Melody.
Sedan stickas det med 2 trådar natur Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd natur Melody till färdigt mått.

RÄNDER-2 (gäller ärmarna)
RAND 1: Sticka 3½-3½-3½-3-3-3 cm med 2 trådar ljus sjögrön Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd ljus sjögrön Melody.
RAND 2: Sticka 3½-3½-3½-3-3-3 cm med 2 trådar ljus grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd pärlgrå Melody.
RAND 3: Sticka 3½-3½-3½-3-3-3 cm med 2 trådar natur Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd natur Melody.
Upprepa rand 1-3 2 ggr till, sedan upprepas rand 1 1 gång till. Sedan stickas det med 2 trådar ljus grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd pärlgrå Melody till färdigt mått.

MINSKNINGSTIPS:
Börja 3 maskor före markören: Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, nerifrån och upp för ärmhålen. Sedan stickas framstyckena och bakstycket fram och tillbaka på rundsticka var för sig. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor, uppifrån och ner.

Lägg upp 140-148-160-174-186-202 maskor (inklusive 12-12-12-14-14-14 framkantsmaskor i varje sida av arbetet) på rundsticka 7 med 2 trådar ljus grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd pärlgrå Melody - läs RÄNDER-1. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING- se förklaring ovan. Byt till rundsticka 8. Sedan stickas det så här - från rätsidan: Sticka A.1 över de första 12-12-12-14-14-14 maskorna (= framkantsmaskor), sticka slätstickning tills det återstår 12-12-12-14-14-14 maskor, sticka A.2 över de sista 12-12-12-14-14-14 maskorna (= framkantsmaskor) - läs MÖNSTER.
Sätt 1 markör i varje sida, 38-40-43-47-50-54 maskor in från mitt fram (bakstycket = 64-68-74-80-86-94 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 19 cm minskas det 2 maskor vid varje markör (= 4 maskor minskade) - läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 17-18-19-20-21-22 cm mellanrum totalt 3 ggr = 128-136-148-162-174-190 maskor.
När arbetet mäter 57-59-61-63-65-67 cm stickas nästa varv så här från rätsidan: Sticka de första 33-35-38-42-45-49 maskorna, maska av de nästa 4 maskorna för ärmhål (= 2 maskor på varje sida av markören), sticka de nästa 54-58-64-70-76-84 maskorna, maska av de nästa 4 maskorna för ärmhål, sticka 33-35-38-42-45-49 maskor. Sedan stickas varje del färdig för sig.

BAKSTYCKE:
= 54-58-64-70-76-84 maskor. Fortsätt med slätstickning som förut. När arbetet mäter 75-78-81-84-87-90 cm maskas de mittersta 10-10-10-12-12-12 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Maska av 1 maska på nästa varv från halsen = 21-23-26-28-31-35 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 77-80-83-86-89-92 cm och maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt.

HÖGER FRAMSTYCKE:
= 33-35-38-42-45-49 maskor. Fortsätt med mönster A.1 över framkantsmaskorna som förut och slätstickning över de resterande maskorna. När arbetet mäter 77-80-83-86-89-92 cm maskas de första 21-23-26-28-31-35 maskorna från avigsidan av till axel, sticka varvet ut = 12-12-12-14-14-14 maskor kvar på stickan till sjalkrage. Sticka förkortade varv i rätstickning över dessa maskorna med början från rätsidan så här: Sticka 1 varv över de första 8-8-8-9-9-9 maskorna, vänd och sticka tillbaka, sticka 1 varv över alla maskor, vänd och sticka tillbaka. Fortsätt på detta sätt till halskanten mäter 6-6-6-7-7-7 cm på det kortaste stället. Maska av.

VÄNSTER FRAMSTYCKE:
Sticka som höger framstycke, men motsatt. Dvs fortsätt med mönster A.2 över framkantsmaskorna, maska av de första 21-23-26-28-31-35 maskorna från rätsidan till axel och sticka de förkortade varven över halskanten med början från avigsidan.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor, byt till strumpstickor vid behov.
Lägg löst upp 48-50-53-55-58-60 maskor på kort rundsticka 8 med 2 trådar natur Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd natur Melody. Sticka 1 varv slätstickning. Sedan stickas det slätstickning och RÄNDER-2. Sätt 1 markör i början av varvet = mitt under ärmen. När arbetet mäter 3 cm minskas det 1 maska på varje sida av markören - kom ihåg MINSKNINGSTIPS (= 2 maskor minskade). Minska så med 4-3½-3½-3-2½-2½ cm mellanrum totalt 10-11-11-12-13-13 ggr = 28-28-31-31-32-34 maskor. När arbetet mäter 42-41-40-38-37-34 cm (kortare mått i större storlekar pga bredare axelvidd) byts det till strumpstickor 7. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Maska av - för att avmaskningskanten inte ska strama kan det maskas av med 1 sticknummer större. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy ihop sjalkragen mitt bak (sömmen ska vända inåt när kragen viks mot baksidan). Sy kragen till halsrigningen bak i nacken. Sy i ärmarna.

