DROPS / 179 / 20

Vintage Chic by DROPS Design

Hæklet sjal med vifter. Arbejdet er hæklet i DROPS Delight

DROPS Design: Model de-173
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde: ca 152 cm. Højde midt på: ca 75 cm.
Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200 g farve 02, blomme/beige/lyng

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 stangmasker på 10 cm i bredden. 4 dobbeltstangmaske-grupper måler ca 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 112kr. Læs mere.

----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet hækles frem og tilbage fra midten af kanten øverst på sjalet og ned mod spidsen.
Hækl 5 luftmasker på nål 4,5 med Delight og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Fortsæt frem og tilbage efter diagram A.1. Når A.1 er færdig hækles der således: Hækl A.2a og A.2b over første luftmaskebue, gentag A.2b over de næste 3 luftmaskebuer, hækl A.2c over næste luftmaskebue (= midterste bue), gentag A.2d over de næste 3 luftmaskebuer, hækl A.2d og A.2e over sidste luftmaskebue. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når A.2 er hæklet færdig i højden gentages A.2 i højden med udtagninger, dvs der hækles således: A.2a og A.2b over første luftmaskebue, gentag A.2b frem til midterste bue, hækl A.2c over midterste bue, gentag A.2d til der er 1 luftmaskebue tilbage, hækl A.2d og A.2e over sidste luftmaskebue. Gentag A.2 i højden med udtagninger til arbejdet måler ca 75 cm målt langs midterste bue. Afslut efter en række med dobbeltstangmasker, klip og hæft tråden.

= 8 luftmasker
= stangmasker om luftmaskebuen/luftmaskeringen
= dobbeltstangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= om luftmaskebuen hækles der 2 stangmasker, 2 luftmasker og 2 stangmasker
= om luftmaskebuen hækles der 2 dobbeltstangmasker, 2 luftmasker og 2 dobbeltstangmasker
= 5 luftmasker, sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske - se punkt på cirkel, første række starter her
= rækken er allerede hæklet - start på næste række!

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar her!

Els 17.01.2018 - 16:32:

Dus als ik het goed begrijp, meerder ik bij de enkele stokjes in de eerste en laatste lus en bij de dubbele stokjes in het middelste lusje?

DROPS Design 20.01.2018 kl. 12:43:

Hoi Els, Je kunt gewoon telpatroon A.2 in de hoogte blijven herhalen. In de telpatronen zijn de meerderingen namelijk al verwerkt. A.2a, A.2b, A.2d en A.2e blijven hetzelfde in de breedte en deze haak je dus steeds op het begin en einde van de toer. In A.2c komen, naarmate je verder haakt, automatisch steeds meer herhalingen in de breedte.

Hedvig 13.01.2018 - 16:45:

Hej, jag förstår inte hur jag ska fortsätta på den nya raden. Jag avslutar raden innan med 2 d och 2 e i sist luftmask-bågen och gör 4 el 5 luftmaskor. Ska jag göra 2e och 2d i första bågen på nästa rad? Det är lite otydligt i både beskrivningen och bilden. Vänliga hälsningar

DROPS Design 26.02.2018 kl. 12:50:

Hei Hedvig. Når hele A.2a til A.2d er heklet ferdig 1 gang i høyden hekles det videre slik: hekle A.2a og A.2b om første luftmaskebue på raden, hekle A.2b om hver luftamskebue frem til midtbuen, hekle A.2c om midtbuen, hekle A.2d om hver luftmaskebue til det gjenstår 1 luftmaskebue, hekle A.2d og A.2e om den siste luftmaskebue på raden. God fornøyelse!

Kari 15.12.2017 - 09:28:

Kijk, dat stelt me gerust de opmerking van Lydia. Ik zat al te puzzelen op de zijkanten. Ik dacht dat kan niet kloppen in de eerste lus patroon 2a en 2b. Dan krijg je een meerdering.

Lydia 28.11.2017 - 22:18:

Fout in patroon: De toer met dubbele stokjes moet je beginnen en eindigen met 1 waaier van dubbele stokjes in de eerste en laatste lossenlus, in deze toer meerder je in de punt en niet aan de zijkanten. Het patroon geeft aan dat er 2 waaiers in de eerste en laatste lossenlus gehaakt moeten worden.

DROPS Design 15.12.2017 kl. 11:20:

Hoi Lydia, Dankje wel voor het doorgeven. Het is doorgestuurd naar de afdeling design, zodat er een correctie op gemaakt kan worden.

Monique Ooms 03.07.2017 - 10:40:

Mooi! 😍

Chrissie 01.07.2017 - 20:29:

Wunderschönes Tuch! Das würde ich gerne nacharbeiten.

Kommentere opskrift DROPS 179-20