DROPS / 176 / 16

A Wistful Dream by DROPS Design

Poncho med hullmønster og hekleruter, heklet ovenfra og ned i DROPS Belle. Strørrelse S - XXXL

Stikkord: hullmønster, ponchoer, rute,

DROPS Design: Modell vs-036
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-450-550 g farge 03, lys beige
150-200-250 g farge 11, gammelrosa

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 18 staver og 9 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle DROPS Belle
53% Bomull, 33% Viscose, 14% Lin
fra 22.00 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.00 kr /50g
at Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 161kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6.

HEKLEINFO-1:
Første stav på begynnelsen av omgangen erstattes med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

HEKLEINFO-2 (diagram):
Hver omgang starter med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

FARGER:
Hele ponchoen hekles med lys beige bortsett fra de 3 omgangene som er markert med en sort firkant i diagrammene, disse omgangene hekles med gammelrosa.
Ruten hekles med lys beige bortsett fra 4.omgang (= omgang med sammenheklede staver), denne omgangen hekles med gammelrosa.

ØKETIPS-1:
Det økes 1 stav ved å hekle 2 staver i/om samme maske.

ØKETIPS-2:
Det økes 1 stav + 1 luftmaske ved å hekle 1 stav, 1 luftmaske, 1 stav og 1 luftmaske om samme luftmaske.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen hekles rundt ovenfra og ned i 3 deler som hekles sammen underveis. Start med første del, deretter hekles rutene for seg som del 2. Deretter monteres rutene og del 3 hekles deretter videre derfra. Det økes midt foran og midt bak som vist i diagram, og ellers økes det jevnt fordelt langs sidene.

FØRSTE DEL:
Omgangen starter på venstre skulder.
Hekle 146-178-206 luftmasker på nål 4 med lys beige og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle 3 luftmasker - LES HEKLEINFO-1, deretter hekles det 1 stav i hver av de neste 5-3-5 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 4 luftmaskene *, gjenta fra *-* 5-7-8 ganger til (= 30-36-42 staver), 1 luftmaske (= midtbuen foran), hekle 1 stav i hver av de neste 4-4-4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 4 luftmaskene *, gjenta fra *-* 13-16-19 ganger til (= 60-72-84 staver langs siden), 1 luftmaske (= midtbuen bak), hekle 1 stav i hver av de neste 6-4-6 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 4 luftmaskene *, gjenta fra *-* 5-7-8 ganger til (= 30-36-42 staver langs halve siden) = totalt 120-144-168 staver og 2 luftmasker på omgangen.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Deretter hekles det etter diagram - LES FARGER og HEKLEINFO-2. Det økes på hver stavomgang markert med pil - LES ØKETIPS-1!

A.1 hekles slik:
Hekle 1.-3.omgang slik: Hekle A.1A totalt 5-6-7 ganger, A.1B over midtbuen, A.1A totalt 10-12-14 ganger, A.1B over midtbuen, avslutt med A.1A totalt 5-6-7 ganger.
Deretter hekles siste omgang og øk 23-23-23 staver jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak.
Når A.1 er ferdig i høyden er det 100-112-124 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 200-224-248 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.2 hekles slik:
Hekle 1.-3.omgang slik: Hekle A.2A totalt 8-9-10 ganger, A.2B, A.2A totalt 16-18-20 ganger, A.2B, avslutt med A.2A totalt 8-9-10 ganger.
Deretter hekles siste omgang og øk 9-9-9 staver jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak.
Når A.2 er ferdig i høyden er det 132-144-156 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 264-288-312 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.3A og A.3B hekles slik:
Hekle A.3A totalt 11-12-13 ganger, A.3B over midtbuen, A.3A totalt 22-24-26 ganger, A.3B over midtbuen, avslutt med A.3A totalt 11-12-13 ganger.
Når A.3B er ferdig i høyden er det 73-79-85 staver med 1 luftmaske, mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 146-158-170 staver med 1 luftmaske og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.3A og A.3C hekles slik:
Når A.3A hekles, gjentas kun de 2 siste omgangene oppover. Hekle A.3A totalt 12-13-14 ganger, A.3C, A.3A totalt 24-26-28 ganger, A.3C, avslutt med A.3A totalt 12-13-14 ganger. Fortsett til og med 4.-6.-8.omgang i A.3C. Det er nå 77-85-93 staver med 1 luftmaske, mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 154-170-186 staver med 1 luftmaske og 2 luftmaskebuer på omgangen). Klipp tråden, start neste omgang som vist i A.4A, dvs ikke om midtbuen, men rett før.

A.4 hekles slik:
På 1.omgang økes det 1-2-0 staver (med 1 luftmaske) jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak - LES ØKETIPS-2, mens det hekles slik: Hekle * A4.A, A.4B totalt 25-28-30 ganger *, gjenta fra *-* 1 gang til. Deretter hekles 2.-4.omgang.
Deretter hekles 5.omgang og fell 2-0-0/øk 0-0-8 staver jevnt fordelt i hver av sidene mellom midtbuen foran og midtbuen midt bak.
Når A.4 er ferdig i høyden er det 160-180-200 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 320-360-400 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen). Klipp og fest tråden. Legg arbeidet til side og hekle andre del.

