DROPS / 173 / 41

The Big Easy by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i 2 trådar ”Brushed Alpaca Silk” med raglan, ränder och hög krage. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr as-061
Garngrupp C + C eller E
----------------------------------------------------------
150-150-175-175-200-200 g nr 02, ljus grå
150-150-175-175-200-200 g nr 01, natur

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 25.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 25.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 186kr. Läs mer.
RÄTST (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv

RÄNDER FRAM- OCH BAKST:
0 till 9 cm: ljus grå
9 till 14 cm: natur
14 till 19 cm: ljus grå
19 till 29 cm: natur
29 till 34 cm: ljus grå

RÄNDER ÄRM:
0 till 9 cm: grå
9 till 13 cm: natur

RÄNDER OK:
0 till 4-4-4-5-5-5 cm: natur
4-4-4-5-5-5 cm till 11-13-14-15-16-17 cm: ljus grå
11-13-14-15-16-17 cm till 15-17-18-20-21-22 cm: natur
15-17-18-20-21-22 cm till 19-21-22-24-26-27 cm: ljus grå
19-21-22-24-26-27 cm till 26-28-30-32-34-36 cm: natur

RAGLAN: OBS! Det minskas olika på ärmar och på fram- och bakst.
Minska så här före markören:
Börja 3 m före markören: Sticka 2 m räta tills, 1 rm, markör.
Minska så här efter markören:
Markör, 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Framst/bakst stickas fram och tillbaka på rundst, sedan sätts delarna tillsammans med ärmarna och oket stickas runt på rundst. Hela tröjan stickas med 2 trådar. Fram- och bakst sys inte ihop, det är sprund i sidan ända upp till oket.

FRAMST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 80-88-96-104-120-128 m på rund st 8 med 2 trådar ljus grå. Sticka så här – från rätsidan: 3 m RÄTST – se förkl ovan, 2 am, * 2 rm, 2 am*, upprepa *-* tills det återstår 3 m, sticka 3 m rätst. Sticka resår på detta sätt i 9 cm, på nästa v byts det till 2 trådar natur, sticka sedan med slätst med 3 m rätst i varje sida, SAMTIDIGT minskas det 2-2-2-0-6-2 m jämnt fördelat = 78-86-94-104-114-126 m. Fortsätt med slätst och rätst, det stickas RÄNDER FRAM- OCH BAKST – se förkl ovan. När arb mäter 34 cm i alla stl läggs arb åt sidan.

BAKST: Lägg upp och sticka som framst.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 36-40-44-48-48-52 m på strumpst 8 med 2 trådar ljus grå. Sticka resår 2 rm, 2 am i 9 cm, sedan byts det till 2 trådar natur. Fortsätt med slätst, på första v minskas det 2-0-0-2-0-2 m jämnt fördelat = 34-40-44-46-48-50 m. Sticka slätst med natur tills arb mäter 13 cm i alla stl. Sticka en ärm till på samma sätt.

OK:
Sätt alla delarna tillsammans på samma rundst = 224-252-276-300-324-352 m. Sätt 1 markör i varje övergång mellan ärm och fram- och bakst ( = 4 markörer). Sticka runt med slätst och RÄNDER OK, samtidigt minskas det till RAGLAN på varje sida av markörerna – se förkl ovan. Det minskas olika på fram- och bakst och ärm.

Minska så här på fram- och bakst:
Minska 1 m i varje sida av framst och 1 m i varje sida av baksk på vartannat v 17-16-18-16-17-14 ggr, sedan på varje v 6-10-10-16-18-26 ggr = 23-26-28-32-35-40 ggr.

Minska så här på ärmen:
Minska 1 m i varje sida av varje ärm på vart 4:e v 8-6-6-6-7-7 ggr, sedan på vartannat v 5-10-12-13-13-14 ggr = 13-16-18-19-20-21 ggr.

