DROPS / 175 / 11

See You Soon by DROPS Design

Sjal med hulmønster, hæklet ovenfra og ned i DROPS Cotton Merino

DROPS Design: Model cm-065
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde øverst: ca 156 cm. Højde midt på: Ca 75 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
300 g f.nr 29, søgrøn

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 125.7kr. Læs mere.

----------------------------------------------------------

SJAL:
Start med Cotton Merino på hæklenål 4 og hækl mønsteret rundt efter diagram A.1. Luftmaskeringen og de fire første omgange hækles rundt, og så hækles resten af sjalet frem og tilbage! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når hele A.1 er hæklet færdig fortsættes der fra første række i diagrammerne således:
Hækl A.2a (3 luftmasker = 1 stangmaske og 3 luftmasker), hækl A.2b totalt 3 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de første 9 luftmaskebuer), hækl A.2c (= 3 luftmasker), derefter hækles de 5 første stangmasker i A.2b om samme luftmaskebue (dvs den midterste luftmaskebue), fortsæt med A.2b til der er hæklet totalt 3 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 8 luftmaskebuer), hækl A.2d om sidste luftmaskebue = 46 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue. Fortsæt frem og tilbage med A.2a til A.2d. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden er der 75 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue.

Nu fortsættes der således:
1.RÆKKE (fra vrangen): Hækl 7 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 14 gange til, men sidste fastmaske hækles om den midterste luftmaskebue på sjalet, 3 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, hækl 1 fastmaske *, gentag fra *-* 14 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue. Der er nu 16 luftmaskebuer på hver side af luftmaskebuen midt på sjalet.
2.RÆKKE: Hækl 7 luftmasker, * 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl (5 stangmasker, 3 luftmasker, 5 stangmasker) om luftmaskebuen midt på sjalet, * hækl 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl 5 stangmasker om sidste luftmaskebue, hækl 4 luftmasker og 1 stangmaske om sidste luftmaskebue på rækken. Der er nu 85 stangmasker på hver side af luftmaskebuen midt på sjalet.
3.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl 6 luftmasker, A.3 om den midterste luftmaskebue. Fortsæt med * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 15 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om den sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om den sidste luftmaskebue. Der er nu 18 luftmaskebuer på hver side af A.3.
4.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, gentag fra *-* frem til luftmaskebuen midt på sjalet, hækl 6 luftmasker, A.3 om luftmaskebuen midt på sjalet. Videre hækles der * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue*, gentag fra *-* frem til sidste luftmaskebue, 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om sidste luftmaskebue.
Gentag 4.række 7 gange til, men for hver række som hækles repeteres *-* 1 gang mere (dvs, for hver række som hækles, bliver der 1 luftmaskebue mere på hver side af A.3) = totalt 9 rækker med luftmaskebuer og 26 luftmaskebuer på hver side af A.3.

Nu hækles der mønster fra første række i diagram A.2, på samme måde som tidligere i arbejdet, men der hækles flere rapporter i bredden således:
Hækl A.2a (3 luftmasker = 1 stangmaske og 3 luftmasker), hækl A.2b totalt 9 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de første 27 luftmaskebuer), hækl A.2c (= 3 luftmasker), derefter hækles de 5 første stangmasker i A.2b om samme luftmaskebue (dvs den midterste luftmaskebue), fortsæt med A.2b til det er hæklet totalt 9 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 26 luftmaskebuer), hækl A.2d om den sidste luftmaskebue = 136 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue. Fortsæt frem og tilbage med A.2a til A.2d. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden er der 165 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue.

