DROPS / 176 / 16

A Wistful Dream by DROPS Design

Poncho med hullmønster og hekleruter, heklet ovenfra og ned i DROPS Belle. Strørrelse S - XXXL

Stikkord: hullmønster, ponchoer, rute,

DROPS Design: Modell vs-036
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-450-550 g farge 03, lys beige
150-200-250 g farge 11, gammelrosa

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 18 staver og 9 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 161kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6.

HEKLEINFO-1:
Første stav på begynnelsen av omgangen erstattes med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

HEKLEINFO-2 (diagram):
Hver omgang starter med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

FARGER:
Hele ponchoen hekles med lys beige bortsett fra de 3 omgangene som er markert med en sort firkant i diagrammene, disse omgangene hekles med gammelrosa.
Ruten hekles med lys beige bortsett fra 4.omgang (= omgang med sammenheklede staver), denne omgangen hekles med gammelrosa.

ØKETIPS-1:
Det økes 1 stav ved å hekle 2 staver i/om samme maske.

ØKETIPS-2:
Det økes 1 stav + 1 luftmaske ved å hekle 1 stav, 1 luftmaske, 1 stav og 1 luftmaske om samme luftmaske.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen hekles rundt ovenfra og ned i 3 deler som hekles sammen underveis. Start med første del, deretter hekles rutene for seg som del 2. Deretter monteres rutene og del 3 hekles deretter videre derfra. Det økes midt foran og midt bak som vist i diagram, og ellers økes det jevnt fordelt langs sidene.

FØRSTE DEL:
Omgangen starter på venstre skulder.
Hekle 146-178-206 luftmasker på nål 4 med lys beige og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle 3 luftmasker - LES HEKLEINFO-1, deretter hekles det 1 stav i hver av de neste 5-3-5 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 4 luftmaskene *, gjenta fra *-* 5-7-8 ganger til (= 30-36-42 staver), 1 luftmaske (= midtbuen foran), hekle 1 stav i hver av de neste 4-4-4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 4 luftmaskene *, gjenta fra *-* 13-16-19 ganger til (= 60-72-84 staver langs siden), 1 luftmaske (= midtbuen bak), hekle 1 stav i hver av de neste 6-4-6 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 4 luftmaskene *, gjenta fra *-* 5-7-8 ganger til (= 30-36-42 staver langs halve siden) = totalt 120-144-168 staver og 2 luftmasker på omgangen.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Deretter hekles det etter diagram - LES FARGER og HEKLEINFO-2. Det økes på hver stavomgang markert med pil - LES ØKETIPS-1!

A.1 hekles slik:
Hekle 1.-3.omgang slik: Hekle A.1A totalt 5-6-7 ganger, A.1B over midtbuen, A.1A totalt 10-12-14 ganger, A.1B over midtbuen, avslutt med A.1A totalt 5-6-7 ganger.
Deretter hekles siste omgang og øk 23-23-23 staver jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak.
Når A.1 er ferdig i høyden er det 100-112-124 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 200-224-248 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.2 hekles slik:
Hekle 1.-3.omgang slik: Hekle A.2A totalt 8-9-10 ganger, A.2B, A.2A totalt 16-18-20 ganger, A.2B, avslutt med A.2A totalt 8-9-10 ganger.
Deretter hekles siste omgang og øk 9-9-9 staver jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak.
Når A.2 er ferdig i høyden er det 132-144-156 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 264-288-312 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.3A og A.3B hekles slik:
Hekle A.3A totalt 11-12-13 ganger, A.3B over midtbuen, A.3A totalt 22-24-26 ganger, A.3B over midtbuen, avslutt med A.3A totalt 11-12-13 ganger.
Når A.3B er ferdig i høyden er det 73-79-85 staver med 1 luftmaske, mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 146-158-170 staver med 1 luftmaske og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.3A og A.3C hekles slik:
Når A.3A hekles, gjentas kun de 2 siste omgangene oppover. Hekle A.3A totalt 12-13-14 ganger, A.3C, A.3A totalt 24-26-28 ganger, A.3C, avslutt med A.3A totalt 12-13-14 ganger. Fortsett til og med 4.-6.-8.omgang i A.3C. Det er nå 77-85-93 staver med 1 luftmaske, mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 154-170-186 staver med 1 luftmaske og 2 luftmaskebuer på omgangen). Klipp tråden, start neste omgang som vist i A.4A, dvs ikke om midtbuen, men rett før.

A.4 hekles slik:
På 1.omgang økes det 1-2-0 staver (med 1 luftmaske) jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak - LES ØKETIPS-2, mens det hekles slik: Hekle * A4.A, A.4B totalt 25-28-30 ganger *, gjenta fra *-* 1 gang til. Deretter hekles 2.-4.omgang.
Deretter hekles 5.omgang og fell 2-0-0/øk 0-0-8 staver jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak.
Når A.4 er ferdig i høyden er det 160-180-200 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 320-360-400 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen). Klipp og fest tråden. Legg arbeidet til side og hekle andre del.

