DROPS / 71 / 21

DROPS 71-21 by DROPS Design

DROPS trekantsjal i "Vivaldi" med hullmønster

DROPS design: Modell nr OO-003
--------------------------------------------------------

Størrelse: Bredde øverst: ca 148 cm, Lengde midt bak: ca 87 cm
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100 gr f.nr 04, stålblå

DROPS Rundp nr 5

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: sjal,

Strikkefasthet: 16 m x 27 p = 10 x 10 cm på p 5 med mønster. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: Se diagram. Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Sjal: Det strikkes frem og tilbake på rundp.

Legg opp 5 m på rundp 5 med stålblå. Strikk mønster oppover etter diagram - M.1. Etter diag fortsettes mønsteret på samme måte, dvs at det økes 2 m på hver 2.p. Det blir 1 hullstrikket blomst mer for hver gang 1 rad med blomster strikkes. Fortsett til det er strikket 14 blomster i bredden = 209 m. Strikk 5 p med glstrikk over den siste blomster-raden - NB: 16 m i hver side strikkes fortsatt i hullmønsteret. Etter disse 5 p er det 213 m på p. Videre strikkes hullmønster over alle m - sett 1 merketråd i den midterste m og strikk hullmønsteret i høyre side over halvparten av m og hullmønsteret i venstre side den andre halvparten av m - det økes fortsatt 2 m på hver 2.p. - se M.2 i diag ang hvordan hullmønsteret skal møtes på midten. Strikk 24 p med hullmønster, deretter strikkes 1 p vrang (sett fra retten), før det felles løst av.

Diagram

= 1 rett
= 1 vrang
= 1 kast
= 1 kast, 2 rett sm, 1 kast.
= 1 kast, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over, 1 kast..
= 2 rett sm, 1 kast.
= 1 kast, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.
= 1 kast, ta 1 m løs av p, 2 rett sm, løft den løse m over, 1 kast.