DROPS / 69 / 21

DROPS 69-21 by DROPS Design

Luftig DROPS bluse i "Ribbon" og hæklet hat i "Muskat"

Størrelse: S/M - M/L - XL
Materialer: DROPS Ribbon fra Garnstudio
550-600-650 gr f.nr 04, beigemeleret

DROPS Pinde nr 4,5

DROPS Ribbon DROPS Ribbon
45% bomuld, 45% viskose, 10% hør
Strikkefasthed: 13 m x 22 p på p 4,5 og strukturmønster - se forkl under = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Strukturmønster: 1.p (= retsiden): Vrang. 2.p (= vrangen): *1 vr, slå om *, gentag fra *-*. 3.p: *1 r, slip omslaget fra forrige p *, gentag fra *-*. 4.p: Ret. 5.p: * 1 r, slå om *, gentag fra *-*. 6.p: * 1 vr, slip omslaget fra forrige p *, gentag fra *-*. Gentag 1.- 6.p løbende opover.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.
Retstrik (på rundp): 1.omg: Vrang, 2.omg: Ret.

Strikketips: Båndgarn har en tendens til at sno sig når det strikkes med, dette skal tvindes op undervejs for at resultatet skal blive pænest mulig.

Strikkeoplysning: Alle mål der henvises til undervejs i opskriften tages når arb holdes op. Dette fordi mønsteret strækker sig i lodret tilstand.

Forstk: Læs Strikketips og Strikkeopplysning! Slå 76-82-90 m op på p 4,5 med beigemeleret og strik 6 p retstrik. Sæt 5 m i hver side på 1 tråd (= m til slids, disse 5 m strikkes i retstrik til sidst og syes fast til ryg- og forstykket) = 66-72-80 m tilbage på p. Fortsæt med strukturmønster - se forkl over. Husk på strikkefastheden! Når arb måler ca 20 cm slåes der 6 m op (inkl 1 kantm) i hver side over slidsen = 78-84-92 m. Strik strukturmønster over alle m. Når arb måler 52-54-55 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1 gang, 2 m ialt 2-4-5 gange, 1 m ialt 4-3-4 gange = 56-56-58 m på p. Når arb måler 65-66-67 cm lukkes de midterste 12 m af til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 1-1-1 gang og 1 m ialt 5-5-6 gange. Når arb måler 71-73-75 cm, strikkes 2 p retstrik over alle m. Derefter lukkes der af. Arb måler ca 72-74-76 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 70-72-74 cm. Nu lukkes de midterste 22-22-24 m af til hals. Videre lukkes der 2 m af på næste p mod halsen. Luk de resterende 15 m af på hver skulder (efter at have strikket 2 p retstrik over alle m som på forstk) når arb måler ca 72-74-76 cm.

Ærme: Slå 30-32-34 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med beigemeleret. Strik 6 p retstrik, fortsæt med strukturmønster. Når arb måler 9 cm tages der 1 m ud i hver side ialt 11-10-10 gange på hver 3.cm = 52-52-54 m. Når ærmet måler 44-42-40 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 2 m ialt 3-2-1 gange, 1 m ialt 5-11-14 gange, videre lukkes der 2 m til arb måler 54-55-55 cm. Luk de resterende m af.

Montering: Slids: Sæt de 5 m på den ene side af forstk på p 4,5. Strik retstrik i ca 20 cm (eller tilsvarende slidsens længde), luk af. Sy det retstrikkede fast til forstykket - sy i yderste led af yderste m. Gentag på den anden side af forstk og på hver side af rygstk.
Hals: Sy højre skuldersøm. Saml ca 75 til 80 m op rundt i halsen på p 4,5 med beigemeleret. Strik 4 p retstrik, luk af. Sy venstre skuldersøm og langs halskanten. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et - ned til slidsen - indenfor 1 kantm.

Hæklet DROPS hat i Muskat

Størrelse: S/M - M/L
Hovedmål: 55 - 57 cm.
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
200-200 gr f.nr 61, lys beige

DROPS Hæklenål nr 3

Hæklefasthed: 21 fastm x 24 rækker = 10 x 10 cm på nål nr 3. Husk nålnr er kun vejledende!

Krebsemasker: Hækl fastm fra retsiden modsat vej, dvs fra venstre mod højre uden at vende arb. Hækl 1 fastm i hver fastm fra forrige omg.

Hat: Hækl 4 luftm. Hækl dem sammen til en ring med 1 kædem. Hækl 1 luftm. Hækl 6 fastm i ringen, 1 luftm. 1.omg: Hækl 2 fastm i hver m = 12 fastm, sæt 1 mærketråd ved starten af omg. 2.omg: * 1 fastm i første m, 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 18 fastm. 3.omg: * 1 fastm i de 2 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 24 fastm. 4.omg: * 1 fastm i de 3 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 30 fastm. 5.omg: * 1 fastm i de 4 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 36 fastm. Fortsæt at tage 6 fastm ud pr omg - dvs der hækles 1 fastm mere mellem hver udtagning til arb måler 9,5-10,5 cm fra midten (omkredsen øger med ca 2 cm for hver udtagningsomgang - hækl til omkredsen = ca 55-57 cm). Fortsæt med fastm uden udtagning til arb måler ca 19-20 cm fra midten. På næste omg hækles en udtagning således: * 2 fastm, hækl 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud. Derefter hækles 22 omg uden udtagning = hatteskygge. Til sidst hækles 1 omg med Krebsem - se forkl over - rundt den yderste række med fastm. Klip tråden og sy fast.

