DROPS / 176 / 10

Ribeira by DROPS Design

Strikket kjole med hullmønster i DROPS Paris. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: hullmønster, kjoler,

DROPS Design: Modell w-637
Garngruppe C – eller A + A
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-750 g farge 16, hvit

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 5 – eller den pinnen du må bruke for å få 17 masker og 22 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
DROPS RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 4 – til rillekanter.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 110kr. Les mer.

Se diagram A.1 til A.6. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. Velg diagram for din størrelse.

FELLETIPS-1 (gjelder i sidene på kjolen):
Fell slik etter merketråden: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell slik før merketråden: Start 2 masker før merketråden og strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt).

FELLETIPS-2 (gjelder ermhullene):
Fell på innsiden av 3 kantmasker i rille. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik etter 3 kantmasker: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over (= 1 maske felt).
Fell slik før 3 kantmasker: Start 2 masker før de 3 kantmaskene og strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt).

ØKETIPS (gjelder i sidene på kjolen):
Øk på hver side av 1. og 4.merketråd slik: Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

KJOLE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne nedenfra og opp til ermhullet, deretter strikkes for- og bakstykket frem og tilbake hver for seg.
Legg opp litt løst 230-230-276-276-322-322 masker på rundpinne 5 med Paris. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Deretter strikkes A.1 rundt (= 10-10-12-12-14-14 rapporter à 23 masker). Når A.1 er strikket ferdig er det 210-210-252-252-294-294 masker på pinnen. Strikk A.2 rundt (= 10-10-12-12-14-14 rapporter à 21 masker). NB: På 7.omgang i A.2 forskyves omgangen 1 maske frem. Når A.2 er strikket ferdig er det 180-180-216-216-252-252 masker på pinnen. Sett 6 merketråder i arbeidet slik: 1.merketråd settes på begynnelsen av omgangen (= i siden), 2.merketråd settes etter de neste 10 maskene, 3.merketråd settes etter de neste 70-70-88-88-106-106 maskene, 4.merketråd settes etter de neste 10 maskene (= i siden), 5.merketråd settes etter de neste 10 maskene, 6.merketråd settes etter de neste 70-70-88-88-106-106 maskene = 10 masker igjen på omgangen etter siste merketråd. La merketrådene følge med videre i arbeidet.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES!
Strikk A.3 rundt (= 10-10-12-12-14-14 rapporter à 18 masker). Når A.3 er strikket ferdig strikkes neste omgang slik: Start 2 masker før 1.merketråd, strikk A.4 over de neste 3 maskene (1.merketråd sitter nå midt i A.4 og A.4 skal passe pent over hullene i A.3), strikk glattstrikk til det gjenstår 2 masker før 4.merketråd, strikk A.4 over de neste 3 maskene og strikk glattstrikk ut omgangen. Fortsett mønsteret slik med glattstrikk og A.4 i hver side.
SAMTIDIG når arbeidet måler 14-14-16-14-14-16 cm felles det etter 2. og 5.merketråd og før 3. og 6.merketråd – LES FELLETIPS-1 (= 4 masker felt). Fell slik på hver 3.-4.-2½.-4.-3.-4½.cm totalt 13-10-15-11-15-10 ganger = 128-140-156-172-192-212 masker på pinnen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 51-52-54-56-58-60 cm (fellingene er nå avsluttet), byttes det til rundpinne 4. Strikk A.5 rundt. Når A.5 er strikket ferdig byttes det tilbake til rundpinne 5. Sett 1 merke på omgangen – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Neste omgang strikkes slik: 10-13-17-17-22-27 masker glattstrikk, A.6A (= 22-22-22-26-26-26 masker), A.6B (= 22-22-22-26-26-26 masker), 20-26-34-34-44-54 masker glattstrikk (merketråden i siden sitter midt i disse maskene), A.6A (= 22-22-22-26-26-26 masker), A.6B (= 22-22-22-26-26-26 masker) og 10-13-17-17-22-27 masker glattstrikk. Fortsett mønsteret slik.
Når arbeidet måler 3 cm fra merket økes det 1 maske på hver side av 1. og 4.merketråd – LES ØKETIPS (= 4 masker økt). Gjenta økningen når arbeidet måler 6 cm fra merket = 136-148-164-180-200-220 masker. Når arbeidet måler 63-65-67-69-71-73 cm strikkes det 2 riller over de midterste 12-12-14-18-22-26 maskene i hver side (6-6-7-9-11-13 masker på hver side av 1. og 4.merketråd – de øvrige maskene strikkes som før).
På første omgang etter rillene felles de midterste 6-6-8-12-16-20 maskene i hver side av til ermhull (3-3-4-6-8-10 masker på hver side av 1. og 4.merketråd). For- og bakstykket strikkes videre hver for seg.

BAKSTYKKE:
= 62-68-74-78-84-90 masker. Fortsett med glattstrikk og A.6 som før, og strikk de 3 ytterste maskene i hver side i rille. SAMTIDIG på første pinne fra retten felles det til ermhull i hver side – LES FELLETIPS-2 (= 2 masker felt). Fell slik på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) totalt 2-3-5-7-8-11 ganger i hver side = 58-62-64-64-68-68 masker. Fortsett mønsteret med 3 kantmasker i rille i hver side til arbeidet måler 77-80-83-86-89-92 cm. Nå felles de midterste 26-26-26-32-32-32 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Strikk videre som før og fell av 1 maske på neste pinne fra halsen = 15-17-18-15-17-17 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 80-83-86-89-92-95 cm, strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
= 62-68-74-78-84-90 masker. Strikk videre på samme måte som på bakstykket og fell til ermhull i hver side som på bakstykket. SAMTIDIG når arbeidet måler 66-69-71-74-76-79 cm (avpass slik at neste pinne strikkes fra retten), deles arbeidet på midten til halssplitt og hvert forstykke strikkes videre hver for seg.

