DROPS Extra / 0-1379

Easter Sun by DROPS Design

Grytekluter med striper og strukturmønster til påske, heklet rundt i DROPS Paris.

DROPS Design: Modell nr w-662
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: Diameter: ca 22 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150 g farge 17, naturhvit
100 g farge 23, lys grå
50 g farge 41, sennep

Garnforbruket holder til 2 grytekluter. NB: Dersom gryteklutene hekles ensfarget vil det gå med 200 g Paris.

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 staver og 9 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, mønster/teknik: sikk-sakk, striper, tema: kjøkken, påske, type oppskrift: grytekluter,

NB! Start å lese fra GRYTEKLUTER lengre ned i oppskriften.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagram A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter.

STRIPER:
1.OMGANG: Naturhvit
2.OMGANG: Lys grå
3.OMGANG: Naturhvit
4.OMGANG: Lys grå
5.OMGANG: Naturhvit
6.OMGANG: Sennep
7.-8.OMGANG: Naturhvit
9.OMGANG: Lys grå
10.OMGANG: Sennep
11.-12.OMGANG: Naturhvit

FIREDOBBEL-STAV:
Lag 4 kast på nålen, stikk nålen ned og under fastmasken det skal hekles rundt, hent tråden, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste løkkene på nålen *, gjenta *-* 4 ganger til = 1 maske på nålen.

TRIPPEL-STAV SAMMEN:
Hekle 2 trippel-staver sammen til 1 trippel-stav slik: Hekle 1 trippel-stav rundt den første/neste firedobbel-stav fra 7.omgang, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 trippel-stav rundt neste firedobbel-stav på samme måte, men nå trekkes siste kast gjennom alle løkkene på nålen = 1 trippel-stav.

DOBBEL-STAV SAMMEN:
Hekle 2 dobbel-staver sammen til 1 dobbel-stav slik: Hopp over 1 fastmaske fra 7.omgang, hekle 1 dobbel-stav rundt neste fastmaske, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hopp over 1 fastmaske, hekle 1 dobbelt-stav rundt neste fastmaske, men nå trekkes siste kast gjennom alle løkkene på nålen = 1 dobbel-stav.

BOBLE:
Hekle 2 dobbel-staver og 1 fastmaske sammen til 1 maske slik: Hekle 1 dobbel-stav men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 dobbel-stav til på samme måte i samme maske, hekle 1 fastmaske i samme maske, men nå trekkes siste kast gjennom alle løkkene på nålen = 1 maske.
----------------------------------------------------------

GRYTEKLUTER:
Det hekles 4 like kluter som hekles sammen 2 og 2 til slutt.

KLUT:
Hekle 6 luftmasker på nål 4,5 med naturhvit og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle STRIPER – se forklaring over og mønster A.1 totalt 6 ganger rundt på omgangen (A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! 7.og 9.omgang hekles slik:
7.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de første 2 stavene, 1 FIREDOBBEL-STAV - se forklaring over - rundt SISTE fastmaske fra 4.omgang, * 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1 firedobbel-stav rundt første fastmaske fra 4.omgang,
1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1 firedobbel-stav rundt samme fastmaske som forrige firedobbel-stav, 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, hekle 1 firedobbel-stav rundt neste fastmaske fra 4.omgang *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1 firedobbel-stav rundt samme fastmaske som forrige firedobbel-stav, 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1 firedobbel-stav rundt samme fastmaske som FØRSTE firedobbel-stav på omgangen, 1 fastmaske i hver av de neste 3 stavene, avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen = 12 firedobbel-staver og 5 fastmasker mellom hver av dem.
9.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, * 1 fastmaske i hver av de første/neste 7 stavene, 2 TRIPPEL-STAVER SAMMEN - se forklaring over, 1 fastmaske i hver av de neste 7 stavene, 2 DOBBEL-STAVER SAMMEN - se forklaring over *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen = 6 trippel-staver sammen, 6 dobbel-staver sammen og 7 fastmasker mellom hver sammenhekling.

Når hele diagram A.1 og A.2 er heklet ferdig måler arbeidet ca 21 cm i diameter. Klipp og fest tråden.
Hekle 1 del til på samme måte.

MONTERING:
Legg de 2 klutene sammen med vrangen mot vrangen og hekle dem sammen gjennom begge lag med lys grå slik: Start i den 8.fastmasken fra starten av omgangen, fest tråden med 1 kjedemaske i denne fastmaske. Hekle 10 luftmasker til hempe, 1 fastmaske i hver av de neste 12 fastmaskene, 2 fastmasker i neste fastmaske, * 1 fastmaske i hver av de neste 16 fastmaskene, 2 fastmasker i neste fastmaske *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, 1 fastmaske i hver av de neste 3 fastmaskene, deretter hekles 10 kjedemasker om buen av de 10 luftmaskene til hempe, avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske = 108 fastmasker på omgangen. Grytekluten måler ca 22 cm i diameter. Klipp og fest tråden.

Hekle 1 gryteklut til på samme måte

Diagram

= Hekle 6 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i 1.luftmaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske i masken
= 1 fastmaske i masken (sett et merke i denne masken slik at det er lett å se når det skal hekles rundt denne fastmasken på 4.omgang).
= 1 fastmaske i masken (sett et merke i denne masken slik at det er lett å se den når det hekles rundt denne fastmasken på 7./9.omgang)
= 1 stav i maske/om luftmaske/luftmaskeringen
= Omgangen starter med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= Omgangen starter med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen
= Omgangen starter med 4 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen
= Hekle FIREDOBBEL-STAV - se forklaring i oppskriften
= Hekle TRIPPEL-STAV SAMMEN - se forklaring i oppskriften
= Hekle DOBBEL-STAV SAMMEN - se forklaring i oppskriften
= Hekle BOBLE - se forklaring i oppskriften
= (1 dobbel-stav, 3 staver, 1 dobbel-stav) i fastmasken som er tegnet som et kryss fra 2.omgang (det hekles rundt luftmasken fra 3.omgang)
= viser retning på masken som er heklet rundt en annen maske