DROPS / 175 / 11

See You Soon by DROPS Design

Sjal med hulmønster, hæklet ovenfra og ned i DROPS Cotton Merino

DROPS Design: Model cm-065
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde øverst: ca 156 cm. Højde midt på: Ca 75 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300 g f.nr 29, søgrøn

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 126kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Start med Cotton Merino på hæklenål 4 og hækl mønsteret rundt efter diagram A.1. Luftmaskeringen og de fire første omgange hækles rundt, og så hækles resten af sjalet frem og tilbage! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når hele A.1 er hæklet færdig fortsættes der fra første række i diagrammerne således:
Hækl A.2a (3 luftmasker = 1 stangmaske og 3 luftmasker), hækl A.2b totalt 3 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de første 9 luftmaskebuer), hækl A.2c (= 3 luftmasker), derefter hækles de 5 første stangmasker i A.2b om samme luftmaskebue (dvs den midterste luftmaskebue), fortsæt med A.2b til der er hæklet totalt 3 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 8 luftmaskebuer), hækl A.2d om sidste luftmaskebue = 46 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue. Fortsæt frem og tilbage med A.2a til A.2d. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden er der 75 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue.

Nu fortsættes der således:
1.RÆKKE (fra vrangen): Hækl 7 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 14 gange til, men sidste fastmaske hækles om den midterste luftmaskebue på sjalet, 3 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, hækl 1 fastmaske *, gentag fra *-* 14 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue. Der er nu 16 luftmaskebuer på hver side af luftmaskebuen midt på sjalet.
2.RÆKKE: Hækl 7 luftmasker, * 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl (5 stangmasker, 3 luftmasker, 5 stangmasker) om luftmaskebuen midt på sjalet, * hækl 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl 5 stangmasker om sidste luftmaskebue, hækl 4 luftmasker og 1 stangmaske om sidste luftmaskebue på rækken. Der er nu 85 stangmasker på hver side af luftmaskebuen midt på sjalet.
3.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl 6 luftmasker, A.3 om den midterste luftmaskebue. Fortsæt med * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om den sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om den sidste luftmaskebue. Der er nu 18 luftmaskebuer på hver side af A.3.
4.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, gentag fra *-* frem til luftmaskebuen midt på sjalet, hækl 6 luftmasker, A.3 om luftmaskebuen midt på sjalet. Videre hækles der * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue*, gentag fra *-* frem til sidste luftmaskebue, 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om sidste luftmaskebue.
Gentag 4.række 7 gange til, men for hver række som hækles repeteres *-* 1 gang mere (dvs, for hver række som hækles, bliver der 1 luftmaskebue mere på hver side af A.3) = totalt 9 rækker med luftmaskebuer og 26 luftmaskebuer på hver side af A.3.

Nu hækles der mønster fra første række i diagram A.2, på samme måde som tidligere i arbejdet, men der hækles flere rapporter i bredden således:
Hækl A.2a (3 luftmasker = 1 stangmaske og 3 luftmasker), hækl A.2b totalt 9 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de første 27 luftmaskebuer), hækl A.2c (= 3 luftmasker), derefter hækles de 5 første stangmasker i A.2b om samme luftmaskebue (dvs den midterste luftmaskebue), fortsæt med A.2b til det er hæklet totalt 9 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 26 luftmaskebuer), hækl A.2d om den sidste luftmaskebue = 136 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue. Fortsæt frem og tilbage med A.2a til A.2d. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden er der 165 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue.

Nu fortsættes der således:
1.RÆKKE (fra vrangen): Hækl 7 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 32 gange til, men sidste fastmaske hækles om den midterste luftmaskebue på sjalet, 3 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, hækl 1 fastmaske *, gentag fra *-* 32 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue. Der er nu 34 luftmaskebuer på hver side af luftmaskebuen midt på sjalet.
2.RÆKKE: Hækl 7 luftmasker, * 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl (5 stangmasker, 3 luftmasker, 5 stangmasker) om luftmaskebuen midt på sjalet, * hækl 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl 5 stangmasker om sidste luftmaskebue, hækl 4 luftmasker og 1 stangmaske om den sidste luftmaskebue på rækken. Der er nu 175 stangmasker på hver side af udtagningen midt på sjalet.
3.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl 6 luftmasker, A.3 om den midterste luftmaskebue. Fortsæt med * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om den sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om den sidste luftmaskebue. Der er nu 36 luftmaskebuer på hver side af A.3.
4.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, gentag fra *-* frem til luftmaskebuen midt på sjalet, hækl 6 luftmasker, A.3 om luftmaskebuen midt på sjalet. Videre hækles der * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue*, gentag fra *-* frem til sidste luftmaskebue, 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om sidste luftmaskebue.
Gentag 4.række 7 gange til, men for hver række som hækles repeteres *-* 1 gang mere (dvs, for hver række som hækles, bliver der 1 luftmaskebue mere på hver side af den midterste luftmaskebue) = totalt 9 rækker med luftmaskebuer og 44 luftmaskebuer på hver side af A.3.

