DROPS / 179 / 11

Telemark Socks by DROPS Design

Stickade sockor med flerfärgat norskt mönster och ränder. Storlek 35 - 43. Arbetet är stickat i DROPS Nord.

DROPS Design: Modell no-003
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: ca 22 - 24 - 27 cm
Skaftets höjd ner till hälen: ca 22 - 24 - 24 cm
Garnåtgång:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-100 g färg 05, grå
50 g i alla storlekar i följande färger:
färg 06, mörk grå
färg 01, natur
färg 12, dovt rosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 - eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nord DROPS Nord
45% Alpacka, 30% Polyamid, 25% Ull
från 29.00 kr /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 29.00 kr /50g
Garnaffären
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 29.00 kr /50g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 145kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4. Hela mönstret stickas i slätstickning.

STICKTIPS-1:
För att stickfastheten inte ska bli stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till större st-nr när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

STICKTIPS-2 (gäller hälen):
För att förstärka hälen kan hela hälen och hälminskningen stickas med 2 trådar så här: Använd tråden både inuti och utanpå nystanet och sticka 1 maska växelvis med den ena och den andra tråden. På detta sätt får du en lite tjockare häl utan att sticka med dubbel tråd.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor till det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska tills det återstår 14-14-16 maskor på stickan.

MINSKNINGSTIPS (gäller tån):
Börja 2 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, markör, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner. Varvets början = mitt bak.
Lägg upp 60-63-69 maskor på strumpstickor 2,5 med grå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 4 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-3-3 maskor jämnt fördelat = 54-60-66 maskor. Läs STICKTIPS-1 och sticka A.1 runt (= 9-10-11 rapporter à 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat stickas det 1 varv rätt med dovt rosa – öka samtidigt 1-2-0 maskor jämnt fördelat på varvet och avsluta varvet när det återstår 2 maskor mitt bak = 55-62-66 maskor.
Nästa varv stickas så här: Sticka A.2A (= 5 maskor mitt bak på sockan), sticka A.2B över de nästa 50-57-61 maskorna (börja A.2B vid pilen för din storlek och upprepa mönstret så långt det går fram till A.2A). Fortsätt mönstret så. När A.2 är färdigstickat stickas A.3 runt – SAMTIDIGT på första varvet minskas det 1-2-0 maskor jämnt fördelat = 54-60-66 maskor (= 9-10-11 rapporter à 6 maskor). När A.3 är färdigstickat upprepas A.4 sedan - SAMTIDIGT på första varvet minskas det 0-2-4 maskor jämnt fördelat = 54-58-62 maskor.
När arbetet mäter ca 22-24-24 cm klipps tråden av (avsluta efter en hel rand med mörk grå). Behåll de första 13-14-15 maskorna på stickan till häl, sätt följande 28-30-32 maskor på en tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 13-14-15 maskorna på stickan till häl. Läs STICKTIPS-2 och sticka slätstickning med grå fram och tillbaka över de 26-28-30 hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör mitt i arbetet på sista varvet. Sedan stickas HÄLMINSKNING – se förklaring ovan! Efter hälminskningen fortsätts A.4. Dvs första varvet stickas så här med grå: Sticka maskorna från hälen, sticka upp 13-14-16 maskor längs sidan på hälen, sticka maskorna från tråden mitt uppepå foten och sticka upp 13-14-16 maskor längs den andra sidan på hälen = 68-72-80 maskor. Sätt 1 markör på varje sida av de 28-30-32 maskorna uppepå foten. Sedan minskas det i varje sida så här: Sticka de 2 sista maskorna före första markören uppepå foten vridet räta tillsammans och sticka de 2 första maskorna efter sista markören uppepå foten räta tillsammans. Minska så på vartannat varv totalt 8-8-10 ggr = 52-56-60 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter ca 18-19-21 cm från markören på hälen (det återstår nu 4-5-6 cm till färdigt mått).
Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 maskor både uppepå och under foten. Sticka med grå till färdigt mått och minska till tå på varje sida av båda markörerna – Läs MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 5-8-10 ggr och sedan på varje varv totalt 5-2-1 ggr = 12-16-16 maskor kvar på stickan. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 6-8-8 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Sticka den andra sockan på samma sätt.

Diagram

= grå
= mörk grå
= natur
= dovt rosa
= börja här

Kommentarer (2)

Régine PHILIPPE-VIANDIER 22.01.2018 - 03:27:

Existe-t-il des modèles chaussettes que l'on peut tricoter avec seulement 2 aiguilles droites ? Merci de votre aide

DROPS Design 23.01.2018 kl. 08:46:

Bonjour Mme Philippe-Viandier, tout à fait, vous pourrez les trouver parmi nos modèles de chaussettes, nous n'avons pas encore de filtre pour ce type de chaussettes, mais vous les reconnaîtrez au sens du tricot. Bon tricot!

Murielle 24.08.2017 - 02:26:

Bonjour, je voudrais savoir pour chaque paire de bas il faut que j'achète DROPS NORD de Garnstudio (appartient au groupe de fil A) 100-100-100 g couleur 05, gris soit 1 balle pour la grandeur 41/43 de la couleur gris no.05 et 1 balle pour chacune des autres couleurs es-ce bien ça? 50 g pour les deux tailles des couleurs suivantes: couleur no 06, couleur gris foncé no 01, éteint Couleur blanche n ° 12, couleur poussiéreuse Les

DROPS Design 24.08.2017 kl. 09:39:

Chere Murielle! Pour la grandeur 41/43 tu dois acheter 100 g couleur 05 (2 balles) et 1 balle pour chacune des autres couleurs (n° 06, gris foncé, n° 01, naturel, n° 12, rose poudré). 1 balle de la laine Nord = 50 g. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 179-11