Nu fortsættes der således:
1.RÆKKE (fra vrangen): Hækl 7 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 32 gange til, men sidste fastmaske hækles om den midterste luftmaskebue på sjalet, 3 luftmasker, 1 fastmaske om samme luftmaskebue, * hækl 5 luftmasker, spring over 5 stangmasker, hækl 1 fastmaske *, gentag fra *-* 32 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue. Der er nu 34 luftmaskebuer på hver side af luftmaskebuen midt på sjalet.
2.RÆKKE: Hækl 7 luftmasker, * 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl (5 stangmasker, 3 luftmasker, 5 stangmasker) om luftmaskebuen midt på sjalet, * hækl 5 stangmasker om første/næste luftmaskebue *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl 5 stangmasker om sidste luftmaskebue, hækl 4 luftmasker og 1 stangmaske om den sidste luftmaskebue på rækken. Der er nu 175 stangmasker på hver side af udtagningen midt på sjalet.
3.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl 6 luftmasker, A.3 om den midterste luftmaskebue. Fortsæt med * 6 luftmasker, spring over 5 stangmasker, 1 fastmaske *, gentag fra *-* 33 gange til, hækl 6 luftmasker, 1 fastmaske om den sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om den sidste luftmaskebue. Der er nu 36 luftmaskebuer på hver side af A.3.
4.RÆKKE: Hækl 11 luftmasker, 1 fastmaske om første luftmaskebue, * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, gentag fra *-* frem til luftmaskebuen midt på sjalet, hækl 6 luftmasker, A.3 om luftmaskebuen midt på sjalet. Videre hækles der * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue*, gentag fra *-* frem til sidste luftmaskebue, 6 luftmasker, 1 fastmaske om sidste luftmaskebue, 8 luftmasker, 1 stangmaske om sidste luftmaskebue.
Gentag 4.række 7 gange til, men for hver række som hækles repeteres *-* 1 gang mere (dvs, for hver række som hækles, bliver der 1 luftmaskebue mere på hver side af den midterste luftmaskebue) = totalt 9 rækker med luftmaskebuer og 44 luftmaskebuer på hver side af A.3.

Nu hækles der mønster fra første række i diagrammerne A.2, på samme måde som tidligere i arbejdet, men der hækles flere rapporter i bredden således:
Hækl A.2a (3 luftmasker = 1 stangmaske og 3 luftmasker), hækl A.2b totalt 15 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 45 luftmaskebuer), hækl A.2c (= 3 luftmasker), derefter hækles de 5 første stangmasker i A.2b om samme luftmaskebue (dvs den midterste luftmaskebue), fortsæt med A.2b til der er hæklet totalt 15 rapporter i bredden (dvs 5 stangmasker om hver af de næste 44 luftmaskebuer), hækl A.2d om den sidste luftmaskebue = 226 stangmasker på hver side af den midterste luftmaskebue. Fortsæt frem og tilbage med A.2a til A.2d. Afslut efter 4.række i diagrammerne. Klip og hæft tråden.

Diagram

= Hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske om luftmaskebuen
= 1 halvstangmaske om luftmaskebuen/om mellemrummet mellem tredobbelt-stangmaskerne
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= 1 stangmaske om luftmaskebuen
= 1 dobbeltstangmaske om luftmaskebuen
= 1 tredobbelt-stangmaske i masken
= 1 tredobbelt-stangmaske om luftmaskebuen
= hækl 2 stangmasker sammen om luftmaskeringen /luftmaskebuen således: Hækl 1 stangmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 stangmaske til, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle masker på nålen
= Omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Omgangen begynder med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til første luftmaskebue
= Omgangen starter med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= Start på denne række
= Rækken begynder med at hækle kædemasker frem til luftmaskebuen, derefter hækles der 4 luftmasker
= Rækken begynder med at hækl kædemasker frem til luftmaskebuen, derefter hækles der 7 luftmasker

Nora Prigorowsky 18.08.2019 - 23:23:

Hej igen! Jag listade ut min förra fråga, men undrar nu ang A3. Det står att man ska börja 6 luftmaskor och sedan en fm om varje båge fram till den mittersta bågen. Sedan 6 lm, följt av A3. Virkas först en fm om bågen, och sedan 6 lm och A3? Eller upprepas (6lm + 1fm) fram till och med luftmaskbågen FÖRE den mittersta?

Nora Prigorowsky 16.08.2019 - 01:46:

Hej! Precis som många andra har jag svårt att förstå hur man fortsätter efter A1. Ni skriver "fortsätt från lilla pilen" men var är den lilla pilen i A2a i förhållande till där jag slutade i A1? Eller är pilen i A2a där A1 slutar?

Niki 13.08.2019 - 23:58:

I am working on See you soon pattern finished A.1 part and says to do A.2 where does that go and how to follow the diagrams would be helpful

DROPS Design 14.08.2019 kl. 08:09:

Dear Nicky, follow the diagram in the same order as explained, reading each RS row from the right towards the left and each WS row from the left towards the right, read more here under "Several different diagrams worked consecutively on the row/round:". Happy crocheting!

