DROPS / 167 / 1

Beach Date by DROPS Design

Stickad DROPS klänning i ”Muskat” med runt ok och hålmönster, stickad uppifrån och ned. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr r-688
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS MUSKAT från Garnstudio
550-600-650-700-800-850 g nr 05, dovt rosa

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 3,5 - till rätst kanter.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (56)

Garnet till detta mönstret kostar 275kr. Läs mer.

Se diag A.1-A.3. Se diag för rätt stl.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra ett omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet rätt, så att det inte blir hål. Upprepa ökningen på växelvis höger och vänster sida av de fyra markörerna.

MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 4 m före markören i sidan, sticka: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 4 rm, 2 m räta tills = 2 m minskade. Upprepa i den andra sidan.
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Klänningen stickas runt uppifrån och ned.

OK:
Lägg upp 126-132-138-140-146-150 m på rundst 3,5 med Muskat. Sticka 4 v RÄTST - se förkl ovan. Byt till rundst 4. Sätt en markör i början av v. Sticka 1 v slätst där det ökas 4-8-6-4-7-12 m jämnt fördelat = 130-140-144-144-153-162 m. Sedan stickas det 0-0-0-0-2-2 v till med slätst. På nästa v stickas det mönster A.1 - se diag för rätt stl, 13-14-16-16-17-18 rapporter på v. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När hela A.1 är färdigstickat på höjden mäter arb 11-11-12-12-13-13 cm och det är 234-252-288-320-340-360 m på v. Nu sätts det 2 markörer i arb som markerar övergången till mönstret som fortsätter ner över ryggen. Sticka de första 12-12-12-14-14-14 m och sätt en markör här. Detta är sedan början på v! Sedan sätts den andra markören efter 49-49-49-53-53-53 m utan att sticka m först. Nu stickas det mönster - se diag för rätt stl, så här: Sticka A.2 (= 49-49-49-53-53-53 m). OBS: Mönstret i A.2 ska passa över mönster A.1. Dvs, m med pilen i diag A.2 ska passa över m med pil i diag A.1. Det stickas slätst över de resterande m på v, SAMTIDIGT ökas det 20-26-14-14-30-42 m jämnt fördelat över m i slätst = 254-278-302-334-370-402 m.
Nästa v stickas så här: Sticka mönster som förut över de första 49-49-49-53-53-53 m, sticka 14-17-22-25-32-38 m slätst, sätt följande 50-56-58-64-68-72 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m, dvs 4 nya m på varje sida av markören), sticka de nästa 77-83-93-103-117-129 m, sätt följande 50-56-58-64-68-72 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m, dvs 4 nya m på varje sida av markören), sticka de resterande 14-17-22-25-32-38 m på v. Det är nu 85-91-101-111-125-137 m till framst och bakst = 170-182-202-222-250-274 m totalt.

FRAM- OCH BAKST:
ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Fortsätt mönstret bak på ryggen som förut, och sticka slätst över de resterande m på v. OBS: Det fortsätts fortlöpande med slätst på ryggen när mönstret är färdigstickat.
När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören i varje sida - LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med 5-5½-5½-6-6½-7 cm mellanrum 3 ggr till = 154-166-186-206-234-258 m. När arb mäter 24-26-27-29-30-32 cm sätts det 4 nya markörer i arb med början från markören i höger sida. OBS: Ta bort de 2 markörerna som sitter på varje sida av hålmönstret på ryggen först!
Sticka 16-17-19-21-24-27 m, sätt 1:a markören, sticka 45-49-55-61-69-75 m, sätt 2:a markören, sticka 16-17-19-21-24-27 m, här sitter markören till vänster sida, sticka 16-17-19-21-24-27 m, sätt 3:e markören här, sticka 45-49-55-61-69-75 m, sätt 4:e markören, sticka de resterande 16-17-19-21-24-27 m fram till markören i höger sida. Låt markörerna följa med i arb. På nästa v ökas det 1 m före alla markörerna (= 6 m ökade) - LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vart 6:e v 1 gång till, på vart 4:e v 12-12-12-12-9-8 ggr, och på vart 6:e v 2-2-2-2-4-4 ggr = 250-262-282-302-324-342 m. När arb mäter 62-64-65-67-68-70 cm ökas det 2-8-6-4-0-0 m jämnt fördelat = 252-270-288-306-324-342 m. Sedan stickas det mönster A.3 (= 18 m) 14-15-16-17-18-19 rapporter på bredden. När hela A.3 är färdigstickat på höjden byts det till rundst 3,5. Sticka 4 v rätst och maska av.

ÄRMKANT:
Sätt tillbaka m från tråden på strumpst 4 = 50-56-58-64-68-72 m. Plocka upp 1 m i var och en av de 8 nya m som lades upp under ärmen = 58-64-66-72-76-80 m. Sticka 1 v slätst där det minskas 4 m jämnt fördelat = 54-60-62-68-72-76 m. Fortsätt sedan med 2 v slätst. Byt till strumpst 3,5 och sticka 4 v rätst. Maska av. Upprepa på den andra ärmen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ändring i diagram A.1 v. 29 strl L (lagt till ett omslag).
Uppdaterad online: 30.09.2016

Diagram

= rm
= 1 omslag mellan 2 m. På nästa v stickas omslaget rätt, så att det blir hål
= 1 omslag mellan 2 m. På nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre), så att det inte blir hål.
= 2 m räta tills
= lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över
= lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över.
= m med pil i diag A.2 ska stickas över m med pil i A.1

Kommentarer (56)

Skriv din kommentar här!

