DROPS Extra / 0-1379

Easter Sun by DROPS Design

Grydelapper med striber og strukturmønster til påske, hæklet rundt i DROPS Paris.

DROPS Design: Model nr w-662
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: Diameter: ca 22 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150 g farve 17, naturhvid
100 g farve 23, lys grå
50 g farve 41, sennep

Garnforbruget er nok til 2 grydelapper. OBS: Hvis grydelapperne hækles ensfarvet vil der gå 200 g Paris.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 7.95 kr /50g
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 72kr. Læs mere.
OBS! Start med at læse fra GRYDELAPPER længere nede i opskriften.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagram A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter.

STRIBER:
1.OMGANG: Naturhvid
2.OMGANG: Lys grå
3.OMGANG: Naturhvid
4.OMGANG: Lys grå
5.OMGANG: Naturhvid
6.OMGANG: Sennep
7.-8.OMGANG: Naturhvid
9.OMGANG: Lys grå
10.OMGANG: Sennep
11.-12.OMGANG: Naturhvid

FIREDOBBELT-STANGMASKE:
Lav 4 omslag om nålen, stik nålen ned under fastmasken der skal hækles om, hent tråden, * slå om, træk tråden igennem de 2 næste løkker på nålen *, gentag *-* 4 gange til = 1 maske på nålen.

TREDOBBELT-STANGMASKE SAMMEN:
Hækl 2 tredobbelt-stangmasker sammen til 1 tredobbelt-stangmaske således: Hækl 1 tredobbelt-stangmaske rundt om den første/næste firedobbelt-stangmaske fra 7.omgang, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 tredobbelt-stangmaske rundt om næste firedobbelt-stangmaske på samme måde, men nu trækkes sidste omslag gennem alle løkker på nålen = 1 tredobbelt-stangmaske.

DOBBELT-STANGMASKE SAMMEN:
Hækl 2 dobbelt-stangmasker sammen til 1 dobbelt-stangmaske således: Spring over 1 fastmaske fra 7.omgang, hækl 1 dobbelt-stangmaske rundt om næste fastmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk, spring over 1 fastmaske, hækl 1 dobbelt-stangmaske rundt om næste fastmaske, men nu trækkes sidste omslag gennem alle løkker på nålen = 1 dobbelt-stangmaske.

BOBLE:
Hækl 2 dobbelt-stangmasker og 1 fastmaske sammen til 1 maske således: Hækl 1 dobbelt-stangmaske men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 dobbelt-stangmaske til på samme måde i samme maske, hækl 1 fastmaske i samme maske, men nu trækkes sidste omslag gennem alle løkker på nålen = 1 maske.
----------------------------------------------------------

GRYDELAPPER:
Der hækles 4 ens lapper som hækles sammen 2 og 2 til sidst.

KLUD:
Hækl 6 luftmasker på nål 4,5 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl STRIBER – se forklaring over og mønster A.1 totalt 6 gange rundt på omgangen (A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter). HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! 7.og 9.omgang hækles således:
7.OMGANG: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver af de første 2 stangmasker, 1 FIREDOBBELT-STANGMASKE - se forklaring over - rundt om SIDSTE fastmaske fra 4.omgang, * 1 fastmaske i hver af de næste 5 stangmasker, 1 firedobbelt-stangmaske rundt om første fastmaske fra 4.omgang, 1 fastmaske i hver af de næste 5 stangmasker, 1 firedobbelt-stangmaske rundt om samme fastmaske som forrige firedobbelt-stangmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 5 stangmasker, hækl 1 firedobbelt-stangmaske rundt om næste fastmaske fra 4.omgang *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 5 stangmasker, 1 firedobbelt-stangmaske rundt om samme fastmaske som forrige firedobbelt-stangmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 5 stangmasker, 1 firedobbelt-stangmaske rundt om samme fastmaske som FØRSTE firedobbelt-stangmaske på omgangen, 1 fastmaske i hver af de næste 3 stangmasker, afslut med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen = 12 firedobbelt-stangmasker og 5 fastmasker mellem hver af dem.
9.OMGANG: Hækl 1 luftmaske, * 1 fastmaske i hver af de første/næste 7 stangmasker, 2 TREDOBBELT-STANGMASKER SAMMEN - se forklaring over, 1 fastmaske i hver af de næste 7 stangmasker, 2 DOBBELT-STANGMASKER SAMMEN - se forklaring over *, gentag fra *-* totalt 6 gange, afslut med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen = 6 tredobbelt-stangmasker sammen, 6 dobbelt-stangmasker sammen og 7 fastmasker mellem hver sammenhækling.