Nu hækles der mønster fra første række i diagrammerne A.2, på samme måde som tidligere i arbejdet, men der hækles flere rapporter i bredden således:
Hækl A.2a (3 luftmasker = 1 stangmaske og 3 luftmasker), hækl A.2b totalt 15 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 45 luftmaskebuer), hækl A.2c (= 3 luftmasker), derefter hækles de 5 første stangmasker i A.2b om samme luftmaskebue (dvs den midterste luftmaskebue), fortsæt med A.2b til der er hæklet totalt 15 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 44 luftmaskebuer), hækl A.2d om den sidste luftmaskebue = 226 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue. Fortsæt frem og tilbage med A.2a til A.2d. Afslut efter 4.række i diagrammerne. Klip og hæft tråden.

Diagram

= Hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske om luftmaskebuen
= 1 halvstangmaske om luftmaskebuen/om mellemrummet mellem tredobbelt-stangmaskerne
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= 1 dobbeltstangmaske om luftmaskebuen
= 1 tredobbelt-stangmaske i masken
= 1 tredobbelt-stangmaske om luftmaskebuen
= hækl 2 stangmasker sammen om luftmaskeringen /luftmaskebuen således: Hækl 1 stangmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 stangmaske til, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle masker på nålen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen begynder med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til første luftmaskebue
= Omgangen starter med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Start på denne række
= Rækken begynder med at hækle kædemasker frem til luftmaskebuen, derefter hækles der 4 luftmasker
= Rækken begynder med at hækl kædemasker frem til luftmaskebuen, derefter hækles der 7 luftmasker

Kommentarer (18)

Skriv din kommentar her!

Gabard 23.02.2018 - 16:24:

Bonjour, j'avais une question sur les symboles étoile noire et carré noire. ceux ci commencent par des mailles coulées jusqu'à l'arceau puis 4 ou 7 mailles en l'air. On retrouve ces symboles en début de presque tous les rangs mais ces mailles en l'air remplacent elles les premières brides ou pas ? Les mailles coulées sont elles faites le long de la bride ou pas ? sinon, merci pour ce superbe site

DROPS Design 23.02.2018 kl. 16:35:

Bonjour Mme Gabard, au début de ces rangs, ces 4 ou 7 ml vont remplacer la 1ère maille (= bride/triple-bride). Les mailles coulées sont d'abord crochetées autour du 1er arceau du début du tour pour que la maille suivante commence au niveau de l'arceau (plus ou moins au milieu). Bon crochet!

Mia 04.02.2018 - 20:37:

Jag är på varv 3 och kommit fram till A3. Vilken av luftmaskbågarna ska jag börja med? Ska jag virka den bågen alla 7 varven?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 15:49:

Hej Mia, Du börjar med den nedersta i diagrammet, sedan nr 2 på nästa varv osv. Lycka till!

Laura 26.01.2018 - 16:17:

Hello, I need some help. On diagram A.2a, after the ch 6, what do I do? It looks like I have to work the sc, ch 3, sc on top of the chains I just made. That confuses me. Also, where in the A1 diagram is this supposed to be attached to? Do I work A.2a on top of the last row of A1? Do I work it separately? I really, really can’t figure this out.

DROPS Design 29.01.2018 kl. 08:34:

Dear Laura, when working 1st row in diagram A.2, work A.2a (= 6 chains), then repeat A.2b (starting with 5 dc around next ch-space) around the next 9 ch-spaces, work A.2c (= 3 chains) work the first 5 dc arouns ame ch-space (= the 3 chains in A.2c = the middle ch-spaces), and continue with A.2b until last ch-space, and work A.2c around last ch-space (= 3 ch, 1 dc). Turn and work now 2nd row in each diagram reading from the left towards the right (from WS). Happy crocheting!

