DROPS / 166 / 2

Joyride Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Karisma” med nordisk mønster og rundfelling. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr u-766
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-700 g f.nr 72, lys perlegrå
50-50-50-100-100-100 g f.nr 39, mørk gammelrosa
50 g i alle str i følgende farger:
f.nr 11, orange
f.nr 52, sennepsgul
f.nr 60, blå turkis
f.nr 73, petrol

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 3 – til kanter.
DROPS PERLEMORKNAPP: Buet (hvit), NR 521: 7-7-7-8-8-8 stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 13.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 13.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 196kr. Les mer.

Alle økninger skjer fra retten.
Det økes 1 m ved å hente opp m fra forrige p, strikk denne m rett.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk tredje og fjerde m fra kanten rett sammen og lag 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 7, 15, 23, 31, 39, 47 og 54 cm
STR M: 9, 17, 25, 33, 41, 49 og 56 cm
STR L: 11, 19, 27, 35, 43, 51 og 58 cm
STR XL: 12, 19, 26, 33, 40, 47, 54 og 60 cm
STR XXL: 9, 17, 25, 33, 41, 49, 56 og 62 cm
STR XXXL: 9, 17, 25, 33, 41, 49, 57 og 64 cm

RAGLAN:
Det felles til raglan på hver side av merket i hver overgang mellom bol og ermer. Start 2 m før merket, strikk 2 rett sammen, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over (= 2 m felt).

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2 (velg diag for riktig str). Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønster på bærestk er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arb. Gå evt opp på p.nr når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 170-186-206-222-246-270 m (inkl 5 stolpe-m i hver side mot midt foran) på rundp 3 med lys perlegrå. Strikk 3 RILLER – se forkl over. Bytt til rundp 4 og strikk glstrikk med 5 stolpe-m i rille i hver side mot midt foran. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN og husk KNAPPHULL på høyre stolpe – se forkl over! Når arb måler 8 cm settes det 1 merke 45-49-54-58-64-70 m inn fra hver side (= 80-88-98-106-118-130 m mellom merkene på bakstk). Nå økes det 1 m på hver side av begge merkene – LES ØKETIPS (= 4 m økt). Gjenta økningene i hver side på hver 8.cm totalt 4 ganger = 186-202-222-238-262-286 m. Når arb måler 36-37-38-38-40-41 cm felles det av 6-6-8-8-10-10 m i hver side til ermhull (dvs fell av 3-3-4-4-5-5 m på hver side av begge merkene) = 82-90-98-106-116-128 m tilbake på bakstk og 46-50-54-58-63-69 m på hvert forstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 48-48-54-54-54-60 m på settp 3 med mørk gammelrosa. Strikk 2 riller. Bytt til settp 4 og strikk mønster rundt etter diag A.1 (= 8-8-9-9-9-10 rapporter på omg). Etter A.1 fortsettes det med glstrikk og lys perlegrå. Når arb måler 7-9-9-9-10-11 cm økes det 2 m midt under ermet. Gjenta økningen på hver 3½.-2½.-3.-2½.-2.-2.cm totalt 11-13-11-13-15-14 ganger = 70-74-76-80-84-88 m. Når arb måler 44-43-42-41-41-41 cm (NB: Kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde), felles de midterste 6-6-8-8-10-10 m under ermet av = 64-68-68-72-74-78 m tilbake på p. Legg arb til side og strikk et erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 302-326-342-366-390-422 m på p. Sett 1 merke i hver overgang mellom bol og ermer (= 4 merker). Videre strikkes det glstrikk med lys perlegrå (stolpene fortsettes i riller). SAMTIDIG på første p fra retten starter fellingen til RAGLAN – se forkl over (= 8 m felt). Gjenta fellingen til raglan på hver 2.p (dvs på hver p fra retten) totalt 2-2-3-3-3-3 ganger = 286-310-318-342-366-398 m.
Etter siste p med felling strikkes det 1 p vrang fra vrangen (stolpene fortsettes i rille) der det felles 3-11-3-7-13-9 m jevnt fordelt (det felles ikke over stolpene) = 283-299-315-335-353-389 m tilbake på p. LES STRIKKETIPS!
Neste p strikkes slik fra retten: Strikk 5 stolpe-m som før, strikk mønster etter diag A.2 til det gjenstår 6 m på p (velg diag for riktig str = 17-18-19-18-19-21 rapporter), avslutt med 1 m glstrikk med lys perlegrå og 5 stolpe-m som før. Fortsett mønsteret slik og fell som vist i diag.
Når A.2 er strikket ferdig (avslutt etter p markert med pil i diag for riktig str) er det 130-137-144-137-144-158 m tilbake på p og arb måler ca 56-58-60-62-64-66 cm opp til skulderen.

