DROPS / 179 / 22

Autumn Joy by DROPS Design

Settet består av: Strikket sjal og vanter med riller og striper. Settet er strikket i DROPS Fabel.

DROPS Design: Modell fa-388
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 200 g farge nr 602, 100 g farge nr 901 og 100 g farge nr 911 i DROPS Fabel.
-----------------------------------------------------------

SJAL:
Mål: ca 70 cm målt langs midt-masken og ca 164 cm langs kanten øverst.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
100 g farge 911, piknik
100 g farge 901, godis
150 g farge 602, sølvrev

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 4,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 20 masker og 39 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
-----------------------------------------------------------

DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50 g i begge størrelser i farge 911, piknik
50 g i begge størrelser i farge 602, sølvrev

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS PINNER NR 2,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 26 masker og 51 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 19.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 128kr. Les mer.

STRIPER-1 (gjelder sjal):
Første pinne i hver stripe er fra retten.
1.STRIPE: Strikk 6 riller med sølvrev.
2.STRIPE: Strikk * 1 rille med sølvrev, 1 rille med godis *, strikk fra *-* i 10 cm, målt langs midt-masken, avpass at det avsluttes med 1 rille med godis.
3.STRIPE: Strikk * 1 rille med sølvrev, 1 rille med piknik *, strikk fra *-* i 10 cm, målt langs midt-masken, avpass at det avsluttes med 1 rille med piknik.
Gjenta disse 2. og 3.stripe til arbeidet måler 40 cm, målt langs midt-masken.
Strikk 1.stripe 1 gang til.
Gjenta 2. og 3.stripe til arbeidet måler 67 cm, målt langs midt-masken.
Strikk 1.stripe 1 gang til.

STRIPER-2 (gjelder vanter):
Første pinne i hver stripe er fra retten.
1.STRIPE: Strikk * 2 pinner piknik, strikk 4 pinner sølvrev *, strikk fra *-* i 8 cm, avpass at siste stripe er med piknik.
2.STRIPE: Strikk * 2 pinner sølvrev, strikk 2 pinner piknik *, strikk fra *-* til ferdig mål.

ØKETIPS (gjelder vanter):
Det økes 1 maske ved å lage 1 kast, på neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne for å få plass til alle maskene. Det strikkes ovenfra og ned, i RILLER og STRIPER-1 - se forklaring over.
Legg opp 3 masker på rundpinne 4,5 med sølvrev.
1.PINNE (= retten): Strikk 1 maske rett, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast og 1 maske rett = 5 masker.
2.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
3.PINNE: Strikk 1 maske rett, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 1 maske rett (sett et merke i denne masken = midt-masken), 1 kast, 1 maske rett, 1 kast og 1 maske rett = 9 masker.
4.PINNE: Strikk rett
5.PINNE: Strikk 1 maske rett, 1 kast, strikk rett frem til midt-masken, 1 kast, 1 maske rett (= midt-masken), 1 kast og strikk rett frem til det gjenstår 1 maske på pinnen, 1 kast og 1 maske rett = 13 masker.
Gjenta 4. og 5.pinne. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når stripene er strikket ferdig i høyden måler arbeidet ca 78 cm, målt langs midtmasken. Fell av løst. Klipp og fest trådene.
----------------------------------------------------------

VANTER:
Arbeidet strikkes frem og tilbake og sys sammen i ytterkant tilslutt.

HØYRE VANTE:
Legg opp 64-72 masker over 2 pinner nr 2,5 med sølvrev (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene pinnen ut og strikk 3 RILLER – se forklaring over, med sølvrev. Deretter strikkes arbeidet i STRIPER-2 – se forklaring over.
Deretter strikkes det vrangbord på neste pinne fra retten: Strikk 1 maske rille, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* og avslutt med 2 rett og 1 maske rille.
Fortsett vrangborden til arbeidet måler ca 11-12 cm - avpass slik at neste pinne strikkes fra retten. Nå strikkes alle 2 vrang sammen til 1 vrang = 49-55 masker tilbake på pinnen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Videre strikkes det riller til ferdig mål.
SAMTIDIG på 1.pinne felles det 7-5 masker jevnt fordelt = 42-50 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sett 1 merketråd i den 20.-24.masken på pinnen (sett fra retten).

TOMMEL:
Når arbeidet måler 13-14 cm økes det 1 maske til tommel på hver side av masken med merketråd (= 2 masker økt) – les ØKETIPS. Øk slik på hver 4.pinne 2-3 ganger til = 7-9 tommel-m. Når arbeidet måler 18-20 cm settes de 7-9 tommel-m på 1 tråd. Videre legges det opp 1 ny maske bak tommel-maskene = 42-50 masker, fortsett med riller som før.
Når arbeidet måler 22-24 cm settes de midterste 34-40 maskene på 1 tråd og det strikkes lillefinger over de 8-10 maskene som står igjen på pinnen (sett maskene sammen slik at sømmen kommer ytterst i siden på hånden (ikke i siden mot tommelen)). Hver finger strikkes nå ferdig hver for seg i riller, frem og tilbake på pinnen.

LILLEFINGER:
Øk 3 masker jevnt fordelt på 1.pinne = 11-13 masker. Når fingeren måler ca 5-7 cm strikkes maskene sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.
Sett de 34-40 maskene fra tråden tilbake på pinnen. Strikk 2 riller over alle maskene og sett de midterste 23-27 maskene tilbake på tråden.