KNYTBAND:
Koftan har 2 knytband.
1 knytband = Klipp 4 trådar ljus grå Brushed Alpaca Silk eller 2 trådar pärlgrå Melody på ca 1,5 meter. Tvinna trådarna tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i den ena änden och knyt en knut ca 10 cm från kanten i den andra änden (snodden ska vara ca 50 cm färdig, klipp ev till den i rätt längd). Drag knytbandet genom en träkula och knyt en knut - gör 1 tofs (= Klipp 16 trådar ljus grå Brushed Alpaca Silk eller 8 trådar pärlgrå Melody à 16 cm), och knyt ännu en knut (med tråden från knytbandet) mitt på tofsen. Vik tofsen dubbel och knyt en tråd ca 1 ½ cm ner från träkulan, runt tofsen. Klipp till tofsen i nederkanten.
Fäst knytbandet i vänster sida på utsidan av koftan ca 10 cm ner från ärmhålet (prova ev koftan på och anpassa placeringen av knytbandet).
Gör 1 knytband till på samma sätt och fäst den ytterst på framkanten på höger framstycke ca 28-29-30-31-32-33 cm från axeln och ner.

Joan 02.04.2019 - 19:56:

Kan ikke få strikkefasthed til at passe ....? 😳 12 masker og 14 pinde kan jeg hverken med pinde 7 eller 8 få til at passe med 10 cm i højden (14 pinde) .....! 🤔 Er der fejl i opskrift ....? 🤔 Mvh Joan

DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:15:

Hej Joan, da må du følge strikkefastheden i bredden og følge målene i højden efter opskriften. God fornøjelse!

Ethel Stewart 09.09.2018 - 12:10:

Thank you - I bought wool online so might send a photo or just have a big neck and shoulders😂

Christine 07.09.2018 - 21:24:

Regarding sleeves - according to the pattern picture it looks like it has a few rows of garter stitch, however, the pattern says to start with stockinette and at the garter stitch before binding off. Are the sleeves being knitted from top down to cuff?

DROPS Design 10.09.2018 kl. 08:39:

Dear Christine, yes the sleeves are worked top down to cuff. Happy knitting!

Ethel Stewart 06.09.2018 - 14:07:

Hello - me again - my tension is correct but I've just realised I am an idiot - I didn't insert marker and decrease until I was doing the white bit!!!!!!!!! So any ideas how to remedy this without taking the whole thing back to almost the beginning - help!! :)

DROPS Design 07.09.2018 kl. 08:30:

Dear Mrs Stewart, not sure how far you should have to unravel or can adjust. Bring your work to your store (or send them a photo per mail) so that they can check together with you if they can find any solution. Happy knitting!

Marielle 03.09.2018 - 22:08:

Ik bedoel bij de voorbiezen... zie vorige vraag.

Marielle 03.09.2018 - 22:05:

De telpatronen, A1 en A2 zijn dat de heen en terughaalden ? Ik krijg nu 2 ribbels bij de voorbijzien, afgewisseld met 2 naalden tricot.. klopt dat wel?

DROPS Design 05.09.2018 kl. 09:21:

Dag Marielle, Het telpatroon laat alle naalden (dus zowel de heen- als teruggaande naalden) aan de goede kant zien. Je hoort dus geen tricotsteek te krijgen maar ribbels in de biezen met af en toe een naald met gaatjespatroon.

Ethel Stewart 03.09.2018 - 20:59:

Hi has anyone finished this using the above measurements? I am currently measuring 14cm after first marker so have two more decreases to make - the length is past my knees before I even start armholes and I have run out of white wool and had to order more ! I’m a bit concerned there is a problem in translation (I also have three balls of grey left!) can anyone advise please

DROPS Design 04.09.2018 kl. 08:00:

Hi Ethel, Have you checked your knitting tension - with the yarn and needles stated in the pattern you should work 12 stitches in width and 14 rows with 2 strands Alpaca Silk or 1 strand Melody on 10 x 10 cm. It is possible you need to use a smaller needle size. Happy knitting!

Christine 23.08.2018 - 21:28:

"Decrease Tip: Begin 3 stitches before marker thread:" On the 2nd marker thread, do you still begin 3 stitches before marker or do you do this decrease on the next row (wrong side)?

DROPS Design 24.08.2018 kl. 07:00:

Hello Christine. Decreases are made before/after each marker on the same row. Happy knitting!

Christine 22.08.2018 - 22:04:

Thank you for getting back to me so quickly. Much appreciated and I just love working with this yarn and also love the pattern.

Christine 22.08.2018 - 21:12:

"When piece measures 7 1/2" decrease 2 stitches at each marker thread" - is the measurement from the marker thread or from the beginning of the cast on edge?

DROPS Design 22.08.2018 kl. 21:58:

Hello Christine. The measurement is given from the cast on edge. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 186-39