DROPS / 183 / 9

Winter Grace by DROPS Design

Bluse med snoninger, hulmønster og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Puna

DROPS Design: Model pu-020
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-700 g farve 01, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40, 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

SNONINGSPIND til snoninger.
----------------------------------------------------------

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 188.55kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.9.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages ind under ærmet således: Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder udtagningerne i siderne på ryg- og forstykke):
Start 1 maske før mærketråden, slå om, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret, så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind og der strikkes ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 86-86-94-94-102-102 masker op på lille rundpind 4 med Puna. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. På sidste omgang retstrik tages der 20-20-24-24-28-28 masker ud jævnt fordelt = 106-106-118-118-130-130 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Næste omgang strikkes således: * A.1 (= 18 masker), A.2 (= 2 masker), A.3 0-0-1-1-2-2 gange (= 0-0-6-6-12-12 masker), A.4 (= 3 masker), A.5, slå om, 12 masker glatstrik (= ærme), slå om *, strik fra *-* totalt 2 gange.

Fortsæt dette mønster, der tages ud som vist i A.2 og A.4. På ærmerne tages der ud på hver side af de 12 masker glatstrik, tag ud på hver 2. omgang med omslag som forklaret over. På næste omgang strikkes omslagen ret, der skal blive hul. De nye masker strikkes i glatstrik. Der tages totalt 8 masker ud på hver 2. omgang. Når A.2, A.3 og A.4 er strikket 1 gang i højden er der 170-170-182-182-194-194 masker på pinden. Næste omgang strikkes således:

*A.1 (= 18 masker), A.6 (= 10 masker), A.7 0-0-1-1-2-2 gange (= 0-0-6-6-12-12 masker), A.8 (= 11 masker), A.5 (= 18 masker), 28 masker glatstrik (= ærme) *, strik fra *-* totalt 2 gange. Fortsæt dette mønster, og fortsæt udtagningerne på ærmerne.

For hver gang A.6, A.7 og A.8 er strikket 1 gang i højden strikkes der 4 rapporter mere af A.7 mellem A.6 og A.8. Fortsæt mønsteret til der er taget ud totalt 25-29-30-35-37-43 gange i A.2, A.3, A.6 og A.8, og i hver side på hvert ærme = 306-338-358-398-426-474 masker.

Næste omgang strikkes således: Strik de første 91-99-107-117-127-139 masker (= forstykke), sæt de næste 62-70-72-82-86-98 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op under ærmet, strik de næste 91-99-107-117-127-139 masker (= bagstykke), sæt de næste 62-70-72-82-86-98 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op. Arbejdet måler ca 19-21-22-26-28-31 cm fra opslåningskanten. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG- OG FORSTYKKE:
= 198-214-234-254-278-302 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i de nye masker. Fortsæt A.1 og A.5 som før, og strik glatstrik over de nye masker i siden. Over maskerne i A.6, A.7 og A.8 (= 55-63-71-81-91-103 masker på bagstykket og på forstykket) strikkes der mønster efter A.9. Start på den pind i A.9 som gør at mønsteret stemmer med sidste mønsterpind i A.6 til A.8 – de masker som ikke går op i mønsteret i hver side strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ud). Tag ud på hver 6.cm totalt 5 gange = 218-234-254-274-298-322 masker. Når arbejdet måler 36-35-37-35-36-34 cm, tages der 3 masker ind over hver snoning i A.1 og A.5 = 206-222-242-262-286-310 masker. Strik 4 omgange retstrik over alle masker, luk af. Blusen måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen.

ÆRME:
Ærmet strikkes rundt på lille rundpind, skift til strømpepinde ved behov.
Sæt maskerne fra tråden tilbage på lille rundpind 4 og strik 1 maske op i hver af de 8-8-10-10-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 70-78-82-92-98-110 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker – ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA. Strik rundt i glatstrik på rundpind/strømpepinde. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind på hver 2½.-2.-2.-1½.-1½.-1. cm totalt 14-17-18-22-24-29 gange. Efter alle indtagninger er der 42-44-46-48-50-52 masker tilbage på omgangen. Når arbejdet måler 44-43-42-39-38-35 cm (kortere mål i større størrelser pga længere bærestykke) strikkes der 4 omgange retstrik – se forklaring over. Luk derefter af med ret. Strik det andet ærme på samme måde.

= 2 masker drejet ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 masker fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 ret, strik 3 masker fra snoningspinden

Kommentarer (14)

Skriv din kommentar her!

Camilla 29.10.2018 - 00:11:

Buonasera, ho iniziato questo maglione, ma mi sono bloccata in questo punto, dopo aver terminato A6-A7-A8, non riesco a capire benissimo questo passaggio: Ogni volta che vengono completati i diagrammi A.6, A.7 e A.8 in verticale, è possibile lavorare 4 ripetizioni in più del diagramma A.7 tra il diagramma A.6 e il diagramma A.8. Proseguire con il motivo finché non avete aumentato in tutto 25-29-30-35-37-43 volte nei diagrammi A.2, A.3, A.6 e A.8, e da ciascun lato per ogni manica

Hazel 27.09.2018 - 16:38:

Hi, I am knitting the small size and have completed A6 and A8 vertically once - 45 pattern stitches on the diagram. I have 266 stitches altogether and need to continue increasing until there are 306 stitches. Which other pattern diagrams should I use next and how do I incorporate them?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 07:57:

Dear Hazel, continue increasing and working in pattern as before, ie after 1 repeat of A.6, A.7 and A.8 in height, you can work 4 more repeats of A.7 in width between A.6 and A.8 = start lace pattern with A.6, repeat A.7 and finish panel with A.8 until all decreases have been done. Happy knitting!