RINGFINGER:
Sett de 11-13 maskene nærmest på hver side av lillefingeren tilbake på pinnen og øk 3 masker jevnt fordelt på 1.pinne = 14-16 masker. Når fingeren måler ca 7,5-9 cm strikkes maskene sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.

LANGFINGER:
Sett de ytterste 6-7 maskene i hver side på tråden på pinnen og øk 3 masker jevnt fordelt på 1.pinne = 15-17 masker. Når fingeren måler ca 7,5-9 cm strikkes maskene sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.

PEKEFINGER:
Sett de resterende 11-13 maskene på pinnen og øk 4 masker jevnt fordelt på 1.pinne = 15-17 masker. Når fingeren måler ca 6-7,5 cm strikkes maskene sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.

TOMMEL:
Sett de 7-9 maskene fra tråden tilbake på pinnen og strikk opp 7-9 masker bak disse maskene = 14-18 masker. Strikk riller i ca 5,5-6 cm, deretter strikkes maskene sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.

MONTERING:
Sy fingrene kant i kant i ytterste ledd av ytterste maske. Sy vanten sammen i siden innenfor 1 maske rille.

VENSTRE VANTE:
Strikkes som høyre, men speilvendt, dvs det settes 1 merketråd i den 18.-22.masken på pinnen og økes til tommel på hver side av denne.

Kommentarer / Spørsmål (7)

France 02.06.2019 - 16:47:

Peut on avoir le patron en français il est très joli merci le chale

DROPS Design 03.06.2019 kl. 10:53:

Bonjour France, tous nos modèles sont disponibles en français, cliquez sur la flèche du menu déroulant sous la photo pour sélectionner "français". Bon tricot!

G. Rischar 19.10.2018 - 02:33:

Ich habe nun den ganzen Abend an der Beschreibung rumgerätselt und komme nicht dahinter, wie zum Schluss der graue Rand entsteht. Und muss ich die Umschläge verschränkt abstricken? Vielen Dank für ihre Antwort! Vielen Grüße, G.R.

DROPS Design 19.10.2018 kl. 08:45:

Liebe Frau Rischar, die grauen Streifen entsehen durch die Streifen mit Farbe 602, Silver Fox - siehe STREIFEN-1 (gilt für das Tuch) - Die Umschläge bei dem Tuch werden nicht verschränkt gestrickt, damit Löcher enstehen. Viel Spaß beim stricken!

Markéta 29.08.2018 - 14:55:

Dobrý den, prosím vás, jak se u vzoru šátku pletou krajová oka? Vzorek šátku začíná na tři oka...je to včetně krajových ok ? děkuji za odpověď Markéta

DROPS Design 31.08.2018 kl. 07:49:

Dobrý den, Markéto, ano, oka jsou uváděna všechna, která vidíte na jehlici, tj. včetně krajových. Krajová oka pleteme v lícových i rubových řadách hladce. Hodně pohody při pletení! Hana

Angela 29.03.2018 - 18:37:

Ho iniziato a fare questo scialle, ma mi sembra che il lavoro non venga "piano" sembra quasi un cappello; un'amica mi ha detto di aumentare i m per parte anche nei ferri pari; quindi la sequenza delle maglie diventerebbe F1=5maglie, F2=7 maglie, F3=11m, F4 13 m eccetera. Dove sbaglio ? grazie

DROPS Design 30.03.2018 kl. 14:04:

Buongiorno Angela, non ci sono errori nelle spiegazioni del modello e si aumenta solo sul diritto del lavoro. Tenga presente che la lavorazione dello scialle parte dal bordo superiore e non dalla punta. Se preferisce può mandare una mail a italian@garnstudio.com con la foto del suo lavoro. Buon lavoro

Pia Anderberg 27.03.2018 - 15:01:

Hej! I mönstret till sjalen Autumn Joy står det att det är färgerna "picknick" och "candy" (+ silver fox). Kan det vara riktigt? Det finns ju gult i Candy och jag ser inte alls något gult på bilden. Jag frågar för jag tycker färgerna på bilden är så vackra. Skulle gärna vilja sticka i just den kombinationen. Tack. Vänligen Pia

DROPS Design 18.04.2018 kl. 17:38:

Hej, färgerna på bilden stämmer med dem som anges i mönstret. Ibland kan färgerna avvika från det riktiga beroende på skärm och skärminställningar.

Katarina 24.01.2018 - 19:04:

Hej! I svar till Camilla står det: du startar nederst på sjalen, men i beskrivningen startar man uppifrån (vilket är rätt)

Camilla 26.09.2017 - 15:06:

Hej Det står inget om hur många maskor man ska lägga upp inte heller när man ska avmaska eller öka!! Hur gör jag??? Med vänlig hälsning, Camilla

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:01:

Hei Camilla. Når det gjelder sjalet står det slik i oppskriften: SJAL: .... Lägg upp 3 maskor på rundsticka 4,5 med silver fox. VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och 1 rätmaska = 5 maskor. VARV 2 (= avigsidan): Stickas rätt....osv Du starter nederst på sjalet og strikker som en slags trekant. Du legger opp 3 masker og øker allerede med 2 masker på 1. rad, så øker du på annenhver rad (se oppskriften for nærmere forklaring). Når arbeidet måler ca 78 ( målt langs midtmasken) feller du løst av. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 179-22