DROPS Extra / 0-1278

Dancing Damsel by DROPS Design

Virkad DROPS bolero i ”Lace” med solfjädersmönster. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr la-029
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
100-150-150-150-150-150 g nr 7120, ljus grågrön

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller den nål du måste använda för att få ca 5 dst-grupper på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 till A.6.
----------------------------------------------------------

BOLERO:
Arb virkas fram och tillbaka i två delar. Börja från mitt bak med att virka den ena halvan av boleron färdig, virka sedan vidare från uppläggningen av denna halva för att göra den andra halvan.

FÖRSTA HALVAN:
Virka 143-151-159-167-175-183 lm med nål 4 med Lace. Vänd arb och virka tillbaka i lm så här: Börja med att virka 1 sm i den 15:e lm från nålen. Sedan virkas det bortöver lm-varvet så här: * 7 lm, hoppa över 7 lm och virka 1 sm i nästa lm *, upprepa *-* v ut och avsluta med 1 sm i den sista lm på v = 17-18-19-20-21-22 lm-bågar på rad.
Vänd arb och virka sedan diag A.1 till A.3, dvs det virkas så här:
VARV 1: Virka 4 lm, virka 2 dst om första lm-bågen, 1 lm och 2 dst till om samma lm-båge, * 2 lm och hoppa till nästa lm-båge, virka 2 dst om lm-bågen, 1 lm, 2 dst om samma lm-båge *, upprepa *-* v ut. vänd arb.
VARV 2: Virka 4 lm, virka 2 dst om lm i första dst-gruppen, 1 lm och 2 dst om samma lm, * 2 lm, 2 dst om lm i nästa dst-grupp, 1 lm, 2 dst om samma lm *, upprepa *-* v ut. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Fortsätt att virka som v 2 tills arb mäter 65-66-67-68-69-70 cm.

Sedan virkas diag A.4 till A.6, dvs det virkas så här:
VARV 1: Virka 4 lm, 4 dst om lm i första dst-gruppen, 1 lm, 4 dst om samma lm (= 1 stor dst-grupp), * 1 lm, 4 dst om lm i nästa dst-grupp, 1 lm, 4 dst om samma lm *, upprepa *-* v ut. Vänd arb.
VARV 2: Virka 6 lm, 1 fm om lm i första dst-gruppen, 5 lm, * 1 fm om nästa lm, 5 lm, 1 fm om lm i nästa dst-grupp, 5 lm *, upprepa *-* v ut och avsluta med 1 fm i 4:e lm från början av föregående v. Klipp av tråden och fäst den.

ANDRA HALVAN:
Vänd arb och virka i undersidan av de 17-18-19-20-21-22 lm-bågarna från början av första halvan. Virka på samma sätt som på första halvan, men börja på v 1.

FORMNING:
Lägg arb i ljummet vatten till det är genomvått. Pressa försiktigt ut vattnet – det får inte vridas. Sedan rullas arb in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - arb kommer nu bara att vara lite fuktigt. Lägg arb på en matta eller madrass – drag försiktigt ut det i rätt mått: 36-38-40-42-44-46 cm på bredden (för montering) och 146-148-150-152-154-156 cm på längden. Låt det torka.

MONTERING:
Vik arbetet på längden och sy underärmssömmarna längs de streckade linjerna som visat på måttskissen. Plagget måste formas efter varje tvätt.

Diagram

= lm
= dst-grupp (2 dst, 2 lm, 2 dst om samma lm/lm-båge)
= stor dst-grupp (4 dst, 1 lm, 4 dst om samma lm)
= fm om lm
= lm-varven är förkl i mönstret, och är redan virkade
= virkriktning

Esmeralda 31.03.2019 - 16:10:

Una última pregunta, ¿cuál es la mejor técnica para coser las mangas? Entiendo que se realiza después del horneado, ¿verdad? Muchísimas gracias

Esmeralda 13.03.2019 - 21:32:

Hola, tengo una duda, si pone que para la talla m son 152 puntos y deben ir en grupos de 8 cadenas, un total de 18 arcos, quedan un total de 7 puntos en lugar de 15 porque q el primer grupo.donde me equivoco? Gracias!

