DROPS / 161 / 29

Morning Breeze by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Paris” med hulmønster og retstrik. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr w-541
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
700-750-850-900-1000-1100 g f.nr 100, light wash

DROPS RUNDP (40 og 60 eller 80 cm) nr 6 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 29 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 125.3kr. Læs mere.
RETSTRIK (strik frem og tilbage):

Se diag A.1. Diag viser alle p set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Der tages 1 m ind i hver side af arb ved at strikke 2 m ret sammen indenfor 1 kantm i hver side af arb.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Rygstk er længere en forstk.

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 76-80-84-92-100-108 m op på rundp 6 med Paris. Strik 10 p RETSTRIK - se forkl over. Fortsæt med A.1 og 2 m retstrik i hver side af arb. Når der er strikket op til pilen i diag A.1 slåes der 1 ny m op i hver side af arb (= kantm) = 78-82-86-94-102-110 m. Kantm strikkes i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt med A.1 og 1 kantm retstrik i hver side af arb til færdig mål. Når arb måler ca 52-53-54-55-56-57 cm lukkes der af til ærmegab i starten af de 2 næste p i hver side af arb således: Luk 4-4-4-6-8-8 m af 1 gang = 70-74-78-82-86-94 m. Fortsæt med mønster med 1 kantm retstrik i hver side til arb måler 55-57-59-61-63-65 cm - afpas efter 4 p retstrik. Nu sættes de midterste 26-26-26-28-28-28 m på en tråd til hals og hver skulder strikkes for sig (= 22-24-26-27-29-33 m). På næste p fra halsen lukkes der 1 m af = 21-23-25-26-28-32 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler ca 65-67-69-71-73-75 cm - afpas efter 4 p retstrik. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTK:
Slå 78-82-86-94-102-110 m op (inkl 1 kantm i hver side af arb). Strik 8 p retstrik. Derefter strikkes A.1 med 1 kantm retstrik i hver side af arb til færdig mål. Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab i hver side som på rygstk. Når arb måler 48-50-52-54-56-58 cm lukkes der af til hals således: Sæt de midterste 14-14-14-16-16-16 m på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig (= 28-30-32-33-35-39 m). Videre lukkes der af på hver p fra halsen således: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 2 gange = 21-23-25-26-28-32 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm - afpas mønsteret med rygstk. Strik den anden skulder på samme måde.

HALSKANT:
Arb strikkes rundt på rundp. Strik 70-85 m op (inkl m på trådene) på rundp 6 med Paris. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Luk af.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp ovenfra og ned.
Slå 50-52-56-58-62-66 m op (inkl 1 kantm i hver side) med Paris. Strik 10 p retstrik. Videre strikkes A.1 med 1 kantm retstrik i hver side af arb. Når arb måler 3 cm tages der 1 m ind i hver side indenfor 1 kantm - læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 6.-5½.-4½.-4.-4.-3.cm 6-7-8-8-9-11 gange til = 36-36-38-40-42-42 m. Derefter strikkes arb videre i retstrik. Luk af når arb måler 49-49-48-47-46-44 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Strik 1 ærme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene i yderste led af yderste m, sy ærmerne i, sy underærmesømmen og sidesømmene i et ned til der hvor kantm blev slået op på rygstk (= 10 cm slids).

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.06.2015
.

= 2 r sammen, slå om
= slå om, tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over
= se opskrift

Eva 17.05.2018 - 22:44:

Ahoj, u schématu ve třetím řádku je: “1 oka spleteme hladce” - asi patří 2 oka, že? Děkuji

DROPS Design 18.05.2018 kl. 17:05:

Milá Evo, díky za upozornění - ano, 2 oka spleteme hladce. Opraveno :-) Příjemné pletení! Hana

Helene Joosten 25.01.2018 - 16:44:

Hoi, ik brei nu het achterpand en volgens mij klopt er niets van. Als je alles uitrekent zijn de armsgaten 16 cm hoog , wel erg krap(maat xl) en begint na 6cm breien na het afkanten voor de armsgaten het afkanten voor de hals al, terwijl dat maar 2 naalden betreft als je het patroon lees. Op welke hoogte moet ik nu de hals voor het achterpand afkanten. (zie deze vraag ook al in 2015 waar gesteld wordt dat het patroon goed is, dat is dus niet zo, lees en tel)

DROPS Design 06.02.2018 kl. 15:24:

Hallo Helene, Het patroon heeft een vrij lage hals achter en de armsgaten zijn zo smal omdat de mouwen laag zijn ingezet.