Bitten 27.05.2018 - 19:43:

Jeg skal bruge mønsteret uden udtagninger, er det så skiftevis A1 og A5 jeg skal bruge?

DROPS Design 30.05.2018 kl. 13:09:

Hej Bitten, A.1 og A.5 er mønsteret med snoningen i hver side af blusen. A.7 er det midterste på blusen :)

ToveGeerthsen 18.03.2018 - 15:40:

Hvordan kommer jeg videre, når mønsteret er strikket? Help me!

DROPS Design 20.03.2018 kl. 09:44:

Hej Tove, hvor langt er du kommet i opskriften? Det er samme mønster som beskrives i første omgang, som går igen i hele blusen. Kan du evt få hjælp i butikken hvor du har købt dit garn...

Julie Tastet 07.03.2018 - 17:22:

Bonjour, j'ai monté 86 mailles pour le 1er rang comme indiqué dans le modèle soit environ une longueur de 40 cm. S'agit-il bien de l'encolure du pull ? Je n'ai jamais tricoté un pull de haut en bas. Ca me paraît petit pour passer la tête et l'encolure a l'air assez large sur le modèle. Merci beaucoup pour votre réponse.

DROPS Design 08.03.2018 kl. 08:50:

Bonjour Mme Tastet, on monte bien 86 m pour l'encolure en taille S et M, après les 2 côtes mousse, on va augmenter à 106 m. Si votre échantillon est juste en hauteur et en largeur, vous devriez avoir les bonnes mesures. Bon tricot!

Vendela 18.02.2018 - 19:37:

Hi! How do I compensate for the one stich offset at the fifth row in pattern A.9, to prevent the pattern from successively migrating into the pattern A.1? Thank you!

DROPS Design 19.02.2018 kl. 10:17:

Dear Mrs Vendela, adjust the pattern so that you have correct number of sts in A.9, ie you can just dec with slip 1 as if to K, k1, psso (instead of slip 1, K2 tog, psso), so that the dec is compensated with next yo. Make sure you always have correct number of sts and that diagrams line up. Happy knitting!

Carine Van Hecke 19.01.2018 - 12:42:

Hallo, ik wil een medium breien. Dat is 106 steken op de hals na de 2 ribbels. Als ik echter de volgende rij de steken tel kom ik maar aan 70. Ik snap het niet, wat vergeet ik mee te tellen ? Dank bij voorbaat

DROPS Design 20.01.2018 kl. 12:26:

Hoi Carine: Je breit 1x A.1 (= 18 st), 2 x A.2 (= 2 st), 0 x A.3 (= 0 st), A.4 (= 3 st), A.5 (= 18 st), 1 omslag (= 1 st), 12 tricotst ( = 12 st), 1 omslag (= 1 st) Als ik bovenstaande optel en x 2 doe kom ik op 110 steken en dat klopt want naast de 106 steken die je al had, komen er 4 omslagen op de toer bij.

Bianca Röhrig 17.01.2018 - 13:46:

Jetzt habe ich es herausbekommen: auch bei Größe S und M muss man 4 Rapporte von A7 dazu stricken, weil man wieder von "unten" A6 und A8 anfängt zu stricken und nun aber mehr Maschen hat. Logisch, eigentlich! Es macht viel Spaß , das Muster stricken!

Bianca Röhrig 17.01.2018 - 12:55:

Liebes Team, leider haben Sie meine Frage nicht richtig beantwortet: Da ich ja Größe S stricke, ist es doch gar nicht vorgesehen, dass ich A7 stricke, oder? Es heißt A7 0-0-1-1-2-2! Dann muss ich, nachdem ich die Höhe einmal gestrickt habe, die A7 dann trotzdem oder gar nicht stricken?

DROPS Design 17.01.2018 kl. 14:16:

Liebe Frau Röhrig, in der 1. Größe wird zuerst A.7 nicht gestrickt, aber nachdem Sie A.6 und A.8 1 x in der Höhe gestrickt haben, dann haben Sie genügend Maschen um A.7 zwischen A.6 und A.8 zu stricken. Viel Spaß beim stricken!

Bianca Röhrig 17.01.2018 - 10:22:

Ich stricke Größe S. Kann ich die Anweisung im 4. Abschnitt ignorieren, dass ich 4 Rapporte von A7 zwischen A6 und A8 stricken soll, da ich ja gem. des Absatzes zuvor gar nicht A7 stricken musste. Hab ich das richtig verstanden?

DROPS Design 17.01.2018 kl. 11:26:

Liebe Frau Röhrig, wenn Sie A.6, A.7 und A.8 1 x in der Höhe gestrickt haben, haben Sie genügend Maschen um 4 Rapporte mehr von A.7 zwischen A.6 und A.8 zu stricken, dh das Lochmuster wird breiter sein und es wird dann mehr Maschen im A.7 gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 183-9