DROPS Design 13.03.2019 kl. 23:27:

Hola Esmeralda: Talla M: 151 puntos de cadeneta = 15 pts de cadeneta ( el primer arco) + 17 arcos de 7 cadenetas ( = 119 puntos de cadeneta) + 17 puntos enanos entre los arcos

Österreich 24.08.2018 - 20:36:

Die Anleitung sagt: Die Arbeit längs falten und die Ärmelnähte an der gestrichelten Linie wie in der Maßskizze gezeigt schließen. Aber nicht wie! Zusammennähen oder mit Lm oder Lm-Bögen oder wie soll das aussehen? Hab ich das falsch verstanden, oder sagt die Anleitung das nicht, sondern nur wo...

DROPS Design 26.08.2018 kl. 10:31:

Die Nähte werden durch Zusammennähen geschlossen, also nicht zusammengehäkelt. Die Anleitung wird korrigiert, damit das deutlicher wird. Viel Spaß mit dem Bolero!

Llyssa 08.07.2018 - 14:22:

This pattern seems weird to me. Does it include the sleeves? Or is it just the back? Because it doesn\'t seem like it included the sleeves

DROPS Design 08.07.2018 kl. 19:30:

Dear Llyssa, sleeves will appear after sewing - please see instructions under Assembly in the bottom of pattern and also schematics/drawing. Happy crocheting!

Gesi 05.07.2018 - 17:30:

Gibt das nicht in der Rückenmitte einen ganz dicken Ansatz? Oder muss ich nur in 1 Maschenglied einstechen

DROPS Design 06.07.2018 kl. 08:11:

Liebe Gesi, die 1. Reihe der 1. Hälfte wird mit Lm-Bogen gehäkelt dann A.1 bis A.3 in den Lm-Bogen häkeln. Bei der 2. Hälfte wird man direkt in den Lm-Bogen häkeln, dh mit der Reihe 1 in A.1-A.3 anfangen. Viel Spaß beim häkeln!

Coralie 27.06.2018 - 02:32:

Bonjour, je voudrais faire ce jolie modèle. Mais j'ai quelques soucis pour la taille, je suis aller voir l'aide que vous proposer mais j'ai quand même une petit question. Sur le schéma il a les dimensions en largeur pour les manches mais se sont les dimension une fois le modèle fini et a plat ou alors la largeur total du vêtement? Je demande par ce que cela métonne de faire du S vu ma corpulence.. merci d'avance

DROPS Design 27.06.2018 kl. 08:27:

Bonjour Coralie, les schémas donnent les mesures de l'ouvrage terminé, posé à plat et d'un côté à l'autre. les 146-146 cm correspondent à la longueur totale d'une manche à l'autre et les 36-46 cm la circonférence de la manche et en même temps la hauteur du dos (la couture des manches = pointillés de chaque côté). Bon crochet!

Marilyne 25.04.2018 - 11:35:

Bonjour, Pourriez vous me donner plus de précision sur la manière de procéder pour l'assemblage ? A l'aiguille ? au crochet ? et quelle méthode suivre ? Merci d'avance pour votre aide

DROPS Design 25.04.2018 kl. 13:33:

Bonjour Marilyne, vous pouvez assembler les manches soit à l'aiguille en piquant alternativement le brin des mailles d'un côté puis de l'autre, sur l'endroit ou bien sur l'envers, vous pouvez assembler par un rang de mailles coulées, au choix. Bonne continuation!

Marilyne 23.04.2018 - 18:23:

Bonjour et bravo pour ce très joli modèle. Les explications sont claires et j'en suis maintenant à l'étape de l'assemblage. Comme ce n'est que le 2ème vêtement que je crochète, je ne sais pas quelle méthode utiliser pour l'assemblage. Pouvez vous m'aider et me donner quelques précisions ? Merci d'avance pour votre aide

Helene 24.12.2017 - 14:23:

J’hésite sur la taille que je devrais faire. Je porte du medium pour mes pulls. Dois-je faire la taille M?

DROPS Design 31.12.2017 kl. 22:35:

Chere Helene, pour choisir la taille correcte, regardez la lecon Comment lire le schéma des mesures . Bon travail!

Simona 04.07.2017 - 13:53:

Buongiorno, spero di poter essere chiara. Seguendo lo schema (per una taglia L), si legge che l' altezza del coprispalle deve essere 40cm. Questo significa che la base del mio lavoro (sulle 159 catenelle) dovrebbe misurare 40cm. È corretto o sto interpretando male il progetto? Grazie mille

DROPS Design 04.07.2017 kl. 14:16:

Biongiorno Simona, è corretto: la parte posteriore,dove si uniscono le due parti, per la taglia L deve misurare circa 40 cm. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1278