DROPS / 167 / 1

Beach Date by DROPS Design

Strikket DROPS kjole i ”Muskat” med rundfelling og hullmønster, strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr r-688
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
550-600-650-700-800-850 g f.nr 05, støvrosa

DROPS SETTP OG RUNDP (60 og 80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (60 og 80 cm) NR 3,5 - til rillekanter.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (56)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 220kr. Les mer.

Se diag A.1-A.3. Se diag for riktig str.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage et kast om p. På neste omg strikkes kastet vridd rett, slik at det ikke blir hull. Gjenta økningen på vekselsvis høyre og venstre side av de fire merkene.

FELLETIPS:
Strikk til det gjenstår 4 m før merket i siden, strikk: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 4 m rett, 2 m rett sammen = 2 m felt. Gjenta i den andre siden.
----------------------------------------------------------

KJOLE:
Kjolen strikkes rundt ovenfra og ned.

BÆRESTK:
Legg opp 126-132-138-140-146-150 m på rundp 3,5 med Muskat. Strikk 2 RILLER - se forkl over. Bytt til rundp 4. Sett et merke på starten av omg. Strikk 1 omg glstrikk der det økes 4-8-6-4-7-12 m jevnt fordelt = 130-140-144-144-153-162 m. Deretter strikkes det 0-0-0-0-2-2 omg til med glstrikk. På neste omg strikkes det mønster A.1 - se diag til riktig str, 13-14-16-16-17-18 rapporter på omg. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når hele A.1 er strikket ferdig i høyden måler arb 11-11-12-12-13-13 cm og det er 234-252-288-320-340-360 m på omg. Nå settes det 2 merker i arb som markerer overgangen til mønsteret som fortsetter nedover ryggen. Strikk de første 12.-12.-12.-14.-14.-14.m og sett et merke her. Dette er videre starten på omg! Deretter settes det andre merket etter 49-49-49-53-53-53 m uten å strikke m først. Nå strikkes det mønster - se diag for riktig str, slik: Strikk A.2 (= 49-49-49-53-53-53 m). NB: Mønsteret i A.2 skal passe over mønster A.1. Dvs, m med pilen i diag A.2 skal passe over m med pil i diag A.1. Det strikkes glstrikk over de resterende m på omg, SAMTIDIG økes det 20-26-14-14-30-42 m jevnt fordelt over m i glstrikk = 254-278-302-334-370-402 m.
Neste omg strikkes slik: Strikk mønster som før over de første 49-49-49-53-53-53 m, strikk 14-17-22-25-32-38 m glstrikk, sett de neste 50-56-58-64-68-72 m på en tråd (= erme), legg opp 8 nye m under ermet (sett et merke midt mellom disse nye m, dvs 4 nye m på hver side av merket), strikk de neste 77-83-93-103-117-129 m, sett de neste 50-56-58-64-68-72 m på en tråd til erme, legg opp 8 nye m under ermet (sett et merke midt mellom disse nye m, dvs 4 nye m på hver side av merket), strikk de resterende 14-17-22-25-32-38 m på omg. Det er nå 85-91-101-111-125-137 m til forstk og bakstk = 170-182-202-222-250-274 m totalt.

BOL:
ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Fortsett mønsteret bak på ryggen som før, og strikk glstrikk over de resterende m på omg. NB: Det fortsettes fortløpende med glstrikk på ryggen når mønsteret er strikket ferdig.
Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av merket i hver side - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 5.-5½.-5½.-6.-6½.-7.cm 3 ganger til = 154-166-186-206-234-258 m. Når arb måler 24-26-27-29-30-32 cm settes det 4 nye merker i arb med start fra merket i høyre side. NB: Ta bort de 2 merkene som sitter på hver side av hullmønsteret på ryggen først!
Strikk 16-17-19-21-24-27 m, sett 1.merke, strikk 45-49-55-61-69-75 m, sett 2.merke, strikk 16-17-19-21-24-27 m, her sitter merket til venstre side, strikk 16-17-19-21-24-27 m, sett 3.merke her, strikk 45-49-55-61-69-75 m, sett 4.merke, strikk de resterende 16-17-19-21-24-27 m frem til merket i høyre side. La merkene følge med arb oppover. På neste omg økes det 1 m før alle merkene (= 6 m økt) - LES ØKETIPS. Gjenta økningen på hver 6.omg 1 gang til, på hver 4.omg 12-12-12-12-9-8 ganger, og på hver 6.omg 2-2-2-2-4-4 ganger = 250-262-282-302-324-342 m. Når arb måler 62-64-65-67-68-70 cm økes det 2-8-6-4-0-0 m jevnt fordelt = 252-270-288-306-324-342 m. Videre strikkes det mønster A.3 (= 18 m) 14-15-16-17-18-19 rapporter i bredden. Når hele A.3 er strikket ferdig i høyden byttes det til rundp 3,5. Strikk 2 riller og fell av.

ERMKANT:
Sett m fra tråd tilbake på settp 4 = 50-56-58-64-68-72 m. Plukk opp 1 m i hver av de 8 nye m som ble lagt opp under ermet = 58-64-66-72-76-80 m. Strikk 1 omg glstrikk der det felles 4 m jevnt fordelt = 54-60-62-68-72-76 m. Fortsett videre med 2 omg glstrikk. Bytt til settp 3,5 og strikk 2 riller. Fell av. Gjenta på det andre ermet.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Endring i diagram A.1 rad 29 str. L (et kast lagt til)
Oppdatert online: 30.09.2016

Diagram

= rett
= 1 kast mellom 2 m. På neste omg strikkes kastet rett, slik at det blir hull
= 1 kast mellom 2 m. På neste omg strikkes kastet vridd rett (dvs i bakre ledd av m istedenfor i fremre), slik at det ikke blir hull.
= 2 m rett sammen
= ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over
= ta 1 m løst av p, 2 m rett sammen, løft den løse m over.
= m med pil i diag A.2 skal strikkes over m med pil i A.1

Kommentarer (56)

Legg inn en kommentar!

