DROPS Extra / 0-1125

Mediterranean Breeze by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Paris” med hulmønster og retstrik. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr w-540
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
800-850-950-1050-1150-1250 g f.nr 100, light wash

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 6 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 29 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP: Rund (blå), nr 612: 5-5-5-6-6-6 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 143.2kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (strik frem og tilbage):
Strik ret på hver p.

MØNSTER:
Se diag A.1. Diag viser alle p set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder hals):
Der tages ind indenfor 3 m retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før 3 m: 2 ret sammen.
Tag ind således efter 3 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Der tages 1 m ind ved at strikke 2 m ret sammen indenfor 1 kantm i hver side af arb.

KNAPHUL:
Der lukkes af fra retsiden til 5-5-5-6-6-6 knaphuller på højre forkant.
1 KNAPHUL = strik 3 m fra midt foran, slå om, strik næste 2 m r sammen. På næste p strikkes omslaget r.
Luk af til knaphul når arb måler ca:
STR S: 19, 26, 33, 40 og 48 cm.
STR M: 18, 26, 34, 42 og 50 cm.
STR L: 19, 27, 35, 43 og 51 cm.
STR XL: 18, 25, 32, 39, 46 og 53 cm.
STR XXL: 19, 26, 33, 40, 47 og 54 cm.
STR XXXL: 18, 25, 32, 40, 48 og 56 cm.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 76-80-84-92-100-108 m op på rundp 6 med Paris. Strik 10 p RETSTRIK - se forkl over. Fortsæt med A.1, og 2 m retstrik i hver side af arb. Når arb måler 10 cm slåes der 1 ny m op i hver side af arb i slutningen af de 2 næste p (= kantm) = 78-82-86-94-102-110 m. Kantm strikkes i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler ca 52-53-54-55-56-57 cm lukkes der af til ærmegab i hver side af arb i starten af de 2 næste p således: Luk 4-4-4-6-8-8 m af 1 gang = 70-74-78-82-86-94 m. Fortsæt med mønster og 1 kantm retstrik i hver side til arb måler 65-67-69-71-73-75 cm - afpas efter 4 p retstrik. Luk de midterste 26-26-26-28-28-28 m af (= 22-24-26-27-29-33 m på hver side) og hver skulder strikkes for sig. Arb strikkes nu videre i retstrik. På næste p fra halsen tages der 1 m ind indenfor 3 m = 21-23-25-26-28-32 m. Luk af når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 43-45-47-51-55-59 m op (inkl 5 kantm) på rundp 6 med Paris. Strik 10 p retstrik. Fortsæt således fra retsiden: 5 kantm retstrik, A.1 til der er 2 m tilbage, afslut med 2 m retstrik. Kantm fortsættes i retstrik og A.1 strikkes til færdig mål. Når arb måler 10 cm slåes der 1 ny m op i slutningen af næste p fra retsiden (= kantm) = 44-46-48-52-56-60 m. Kantm strikkes i retstrik til færdig mål. Der lukkes af til KNAPHUL – se forkl over.

LÆS HELE AFSNITTET FØR DER STRIKKES VIDERE! Der lukkes af og tages ind til hals og til ærmegab således:
HALSINDTAGNING:
Når arb måler 50-52-53-55-56-58 cm starter indtagningen til hals således: På næste p fra retsiden lukkes de første 2 kantm af. De 3 kantm mod halsen strikkes videre i retstrik. På næste p fra retsiden tages der 1 m ind indenfor de 3 kantm – læs INDTAGNINGSTIPS-hals. Gentag indtagningen på hver 4.p 2 gange, derefter på hver p fra retsiden 14-14-14-15-15-15 gange.
ÆRMEGAB:
Når arb måler ca 52-53-54-55-56-57 cm (afpas mønster efter rygstk) lukkes der af til ærmegab i starten af næste p fra vrangen således: Luk 4-4-4-6-8-8 m af 1 gang. Fortsæt med 1 kantm retstrik mod ærmet.

Når alle aflukninger/indtagninger er færdig er der 21-23-25-26-28-32 m tilbage til skulder. Fortsæt med mønster og retstrik til arb måler 68-70-72-74-76-78 m, sørg for at der afsluttes med 4 p retstrik. Luk af.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre forstk men modsat. Der lukkes af til ærmegab i starten af p fra retsiden. Der lukkes ikke af til knaphul.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp ovenfra og ned.
Slå 50-52-56-58-62-66 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 6 med Paris. Strik 10 p retstrik. Videre strikkes A.1 med 1 kantm retstrik i hver side af arb. Når arb måler 3 cm tages der 1 m ind i hver side indenfor 1 kantm - læs INDTAGNINGSTIPS-ærme. Gentag indtagningen på hver 6.-5½.-4½.-4.-4.-3.cm 6-7-8-8-9-11 gange til = 36-36-38-40-42-42 m. Derefter strikkes arb videre i retstrik. Luk af når arb måler 49-49-48-47-46-44 cm. Strik 1 ærme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i yderste led af yderste m, sy ærmerne i, sy underærme- og sidesømmene i et ned til der hvor kantm blev slået op (= ca 10 cm slids). Sy knapperne i på venstre forkant.

= 2 r sammen, slå om. Omslaget strikkes ikke drejet på næste p, det skal lave hul.
= slå om, tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over. Omslaget strikkes ikke drejet på næste p, det skal lave hul.

Rosi Campbell 22.04.2018 - 14:28:

Hi. Question re sleeve instructions. The instruction is to start decrease for sleeve when garment measures 3cm. Please advise on the correct length. Also cast off lengths on sleeve get smaller as the size of the garment increases. Should these be reversed? Thanks for advice.

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:21:

Dear Mrs Campbell, sleeves are worked top down and dec start after 3 cm have been worked after picking up sts. The measurements are smaller in larger sizes since the shoulders are wider. Feel free to adjust measurement to your own - comparing finished measurements shown in chart. Happy knitting!

Barbara Haugen 20.08.2015 - 01:34:

Back instructions: "2 sts in garter st in each side of piece" Doesn't that make these "edge stitches"? I don't understand the following instructions: "When piece measures 10 cm / 4'', cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows" - If I add one new st each side, then are there 3 "edge" sts on each side? And I don't understand what this means: "(= edge st) = 78-82-86-94-102-110 sts."

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:49:

Dear Mrs Haugen, you start first working 2 sts in garter st in each side, then inc 1 st in each side and continue with A.1 inside 1 st in garter st in each side. Happy knitting!

Barbara Haugen 20.08.2015 - 01:22:

It seems that if you "cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows" the total number of stitches will increase by 4, but in the directions below you have indicated only an increase of 2. Is this an error, or am I not understanding? Cast on 76-80-84-92-100-108 sts on circular needle size 6 mm / US 10 with Paris... When piece measures 10 cm / 4'', cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows (= edge st) = 78-82-86-94-102-110 sts

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:47:

Dear Mrs Haugen, you first inc 1 st at the end of 1st row (= 1 st inc), then turn and work next row inc 1 st at the end of this row (= 1 st inc), you have now increased 2 sts = 1 st at the end of both last rows. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1125