DROPS / 179 / 11

Telemark Socks by DROPS Design

Strikkede sokker med norsk mønster i flere farver og striber. Størrelse 35 - 43. Arbejdet er strikket i DROPS Nord.

DROPS Design: Model no-003
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: ca 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde ned til hælen: ca 22 - 24 - 24 cm
Materialer:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 05, grå
50 g i alle størrelser i følgende farver:
farve 06, mørk grå
farve 01, natur
farve 12, støvrosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 - eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 14.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 15.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 70kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver strammere når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pinde-nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

STRIKKETIPS-2 (gælder hælen):
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde således: Brug tråden fra indersiden og ydersiden af nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måde får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages 1 maske løst af, til der er 14-14-16 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder tåen):
Start 2 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, mærketråd, tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned. Omgangens begyndelse = midt bagpå.
Slå 60-63-69 masker op på strømpepinde 2,5 med grå. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 2 vrang) i 4 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-3-3 masker ind jævnt fordelt = 54-60-66 masker. læs STRIKKETIPS-1 og strik A.1 rundt (= 9-10-11 rapporter à 6 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig strikkes der 1 omgang ret med støvrosa – tag samtidig 1-2-0 masker ud jævnt fordelt på omgangen og afslut omgangen når der er 2 masker tilbage midt bagpå = 55-62-66 masker.
Næste omgang strikkes således: Strik A.2A (= 5 masker midt bagpå på sokken), strik A.2B over de næste 50-57-61 masker (start A.2B ved pil for din størrelse og gentag mønsteret så langt det går frem til A.2A). Fortsæt mønsteret således. Når A.2 er strikket færdig strikkes A.3 – SAMTIDIG på første omgang tages der 1-2-0 masker ind jævnt fordelt = 54-60-66 masker (= 9-10-11 rapporter à 6 masker). Når A.3 er strikket færdig gentages A.4 - SAMTIDIG på første omgang tages der 0-2-4 masker ind jævnt fordelt = 54-58-62 masker.
Når arbejdet måler ca 22-24-24 cm klippes tråden (afslut efter en hel stribe med mørk grå). Behold de første 13-14-15 masker på pinden til hæl, sæt de næste 28-30-32 masker på en tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 13-14-15 masker på pinden til hæl. Læs STRIKKETIPS-2 og strik glatstrik med grå frem og tilbage over de 26-28-30 hælmasker i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke midt i arbejdet på sidste pind. Videre strikkes HÆLINDTAGNING – se forklaring over! Efter hælindtagningen fortsættes A.4. Dvs første omgang strikkes således med grå: Strik maskerne fra hælen, strik 13-14-16 masker op langs siden på hælen, strik maskerne fra tråden midt ovenpå foden og strik 13-14-16 masker op langs den anden side på hælen = 68-72-80 masker. Sæt 1 mærke på hver side af de 28-30-32 masker ovenpå foden. Tag derefter ind i hver side således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden drejet ret sammen og strik de 2 første masker efter sidste mærke ovenpå foden ret sammen. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 8-8-10 gange = 52-56-60 masker. Strik videre til arbejdet måler ca 18-19-21 cm fra mærket på hælen (der er nu 4-5-6 cm tilbage før færdigt mål).
Sæt 1 mærketråd i hver side så der bliver 26-28-30 masker både ovenpå og under foden. Strik med grå til færdig mål og tag ind til tå på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag således på hver 2.omgang totalt 5-8-10 gange og derefter på hver omgang totalt 5-2-1 gange = 12-16-16 masker tilbage på pindene. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 6-8-8 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Strik den anden sok på samme måde.

= støvrosa
= start her

Daphne 18.11.2018 - 20:42:

Autocorrectie😒, Ik bedoelde natuurlijk dat ik geen GATEN bekom.

Daphne 18.11.2018 - 20:40:

Voor de hiel wordt 5 cm gebreid. Ik heb ongeveer 30 rijen. (15R/15A). Nadien moetcik 13 steken opnemen? Hoe verdeel ik dit mooi zodat ik geen garen bekom??

DROPS Design 19.11.2018 kl. 07:39:

Dag Daphne

Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je met rijen? Bedoel je niet 30 steken? En wat bedoel je met verdelen? Je zet 13 steken op een hulpdraad en dan brei je met de overige steken de hiel zoals beschreven in het patroon.

Pam 05.07.2018 - 14:13:

I’m a bit confused with how to work the beginning and end of the rounds when working A2a, it says on the increase row between A1 and A2 to stop 2 stitches early, does this mean I’m starting A2a two stitches early, if so do I always start the row two stitches early?

DROPS Design 05.07.2018 kl. 16:06:

Dear Pam, round starts mid back on leg, first work A.2 (= 5 sts) then repeat A.2B (start 1st repeat in A.2B at the appropriate arrow for your size, then work diagram to the end - reading from the right towards the left - then start A.2B from the beg to work an entire repeat, and repeat A.2B from the beg again over the remaining sts, but you may have not enough sts to work the last repeat, because of the number of sts. Happy knitting!

Régine PHILIPPE-VIANDIER 22.01.2018 - 03:27:

Existe-t-il des modèles chaussettes que l'on peut tricoter avec seulement 2 aiguilles droites ? Merci de votre aide

DROPS Design 23.01.2018 kl. 08:46:

Bonjour Mme Philippe-Viandier, tout à fait, vous pourrez les trouver parmi nos modèles de chaussettes, nous n'avons pas encore de filtre pour ce type de chaussettes, mais vous les reconnaîtrez au sens du tricot. Bon tricot!

Murielle 24.08.2017 - 02:26:

Bonjour, je voudrais savoir pour chaque paire de bas il faut que j'achète DROPS NORD de Garnstudio (appartient au groupe de fil A) 100-100-100 g couleur 05, gris soit 1 balle pour la grandeur 41/43 de la couleur gris no.05 et 1 balle pour chacune des autres couleurs es-ce bien ça? 50 g pour les deux tailles des couleurs suivantes: couleur no 06, couleur gris foncé no 01, éteint Couleur blanche n ° 12, couleur poussiéreuse Les

DROPS Design 24.08.2017 kl. 09:39:

Chere Murielle! Pour la grandeur 41/43 tu dois acheter 100 g couleur 05 (2 balles) et 1 balle pour chacune des autres couleurs (n° 06, gris foncé, n° 01, naturel, n° 12, rose poudré). 1 balle de la laine Nord = 50 g. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 179-11