ANDRE DEL:
Det hekles totalt 18-20-22 like ruter. En rute måler 11 cm i bredden x 11 cm i høyden. NB! Det er veldig viktig å overholde disse målene slik at rutene passer med målene på siste omgang på første del.

RUTE:
Hekle 4 luftmasker på nål 4 med lys beige og sett dem til en ring med en kjedemaske i første luftmaske - Husk FARGER. Fortsett rundt etter A.5 til ruten er ferdig. Klipp og fest tråden. Hekle 17-19-21 ruter til på samme måte.

MONTERING RUTER:
Legg 10-11-12 ruter sammen til en remse (ruten i hver ytterkant = midt foran og midt bak på ponchoen).
Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrangen mot vrangen og hekle dem sammen gjennom begge lag slik: 1 fastmaske i midterste luftmaske i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, 1 luftmaske, * 1 fastmaske om neste luftmaskebue, 2 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, 1 luftmaske *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 1 fastmaske om neste bue (= hjørnet), 2 luftmasker, avslutt med 1 fastmaske i midterste luftmaske i hjørnet.
Legg de andre 8-9-10 rutene sammen til en remse og hekle de sammen på samme måte.
Legg de 2 remsene sammen slik at det dannes en spiss i hver side (dvs midt foran og midt bak - se målskisse) og hekle sammen på samme måte som før.

MONTERING FØRSTE OG ANDRE DEL:
Legg første del = 160-180-200 staver, sammen med andre del (dvs siden med kortest omkrets på rutene). Hekle de sammen gjennom begge lag (tilpass slik at det over hver side av hver rute à 5 luftmaskebuer hekles totalt 20 staver) slik: Hekle * 1 fastmaske i neste stav og om luftmaskebuen på ruten, hopp over 3 staver *, gjenta fra *-* omgangen rundt, over midtbuene hekles det i tillegg 3 luftmasker (= midt foran og midt bak). Klipp og fest tråden.

TREDJE DEL:
Det hekles videre rundt på andre del, dvs den siden med størst omkrets på rutene, det er 10-11-12 rutesider på hver side av midt foran og midt bak (= totalt 20-22-24 sider).
Start i et hjørne. Husk HEKLEINFO-2. Hekle 4 staver om hver av de 5 luftmaskebuene på hver rute frem til neste hjørne, hekle 3 luftmasker (= midtbuen), hekle 4 staver om hver av de 5 luftmaskebuene på hver rute frem til neste hjørne, avslutt med 3 luftmasker (= midtbuen). Det er nå 200-220-240 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 400-440-480 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.6 hekles slik:
Hekle * A.6A totalt 33-37-40 ganger, A.3B over midtbuen *, gjenta fra *-* 1 gang til. Når A.6 er ferdig i høyden er det 215-239-257 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 430-478-514 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen). Klipp og fest tråden.

KNYTESNOR:
Klipp 2 tråder beige og 2 tråder gammelrosa à 4 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende ca 5 cm fra enden. Tre snoren opp og ned med start fra midt foran gjennom hullene i 3.omgang fra halsen.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Det er gjort en liten rettelse i texten om diagram A.2B.
Oppdatert online: 21.02.2017
under PONCHO og FØRSTE DEL. Feil luftmaske antall i str S/M - L/XL, riktig er:
Omgangen starter på venstre skulder.
Hekle 146-178-206 luftmasker på nål 4...
Oppdatert online: 13.07.2017

= fastmaske om luftmaske/luftmaskebuen
= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebuen
= hekle 1 stav i/om hver av de neste 2 maskene, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse stavene, hekle 1 stav i/om neste maske og trekk siste kast gjennom alle 4 løkkene på nålen
= hekle 2 staver om luftmaskebuen, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse stavene, hekle 1 stav om samme luftmaskebue og trekk siste kast gjennom alle 4 løkkene på nålen
= hekle 1 stav om luftmaskebuen/i masken, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 stav om samme luftmaskebue/i masken og trekk siste kast gjennom alle 3 løkkene på nålen
= dobbelstav om luftmaske
= trippelstav i maske
= trippel-st om luftmaske/luftmaskebue
= 4 luftmasker, sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske – se punkt på sirkel, omgangen starter og slutter her
= kjedemaske
= økeomgang/felleomgang
= omgangen er forklart i oppskriften og er allerede heklet - start på neste omgang
= viser siste omgang på forrige diagram - start på neste omgang
= omgangen hekles med gammelrosa

Kommentarer (23)

Legg inn en kommentar!

Mary Gill 09.01.2018 - 02:08:

What weight yarn should I use....1 or 2 or 3. I would like it to be a spring like poncho.

DROPS Design 09.01.2018 kl. 07:40:

Dear Mary, the piece is made of DROPS Belle yarn, that falls into the DROPS yarn group "B", approximately 120 meters in a 50 gramm skein, which is about the same size as other DK yarns. Happy Knitting!

Vladka 05.07.2017 - 14:44:

Because I was curies, I tried L/XL size and with this size is everything OK. Can you check chain stitches and SUM of double crochet stitches together with spaces again, please. Because 172 chain stitches is not the same as SUM of double crochet stitches together with spaces (146 stitches) -> 26 chain stitches left.

