DROPS / 175 / 10

Orient Dream by DROPS Design

Tæppe med hæklede firkanter og hulmønster, hæklet i DROPS Paris

DROPS Design: Model nr w-628
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde: 94 cm. Længde: 133 cm.
Mål ruden: ca 39 x 39 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
700 g farve 01, abrikos
300 g farve 38, koral

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 18 stangmasker og 10,5 række på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
Diagram A.1b måler ca 24 x 24 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 139kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2.
----------------------------------------------------------

TÆPPE:
Der hækles 6 firkanter som hækles sammen før der hækles en kant rundt om hele tæppet.

HÆKLET FIRKANT:
Start med nål 3,5 og abrikos og hækl mønster efter diagram A.1b totalt 4 gange på omgangen - diagram A.1a viser hvordan omgangen starter og slutter, og hækles i tillæg til A.1b. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når hele diagram A.1a og A.1b er hæklet færdig i højden måler firkanten ca 24 x 24 cm. Klip tråden.
Start i 4.fastmaske før et hjørne på firkanten og hækl fra 3.omgang i diagrammerne således: Hækl A.2a i fastmasken (A.2a viser hvordan omgangen starter og slutter), hækl A.2b over de første 3 luftmaskebuer, * hækl A.2c (= hjørne), hækl A.2b over de næste 9 luftmaskebuer (= 3 rapporter) *, gentag fra *-* 2 gange til, hækl A.2c i hjørnet og afslut med A.2b over de resterende 6 luftmaskebuer (= 2 rapporter) på omgangen. Når sidste omgang i diagram A.2a til A.2c er hæklet færdig klippes og hæftes tråden. Firkanten måler ca 39 x 39 cm.
Hækl 5 firkanter til på samme måde = totalt 6 firkanter.

MONTERING:
Nu monteres de 6 firkanter ved at hækle dem sammen gennem begge lag med abrikos således:
Læg 2 firkanter med vrangen mod hinanden, sæt tråden fast med 1 fastmaske om luftmaskebuen i et hjørne, * hækl 1 fastmaske gennem begge lag i næste stangmaske, 2 luftmasker, spring over 1 stangmaske *, gentag fra *-* til der er hæklet langs hele siden, hækl 1 fastmaske om luftmaskebuen. Gentag på de andre firkanter så der bliver 2 remser med 3 firkanter i længen. Derefter hækles de 2 remser sammen så der bliver 2 firkanter i bredden og 3 i længden. Se målskitse.

KANT:
Nu hækles der en kant rundt om arbejdet i koral. Start med 1 fastmaske om luftmaskebuen i et hjørne og hækl fra 2.omgang i diagrammerne således:
OBS: På 2.omgang i diagrammerne hækles der 1 fastmaske i overgangen mellem 2 firkanter (dvs i sammenhæklingen) i stedet for at hækle 1 fastmaske om lm-buen i hjørnerne på hver af firkanterne. Der bliver 15 luftmaskebuer langs hver side på firkanterne.
Hækl A.2a (viser hvordan omgangen starter og slutter) * hækl A.2b frem til næste hjørne på tæppet, hækl A.2c (= hjørnet) *, gentag fra *-* 3 gange til. Når alle omg i A.2a-A.2c er hæklet færdig i højden klippes og hæftes tråden.

Diagram

= Hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske om luftmaskebuen/mellem 2 stangmasker
= Omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen.
= Omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker til 2.luftmaskebue
= Omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen begynder med 5 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 5.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= hækl 2 stangmasker sammen om luftmaskeringen / luftmaskebuen således: hækl 1 stangmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 stangmaske til, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle masker på nålen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til første luftmaskebue
= Omgangen begynder med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i starten af omgangen
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= 1 stangmaske i masken
= 1 halvstangmaske om luftmaskebuen/om mellemrummet mellem 2 tredobbelt stangmasker
= 1 halvstangmaske om luftmaskebuen/om mellemrummet mellem 2 tredobbelt stangmasker
= 1 tredobbelt stangmaske i masken/om luftmaskebuen

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar her!

Diane 08.10.2017 - 22:26:

I've been crocheting for several decades, and I have no issues reading standard charts, but the instructions here are about as incomprehensible as they come and very confusing. As far as I can tell, round 1 ring is 4 chains, but then what? What stitches and how many in the ring?? If I can't even get it started, then I may just have to find another pattern, this is a Christmas project, I don't have a lot of time to waste deciphering this :-/ Thanks

DROPS Design 08.10.2017 kl. 23:09:

Dear Diane, after the initial circle made from 4 chain stitch, and closed with a slip stitch, you do 3 treble (UK)/ double (US) (this is ahown in A.1a). [*Then two treble (UK) / double (US) crocheted together, 2 chain stitch.* Repeat *-* one more time (this is A.1b)]. Then repeat [-] 4 times, then close the round with a lip stitch. And so on. A.1 only shows the stitches that are used in order to raise the row to the next level. A1.b is repeated 4 times in the round. I hope this helps. Happy Crocheting!

Kathleen 26.03.2017 - 17:00:

The diagrams are fine as far as they go, however they don't go nearly far enough. In fact, after following the first snippet of diagram shown, it's nearly impossible to figure out where you are. Those who are having problems with the diagrams (and I've followed diagrams for years), it's not you, it's the creator of the diagram.

DROPS Design 27.03.2017 kl. 10:17:

Dear kathleen, in A.1 you just repeat 4 times A.1b in the round, in A.2a-A.2c work A.2b along the sides and A.2c in the corner, A.2a is only showing how to start/finish the round. Happy crocheting!

Michelle Achee 22.02.2017 - 20:32:

Is there a written pattern for this? I bought the wool thinking it would have a regular written pattern, but all I see is a diagram which I cannot understand. Very frustrated.

DROPS Design 23.02.2017 kl. 09:51:

Dear Mrs Achee, there is only diagram to this pattern, each symbol is matching a st/group of sts and is explaining under diagram text. For any further personnal assistance you are welcome to contact the DROPS store where you bought your yarn, they would be able to assist you, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Naty Gagnon 30.01.2017 - 19:54:

Merci, pas nécessairement en vidéo mais comme le tutoriel de drops children 24-6, tour par tour par écrit pas en diagramme. Merci.

Naty Gagnon 30.01.2017 - 03:46:

Bonjour, je viens de commencer ce modèle et j'ai un peu de difficulté avec les diagrammes, auriez-vous les explications tour après tour comme pour le patron DROPS children 24-6 (Lovely Lily) que j'ai réussi avec succès. En passant votre site est merveilleux.

DROPS Design 30.01.2017 kl. 12:08:

Bonjour Mme Gagnon, votre demande a bien été enregistrée, en attendant la vidéo, vous pouvez suivre le diagramme en vérifiant bien la légende de chaque symbole: A.1a = début/fin de chaque tour, A.1b = à répéter pour former le carré. Bon crochet!

Joan 18.01.2017 - 17:18:

Oh, yeahhhh!

Viviane 06.01.2017 - 09:47: http://vidertextil.b ...

Voor wie niet graag vele kleine grannys maakt, dit is een grotere variant die toch nog luchtig en elegant oogt.

Anastasia 29.12.2016 - 22:55:

So pretty. Oh, how I love the large motif! I tend to avoid patterns that require joining dozens of little squares, but six doesn't seem daunting at all.

Barbara Sullivan 20.12.2016 - 23:13:

Very delicate. Keep this one.

Nadine 17.12.2016 - 17:28:

Beau à couper le souffle

Kommentere opskrift DROPS 175-10