Cassie 11.07.2018 - 07:43:

There is no dusty pink anymore , is the power pink the same colour as the dusty pink?

DROPS Design 11.07.2018 kl. 07:58:

Dear Cassie, yes, always follow the colour number, the colour name can have been adjusted inbetween. Happy knitting!

Carmen 02.06.2018 - 03:12:

Tengo una duda.en el tip para aumentar dice que se haga alternativamente sobre los 4 mp pero hay dos más los correspondientes a los laterales? Esos como se aumentan?Gracias por atenderme

DROPS Design 03.06.2018 kl. 10:23:

Hola Carmen. Los aumentos se hacen en los 4 marcapuntos del canesú. Los 2 marcapuntos laterales son necesarios para hacer más tarde las disminuciones para entallar el vestido.

Oksana 10.05.2018 - 18:49:

Please explain this parts of the description: ...insert 4 new markers in piece... and then - On next round inc 1 st before all markers (= 6 sts inc). Question: 1st ince before 1st marker, 2-d inc- before 2d marker...4th marker - Fourth inc. Please specify where the other 2 inc are to be done. Thanks!

DROPS Design 11.05.2018 kl. 07:54:

Hi Oksana, You have 2 markers from when you worked the yoke and the 4 new markers. So you increase in front of all 6 of these markers, Happy knitting!

Satu 08.04.2018 - 19:29:

Kaarroke: Neulo ensimmäiset 12 s ja kiinnitä 1 merkki tähän. Krs:n vaihtumiskohta on jatkossa tässä! Kiinnitä sitten toinen merkki seuraavien 49s:n jälkeen (neulomatta s:t). Jatka neulomalla mallineuletta .... Seuraava krs neulotaan näin: Neulo ensimmäisillä 49s:lla mallineuletta kuten aiemmin....Mutta kun ensin käskettiin ensimmäiset 49 silmukkaa neulomatta ja vasta sen jälkeen neulomaan mallineuletta. Ja tuossa toisessa kohdassa sanotaan, että neulo kuten aiemmin...

Claartje Hoekzema 06.01.2018 - 09:06:

Ik zou het jurkje graag iets verlengen, waar in het patroon zou ik dit het beste kunnen doen?

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:56:

Hoi Claartje, Dit kun je het beste aan het einde in het rokgedeelte doen, nadat je alle meerderingen hebt gemaakt en voordat je A.3 breit. Je kunt er ook voor kiezen wat meer naalden tussen de meerderingen te doen.

Frederic Tallaron 28.07.2017 - 18:02:

Bonjour, concernant le modèle de la robe tricot ajourée , est ce que d'après le schéma A1 du modèle en M les 1ères augmentations se font t'elles sur un rang envers ou un rang endroit et plusieurs fois sur le même rang, car je suis un peu perdue , merci d'avance

DROPS Design 31.07.2017 kl. 11:13:

Bonjour Mr Tallaron, la robe se tricote en rond, les augmentations vont se faire sur un tour en mailles endroit. Tricotez le diagramme en le lisant de gauche à droite tous les tours, et augmentez dans chaque diagramme comme indiqué - placer un marqueur entre chaque A.1 peut vous aider à bien visualiser les augmentations de chaque A.1 et votre nombre de mailles à chaque fois. Bon tricot!

Ute Vogel 03.05.2017 - 08:23:

Ein sehr schönes Kleid, das ich bald fertig habe. Ein Kompliment für Ihre Seite, es gibt hier so schöne Anleitungen, dass ich mich oft nicht entscheiden kann, was ich als nächste machen möchte.

Dang 06.03.2017 - 10:21:

C'est clair pour moi maintenant. Merci beaucoup ! Excellente journée à vous !!

Dang 06.03.2017 - 10:07:

Bonjour, Merci pour votre réponse. Encore la dernière question pour bien confirmer votre réponse. Quand vous parlez de l'augmentation avant et après des marqueurs, c'est sur l'augmentation des différents marqueurs de la même ligne ou c'est l'augmentation du même marqueur sur des différentes lignes?

DROPS Design 06.03.2017 kl. 10:17:

Bonjour Mme Dang, vous tricotez 1 tour en augmentant avant chaque marqueur, puis au tour d'augmentations suivant, augmentez après chaque marqueur, répétez ainsi ces tours d'augmentations, soit avant (= à droite des marqueurs), soit après (= à gauche des marqueurs). Bon tricot!

Dang 04.03.2017 - 14:14:

Bonjour, j'ai une question concernant la partie quand on commence à augmenter avec 6 marqueurs. Qu'est-ce que ça veut dire "faire suivre les marqueurs au fur et à mesure"? Et dans l'explication pour augmentations aussi, "répéter ces augmentations alternativement à droite et à gauche des 4 marqueurs", alors est-ce que les augmentations sont toujours faites AVANT chaque marqueur ou pas ? Merci d'avance pour votre réponse !

DROPS Design 06.03.2017 kl. 09:06:

Bonjour Mme Dang, ces marqueurs doivent rester en place au fur et à mesure de votre travail, ils servent à délimiter des zones de travail et doivent donc rester sur l'aiguille/entre les mailles indiquées. Quand on augmente alternativement à droite à à gauche des marqueurs, on va augmenter d'abord avant (= à droite) puis à l'augmentation suivante on augmentera après (= à gauche). Et on répète ainsi ces augm: une fois avant puis à l'augmentation suivante, après les marqueurs. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 167-1