DROPS / 173 / 24

Midnight Flurries by DROPS Design

Virkad DROPS pläd i ”Nepal” med sexkanter.

Tags: blomma, filtar,

DROPS Design: Modell nr ne-234
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: ca 90 cm på det bredaste stället. Längd: ca 125 cm på det längsta stället.
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
150 g av var och en av färgerna nedan:
nr 0500, ljus grå
nr 0501, grå
nr 0517, mellangrå
nr 0206, ljus beige
nr 0300, beige
nr 0618, camel
Och använd:
300 g nr 0506, mörk grå (denna färg används endast på sista v på alla sexkanter + montering)

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 12 st x 7 v på 10 x 10 cm eller 1 sexkant på 12 cm i diameter mätt från sida till sida (dvs rakt över sexkanten).
---------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 624kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.3. OBS: A.2 visar hur v börjar och slutar. A.3a och A.3b visar hur pläden monteras.

FÄRGER:
Virka 6 sexkanter - se FÄRG 1-6:

FÄRG 1:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och 3: ljus grå.
VARV 4: mörk grå.

FÄRG 2:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och 3: grå.
VARV 4: mörk grå.

FÄRG 3:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och 3: mellangrå.
VARV 4: mörk grå.

FÄRG 4:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och 3: ljus beige.
VARV 4: mörk grå.

FÄRG 5:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och3: beige.
VARV 4: mörk grå.

FÄRG 6:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och 3: camel.
VARV 4: mörk grå.

Sedan virkas det 6 sexkanter på samma sätt, men uppläggning + 1:a v ersätts med grå.
Fortsätt så och ersätt uppläggning + 1:a v med nästa färg i listan under «garnåtgång» till det har virkats 6 olika sexkanter med varje färg på uppläggningen + 1:a v. Dvs det blir 6 x 6 = 36 sexkanter.
----------------------------------------------------------

PLÄD:
Pläden virkas av sexkanter som sys ihop till slut.
Det virkas totalt 84 sexkanter med olika färgkombinationer.

SEXKANT:
Börja med Nepal med nål 6 och virka FÄRGER – se förkl ovan, och MÖNSTER efter diag A.1 totalt 3 ggr på v. A.2 visar hur v börjar och slutar. Lå det vara kvar en trådände på ca 20 cm på sista v till montering. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN. När det har virkats 1 sexkant i varje färg som förkl ovan (= 36 sexkanter) upprepas hela beskrivningen 1 gång till = 72 sexkanter (= 2 lika sexkanter av varje färg).

Sedan virkas det det 12 sexkanter till så här:

Virka 2 sexkanter så här:
Uppläggning + VARV 1: ljus grå
VARV 2 och 3: grå.
VARV 4: mörk grå.
Sedan virkas det 6 sexkanter till på samma sätt men varv 2 och 3 ersätts av beige, camel och mellangrå = 8 sexkanter.

Virka 1 sexkant så här:
Uppläggning + VARV 1: ljus beige.
VARV 2 och 3: grå.
VARV 4: mörk grå
Virka 3 sexkanter till på samma sätt men varv 2 och 3 ersätts av beige, camel och mellangrå = 4 sexkanter.

Det är nu totalt 84 sexkanter.

FORMNING:
Om lm i lm-bågarna på sista v virkas för strama kan varje hörn bli lite avrundat och det blir svårare att montera pläden.
Lägg sexkanterna i ljummet vatten till de är genomvåta. Pressa försiktigt ut vattnet – de får inte vridas. Sedan rullas sexkanterna in i en handduk och klämms för att få bort ännu mer vatten – de kommer nu bara att vara lite fuktiga.
Lägg en sexkant på en madrass och sätt en knappnål i den yttersta lm-bågen i varje hörn (= 6 knappnålar). Justera knappnålarna så att vart och ett av de 6 hörnen spänns lite utåt. Trä fler sexkanter på höjden på samma knappnålar. Låt dem torka. Sedan monteras sexkanterna som förkl nedan.