Melissa 30.11.2016 - 12:51:

E continuo con lo schema A1? Inizio direttamente con 1m gettata ecc..?

DROPS Design 30.11.2016 kl. 14:16:

Buongiorno Melissa. Quando il ferro inizia con 1 m gettata, non fa la gettata e lavora le prime 2 m a dir. Buon lavoro!

Melissa 30.11.2016 - 12:10:

Buongiorno, dopo aver messo in attesa le 26 m centrali e aver intrecciato 1m come proseguo? Ripeto lo schema A1 su ogni spalla ma quanti vivagni devo fare? 2 per spalla (cioè 1 vicino allo scollo e 1 vicino alla manica)? Grazie

DROPS Design 30.11.2016 kl. 12:22:

Buongiorno Melissa, non deve fare il vivagno verso lo scollo perchè le m saranno riprese per fare il collo. Buon lavoro!

Melissa 24.11.2016 - 21:41:

Scusate, altra domanda: dopo aver aggiunto una m di vivagno per lato continuo a lavorare 2m a legaccio prima e dopo lo schema A1? Cioè 3m diritto, schema A1, 3m diritto? Grazie

DROPS Design 24.11.2016 kl. 21:52:

Buonasera Melissa. Dopo aver aggiunto la m vivagno, lavora 1 sola m vivagno all'inizio e alla fine del ferro (quindi 1 m a dir e non 3); le altre m vanno lavorate seguendo A.1. Buon lavoro!

Melissa 23.11.2016 - 17:30:

Buonasera, non mi è chiaro come inserire il diagramma A1: 2m legaccio, A1 fino a che non restano 2m, 2 m legaccio...è corretto? Praticamente viene una maglia rasata per i primi 4 ferri dello schema (escluse le 4 m legaccio)? Grazie

DROPS Design 23.11.2016 kl. 17:34:

Buongiorno Melissa. E' corretta la disposizione del diag. A1. Le m del diag. A1 vengono però lavorate a dir sul diritto del lavoro e a dir sul rovescio del lavoro. Quindi il risultato è maglia legaccio sui primi 4 ferri del diag e non maglia rasata. Buon lavoro!

Melissa 23.11.2016 - 17:02:

Buonasera, non mi è chiaro come inserire il diagramma A1: 2m legaccio, A1 fino a che non restano 2m, 2 m legaccio...è corretto? Praticamente viene una maglia rasata per i primi 4 ferri dello schema (escluse le 4 m legaccio)? Grazie

DROPS Design 23.11.2016 kl. 17:16:

Buongiorno Melissa. E' corretta la disposizione del diag. A1. Le m del diag. A1 vengono però lavorate a dir sul diritto del lavoro e a dir sul rovescio del lavoro. Quindi il risultato è maglia legaccio sui primi 4 ferri del diag e non maglia rasata. Buon lavoro!

Rita 27.09.2016 - 18:44:

Hei! strikker genseren i str. Medium i Big Merino og er ferdig med bakstykket. Det ser helt merkelig ut. Kan dere hjelpe meg med det som ser ut som en feil i oppskriften: Det skal felles til arm etter 53 cm og felles av etter total lengde 67cm. Dette må da være 10 cm for kort ermehull? Det ser også merkelig ut med felling til nakke ved 57 cm. Det blir jo 10 cm hull i nakken. Hva er riktig? Kommer det rettelser i oppskriften? takk for svar :-)

Susanne 15.09.2016 - 09:52:

Jeg har samme spørgmål som Jasmin fra Tyskland 18.3.15 Hvorfor er det ikke rettet. ???

DROPS Design 15.09.2016 kl. 12:05:

Hej Susanne. Nu er mit tyske ikke perfekt :) Men enten er det ikke godkendt som fejl, det er den som er rettet 19/6/2015 eller saa maa du lige forklare hvad dit problem er, saa vil jeg kigge paa det.

Anna 28.07.2016 - 19:27:

Ein wirklich schöner und einfach zu strickender Pullover, der tatsächlich den Größenangaben entspricht. Die Anleitung war gut zu befolgen und ich bin mit dem Ergebnis sehr zufrieden, danke!

Kommentere opskrift DROPS 161-29