FORHØYNING BAK I NAKKEN:
For bedre passform strikkes det en forhøyning bak i nakken. Sett 1 merke midt bak. Start fra retten med mørk gammelrosa og strikk som før til det er strikket 20-21-22-23-24-25 m forbi merket, snu, stram tråden og strikk 40-42-44-46-48-50 m vrang tilbake. Snu, stram tråden og strikk 50-52-54-56-58-60 m rett, snu, stram tråden og strikk 60-62-64-66-68-70 m vrang tilbake. Snu, stram tråden og strikk 70-72-74-76-78-80 m rett, snu, stram tråden og strikk 80-82-84-86-88-90 m vrang tilbake. Snu og strikk rett ut p.
Strikk 1 p vrang fra vrangen med mørk gammelrosa der det felles 38-35-38-25-28-38 m jevnt fordelt (det felles ikke over stolpene) = 92-102-106-112-116-120 m på p – NB: Husk siste knapphull som skal sitte i overgangen mellom bol og halskant).

HALSKANT:
Bytt til rundp 3 og strikk 5 p glstrikk (= rullekant) med mørk gammelrosa, fell deretter av med vrang fra vrangen.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Sy i knappene.

LOMMER:
Arb strikkes frem og tilbake på settp.
Legg opp 24-24-26-28-30-30 m på 1 settp 3 med lys perlegrå. Strikk 3 riller. Bytt til settp 4 og strikk glstrikk med 1 kant-m rille i hver side. Fell av når lommen måler 12-12-13-14-15-15 cm. Strikk en lomme til. Plassèr en lomme på hvert forstk, ca 8-9-10-11-12-13 cm fra midt foran og ca 6-7-7-8-8-8 cm fra nederkant (prøv evt jakken og lommene på for ønsket plassering). Sy lommene fast med maskesting innenfor 1 kant-m.

Diagram

= lys perlegrå
= petrol
= blå turkis
= mørk gammelrosa
= orange
= sennepsgul
= 2 rett sammen med bunnfargen i mønsteret

Kommentarer (16)

Legg inn en kommentar!

Theresa Hitchman 09.05.2018 - 12:48:

I want to knit pattern 166-2 but what size do I knit for size 92cm chest? I find your s m l etc gives no detail as to what size to knit. Is it possible to put a proper size under the S M L XL XXL XXXL?

DROPS Design 09.05.2018 kl. 13:09:

Dear Mrs Hitchman, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements for each size. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more here. Happy knitting!

Susanne 15.04.2017 - 09:30:

Vil gerne strikke denne cardigan på rundpind og så klippe op til sidst. Har i nogle fif til det, udover at jeg strikker 5 ekstra masker i midten til opklip og senere til at strikke kant på. Vh Susanne

DROPS Design 28.04.2017 kl. 08:45:

Hej Susanne, du kan se på en af de ældre opskrifter hvor vi har klippet op. Se denne https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=1134&cid=3

Cathrine Marienborg 31.01.2016 - 15:35:

Hei! Jeg holder på med denne jakka nå og er kommet til mønsteret på brystet. Jeg lurer på når man skal legge sammen masker mellom "bladene" i mønsteret er det tegnet at man kun enten skal legge sammen masker på høyre eller venstre side av bladene oppover. Men mønsteret fortsetter jo rundt, så vil det si at jeg skal legge sammen hvert "blad"? Eller må jeg regne annenhver? Takk!

DROPS Design 08.03.2016 kl. 10:48:

Hej Cathrine, Selve diagrammet strikkes et antal gange rundt og for hver gang du strikker diagrammet og det viser en indtagning, så må du lave samme indtagning for hver gang du strikker diagrammet. God fornøjelse!

Kirsti 28.10.2015 - 06:28:

Nydelig,må bare strikke den :)

Àsfrìðr 10.06.2015 - 21:20:

What fabulous colours! I love it!

Mirta Delgado 09.06.2015 - 22:37:

Excelente prenda. Podría tener la explicación de como confeccionarla. Muchas gracias.

Beate 06.06.2015 - 22:36:

Der triste Winter wird in Farbe gehüllt.

Karin 03.06.2015 - 22:18:

Tolle Farbauswahl, freue mich auf die Anleitung.

Cerite Bourgström 02.06.2015 - 10:42:

En tröja att bli glad både i och över :)

Christine 01.06.2015 - 19:26:

Modèle très sympa, joli motif jacquard qui semble accessible, couleurs sympa facile à assortir

Kommentér oppskrift DROPS 166-2