DROPS / 180 / 16

Solfest by DROPS Design

Strikket genser med fletter og raglan. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Nepal

DROPS Design: Modell ne-245
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
500-550-650-700-750-800 g farge 2923, oker

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 5,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 60 eller 80 cm) NR 4,5 til vrangbord/rillekant - eller de pinnene du må bruke for å få 18 masker og 23 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til flettene.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 290kr. Les mer.

FELLETIPS (gjelder bolen):
Fell slik ved begge merketrådene: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden: Strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

ØKETIPS (gjelder ermer):
Øk slik midt under ermet – start 1 maske før merketråden: Lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Det felles 2 masker i hver overgang mellom bol og ermer. Start 2 masker før A.2/A.3, strikk 2 rett sammen, strikk A.2/A.3, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

FORHØYNING (gjelder bak i nakken):
Klipp tråden. Videre strikkes det slik – start omgangen etter 11-13-16-18-19-20 masker på bakstykket (= midt bak): Det strikkes glattstrikk, A.2 og A.3 som før.
Sett 1 merke i den neste masken på pinnen (= midt bak). Start fra retten og strikk til det er strikket 36-37-39-41-43-45 masker forbi merket, snu, stram tråden og strikk 73-75-79-83-87-91 masker. Snu, stram tråden og strikk 67-69-73-77-81-85 masker, snu, stram tråden og strikk 61-63-67-71-75-79 masker. Snu, stram tråden og strikk til midt bak. Klipp tråden. Omgangen starter nå på samme sted som før, dvs 16-17-19-21-23-25 masker mot høyre (sett fra retten) fra merket midt bak.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes nedenfra og opp. Bolen strikkes rundt på rundpinne og ermene strikkes rundt på settpinner før de settes sammen og det strikkes bærestykke rundt på rundpinne.

BOLEN:
Legg opp 166-178-194-210-226-246 masker på rundpinne 4,5 med Nepal. Strikk 3 RILLER – se forklaring over. Bytt til rundpinne 5,5 og strikk glattstrikk. Sett 1 merketråd på starten av omgangen og 1 merketråd etter 83-89-97-105-113-123 masker (merketrådene markerer sidene på plagget). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 11 cm felles det 1 maske på hver side av hver merketråd (= 4 masker felt) – les FELLETIPS. Fell slik på hver 4.cm totalt 7 ganger = 138-150-166-182-198-218 masker. Når arbeidet måler 37-37-38-38-38-38 cm felles det av 4-4-5-5-6-7 masker på hver side av hver merketråd (= 8-8-10-10-12-14 masker i hver side) = 61-67-73-81-87-95 masker på forstykke/bakstykke. Legg arbeidet til side og strikk ermene.

ERMER:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Legg opp 44-44-48-48-52-52 masker på settpinner 4,5 med Nepal. Strikk 1 omgang rett, deretter strikkes det vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang). Når arbeidet måler 6 cm byttes det til settpinner 5,5. Strikk 1 omgang rett og fell 8-8-8-6-8-8 masker jevnt fordelt= 36-36-40-42-44-44 masker. Strikk glattstrikk. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Når arbeidet måler 8 cm økes det 1 maske på hver side av merketråden – les ØKETIPS. Øk slik på hver 4.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 8-11-12-13-13-15 ganger = 52-58-64-68-70-74 masker. Når arbeidet måler 40-39-38-37-36-34 cm (kortere mål i større størrelser pga lengre bærestykke) felles de midterste 8-8-10-10-12-14 maskene under ermet av (= 4-4-5-5-6-7 masker på hver side av merketråden) = 44-50-54-58-58-60 masker. Legg arbeidet til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTYKKE:
Sett ermene inn på samme rundpinne 5,5 som bolen der det er felt til ermehull = 210-234-254-278-290-310 masker.
Videre strikkes det slik – start omgangen etter 5-4-3-3-4-5 masker på bakstykket: Strikk * 51-59-67-75-79-85 masker glattstrikk, A.1 (= 12 masker), 30-34-36-40-42-46 masker glattstrikk, A.1 over de neste 12 maskene *, strikk fra *-* totalt 2 ganger. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden er det 226-250-270-294-306-326 masker på pinnen.
Nå strikkes det videre slik: Strikk * 51-59-67-75-79-85 masker glattstrikk, A.2 (= 16 masker), 30-34-36-40-42-46 masker glattstrikk, A.3 (= 16 masker) *, strikk fra *-* totalt 2 ganger. Fortsett med mønster og fell til RAGLAN – se forklaring over.
Fell på hver 4.omgang 6-6-6-6-7-7 ganger, deretter på hver 2.omgang 8-10-11-13-13-15 ganger (= totalt 14-16-17-19-20-22 ganger).
Etter alle fellingene er det 114-122-134-142-146-150 masker på omgangen. For bedre passform kan det nå strikkes en FORHØYNING bak i nakken – se forklaring over.
På neste omgang felles det 4 masker over hver av A.2 og A.3 = 98-106-118-126-130-134 masker.
Neste omgang strikkes slik: Strikk * 33-35-39-43-47-51 masker glattstrikk og fell 3-4-7-9-10-11 masker jevnt fordelt, strikk de neste 16-18-20-20-18-16 maskene 2 og 2 sammen *, strikk fra *-* totalt 2 ganger = 76-80-84-88-92-96 masker. Strikk 1 omgang vrang. Bærestykke måler ca 21-23-24-26-28-30 cm.

