DROPS / 69 / 10

DROPS 69-10 by DROPS Design

DROPS jakke med striber og raglansømme i "Passion" og "Muskat" Hæklet hat i "Muskat"

150-150-150-150 gr f.nr 61, lys beige
100-100-100-100 gr f.nr 05, lys lilla
og brug: DROPS Passion fra Garnstudio
150-150-150-150 gr f.nr 02, beige
100-100-100-150 gr f.nr 06, gammelrosa

DROPS Perlemorknap nr 522: 5-5-6-6 stk
DROPS Pinde nr 4,5 og 5
DROPS Hæklenål nr 4,5

DROPS Passion DROPS Passion
60% Uld, 25% Viskose, 15% Polyamid

Strikkefasthed: 17 m x 21 p på p 5 og glatstrik efter M.1 = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!
Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Mønster: Se diagram - M.1, hele mønsteret glatstrikkes.
Strikketips: Båndgarn har en tendens til at sno sig når det strikkes med, dette skal tvindes op undervejs for at resultatet skal blive pænest mulig.

DROPS jakke:
Alle delene strikkes frem og tilbage og syes sammen bagefter. Det er ikke meningen af striberne på ryg- og forstykke og ærmerne skal stemme overens i raglansømmene.

Rygstk: Læs Strikketips!Slå 72-80-86-92 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med lys beige Muskat. Strik 2 p retstrik, skift til p 5 og fortsæt med glatstrik og M.1 til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 6 cm tages der 1 m ud i hver side ialt 3-3-3-4 gange på hver 7.-7.-8.-6. cm = 78-86-92-100 m. Når arb måler 31-32-34-35 cm lukkes der 4 m af til ærmegab i hver side = 70-78-84-92 m. Luk derefter 1 m af til raglan i hver side på hver 2.p ialt 18-18-15-13 gange og derefter på hver p: 1 m ialt 0-4-10-16 gange. Samtidig når arb måler 48-50-52-54 cm lukkes de midterste 30 m af til hals = 2 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 49-51-53-55 cm.

Venstre forstk: Slå 38-42-45-48 m op (inkl 1 kantm i siden og 2 stolpem mod midt foran) på p 4,5 med beige Muskat. Strik 2 p retstrik. Skift til p 5 og fortsæt med glatstrik og M.1, med yderste stolpem i retstrik. Når arb måler 6 cm tages der ud i siden som på rygstk = 41-45-48-52 m. Når arb måler 31-32-34-35 cm lukkes der 4 m af i siden til ærmegab = 37-41-44-48 m. Luk derefter af til raglan i siden som på rygstk. Samtidig når arb måler 45-47-49-51 cm lukkes der 11 m mod midt foran af til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m ialt 2 gange og 1 m ialt 2 gange. Efter alle aflukninger til hals og raglan er der 2 m tilbage på p. Luk af når arb måler 49-51-53-55 cm.

Højre forstk: Slå op og strik som venstre men modsat. I tillæg lukkes der af til knaphul langs stolpen. 1 knaphul = luk 3. m fra kanten og lav et omslag over den aflukkede m på næste p. Luk af til knaphul når arb måler: Str S: 4, 14, 24, 34 og 44 cm. Str M: 6, 16, 26, 36 og 46 cm. Str L: 3, 12, 21, 30, 39 og 48 cm. Str XL: 5, 14, 23, 32, 41 og 50 cm.

Ærme: Slå 36-38-40-42 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med beige Passion. Strik 4 p retstrik, skift til p 5 og fortsæt med glatstrik og M.1. Når arb måler 7 cm tages der 1 m ud i hver side ialt 12-12-11-11 gange på hver 3,5. cm = 60-62-62-64 m. Når ærmet måler 49-49-50-50 cm lukkes der 4 m af i hver side = 52-54-54-56 m. Luk derefter 1 m af til raglan i hver side på hver 2.p ialt 20-21-21-22 gange = 12 m tilbage på p. Luk af, arb måler ca 67-68-69-70 cm.

Montering: Sy raglansømmene indenfor 1 kantm. Saml ca 75 til 80 m op rundt i halsen på p 4,5 med beige Passion. Strik 4 p retstrik, luk af. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

Hæklekanter: Hækl på nål nr 4,5 med beige Passion. Hækl 1 række med fastm langs begge stolper og nederst rundt ryg- og forstykke - hækl rundt 2 p retstrik i nederkanten og rundt 2 m retstrik langs stolperne. Sørg for at hæklingen hverken strammer eller udvider kanterne på tøjet.

