DROPS / 166 / 12

Frost Flowers by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal i ”Air” med hulmønster

DROPS Design: Model nr ai-013
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: Bredde øverst: 156 cm. Længde midt på: Ca 48 cm.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio
150 g f.nr 10, tåge

DROPS HÆKLENÅL nr 6 - eller den nål du skal bruge for at få 12 st x 7 rækker på 10 x 10 cm, eller 1 rapport af A.2 på 8 cm i bredden (A.X = ca 5 cm i højden).
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 101.85kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1-A.4.

HÆKL 2 ST SAMMEN (i st):
Hækl 1 st i næste st men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st til i samme st, sidste gennemtræk trækkes gennem alle m på nålen.

HÆKL 2 ST SAMMEN (om lm-bue):
Hækl 1 st om den midterste lm-bue i st-gruppen, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st til om samme lm-bue, sidste gennemtræk trækkes gennem alle m på nålen.

5-DOBBELT ST:
Lav 5 omslag om nålen, stik nålen igennem første st/fm på forrige række og træk tråden igennem første st/fm, * slå om nålen, træk tråden igennem de 2 næste m på nålen *, gentag *-* 5 gange til = 1 m på nålen.

ST-GRUPPE:
* 1 st om lm-buen, 1 lm *, gentag *-* 2 gange til om samme lm-bue, 1 st om samme lm-bue (= 4 st om samme lm-bue)
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet hækles frem og tilbage.

Hækl 216 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 6 med Air. Vend og hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), derefter hækles der 1 st i hver af de 2 næste lm, * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 5 lm *, gentag *-* 34 gange til = 178 st. Nu hækles der MØNSTER - se forkl over, således:
1.RÆKKE: 6 lm, spring over 2 st, i næste st hækles 2 ST SAMMEN (i st) - se forkl over, * hækl 5 lm, spring over 2 st, 1 fm i næste st, spring over 2 st, 3 lm, 1 fm i næste st, 5 lm, spring over 2 st, hækl 2 ST SAMMEN (i st) *, gentag *-* til der er 3 st tilbage, spring over 2 st, hækl 5-DOBBELT ST - se forkl over, i sidste st på rækken.
2.RÆKKE: Vend og hækl således: 1 lm, * 1 fm i st som blev hæklet sammen, 3 lm, spring over 1 lm-bue, hækl ST-GRUPPE om næste lm-bue, 3 lm, spring over 1 lm-bue *, gentag *-* til der er 2 lm-buer tilbage, 1 fm i st som blev hæklet sammen.
3.RÆKKE: 1 lm, * hækl 5 lm, spring frem til st-gruppen og hækl 2 ST SAMMEN (om lm-buen) - se forkl over, hækl 5 lm, hækl 1 fm om næste lm-bue efter st-gruppen, 3 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag *-* til der er 1 st-gruppe tilbage, 5 lm, hækl 2 ST SAMMEN (om lm) i st-gruppen, spring over næste lm-bue, hækl 5-dobbelt st.
4.RÆKKE: Hækl 1 lm, * 1 fm i st som blev hæklet sammen, 3 lm, spring over 1 lm-bue, 1 st-gruppe om næste lm-bue, spring over 1 lm-bue, 3 lm *, gentag *-* til der er 2 lm-buer tilbage, 1 fm i st som blev hæklet sammen.
5.RÆKKE: 1 lm, * 5 lm, hækl 2 st sammen (om lm-bue), 5 lm, hækl 1 fm om næste lm-bue efter st-gruppen, 3 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag *-* til der er 1 st-gruppe tilbage, 5 lm, hækl 2 st sammen (om lm), spring over næste lm-bue, 5-dobbelt st.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Videre repeteres 2.-5.række (dvs A.X), og indtagningen i hver side fortsætter som vist i A.1 og A.3. Når spidsen hækles, hækles der som vist i A.4. Arb måler ca 48 cm midt på sjalet ned mod spidsen. Klip og hæft trådene.

= hækl 2 st sammen således: Hækl 1 st i næste st, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st til i samme st, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
= hækl 2 st sammen således: Hækl 1 st om den midterste lm i st-gruppen men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st til om samme lm, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
= hækl en st-gruppe om lm-buen således: Hækl * 1 st, 1 lm *, gentag *-* 2 gange til om samme lm-bue, 1 st om samme lm-bue.
= 1 fm om lm-bue.
= 5-dobbelt st: Lav 5 omslag om på nålen, stik nålen igennem første st/fm på rækken og træk tråden igennem første st/fm, * slå om nålen, træk tråden igennem de 2 næste m på nålen *, gentag *-* 5 gange til = 1 m på nålen.
= rækken afsluttes her.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 166-12) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (20)

Romy 30.11.2020 - 09:10:

Hallo. Ich habe folgendes Problem: jedesmal Ende ich vor den letzten 3 Stäbchen (erste Reihe nach der Stäbchen-Reihe) mit einer festen Masche, habe bereits 4x neu gemacht, da ich dachte ich habe irgendwo einen Fehler drin (verzählt o.s.). Aber es stimmte jedes Mal. Kann ich trotzdem mit dem Fünffach-Stäbchen weitermachen oder muss es unbedingt die 2stäbchen zusammen gehäkelt sein?

