DROPS / 171 / 29

Winter Warmer by DROPS Design

Stickade DROPS tights i ”Merino Extra Fine” med resår. Stl S - XXXL.

Tags: byxor, shorts,
DROPS Design: Modell nr me-099
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M/L - XL – XXL/XXXL
Passar höftmått: 84/92 - 96/104 - 108/114 -118/124 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
300-350-400-400 g nr 22, ljus lila

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 60 cm) NR 4 eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v på 10 x 10 cm slätst.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 cm) nr 3 - till resår
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 35.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 35.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 210kr. Läs mer.

Instruktioner

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m på varje sida av varje markör så här: Sticka tills det återstår 1 m före markören, gör 1 omslag, sticka 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), gör 1 omslag. På nästa v stickas omslagen vridet räta (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller benen):
Det minskas på varje sida av markören så här:
Minska så här före markören: 2 m räta tills.
Minska så här efter markören: 2 m vridet räta tills (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre).
--------------------------------------------------------

TIGHTS:
Det stickas runt på rundst, uppifrån och ner. Lägg upp 144-168-192-216 m på rundst 3 med Merino Extra Fine. Sätt 1 markör i början på v (= mitt bak) och 1 markör efter 72-84-96-108 m (= mitt fram). Sticka resår 1 rm, 2 am över alla m i 4 cm. Sedan stickas det förhöjning bak så här (fortsätt i resår): Sticka 9 m resår, vänd, strama tråden, sticka 17 m resår tillbaka, vänd, strama tråden, sticka 26 m resår. Fortsätt så genom att sticka 9 m mer för varje gång det vänds till det har stickats över totalt 107-125-143-161 m. Vänd en sista gång för att komma på rätsidan av arb. Sticka till markören mitt bak = början av v.
Byt till rundst 4. Sedan stickas det runt över alla m så här: 21-27-33-39 m slätst, 31 m resår som tidigare, 41-53-65-77 m slätst, 31 m resår som tidigare och 20-26-32-38 m slätst.
När arb mäter 14-14-13-16 cm mitt fram ökas det 2 m fram och bak – LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vart 6:e v totalt 7-8-10-9 ggr = 172-200-232-252 m – de ökade m stickas i slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 29-31-34-36 cm mitt fram maskas de första 6-7-8-8 m efter markören mitt bak av, sticka de nästa 74-86-100-110 m och sätt dem sedan på en tråd (= ben), sticka de nästa 12-14-16-16 m och låt dem va kvar på st (= kil), sticka de nästa 74-86-100-110 m och sätt dem sedan på en tråd (= ben), maska av de resterande 6-7-8-8 m, klipp av tråden. Sticka sedan 11-12-13-14 cm slätst fram och tillbaka över de 12-14-16-16 m på st, maska av och sy fast kilen till de 12-14-16-16 m som maskades av mitt bak.

HÖGER BEN:
Sätt de 74-86-100-110 m från tråden i höger sida på kort rundst 4, sticka dessutom upp 25-26-28-31 m längs den ena sidan av kilen = 99-112-128-141 m. Sätt 1 markör på insidan av benet (dvs mitt i de m som stickades upp längs kilen) = v början. Sedan stickas det resår över 31 m i sidan som förut, de övriga m stickas i slätst. När benet mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med 3-1½-1-1 cm mellanrum totalt 6-11-16-18 ggr = 87-90-96-105 m (byt till strumpst när det är för få m till rundst). Sticka sedan vidare till benet mäter ca 21-22-23-24 cm. Byt till strumpst 3, nu stickas det resår 1 rm, 2 am över alla m (fortsätt med rm över rm och am över am i sidan). Sticka resår i 4 cm, maska av med rm över rm och am över am.

VÄNSTER BEN:
Sätt tillbaka m från den andra tråden på st och sticka som det första benet.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 171-29) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (16)

Trine 23.10.2019 - 23:38:

Er det mulig å strikke lange bein på denne? Min svigerdatter ønsker seg en lang strikkebukse i ull😊

DROPS Design 24.10.2019 kl. 15:00:

Hej Trine, Prøv at skrive bukser ind i søge-ruden, bagefter kan du klikke på dame, da vil du se at vi har mange lange bukser at vælge imellem. God fornøjelse!

Agneta 04.02.2019 - 20:21:

"När arb mäter 14-14-13-16 cm mitt fram ökas det 2 m fram och bak" är det inklusive "Sticka resår 1 rm, 2 am över alla m i 4 cm"?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 13:52:

Hei Agneta. Du måler fra oppleggskanten så lenge det ikke står at du skal måle annerledes, så vrangborden er inkludert i de 14-14-13-16 cm. God fornøyelse

Elisabeth 09.06.2017 - 11:36:

Ist es möglich, für dieses Modell noch ein Schnitt-Schema mit den Maßen zu veröffentlichen? Oder vielleicht für die Shorts aus der neuen Kollektion? Danke

DROPS Design 09.06.2017 kl. 13:28:

Liebe Elisabeth, für dieses Modell können wir leider keine Schnitt-Schema veröffentlichen, jedoch finden Sie passenden Umfang in jeder Größe unter Tab "Material". Ihre Anfrage wird unserem Design Team weitergeleitet. Viel Spaß beim stricken!

Ewa Svensson 06.01.2017 - 11:29:

Har stickat ett par "mamelucker" efter den här beskrivningen. Beskrivningen är lätt att följa. Jag gjorde dock några små avsteg: använde Drops Cotton Merino istället, gjorde extra elastisk uppläggning avmaskade med en picotkant. Detta kan du se och läsa om i min blogg.

Erika 25.07.2016 - 16:38:

Hurray! Warm woolies for under winter skirts! I've been looking for a pattern to show me how to make some bloomers that are nicely fitted at the top. These could be lengthened to make a pair of winter leggings, or perhaps widened in the legs for a nice pair of flowing linen wide-leg pants. Add a ruffle to make them into bloomers? I'd have to see the pattern, but I'm grooving on the idea of knitted pants lately...

Carola Eriksson 29.06.2016 - 20:43:

Fantatiskt!! Mycket användbara och precis vad min man efterfrågat till fisket!! Den måste komma med! Amasing, Very Useful and practical! and exactly what my husband asked me to make. Please include!

Annukka 24.06.2016 - 22:11:

Love then :) Name suggestion "Grannies"

Sabine 24.06.2016 - 21:33:

Ja, die Anleitung brauche ich ganz dringend. :-)

Tone Gerd Utheim Frismo 12.06.2016 - 15:35:

Vil veldig gjerne ha denne oppskriften!

Maria Nilsson 11.06.2016 - 20:54:

Vore skönt att ha under en kjol eller klänning!

Kommentér oppskrift DROPS 171-29