DROPS Extra / 0-1348

Jolly Good Mates by DROPS Design

Hæklet nisse og rensdyr til jul i DROPS Cotton Light.

DROPS Design: Model nr cl-069
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
NISSE:
Mål (fra toppen af huen og ned til skægget): ca 9 cm.
Materialer:
DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio
50 g f.nr 21, lys beige
50 g f.nr 01, natur
50 g f.nr 32, rød
+ en rest sort til øjne

RENSDYR:
Mål (diameter på hovedet): ca 4½ cm.
Materialer:
DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio
50 g f.nr 21, lys beige
50 g f.nr 22, brun
+ en rest sort til øjne
+ en rest rød til næse

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 22 fm x 22 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 6.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 36kr. Læs mere.
FARVESKIFT:
Når der skiftes farve hækles der således: Hækl sidste m med første farve, men vent med sidste gennemtræk, skift til næste farve og hækl sidste gennemtræk, derefter hækles næste m.
----------------------------------------------------------

NISSE:
Arb hækles først rundt, derefter hækles huen frem og tilbage.

Start med nål 3 og natur, hækl 5 lm og sæt dem sammen til en ring med 1 km.
1.OMG: Hækl 2 lm, skift til lys beige, og hækl 1 lm, fortsæt med 6 st om lm-ringen, men lad den naturfarvede tråd ligge over maskerne i lm-ringen så der hækles st i lys beige om lm-ringen og den naturfarvede tråd. Skift til natur – læs FARVESKIFT Klip tråden i lys beige og fortsæt således: Hækl 2 st om lm-ringen, 1 lm, 4 dbl-st om lm-ringen, 1 lm, 2 st om lm-ringen. Afslut omg med 1 km i 3.lm i starten af omg. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Klip tråden. Hækl 1 del til på samme måde uden at tråden klippes.
Sy et par sting til øjne på en af siderne (= forsiden) – sy med sort tråd i feltet med lys beige (= ansigt) – se foto. Nu hækles de 2 dele sammen: Læg delene sammen med bagsiderne mod hinanden og fortsæt med 2.omg i natur, hvor der hækles gennem begge lag således:
2.OMG: Hækl 1 lm, hækl 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 4 m, 2 fm i næste m. Nu hækles skægget således: Hækl 1 fm i næste m, * 3 lm, 1 km i første lm (af de 3 lm), 1 km i næste m *, gentag fra *-* 7 gange til, hækl 3 lm, 1 km i første lm (af de 3 lm), 1 fm i næste m, afslut omg med 1 km i 1.lm på omg og hækl 1 km i næste fm.
Skift til rød. Nu hækles huen frem og tilbage:
1.RÆKKE: Hækl 2 lm, 1 halv-st i samme m som sidste km, 1 fm i hver af de næste 6 fm, 1 halv-st i næste m, vend arb.
2.RÆKKE: Hækl 2 lm, spring over første fm, 1 fm i hver af de næste 5 m, 1 halv-st i næste m, vend arb.
3.RÆKKE: Hækl 2 lm, spring over 1 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, 1 halv-st i næste m, vend arb.
4.RÆKKE: Hækl 2 lm, spring over 1 fm, 1 fm i hver af de næste 3 fm, 1 halv-st i næste m, vend arb.
5.RÆKKE: Hækl 2 lm, spring over 1 fm, hækl 1 fm i næste m, men vent med sidste gennemtræk, hækl en fm i næste m, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen, 1 halv-st i næste m, vend arb.
6.RÆKKE: Hækl 2 lm, spring over 1 fm, hækl 1 fm i sidste m på rækken, vend arb.
7.RÆKKE: Skift til natur. Hækl 3 lm, hækl 1 st i næste fm, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st til i samme m, men ved sidste gennemtræk, trækkes tråden gennem alle m på nålen, hækl 1 lm og stram til, klip tråden men lad ca 15 cm være til strop. Hæft tråden, lav derefter en strop på ca 5 cm. Hæft trådene.

RENSDYR:
Arb hækles rundt.
Start med nål 3 og lys beige, hækl 4 lm og sæt dem sammen til en ring med 1 km.
1.OMG: Hækl 3 lm, hækl 12 st om lm-ringen, og afslut med 1 km i 3.lm i starten af omg.
2.OMG: Hækl 1 lm, * hækl 1 fm i hver af de næste 2 st, 2 fm i næste st *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl 1 halv-st i næste st, 2 st i næste st, 2 dbl-st i næste st, 2 st i næste st, 1 halv-st i næste st, 2 fm i næste st, afslut omg med 1 km i første lm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Klip tråden og hækl 1 del til på samme måde.
Sy et par sting til øjne på en af siderne (= forsiden) – sy med sort tråd – og sy nogle sting med rød tråd til næse. Nu hækles de 2 dele sammen: Læg delene sammen vrang mod vrang og fortsæt med 3.omg ved at der hækles gennem begge lag således:
3.OMG: Hækl 1 lm, 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 4 fm, 2 fm i næste m, hækl 3 lm, 1 st i første lm (af de 3 lm), 1 km i samme m (= øre), hækl * 1 fm i næste m, 2 fm i næste m *, gentag fra *-* 5 gang til, hækl 3 lm, 1 st i første lm (af de 3 lm), 1 km i samme m (= øre), afslut omg med 1 km i første lm i starten af omg. Klip og hæft tråden.
Nu hækles der gevir således:
Start fra retsiden med brun og hækl i den 2.fm fra sidste km som blev hæklet på 3.omg. Hækl 5 lm og 1 dbl-st i samme fm, vend arb og hækl 3 lm, 1 st i dbl-st fra forrige række, 3 lm og 1 km i den samme dbl-st, hækl 2 lm, 1 halv-st i den 5.lm i starten af forrige række. Klip og hæft tråden. Hækl et gevir til på samme måde, men nu startes der fra vrangen i den 2.fm fra det andet øre.
Strop:
Klip en tråd på ca 20 cm. Sy tråden i øverst på hovedet af rensdyret så stroppen bliver ca 7 cm lang. Klip og hæft trådene.

Kommentarer (0)

Der er ingen kommentarer til denne opskrift. Skriv en kommentar!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1348