DROPS Design 30.11.2020 kl. 10:13:

Liebe Romy, haben Sie wirklich 178 Stb am Ende 1. Reihe? Es sollte dann in der Breite klappen: A.3 = 22 M, A.2 (= 9M x 15 Mal), A.1 = 21 M = 22 + 9x15 + 21 = 178 M. Viel Spaß beim häkeln!

Annemarie 16.11.2020 - 21:46:

Probleem van de stokjes is al opgelost!

Annemarie 16.11.2020 - 20:55:

Als de eerste stokjes opzet kom je op 178, maar in het telpatroon staan op de "eerste rij" maar 62 stokjes (A1+ A2 +A3) . Hoe kom ik van de 178 naar 62?

DROPS Design 18.11.2020 kl. 10:37:

Dag Annemarie,

Het middengedeelte van het telpatroon (A.2) herhaal je 15 keer. Dan kom je precies op 178 stokjes uit.

Nourhan Osama 30.10.2018 - 16:44:

Hello,, you are write in the first step, work 216 ch did i make the double crochet in each of the all next chains in 215 ? Or u mean that i make 2dc then 2 dc then skip 1 ch then work dc in 5 ch then repeat 34 times? And why the first make 4 dc only but all the repeat work is dc in each of the next 5 ch ?!

DROPS Design 31.10.2018 kl. 08:05:

Dear Mrs Osama, to avoid the fundation chain being too tight you will crochet more chain stitches than you will have dc on the first row, work the 216 ch as follows: 1 dc in the 4th dc from hook (= the first 3 ch to turn with + 1 ch to work in), 1 dc in each of the next 2 ch, then *skip next ch, 1 dc in each of the next 5 ch*, repeat from *-* a total of 35 times . Happy crocheting!

Elaine Culver 20.10.2018 - 23:14:

I don't know the yardage, and I don't know how many balls of Air I should order. Can you help? Also, the instructions call for a total 4 dc, although the videos show many more dc in the dc group. ???

DROPS Design 22.10.2018 kl. 10:24:

Dear Mrs Culver, you will find required amount of yarn under the header, ie 150 g DROPS Air/50 g a ball Air = 3 balls are required for the shawl. Where do you read to work 4 dc, I cannot find these. Happy crocheting!

Lia 08.12.2017 - 19:54:

Dank voor het antwoord. Ik vraag me af of je een veelvoud van 9 extra steken moet opzetten. In de begintoer worden de steken van 216 verminderd naar 178. (En -/- 38 steken is geen veelvoud van 9.) Ik heb 36 steken (252) meer opgezet en ik kwam niet uit met het patroon in toer 1.

Lia 04.12.2017 - 22:16:

Als ik de sjaal groter wil maken, hoeveel lossen moet ik dan minimaal meer opzetten? Dit ivm het patroon in de sjaal? Groet Lia

DROPS Design 07.12.2017 kl. 12:37:

Hoi Lia, Het patroon (A.2) dat steeds herhaald wordt gaat over 9 steken, dus als je de sjaal groter wilt maken, moet je een meervoud van 9 steken extra opzetten.

Ana Gomes 05.10.2017 - 00:38:

I have used nearly 250g in this pattern. I did not use DROPS yarns, could that explain the discrepancy?

DROPS Design 05.10.2017 kl. 09:28:

Dear Mrs Gomez, you will find here relevant informations when using an alternative. Happy crocheting!

Hanneke 03.06.2016 - 13:40:

Het antwoord aan Yvonne beantwoord mijn vraag helaas niet... Als ik tel kom ik op 179 stokjes. Of tellen jullie de 3 lossen aan het begin hier niet in mee? Het gaat mij niet om het aantal lossen dat gebruikt wordt (zoals in het antwoord voor Yvonne gegeven wordt) maar in het totale aantal stokjes dat dit oplevert.

DROPS Design 03.06.2016 kl. 14:34:

Hoi Hanneke. Ja, dat is waar. Maar ik zou het eerste stk (de 3 l) hier niet meetellen. Het is puur om mee te keren zoals ik het ziet.

Hanneke 03.06.2016 - 11:42:

Ik sluit me aan bij de eerdere vraag van Yvonne. Als ik het rekensommetje maak kom ik ook op 179 stokjes en niet op 178. Ik geloof best dat als je het patroon volgt, je 216 lossen verder bent, maar 5*35 stokjes + 4 stokjes aan het begin is toch echt 179... Enige opheldering zou fijn zijn!

DROPS Design 03.06.2016 kl. 12:28:

Hoi Hanneke. Zie mijn antwoord aan Yvonne.

Kommentere opskrift DROPS 166-12

Red shawl

Margery, United States