VENSTRE FORSTYKKE (når plagget has på):
Fortsett frem og tilbake over halvparten av maskene med 3 kantmasker i rille mot ermhullet, glattstrikk og A.6A mot midt foran. Når arbeidet måler 72-75-78-81-84-87 cm (avpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen), settes de første 9-9-9-12-12-12 maskene fra midt foran på 1 tråd til hals (for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på tråden). Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra midt foran slik: 2 masker 1 gang og 1 maske 3 ganger = 15-17-18-15-17-17 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 80-83-86-89-92-95 cm, strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten.

HØYRE FORSTYKKE:
Strikk på samme måte som venstre forstykke, men med fellinger i motsatt side (når det settes masker på tråd til hals gjøres dette fra retten, ikke fra vrangen).

Start midt foran og strikk opp fra retten ca 74 til 94 masker rundt halsen (inkludert maskene på trådene foran) på rundpinne 4. Strikk 1 pinne rett fra vrangen, 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten.

= forskyv omgangen 1 maske frem, dvs strikk første maske på omgangen rett, flytt 1.merketråd før neste maske, her starter omgangen nå

Kommentarer (15)

Legg inn en kommentar!

Marta 01.02.2019 - 18:42:

Che cosa significa "Sul 7° giro in A.2 spostare il giro 1 maglia in là". Come faccio?

DROPS Design 01.02.2019 kl. 20:56:

Buongiorno Marta. Al settimo giro di A2, sposta l’inizio del giro 1 maglia in avanti. Quindi quando ha finito il sesto giro, lavora una maglia (quella che fino ad adesso è stata la prima maglia del giro) e poi 2 maglie insieme a diritto. Buon lavoro!

Jannie Schmidt 13.03.2018 - 14:01:

Jeg strikker en bluse i stedet, og håber I kan hjælpe med følgende. I opskriften hvor arb måler 63 cm, skal der strikkes 4 p retstrik. Hvor mange cm er det fra slut A.5. Kan jo ikke bruge målet 63 cm.

DROPS Design 14.03.2018 kl. 16:11:

Hej Jannie, hvis du ændrer på en opskrift kan du altid bruge målene nederst i måleskitsen, det er de må vi har tilgang til. God fornøjelse!

Gaudet Chantale 05.03.2018 - 22:49:

Quel est le niveau de difficulté pour le patron de robe Ribeira 176-10 de drops design. Merci Chantale

DROPS Design 06.03.2018 kl. 09:18:

Bonjour Mme Gaudet, nous n'avons actuellement pas de niveau de difficulté pour nos modèles, car il peut varier d'un pays à l'autre et en fonction de ce que chacune sait faire. Lisez attentivement les explications, et n'hésitez pas à poser votre question ici si besoin. Pour toute assistance complémentaire, n'hésitez pas à contacter votre magasin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Emilie 04.03.2018 - 14:38:

Bonjour, comment convertir ce modele pour un enfant en taille 7/8 ans et plus ? merci

DROPS Design 05.03.2018 kl. 09:11:

Bonjour Emilie, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster nos modèles à chaque demande. Pour toute aide complémentaire, merci de bien vouloir contacter votre magasin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Sahra 15.07.2017 - 14:10:

I´m a new knitter. i just dont understand this part of the pattern - Continue to bind off for neck at beginning of every row from mid front as follows: 2 stitches 1 time and 1 stitch 3 times.

DROPS Design 16.07.2017 kl. 07:18:

Hi Sahra, Every row started from mid front (from the neck) you cast off 2 stitches at the beginning of the row the first time and then follow this by casting off 1 stitch at the beginning of the next 3 rows starting from the neck. This is to shape the neckline. Happy knitting!

Monika Schwarzenberg 21.05.2017 - 13:35:

Ich bin mit dem Kleid fertig, es fehlt nur noch die Halsblende. Leider verstehe ich die Anleitung nicht. Umfasst die Halsblende den gesamten Ausschnitt, also Vorder- und Rückenteil? Warum wird in Hin- und Rückreihen gestrickt und nicht in Runden?

DROPS Design 22.05.2017 kl. 09:01:

Liebe Frau Schwarzenberg, für die Halsblende werden die Maschen hin- und zurück aufgefassen bzw gestrickt: die stillgelegten Maschen am Rechten Vorderteil, in den abgeketteten Maschen für Halsausschnitt beim Vorderteil, dann am Rückenteil und mit linkem Vorderteil enden. Viel Spaß beim stricken!

Sara 07.04.2017 - 11:49:

Nelle indicazioni del lavoro si legge: "Sul 1° giro dopo le coste, intrecciare le 6-6-8-12-16-20 maglie centrali..." Vorrei sapere da quante maglie diritto/rovescio sono formate queste coste e per quanti giri devono andare avanti. Cioè, il primo giro dopo le coste, quando è? Grazie mille.

DROPS Design 07.04.2017 kl. 11:54:

Buongiorno Sara. Sono le 2 coste a legaccio che ha lavorato subito prima dell'istruzione che ha riportato: lavorare 2 coste sulle 12-12-14-18-22-26 maglie centrali a ogni lato. Quindi sulle maglie ai lati ha lavorato a legaccio per 4 ferri. Dopo questi 4 ferri intreccia le maglie per gli scalfi. Buon lavoro!

Hedvig Kristine Aarnes 30.01.2017 - 21:46:

Nydelig sommerjakke!

Beatriz Silva 17.01.2017 - 14:14:

Gosto.(I love it)!

Beatriz Silva 17.01.2017 - 14:10:

Gosto (I love it!)

Kommentér oppskrift DROPS 176-10