HALS:
Strikk 1 omgang rett og øk 8 masker jevnt fordelt = 84-88-92-96-100-104 masker. Bytt til liten rundpinne 4,5. Strikk vrangbord (= 2 rett/ 2 vrang) i 4 cm, fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 25.06.2019
Rettelse - FORHØYNING: Videre strikkes det slik – start omgangen etter 11-13-16-18-19-20 masker på bakstykket (= midt bak
Oppdatert online: 31.10.2019
ERME:
...Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Når arbeidet måler 8 cm økes det 1 maske på hver side av merketråden – les ØKETIPS...

= mellom 2 masker lages det 1 kast, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull
= sett 4 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinne
= sett 4 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinne

Kommentarer / Spørsmål (25)

Rosanne 09.02.2020 - 17:08:

Of moet de laatste zin van de instructie voor de Verhoging misschien zijn: “ De naald begint nu op dezelfde plaats als hiervoor, dus 16 steken richting de rechterkant VANAF (in plaats van OP) de markeerdraad midden achter.”? Dan beginnen de 33 steken net in de kabel rechts achter en lopen precies over het middenachtergedeelte. Klopt dit?

DROPS Design 10.02.2020 kl. 23:37:

Dag Rosanne,

De naald moet je inderdaad beginnen bij waar je was voordat je begon met de verhoging, dus het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de minderingen over het voor- en achterpand gemaakt moeten worden.

Rosanne 09.02.2020 - 16:54:

Dank! Nog een laatste vraag: van waar gerekend begint men met de 33 volgende steken. M.a.w. Waar moeten de 16 steken 2 aan 2 recht samen geplaatst worden? Zijn deze 16 steken midden boven de mouwen of midden voor en midden achter? Heel hartelijk dank voor uw hulp.

DROPS Design 10.02.2020 kl. 23:31:

Dag Rosanne,

Het was even puzzelen, maar ik denk dat het de bedoeling is dat je eerst 23 steken breit (in plaats van 33) en dan de volgende 16 steken 2 aan 2 samen breit, deze 16 steken zijn de 12 steken van de raglan, 2 steken van de mouw en nog 12 steken van de raglan. Dit herhaal je vervolgens nog een keer. Dus niet 2 aan 2 samenbreien op de voor- en achterpanden, maar over de raglan- en mouwsteken. Er zit dus denk ik een foutje in het patroon en ik zal dit even doorgeven aan design ter controle

Rosanne 06.02.2020 - 16:12:

Dank u wel. Als ik de verhoging heb gemaakt moet ik 4 steken minderen over elk van de A2 en A3. Echter: dit is tevens de 9e naald van A2 en A3, en moet ik de kabels maken. Hoe combineer ik dit? Waar plaats ik de minderingen?

DROPS Design 09.02.2020 kl. 11:10:

Dag Rosanne,

Het idee is dat je aan het einde van de kabels, dus vlak voordat je de hals rand maakt en klaar bent met de kabels, 4 steken boven elke kabel mindert. Dit doe je door 4 keer 2 steken samen te breien.

Rosanne 29.01.2020 - 09:31:

En graag ook advies over de minderingen vervolgens in A2 en A3: hoe verdeel ik de 4 minderingen? Over de kabels of ook in de 2 x 2 avrechte steken? Hartelijk dank!