När minskn till raglan är färdiga är det 80-84-92-96-104-108 m på v, och ränderna är färdigstickade. Sticka 1 v rätt med 2 trådar natur där det minskas 20-24-28-32-36-40 m jämnt fördelat = 60-60-64-64-68-68 m. Byt till 2 trådar ljus grå, sedan stickas det resår 2 rm, 2 am. Sticka resår till kragen mäter 18-18-20-20-22-22 cm, maska av med rm över rm och am över am.

Ben Romdhane 14.02.2018 - 12:34:

Je voudrais savoir concernant l’encolure pourquoi iln’il y a pas de diminution, le schéma montre une diminution. Merci

DROPS Design 14.02.2018 kl. 14:15:

Bonjour Mme Ben Romdhane, le schéma est standard, suivez bien les explications du modèle, dans ce cas par ex, il n'y a pas de diminutions pour l'encolure devant, ni de ré-hausse pour l'encolure dos, c'est-à-dire que l'encolure devant et dos seront toutes deux identiques. Bon tricot!

Luiza 12.01.2018 - 16:12:

For this pattern, is the provided quantity of the yarn correct? Does it take into account that the item is knitted with 2 strands of the yarn?

DROPS Design 13.01.2018 kl. 10:22:

Dear Luisa, yes, the given amounts for yarns are correct. The Brushed Alpaca silk yarn is a very light and fluffy yarn, that has about 140 meters in a 25 gramm ball, which makes them go a long way. However, since everybody knits slightly differently, you can make sure, if you do a gauge swatch... and of course buying an extra ball to make sure you don't run out never hurts. We also have patterns for hats and neckwarmes if you happen to have a bit leftover. Happy Knitting!

Liz 25.11.2017 - 09:41:

Is there a dealer where I could order 'The Big Easy' size L and they will send me everything.

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:02:

Dear Liz, we provide free patterns and our stores are carrying the yarn to work them, you are welcome to contact the DROPS stores in your country - or shipping to your country and send them your request.

Tove Hornstrup 12.09.2017 - 23:30:

Ang. as-061. På tegningen er der taget ind til ærmegab men i opskriften er der ikke taget ind???

DROPS Design 13.09.2017 kl. 07:17:

Hei Tove. Målskissen er kun en skisse, ikke en 100% gjengivelse av hvordan plagget er, bortsett fra tallene i målskissen. Bare forhold deg til tallene i målskissen og det som står i oppskriften. God Fornøyelse!

Birgitta Bäckström 15.03.2017 - 14:16:

Jag har valt garnalternativet Drops Air mix. Ska jag då även sticka på 2 trådar? Eller ska jag behöva minska i storlek? Med vänliga hälsningar från Birgitta i Umeå

DROPS Design 15.03.2017 kl. 14:38:

Hej Birgitta. Air er samme garngruppe som Brushed Alpaca Silk, saa det eneste du gör er at strikke en pröve saa du ved din strikkefasthed stemmer med den i opskriften. Du skal ikke strikke en anden str. Og du strikker med 2 traade :)

Pommier Chantal 11.10.2016 - 13:47:

Bonjour, Je voudrais savoir si le diagramme en bas des explications est en cm. Merci de votre réponse.

DROPS Design 11.10.2016 kl. 15:32:

Bonjour Mme Pommier, tout à fait, les mesures indiquées dans le schéma sont en cm - cliquez ici pour en savoir plus sur les tailles si besoin. Bon tricot!

Dorrit Bruun Olesen 16.09.2016 - 19:12:

WAUW!!! Den vil jeg mægtigt gerne i gang med til min datter og mit bedstebarn :-)

Margareta 05.09.2016 - 18:12:

Sticks garnet?

DROPS Design 06.09.2016 kl. 13:32:

Hej Margareta. Ja, denne strikkes.

Estelle Cope 26.07.2016 - 00:43:

Please post the pattern! I love it.

Karin 26.06.2016 - 21:09:

Å vad jag vill göra denna till vintern/ I would really want to do this for the winter.

Kommentér oppskrift DROPS 173-41