Hæklet DROPS hat i Muskat:

Størrelse: S/M - M/L
Hovedmål: 55 - 57 cm.
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
200-200 gr f.nr 61, lys beige

DROPS Hæklenål nr 3

Hæklefasthed: 21 fastm x 24 rækker = 10 x 10 cm på nål nr 3. Husk nålnr er kun vejledende!

Krebsemasker: Hækl fastm fra retsiden modsat vej, dvs fra venstre mod højre uden at vende arb. Hækl 1 fastm i hver fastm fra forrige omg.

Hat: Hækl 4 luftm. Hækl dem sammen til en ring med 1 kædem. Hækl 1 luftm. Hækl 6 fastm i ringen, 1 luftm. 1.omg: Hækl 2 fastm i hver m = 12 fastm, sæt 1 mærketråd ved starten af omg. 2.omg: * 1 fastm i første m, 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 18 fastm. 3.omg: * 1 fastm i de 2 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 24 fastm. 4.omg: * 1 fastm i de 3 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 30 fastm. 5.omg: * 1 fastm i de 4 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 36 fastm. Fortsæt at tage 6 fastm ud pr omg - dvs der hækles 1 fastm mere mellem hver udtagning til arb måler 9,5-10,5 cm fra midten (omkredsen øger med ca 2 cm for hver udtagningsomgang - hækl til omkredsen = ca 55-57 cm). Fortsæt med fastm uden udtagning til arb måler ca 19-20 cm fra midten. På næste omg hækles en udtagning således: * 2 fastm, hækl 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud. Derefter hækles 22 omg uden udtagning = hatteskygge. Til sidst hækles 1 omg med Krebsem - se forkl over - rundt den yderste række med fastm. Klip tråden og sy fast.

Montering: Der laves en lille dobbelt kant (= rouleaukant) øverst på hatten således: Hvor udtagningen øverst på pullen stopper laves der et buk på retsiden, sy stikkesting gennem 2 lag. Sy indenfor 2 omg med fastm på hver side af det hæklede, dvs at der bliver 4 omg med fastm i rouleaukanten. Buk "hatteskyggen" (dvs de 22 sidste omg) dobbelt mod retsiden. Sy stikkesting indenfor 2 rækker med fastm yderst i den dobbelte kant, på samme måde som rullekanten øverst på hatten.

= Beige Passion
= Gammelrosa Passion
= Lys beige Muskat
= Lys lilla Muskat

Diagram

= Beige Passion
= Gammelrosa Passion
= Lys beige Muskat
= Lys lilla Muskat

PENILLEAULT 23.03.2017 - 01:25:

Bonjour Je souhaite réaliser ce modele et on nous signale ceci: DROPS Passion: Épuisé..... par quelle autre qualité de laine puis-jemlacer celle épuisée pour avoir le m^^eme rendu et le m^^eme coloris Merci beaucoup

DROPS Design 23.03.2017 kl. 08:37:

Bonjour Mme Penilleault, DROPS Passion appartenait au groupe D de nos fils, vous trouverez quelques suggestions d'alternatives et comment calculer de la nouvelle quantité. Votre magasin DROPS saura vous conseiller le choix des couleurs en fonction de ce que vous souhaitez. Bon tricot!

Dorien 25.07.2013 - 10:50:

De rand halverwege het hoedje begrijp ik niet. Ik maak een vouw, dat begrijp ik, dan haak ik dus door die twee lagen heen - aan de bovenkant? En dan de tweede toer aan weerszijden vasten haken: dat begrijp ik helemaal niet, wat moet ik hier doen?

DROPS Design 25.07.2013 kl. 21:22:

U vouwt de rand dubbel en haakt 2 toeren vasten. De eerste toer v door 2 toeren (1 + 1 dubbelgevouwen) en de volgende toer ook door beide lagen heen, dus door 2 toeren = door 4 toeren in totaal. De rand wordt dus 2 toeren van vasten en daarmee sluit u 4 toeren in.

Kommentere opskrift DROPS 69-10