Montering: Der laves en lille dobbelt kant (= rouleaukant) øverst på hatten således: Hvor udtagningen øverst på pullen stopper laves der et buk på retsiden, sy stikkesting gennem 2 lag. Sy indenfor 2 omg med fastm på hver side af det hæklede, dvs at der bliver 4 omg med fastm i rouleaukanten. Buk "hatteskyggen" (dvs de 22 sidste omg) dobbelt mod retsiden. Sy stikkesting indenfor 2 rækker med fastm yderst i den dobbelte kant, på samme måde som rullekanten øverst på hatten.

Diagram

Marisa Flores 04.01.2019 - 22:04:

Hola!! El sombrero tiene en la parte superior un borde sobresaliente que no lo veo explicado, o no lo entiendo. También dice que aumente "hasta que la labor mida 9.5-10.5 cm desde el anillo" y luego "continuar hasta que la circunferencia sea de aprox 55-57 cm". No entiendo por qué hace llegar hasta 9.5 - 10.5 para después decir que siga igual hasta 55. Hay que hacer algo al llegar a 9.5-10.5? porque me queda una circunferencia de 55 y no tiene la misma forma que la foto

Gudrun 06.12.2018 - 20:09:

Hej. Jag kan inte hitta beskrivningen till den snygga hatten.

DROPS Design 07.12.2018 kl. 10:11:

Hei Gudrun. Her har tallene byttet plasse, hatten finner du på 69-10 her. Vi skal få rettet dette. God fornøyelse.

DROPS Design 17.04.2018 - 09:03:

For Mrs Bowen: For sleeve cap, bind off at the beg of every row on each side: 2 sts 3-2 times, 1 st 5-11 times then cast off 2 sts at the beg of each row until piece measures 54-55 cm (depending on your tension you will have to work more or less rows, the number of sts cast off will depend on your tension in height, just make sure you cast off the same number of sts on each side and cast off the remaining sts. Happy knitting!

Jackie Bowen 16.04.2018 - 18:59:

It says Drops 69-21 at the top; refer to my previous email sent; i’m hving trouble with the section after sleeve increases; the middle section on increasing leading to neckline and neckline—front says bo 12 while back says 22. Need # if sts we shld hv on each side after all decreases r done

DROPS Design 17.04.2018 kl. 09:02:

Dear Mrs Bowen, for front piece, cast off for neck the middle 12 sts and continue each side separately casting off at the beg of each row from neck 2 sts 1 time and 1 st 5 times = 15 sts remain for shoulder. On back piece, cast off the middle 22 sts for neck and then continue each side separately casting off 2 sts at the beg of next row from neck = 15 sts remain. (to be continued under "comments").

Jackie Bowen 16.04.2018 - 00:47:

I don’t understand these instructions: does not tell how many sts u end up with and do the decreases go every other row then u multiply the number of sts times the number given fir hiw many times? It’s confusing to me to follow as written

DROPS Design 16.04.2018 kl. 10:04:

Dear Mrs Bowen, can you please let us know more? which size are you working, for which piece do you need help? Remember you can get any individual assistance from the store where you bought your yarn, even per mail or telephone. Happy knitting!

Becky 28.09.2017 - 01:52:

I am sorry but I do not see the yarn requirement for the sweater. Could you please tell me how much is required for each size?

DROPS Design 28.09.2017 kl. 10:28:

Dear Becky, you will find total amount of yarn required in each size under tab "Materials", ie 550-600-650 g DROPS Ribbon. Since this yarn has been discontinued, find here all relevant informations about alternatives. Happy knitting!

Heike Schneider 04.07.2016 - 15:06:

Liebes Strickteam, erstmal vielen Dank für die wunderbaren Anleitungen und die tollen Garne. Beim Abketten für den Armausschnitt schreibt ihr: 3 M 1-1-1 mal..... das habe ich noch verstanden.... also jede 2. Reihe 3mal 3 M abketten Weiter gehts dann mit 2 M total 2-4-5 Mal..... und hier verstehe ich nicht, was ich machen soll. Was bedeutet total und was die Wiederholungen? Vielen Dank für die Hilfe und herzliche Grüße Heike

DROPS Design 06.07.2016 kl. 08:14:

Liebe Heike, die Angaben sind anders gemeint: Die Zahlen 1-1-1 Mal beziehen sich auf die verschiedenen Grössen. Sie ketten also in allen 3 Grössen zunächst beidseitig 1 x 3 M ab. Dann in Grösse S/M 2 x 2 M – in Grösse M/L 4 x 2 M etc.

Hanna 28.05.2016 - 10:12:

Hur får jag tag i mönstret till hatten? (det står refererat till 10-69, men jag hittar inte den) Mvh Hanna

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:38:

Hej. Du hittar mönstret här. Lycka till!

Laraine 01.07.2014 - 04:34:

For the sweater it asks you to cast on with " smaller needles." Only size 7 are specified (assuming you get gauge). Does that mean go down one size needle for cast on? Do you use the smaller needles for the 6 rows of garter as well?

DROPS Design 01.07.2014 kl. 09:09:

Dear Laraine, whole sweater is worked with needle size 4.5 mm (US 7), or size needed to obtaint correct gauge. Pattern will be updated, thank you. Happy knitting!

DROPS Design 19.03.2009 - 18:48:

Did you see under assembly that you afterwards are to fold brim double?

Kommentere opskrift DROPS 69-21