ANDRE DEL:
Det hekles totalt 18-20-22 like ruter. En rute måler 11 cm i bredden x 11 cm i høyden. NB! Det er veldig viktig å overholde disse målene slik at rutene passer med målene på siste omgang på første del.

RUTE:
Hekle 4 luftmasker på nål 4 med lys beige og sett dem til en ring med en kjedemaske i første luftmaske - Husk FARGER. Fortsett rundt etter A.5 til ruten er ferdig. Klipp og fest tråden. Hekle 17-19-21 ruter til på samme måte.

MONTERING RUTER:
Legg 10-11-12 ruter sammen til en remse (ruten i hver ytterkant = midt foran og midt bak på ponchoen).
Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrangen mot vrangen og hekle dem sammen gjennom begge lag slik: 1 fastmaske i midterste luftmaske i hjørnet, 2 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, 1 luftmaske, * 1 fastmaske om neste luftmaskebue, 2 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, 1 luftmaske *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 1 fastmaske om neste bue (= hjørnet), 2 luftmasker, avslutt med 1 fastmaske i midterste luftmaske i hjørnet.
Legg de andre 8-9-10 rutene sammen til en remse og hekle de sammen på samme måte.
Legg de 2 remsene sammen slik at det dannes en spiss i hver side (dvs midt foran og midt bak - se målskisse) og hekle sammen på samme måte som før.

MONTERING FØRSTE OG ANDRE DEL:
Legg første del = 160-180-200 staver, sammen med andre del (dvs siden med kortest omkrets på rutene). Hekle de sammen gjennom begge lag (tilpass slik at det over hver side av hver rute à 5 luftmaskebuer hekles totalt 20 staver) slik: Hekle * 1 fastmaske i neste stav og om luftmaskebuen på ruten, hopp over 3 staver *, gjenta fra *-* omgangen rundt, over midtbuene hekles det i tillegg 3 luftmasker (= midt foran og midt bak). Klipp og fest tråden.

TREDJE DEL:
Det hekles videre rundt på andre del, dvs den siden med størst omkrets på rutene, det er 10-11-12 rutesider på hver side av midt foran og midt bak (= totalt 20-22-24 sider).
Start i et hjørne. Husk HEKLEINFO-2. Hekle 4 staver om hver av de 5 luftmaskebuene på hver rute frem til neste hjørne, hekle 3 luftmasker (= midtbuen), hekle 4 staver om hver av de 5 luftmaskebuene på hver rute frem til neste hjørne, avslutt med 3 luftmasker (= midtbuen). Det er nå 200-220-240 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 400-440-480 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen).

A.6 hekles slik:
Hekle * A.6A totalt 33-37-40 ganger, A.3B over midtbuen *, gjenta fra *-* 1 gang til. Når A.6 er ferdig i høyden er det 215-239-257 staver mellom luftmaskebuen midt foran og midt bak (= totalt 430-478-514 staver og 2 luftmaskebuer på omgangen). Klipp og fest tråden.

KNYTESNOR:
Klipp 2 tråder beige og 2 tråder gammelrosa à 4 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende ca 5 cm fra enden. Tre snoren opp og ned med start fra midt foran gjennom hullene i 3.omgang fra halsen.

Denne oppskriften har rettelser. .

Det er gjort en liten rettelse i texten om diagram A.2B.
Oppdatert online: 21.02.2017
under PONCHO og FØRSTE DEL. Feil luftmaske antall i str S/M - L/XL, riktig er:
Omgangen starter på venstre skulder.
Hekle 146-178-206 luftmasker på nål 4...
Oppdatert online: 13.07.2017

= fastmaske om luftmaske/luftmaskebuen
= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebuen
= hekle 1 stav i/om hver av de neste 2 maskene, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse stavene, hekle 1 stav i/om neste maske og trekk siste kast gjennom alle 4 løkkene på nålen
= hekle 2 staver om luftmaskebuen, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse stavene, hekle 1 stav om samme luftmaskebue og trekk siste kast gjennom alle 4 løkkene på nålen
= hekle 1 stav om luftmaskebuen/i masken, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 stav om samme luftmaskebue/i masken og trekk siste kast gjennom alle 3 løkkene på nålen
= dobbelstav om luftmaske
= trippelstav i maske
= trippel-st om luftmaske/luftmaskebue
= 4 luftmasker, sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske – se punkt på sirkel, omgangen starter og slutter her
= kjedemaske
= økeomgang/felleomgang
= omgangen er forklart i oppskriften og er allerede heklet - start på neste omgang
= viser siste omgang på forrige diagram - start på neste omgang
= omgangen hekles med gammelrosa