Mirjam 06.08.2019 - 18:48:

Goeden dag, mijn vraag is hoe verder gegaan als de eerste patroon ronde gedaan is en ik verder wil met de tweede. Die ziet er heel anders uit als ik naar de sjaal kijk en naar het patroon. U schrijft A2a tot en met A2d nogmaals te doen, maar ik zie niet hoe dat kan kloppen. Graag uitleg. BVD

DROPS Design 10.08.2019 kl. 16:17:

Dag Mirjam,

Je haakt inderdaad eerst telpatroon A.1 in zijn geheel, waarbij je de eerste 4 toeren, nadat je de lossenring hebt gemaakt, helemaal in de rondte haakt; dit is het uitstekende driehoekje midden boven. Vervolgens, als A.1 gehaakt is, komt A.2a in de hoek aan de rechterkant van A.1, A.2c in het midden bovenop A.1 en A.2d is de linker hoek. De andere telpatronen komen hier steeds tussenin volgens beschrijving. A.2a t/m A.2d haak je in totaal 1 keer in de hoogte. Daarna ga je verder met Ga nu verder als volgt: TOER 1... In de telpatronen staat ook goed aangegeven waar en hoe de toeren beginnen (onderste symbolen in de lijst).

Louisette Guay 15.07.2019 - 20:09:

Même si je demeure au Canada, je parle le Français. Serait-il possible d\'avooir les patrons en français. Autre commentaire, Lorsque nous voulons imprimer un patron, serait=il possible de ne pas avoir les pages et les pages de commentaires ?

DROPS Design 16.07.2019 kl. 08:53:

Bonjour Mme Guay, tous nos modèles sont disponibles en français, cliquez sur le menu déroulant sous la photo et sélectionnez "français" - Pour imprimer les explications d'un modèle, cliquez sur l'icône avec l'imprimante + Explications, les commentaires/questions/réponses n'apparaîtront pas. Bon crochet!

Lisa 15.07.2019 - 00:53:

Could someone PLEASE make a tutorial of this? I’ve been crocheting for years and just can’t figure this out. It’s so beautiful! And please don’t tell me to contact the store as I don’t have one. Or a complete diagram of the entire work (in one piece) would help.

DROPS Design 15.07.2019 kl. 11:22:

Dear Lisa, you will find how to read crochet diagrams here, you can cut the different diagrams and put them together to have a better overview how to work them - we do have stores shipping in your country, you can find the list here. Happy crocheting!

Tiny P 06.06.2019 - 11:27:

Misschien handiger om een totaal diagram te maken? Ben een geoefend haakster ,maar deze is toch wel erg lastig. Heb inmiddels mijn eigen draai er aan gegeven

AURORE 20.05.2019 - 12:01:

Bonjour Je voudrais savoir combien de pelotes sont nécessaires pour le modèle s'il vous plait?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 13:31:

Bonjour Aurore, vous trouverez le poids total de fil requis pour chacun de nos modèles dans l'en-tête - cliquez ici pour calculer le nombre de pelotes nécessaires. Bon tricot!

Chris 12.05.2019 - 07:02:

Bonjour Pourriez-vous m'expliquer comment débuter un rang et comment le terminer. Je trouve cela obscur sur le diagramme et dans les explications. Merci beaucoup. Christine

DROPS Design 13.05.2019 kl. 09:20:

Bonjour Chris, les diagrammes se lisent comme expliqué ici: au 1er rang de A.1 on lit le diagramme en rond, en commençant par le point noir sur le cercle, puis dans le sens inverse des aiguilles d'une montre. À la fin du 3ème tour, continuez en allers et retours en lisant de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers. Bon crochet!

Alene 28.04.2019 - 18:02:

I have to agree with Marlene that this pattern is not for someone who has never worked from diagrams before. If I could even figure out how to make the 1st circle, I may be able to figure it out but would take me so much longer to complete this beautiful shawl. I bought this pattern as a kit online and I can't get to the store where it was purchased for help. I am frustrated that I bought this kit because I will have to give up on it.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:28:

Dear Alene, you will find how to read crochet diagrams here - do not hesitate to contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any further assistance reading diagrams. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 175-11