MONTERING:
Blanda sexkanterna med ljus grå och ljus beige på 2:a v (= 24 sexkanter).
Blanda sexkanterna med grå och beige på 2:a v (= 30 sexkanter).
Bland sexkanterna med mellangrå och camel på 2:a v (= 30 sexkanter).

Sedan läggs sexkanterna som visat i A.3a och A.3b.
Sy ihop sexkanterna med mörk grå. Använd trådänden på sexkanterna till att sy ihop sexkanterna på tvären så att det blir 12 remsor à 7 sexkanter. Sy ihop m en och en på var och en av de 2 sexkanterna bort över längs den ena kanten. Fäst tråden.
Sedan läggs remsorna vid sidan av varandra från nummer 1-12 - se A.3. Sedan sys remsorna tillsammans en och en genom att sy i m en och en. Fäst trådarna.

Diagram

= virka 4 lm och sätt ihop dem till en ring med 1 sm.
= v börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm, sedan virkas 1 sm i var och en av de nästa 2 st.
= v börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm.
= 1 lm
= 1 hst i m
= 1 fm i m
= 1 fm om lm-bågen
= 1 st om lm-bågen/lm-ringen
= 1 dst mellan st-grupperna på v 3.
= 1 st i m
= sexkanter med ljus grå och ljus beige på 2:a v.
= sexkanter med grå och beige på 2:a v.
= sexkanter med mellangrå och camel på 2:a v.

Veronica 29.03.2019 - 11:51:

Skal de første tre lm på omg erstatte første stav?

DROPS Design 03.04.2019 kl. 09:40:

Hei Veronica. Når du hekler etter diagram skal alle symbolene hekles slik de står. Altså, du hekler de 3 luftmaskene i A.2 og går direkte videre til neste symbol (første stav i A.1). God fornøyelse.

Andrea Schimmel 07.02.2019 - 19:25:

Hallo! Habe die Decke in andern Farben nachgearbeitet sie ist wunderschön geworden. Ich würde jedoch gerne die seitlich fehlenden halben Sechsecke ausfüllen. Gibt es eventuell eine Anleitung dafür. Würde mich über eine Antwort sehr freuen.

DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:02:

Liebe Schimmel, die Decke wurde so gehäkelt, damit die Seiten nicht "gerade" aussehen. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden weiterhelfen, auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim häkeln!

Maria 10.08.2018 - 08:07:

Salve ,ma lo schema è a metà? Non so come continuare.grazie

DROPS Design 10.08.2018 kl. 09:11:

Buongiorno Maria, il diagramma A.1 mostra 1/3 dell'esagono, va ripetuto 3 volte sul giro. Buon lavoro!

MARIA ADRIANA FRISCIONI 05.12.2017 - 12:34:

Buongiorno, vorrei sapere quanto filato devo ordinare per realizzare una coperta matrimoniale delle dimensioni seguenti: 260 cmx 280 cm. grazie

DROPS Design 24.12.2017 kl. 11:36:

Buongiorno Maria Adriana. Le consigliamo di chiedere aiuto al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Maria De Lurdes Alves Vieira Dos Santos Da Silva 08.01.2017 - 23:28:

Hi, Can you mail it to Portugal? How is the payment? Have a great year. Maria

DROPS Design 09.01.2017 kl. 09:36:

Dear Mrs Dos Santos Da Silva, please find here the list of our Retailers in Portugal, should you have more questions for them, please feel free to contact them either per mail or telephone. Happy crocheting!

Beth Williams 21.11.2016 - 09:03:

Lovely design, however can you supply pattern for doing a half hexagon. Thank you beth

DROPS Design 21.11.2016 kl. 10:45:

Dear Mrs Williams, this pattern only require whole hexagon, you can then adjust working only half pattern back and forth to have just the half. Your DROPS store will help you if required, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Marga 26.07.2016 - 11:02:

Una de las mantas más bonitas que vi!!!

Maria 16.07.2016 - 10:12:

Denna bara måste ni ta med, helt underbar.

Maria 16.07.2016 - 10:11:

Denna bara måste ni ta med, helt underbar.

Marga 15.07.2016 - 13:29:

Simplemente maravillosa!!!

Kommentér oppskrift DROPS 173-24