Karina 13.11.2017 - 22:17:

Jeg fant ut feilen jeg gjorde. Jeg tulla med hvor halvstavene skulle plasseres. Glemte de i mellomrommene mellom trippelstavene. Beklager! Kanskje lurt å slette innleggene mine😉

DROPS Design 14.11.2017 kl. 08:10:

Hei Karina. Så fint at du fant du hva du gjorde feil og kan fortsette videre med dette flott sjalet. God Fornøyelse. mvh Drops design

Sandra Rodriguez 09.11.2017 - 00:33:

Hi. I have finished A1. But I don't understand where A2a should be attached to A1? The instructions for A2a say to start with a double crochet , chain 3. Is that a row ? where do we connect it to A1?

DROPS Design 09.11.2017 kl. 09:12:

Dear Mrs Rodriguez, start reading A.2a at the arrow: 6 chains, then repeat A.2b starting at the arrow (= 5 dc around each of the next 27 ch-space), then work A.2c (= 3 ch on 1st row), repeat A.2b as before, and finish with A.2d = 3 ch, 1 dc in last st= 136 dc on each side of A.2c (= middle ch-space). On next row work: A.2d, A.2b, A.2c, A.2b, and A.2a. Happy crocheting!

Lynn Peckham 17.09.2017 - 17:23:

Hi, I've done A1, but I'm struggling to understand how to continue. After A1 I'm not sure how toolkit he diagrammatic for A2 etc. Please advise. Regards

DROPS Design 18.09.2017 kl. 00:12:

Dear Lynn. after pattern A.1 continue with pattern A.2a (from the small arrow - 3 ch sts, 1 tr, 3 ch sts), then 5 tr in each ch-space 9 times (a.2B), 3 ch sts (A.2c), 5 tr into the same ch-space, which is the middle ch-space (the first 5 tr of pattern A.2B, continue with 5 tr into each of the next 8 ch-space (= A.2B, 3 times, and finish with the A2D pattern in the last ch-space. Continue back and forth with A.2a to A.2b. I hope this helps. Happy Crocheting.

Aline Van Hemelrijck 16.07.2017 - 11:56:

Heb A1af. Als ik verder ga lees ik A2a (3 lossen=1st en 3 l). Het telpatroon van A2a, begint nochtans met 6 lossen. Er is zeker iets dat ik uit het oog verlies. Kan u mij inlichten? Beste dank bij voorbaat. Mvg. Aline

DROPS Design 16.07.2017 kl. 13:23:

Hoi Aline, Het eerste stokje in het telpatroon wordt vervangen door 3 lossen, waardoor je op 6 lossen uitkomt.

Dymph 24.06.2017 - 15:12:

Hallo, ik heb a1 helemaal gehaakt, maar nu snap ik niet hoe ik a.2a moet haken. Zou je a.2a verder kunnen uitleggen wat de bedoeling is?

DROPS Design 25.06.2017 kl. 20:20:

Hoi Dymph, Misschien is het verwarrend omdat A.2a ahw gekanteld afgebeeld staat. (Je moet je hoofd naar rechts buigen en dan staat hij rechtop :) ) Je begint bij de pijl links onder, dus met 6 lossen (dat is dus de eerste toer van A.2a), dan ga je verder met de eerste toer van A.2.b. p.s.: A.2d staat ook weer gekanteld weergegeven, maar dan de andere kant op.

Rossella 13.06.2017 - 15:46:

Salve, Ho provato più volta a leggere e capire lo schema di questo scialle che mi piace tantissimo ma sensa risultato. E' possibile avere lo schema completo senza vederelo a pezzi?? sinceramente così è complicato.. Grazie!

DROPS Design 13.06.2017 kl. 16:39:

Buongiorno Rossella. Purtroppo non ci è possibile modificare le spiegazioni e dare un aiuto così specifico. Spesso è più facile seguire le istruzioni mentre si lavora. Il suo rivenditore Drops di fiducia è a sua disposizione per ogni aiuto più personalizzato. La ringraziamo per la comprensione. Buon lavoro!

Irene Anglada 06.06.2017 - 13:07:

Diria que la foto no es correspon amb les explicacions. Les explicacions semblen repetides. Seria millor un gràfic complet sense tants trossets. M'he perdut amb tanta lletra

Kommentere opskrift DROPS 175-11