Når hele diagram A.1 og A.2 er hæklet færdig måler arbejdet ca 21 cm i diameter. Klip og hæft tråden.
Hækl 1 del til på samme måde.

MONTERING:
Læg de 2 klude sammen vrang mod vrang og hækl dem sammen gennem begge lag med lys grå således: Start i den 8.fastmaske fra starten af omgangen, hæft tråden med 1 kædemaske i denne fastmaske. Hækl 10 luftmasker til strop, 1 fastmaske i hver af de næste 12 fastmasker, 2 fastmasker i næste fastmaske, * 1 fastmaske i hver af de næste 16 fastmasker, 2 fastmasker i næste fastmaske *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 1 fastmaske i hver af de næste 3 fastmasker, derefter hækles 10 kædemasker om buen af de 10 luftmasker til strop, afslut med 1 kædemaske i første fastmaske = 108 fastmasker på omgangen. Grydelappen måler ca 22 cm i diameter. Klip og hæft tråden.

Hækl 1 grydelap til på samme måde

Diagram

= hækl 6 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i 1.luftmaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske i masken
= 1 fastmaske i masken (sæt et mærke i denne maske så det er let at se når der skal hækles rundt om denne fastmaske på 4.omgang).
= 1 fastmaske i masken (sæt et mærke i denne maske så det er let at se når der hækles rundt om denne fastmaske på 7./9.omgang)
= 1 stangmaske i masken/om luftmasken/luftmaskeringen
= Omgangen starter med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen
= Omgangen starter med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen
= Omgangen starter med 4 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen
= hækl FIREDOBBELT-STANGMASKE - se forklaring i opskriften
= hækl TREDOBBELT-STANGMASKE SAMMEN - se forklaring i opskriften
= hækl DOBBELT-STANGMASKE SAMMEN - se forklaring i opskriften
= hækl BOBLE - se forklaring i opskriften
= (1 dobbelt-stangmaske, 3 stangmasker, 1 dobbelt-stangmaske) i fastmasken som er tegnet som et kryds fra 2.omgang (der hækles rundt om luftmasken fra 3.omgang)
= viser retning på masken som er hæklet rundt om en anden maske

Kommentarer (2)

Maria Giovanna Mugnano 09.04.2018 - 21:27:

Questo filato ha lo stesso spessore del Drops You? E' un numero 8? Da lavorare con che numero di uncinetto? Grazie

DROPS Design 10.04.2018 kl. 09:10:

Buongiorno Giovanna, il filato Paris appartiene al gruppo filati C ed ha lo stesso spessore del DROPS Loves You 8. Per la misura dell'uncinetto, molti dei nostri modelli prevedono l'utilizzo dell'uncinetto misura 4,5 mm o 5,5 mm, ma dipende anche da che capo vuole realizzare. Deve provare a fare un campione. Buon lavoro!

Martine Trip 31.07.2017 - 17:58:

Haak je met de hoeveelheid wol die is aangegeven alleen de voorkant en de achterkant van de pannenlap of kan je er ook echt 4 pannenlappen uit halen die je later aan elkaar moet haken?

DROPS Design 01.08.2017 kl. 19:03:

Hoi Martine, Met de aangegeven hoeveelheid garen kun je 2 volledige, dus inderdaad dubbelzijdige pannenlappen haken.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1379