DROPS Design 13.07.2017 kl. 09:19:

Dear Mrs Vladka, a correction has been made, you will cast on 146 chains in 1st size. Thanks for your feedback. Happy crocheting!

Vladka 05.07.2017 - 14:43:

Thank you for your answer, but I did exact as you written and it doesn´t work. If you count all double crochet and spaces you get SUM 146. But this doesn´t get along with 172 ch stitches (Work 172-177-206 chain stitches). And what I also noticed is that difference between S/M and L/XL is just 5 chains stitches and between L/XL and XXL/XXXL is 29 chain stitches. I still think 172 chain stitches for S/M size is not correct. Should it be 146 chain stitches?

Vladka 02.07.2017 - 16:17:

Hi. In all your answers I still didn't get the correct one. What is about first section? I made 172 chain stitches and at the end I have 120 dc and 2 chain stitches + all the chain stitches in between. But still there are 26 CHAIN STITCHES LEFT. Why? What should I do with them? Many ask that already, but still there is no proper answer to this. According to this pattern I don't know how to continue after first section is finished and this is really frustrated,

DROPS Design 03.07.2017 kl. 10:02:

Dear Vladka, remember to skip chains as told and work: 3 ch (=1st dc), 1 dc in each of the next 5 ch, *skip 1 ch, 1 dc in each of the next 4 ch*, repeat from *-* 5 more times (= 1 dc + 5 dc + 24 dc= 30 dc), 1 ch (= ch-space in front), 1 dc in each of the next 4 ch (= 4 dc), *skip 1 ch, 1 dc in each of the next 4 ch*, repeat from *-* 13 more times (= 4 dc+ 56 dc = 60-72-84 dc along the side), 1 ch (= ch-space in the middle in the back), 1 dc in each of the next 6 ch (= 6 dc), *skip 1 ch, 1 dc in each of the next 4 ch*, repeat from *-* 5 more times (= 6 dc + 24 dc = 30 dc along half the side) = 120 dc + 1 ch on mid front + 1 ch on mid back. Happy crocheting!

Jessica 26.06.2017 - 04:16:

Pattern correction? First section: Dc 4 stitches , 7 more times does not = 36sts ... would be 9 more times to = 36 sts... same problem with (13-16-19) and (5-7-8 ) in pattern... = in total 120-144-168 double crochets and 2 chain stitches on the round.

DROPS Design 26.06.2017 kl. 08:40:

Dear Jessica, you work 3 ch (= 1st dc), then dc in each of the next 3 ch ( = 4 dc), then *skip 1 ch, 1 dc in each of the 4 dc*, repeat from *-* 7 more times (4 dc x 8 = 32 dc) = 4 + 32 = 36 dc. Same on next row: 4 dc + (17 x 4 dc) = 4+ 68= 72 dc. Happy crocheting!

G.Hekman 11.05.2017 - 22:41:

Patroon met veel fouten en onduidelijkheden. Beslist geen aanrader.

G.Hekman 03.05.2017 - 10:10:

Ook ik heb het zelfde probleem met de steken. Ik lees dat er een correctie is geweest voor dit patroon, maar dat kan ik niet vinden.Ik wil graag weten met hoeveel lossen ik moet beginnen.

DROPS Design 12.05.2017 kl. 19:33:

Bedankt voor het geduld, ik heb het even uitgezocht. Er is inderdaad een correctie geweest, alleen dit betrof een correctie op het telpatroon. Het aantal steken is (nog) niet aangepast. Het aantal op te zetten lossen heb ik een paar keer nagerekend en ik kom inderdaad uit op 146 voor maat S/M. Van de grotere maten zijn het aantal op te zetten lossen wel goed aangegeven. Dit heb ik doorgegeven aan de maker van het patroon, echter hier op heb ik nog geen bevestiging op gekregen. Zodra dit bekend is laat ik het weten.

Ann Willems 30.04.2017 - 20:17:

As already requested by other crocheters, but not yet answered properly: the initial chain counts 172 stitches but we have to crochet 120 DC's, add 2 chains and skip 26 chain stitches, so I've worked on 146 chain stitches ... what about the remaining 26 chain stitches ???

DROPS Design 30.05.2017 kl. 09:01:

Dear Ann, number of sts will be checked again. Thank you in advance for your patience.

Dolores 22.04.2017 - 16:28:

Will this pattern be updated or is it my understanding that's the problem? Thanks.

DROPS Design 24.04.2017 kl. 11:30:

Dear Dolores, the only change made in this pattern affected onnly the charts and the symbol's explanation. If you let us know what is the problem in more details, we will try to help more. And remember, you can always turn to the place you bought your DROPS yarns from for more hands on help. Happy crocheting!

Dolores 02.04.2017 - 16:24:

I'm a bit confused. I've counted all the spaces left on the chain and the stitches. It adds up to 146 or there about. I erased the tally. Can you verify that 172 chain stitches are the correct number? Can you explain this to me? Many, many thanks. Dolores

DROPS Design 03.04.2017 kl. 11:13:

Dear Dolores, number of sts will be checked again. Thank you in advance for your patience.

Kommentér oppskrift DROPS 176-16