DROPS Design 24.02.2020 kl. 08:25:

Dag Rosanne,

Deze zou ik zo veel mogelijk over de kabels zelf verdelen en niet over de averechte steken.

Rosanne 27.01.2020 - 16:40:

Hallo. Dank voor het mooie filmpje! De pas is me gelukt. Ik loop echter vast bij de verhoging. Ik moet voor de verhoging vanaf midden achter 36 steken breien (maat S) en dan keren. Ik kom dan halverwege A3 uit, halverwege de kabelrand op de mouw voor. Moet ik daar echt keren? Idem voor de teruggaande steken: 73 steken terug komt uit bij de kabelrand op de andere mouw voor. Dan worden de kabelranden toch vreemd uitgerekt? Kunt u mij helpen? Hartelijk dank.

DROPS Design 04.02.2020 kl. 22:59:

Dag Rosanne,

Ja, het is inderdaad de bedoeling om daar te keren. Er staat trouwens dat je tricotsteek moet breien, maar je kunt bij de kabel de steken averecht breien, die in de kabel ook averecht zijn gebreid. Op die manier sluit het patroon beter aan.

Anne Marie 30.10.2019 - 19:32:

Obs, mener dette må være en feil i oppskriften. Under "erme" : "Når arbeidet måler 8 cm økes det 2 masker på hver side av merketråden – les ØKETIPS.". Vil tro det er meningen at man skal øke 1 maske på hver side av merketråden? Altså 2 masker på en omgang.

DROPS Design 31.10.2019 kl. 06:52:

Hej. Tack för info, oppskriften kommer att rättas. Mvh DROPS Design

Coraline 21.06.2019 - 14:48:

Bonjour . J’ai fini le pull il est parfait . Par contre ma taille (je suis petite et mince) j’ai du tricoter avec des aiguilles n•4 donc j’ai pu suivre parfaitement le nombre de maille du modèle mais je n’ai pas pu avoir l’échantillon . Est ce que c’est une erreur ? Ou est ce je dois utiliser toujours une taille d’aiguille plus petite que celle proposée dans les modèles pour ma taille ? Tous les autres modèles en taille small sont toujours trop grands ..,.

DROPS Design 24.06.2019 kl. 08:43:

Bonjour Coraline, en prenant une aiguille plus fine (et donc sans l'échantillon), vous modifiez automatiquement les mesures finales du schéma, toutefois, la texture de votre ouvrage peut être également plus dense (car la tension est plus serrée) que dans le modèle présenté. N'hésitez pas à demander conseil à votre magasin si besoin - même par mail ou téléphone, on pourra également vous aider à ajuster à votre taille. Bon tricot!

Coraline 19.06.2019 - 13:08:

Vraiment un grand merci pour votre aide détaillée ! C’est très apprécié car ce n’est pas toujours facile quand on débute et grâce à vos conseils c’est encourageant et on peut petit à petit gagner en confiance en soi . Merci infiniment!

Coraline 19.06.2019 - 03:33:

Et concernant l’étape « Au tour suivant, diminuer 4 mailles au-dessus de chaque A.2 et A.3 = 98 mailles » Comment diminue t on ? A2 exemple a 16 mailles ? Est ce que toutes les 4 mailles on tricote 2 mailles ensemble ? Même si ça concerne les mailles envers ? Ou juste des mailles endroits ? Merci beaucoup

DROPS Design 19.06.2019 kl. 08:04:

Bonjour Coraline, vous devez diminuer 4 m dans les torsades de A.2 et A.3 pour bien conserver la bonne largeur (les torsades nécessitent plus de mailles pour la même largeur), diminuez en tricotant 4 fois 2 m ens à l'end au-dessus des 12 m endroit de A.2/A.3. Bon tricot!

Coraline 19.06.2019 - 03:20:

En essayant à partir de 16 mailles dans le dos , j’ai tricoté 36 mailles et je suis arrivé à 11 mailles du diagramme de A3 après les 7 maille jersey du dos les 16 mailles de A2 et les 2 mailles de manche et donc 11 mailles de A3 avant de tourner et aller dans l’autre sens ? Est ce que c’est correct ?

DROPS Design 19.06.2019 kl. 08:03:

Bonjour Coraline, j'ai trouvé comme vous, donc c'est ce que j'aurai à priori fait, en attendant une réponse de nos stylistes.

Kommentér oppskrift DROPS 180-16