DROPS / 182 / 25

Atlantic by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue og hals med snoninger og rib, strikket ovenfra og ned. Størrelse S/M – L/XL. Arbejdet er strikket i DROPS BabyAlpaca Silk og DROPS Kid-Silk

DROPS Design: Model bs-130
Garngruppe A + A eller C
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca 100-100 g DROPS BabyAlpaca Silk og 25-50 g DROPS Kid-Silk.
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hovedmål: 54/56 – 56/58 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50 g farve 0100, natur
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
25-25 g farve 01, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPIND (40 cm) nr 4,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 18 masker og 23 pinde glatstrik med 1 tråd af hver kvalitet på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M – L/XL
Omkreds øverst: 45-48 cm. Omkreds nederst: 54-58 cm. Højde: 19-21 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50 g farve 0100, natur
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
25-25 g farve 01, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik med 1 tråd af hver kvalitet på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 28.95 kr /50g

fra 32.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 32.95 kr /25g
YarnLiving
Bestil
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 32.95 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 90.85kr. Læs mere.

Hue: Se diagram A.1 og A.2.
Hals: Se diagram A.1 og A.3.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (jævn fordelt) – gælder huen:
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 57 masker), og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 2,3. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 2.maske.
Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Gå over til lille rundpind efterhånden som der tages ud.
Slå 8 masker op på strømpepind 4,5 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik således:
1.OMGANG: 1 ret, * slå om, 1 ret *, strik fra *-* 7 gange = 15 masker.
2.OMGANG: Strik ret. Alle omslag strikkes drejet ret så der ikke bliver hul.
3.OMGANG: 1 ret, * slå om, 1 ret *, strik fra *-* 14 gange = 29 masker.
4.OMGANG: Strik ret. Alle omslag strikkes drejet ret så der ikke bliver hul.
5.OMGANG: 1 ret, * slå om, 1 ret *, strik fra *-* 28 gange = 57 masker.
6.OMGANG: Strik ret. Alle omslag strikkes drejet ret så der ikke bliver hul.
7.OMGANG: Strik ret og tag 24-30 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævn fordelt) = 81-87 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
8.OMGANG: Strik vrang.
9.OMGANG: Strik ret.
Nu strikkes der MØNSTER – se forklaring over, rundt således:
Strik A.1a (= 51 masker), strik A.2 (= 3 masker) 10-12 gange på omgangen. Når A.1a og A.2 er strikket færdig i højden er der 91-99 masker på omgangen. Fortsæt med ret over ret og vrang over vrang til huen måler 23-25 cm. Strik 2 omgange retstrik – se forklaring over. Luk af med ret. For at undgå en stram aflukningskant kan der evt lukkes af med en større pind.

Sy hullet i toppen af huen sammen ved at trække en tråd op og ned igennem hver maske. Klip tråden, stram til og hæft godt.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbejdet strikkes rundt ovenfra og ned.
Slå 76-81 masker op på rundpind 5 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 1 omgang ret. Nu strikkes der MØNSTER – se forklaring over, rundt således: Strik A.1a (= 51 masker), strik A.3a (= 5 masker) 5-6 gange på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt rundt således. Når A.1a og A.3a er strikket færdig i højden er der 86-93 masker på omgangen.
Fortsæt med A.1b over A.1a og A.3b over A.3a.
Når A.1b og A.3b er strikket færdig er der 92-99 masker på omgangen. Fortsæt med ret over ret og vrang over vrang til arbejdet måler 18-20 cm. Strik 2 p retstrik - se forklaring over. Luk af. For at undgå en stram aflukningskant kan der evt lukkes af med en større pind. Halsen måler ca 19-21 cm.

= sæt 1 maske på snoningspind foran arbejdet, 1 ret, 1 ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, 1 ret, 1 vrang fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind foran arbejdet, 1 vrang, 1 ret fra snoningspinden
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 182-25) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (5)

Claudia 13.11.2018 - 23:56:

Hallo liebes Dropsteam, ich stricke zum ersten Mal ein Muster dieser Art und verstehe diesen Teil der Anleitung nicht: "A.1a (= 51 Maschen), A.2 (= 3 Maschen) 10-12 x in der Runde." Stricke ich zuerst alle 51 M von A.1a und dann direkt die 3 Maschen aus A.2? Und was 10x? Das Diagramm doch nur einmal? Und noch eine Anfängerfrage: das Diagramm beginne ich von oben und nicht von unten oder? Danke für eure Untestützung.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:37:

Liebe Claudia, jedes Diagram wird gleichzeitig gestrickt, dh Reihe 1 in A.1a und in A.2, dann Reihe 2 beide Diagramme usw. A.1a stricken Sie über die ersten 51 Maschen der Runde, dann wiederholen Sie die 3 Maschen in A.2 x 10-12 = 51+ (3x10-12)= 51 + 30-36 = 81-87 M. Diagramme lesen Sie von der unteren Ecke an der rechten Seite, rechts nach links bei jeder Runde. Viel Spaß beim stricken!

Nina 06.06.2018 - 22:02:

Hallo, in den Erklärungen zum Diagramm ist ein Fehler. Bei zwei Symbolen (das dritte und das fünfte) wird dasselbe beschrieben = 1M auf Zopfnadel vor die Arbeit legen usw.

DROPS Design 07.06.2018 kl. 08:46:

Liebe Nina, bei der 3. Symbol wird die nächste Masche rechts gestrickt und bei der 5. Symbol wird die nächste Masche links gestrickt, so daß beide Zöpfte nicht genau dieselben sind. Viel Spaß beim stricken!

Christine Foiratier 07.01.2018 - 21:38:

Bonsoir Dans la légende du diagramme il y a 3 carrés. 1 pour les mailles endroits, 1 pour les mailles envers et le dernier : placer 1 maille sur l'aiguille auxiliaire devant l'ouvrage, tricoter 1 maille envers, reprendre la maille en attente et la tricoter à l'endroit. De plus, pour les diagrammes vous précisez : Les diagrammes montrent tous les rangs du point fantaisie, vus sur l'endroit. Que fait-on des mailles sur l’envers ? Merci pour votre réponse. Madame FOIRATIER

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:52:

Bonjour Mme Foiratier, la légende du diagramme comporte 6 symboles au total (m end, m env, torsades et jeté). Dans le diagramme 1 carré = 1 m x 1 rang/tour. Commencez par lire le diagramme en bas à droite et lisez tous les tours, l'un après l'autre, de droite à gauche (pas de rangs sur l'envers car on tricote en rond). Bon tricot!

Malena 03.01.2018 - 23:08:

Myssyn ohje: Aloitetaanko myssyn teko ylhäältä?

DROPS Design 05.01.2018 kl. 14:07:

Kyllä, myssy neulotaan ylhäältä alas.

Vittoria Manzini 20.12.2017 - 18:51:

Buona sera. Penso di aver trovato un errore nella spiegazione della legenda relativa al triangolo inclinato verso sinistra. Dice: "mettere 1 maglia su un ferro ausiliario sul dietro del lavoro, 1 maglia diritto, 1 maglia diritto dal ferro ausiliario".... secondo me la maglia dal ferro ausiliario sarebbe da lavorare a rovescio. Ho controllato anche la versione inglese e mi pare proprio cosi...penso sia un errore nella traduzione. Spero di essere stata utile Buona serata

DROPS Design 20.12.2017 kl. 22:27:

Buonasera Vittoria. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 182-25