Cassie 11.07.2018 - 07:43:

There is no dusty pink anymore , is the power pink the same colour as the dusty pink?

DROPS Design 11.07.2018 kl. 07:58:

Dear Cassie, yes, always follow the colour number, the colour name can have been adjusted inbetween. Happy knitting!

Carmen 02.06.2018 - 03:12:

Tengo una duda.en el tip para aumentar dice que se haga alternativamente sobre los 4 mp pero hay dos más los correspondientes a los laterales? Esos como se aumentan?Gracias por atenderme

DROPS Design 03.06.2018 kl. 10:23:

Hola Carmen. Los aumentos se hacen en los 4 marcapuntos del canesú. Los 2 marcapuntos laterales son necesarios para hacer más tarde las disminuciones para entallar el vestido.

Oksana 10.05.2018 - 18:49:

Please explain this parts of the description: ...insert 4 new markers in piece... and then - On next round inc 1 st before all markers (= 6 sts inc). Question: 1st ince before 1st marker, 2-d inc- before 2d marker...4th marker - Fourth inc. Please specify where the other 2 inc are to be done. Thanks!

DROPS Design 11.05.2018 kl. 07:54:

Hi Oksana, You have 2 markers from when you worked the yoke and the 4 new markers. So you increase in front of all 6 of these markers, Happy knitting!

Satu 08.04.2018 - 19:29:

Kaarroke: Neulo ensimmäiset 12 s ja kiinnitä 1 merkki tähän. Krs:n vaihtumiskohta on jatkossa tässä! Kiinnitä sitten toinen merkki seuraavien 49s:n jälkeen (neulomatta s:t). Jatka neulomalla mallineuletta .... Seuraava krs neulotaan näin: Neulo ensimmäisillä 49s:lla mallineuletta kuten aiemmin....Mutta kun ensin käskettiin ensimmäiset 49 silmukkaa neulomatta ja vasta sen jälkeen neulomaan mallineuletta. Ja tuossa toisessa kohdassa sanotaan, että neulo kuten aiemmin...

Claartje Hoekzema 06.01.2018 - 09:06:

Ik zou het jurkje graag iets verlengen, waar in het patroon zou ik dit het beste kunnen doen?

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:56:

Hoi Claartje, Dit kun je het beste aan het einde in het rokgedeelte doen, nadat je alle meerderingen hebt gemaakt en voordat je A.3 breit. Je kunt er ook voor kiezen wat meer naalden tussen de meerderingen te doen.

Frederic Tallaron 28.07.2017 - 18:02:

Bonjour, concernant le modèle de la robe tricot ajourée , est ce que d'après le schéma A1 du modèle en M les 1ères augmentations se font t'elles sur un rang envers ou un rang endroit et plusieurs fois sur le même rang, car je suis un peu perdue , merci d'avance

DROPS Design 31.07.2017 kl. 11:13:

Bonjour Mr Tallaron, la robe se tricote en rond, les augmentations vont se faire sur un tour en mailles endroit. Tricotez le diagramme en le lisant de gauche à droite tous les tours, et augmentez dans chaque diagramme comme indiqué - placer un marqueur entre chaque A.1 peut vous aider à bien visualiser les augmentations de chaque A.1 et votre nombre de mailles à chaque fois. Bon tricot!

Ute Vogel 03.05.2017 - 08:23:

Ein sehr schönes Kleid, das ich bald fertig habe. Ein Kompliment für Ihre Seite, es gibt hier so schöne Anleitungen, dass ich mich oft nicht entscheiden kann, was ich als nächste machen möchte.

Dang 06.03.2017 - 10:21:

C'est clair pour moi maintenant. Merci beaucoup ! Excellente journée à vous !!

Dang 06.03.2017 - 10:07:

Bonjour, Merci pour votre réponse. Encore la dernière question pour bien confirmer votre réponse. Quand vous parlez de l'augmentation avant et après des marqueurs, c'est sur l'augmentation des différents marqueurs de la même ligne ou c'est l'augmentation du même marqueur sur des différentes lignes?

DROPS Design 06.03.2017 kl. 10:17:

Bonjour Mme Dang, vous tricotez 1 tour en augmentant avant chaque marqueur, puis au tour d'augmentations suivant, augmentez après chaque marqueur, répétez ainsi ces tours d'augmentations, soit avant (= à droite des marqueurs), soit après (= à gauche des marqueurs). Bon tricot!

Dang 04.03.2017 - 14:14:

Bonjour, j'ai une question concernant la partie quand on commence à augmenter avec 6 marqueurs. Qu'est-ce que ça veut dire "faire suivre les marqueurs au fur et à mesure"? Et dans l'explication pour augmentations aussi, "répéter ces augmentations alternativement à droite et à gauche des 4 marqueurs", alors est-ce que les augmentations sont toujours faites AVANT chaque marqueur ou pas ? Merci d'avance pour votre réponse !

DROPS Design 06.03.2017 kl. 09:06:

Bonjour Mme Dang, ces marqueurs doivent rester en place au fur et à mesure de votre travail, ils servent à délimiter des zones de travail et doivent donc rester sur l'aiguille/entre les mailles indiquées. Quand on augmente alternativement à droite à à gauche des marqueurs, on va augmenter d'abord avant (= à droite) puis à l'augmentation suivante on augmentera après (= à gauche). Et on répète ainsi ces augm: une fois avant puis à l'augmentation suivante, après les marqueurs. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 167-1