DROPS Extra / 0-1102

Chicken Dance by DROPS Design

DROPS Påsk: Stickade DROPS sockor i ”Karisma” med norskt mönster. Stl 35 – 46

Tags: djur, nordisk, påsk, sockor,

DROPS Design: Modell nr u-754
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens längd: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets höjd: 22 - 23 - 24 - 25 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
50-50-100-100 g nr 52, senapsgul
50-50-100-100 g nr 68, ljus himmelblå
50 g i alla stl i nr 01, natur
50 g i alla stl i nr 30, ljus jeansblå

DROPS STRUMPST NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 2,5 - till resår.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 - A.3. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan. Hela diag stickas i slätst.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 12-14-14-14 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 64-64-68-68 m på strumpst 2,5 med ljus jeansblå. Sticka 2 räta v, byt till ljus himmelblå. Sticka resår (= 2 rm, 2 am) i 4 cm.
Byt till strumpst 3,5, sedan stickas det 1 v slätst SAMTIDIGT som det minskas 4-4-2-2 m jämnt fördelat = 60-60-66-66 m. Fortsätt med A.1 – SAMTIDIGT som det på sista v av A.1 minskas 2 m jämnt fördelat = 58-58-64-64 m. När A.1 har stickats en gång på höjden stickas det vidare så här: A.2A (= 6 m) totalt 4-4-5-5 ggr, A.2B (= 34 m). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.2 har stickats en gång på höjden fortsätts det med A.3 (= 6 m) över alla m – SAMTIDIGT som det på 1:a v av A.3 minskas 4 m jämnt fördelat = 54-54-60-60 m. När A.3 har stickats 1 gång på höjden stickas det 1 v slätst med senapsgul - SAMTIDIGT som det minskas 6-2-4-4 m jämnt fördelat = 48-52-56-56 m. Arb mäter ca 21 cm. Sätt en markör efter 12:e-12:e-15:e-15:e m, nästa m är sedan början av v. Klipp av tråden.
Sockan stickas sedan i slätst med senapsgul från den nya början av v. Sticka sedan vidare tills arb mäter 22-23-24-25 cm.
På nästa v behålls de första 12-13-14-14 m på st till häl, sätt följande 24-26-28-28 m på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12-13-14-14 m på st till häl. Fortsätt med slätst fram och tillbaka över de 24-26-28-28 häl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sätt nu 1 markör mitt på arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. När hälminskn är färdig stickas det upp 11-12-13-14 m på varje sida av hälen och de 24-26-28-28 m från tråden sätts tillbaka på st = 58-64-68-70 m. Sätt 1 markör på varje sida av de 24-26-28-28 m uppepå foten. Sedan stickas det slätst runt SAMTIDIGT som det minskas i varje sida så här: Sticka de 2 sista m FÖRE första markören uppepå foten vridet räta tills (dvs det stickas i bakre maksbågarna i stället för i främre) och sticka de 2 första m EFTER sista markören uppepå foten räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 7-8-8-7 ggr = 44-48-52-56 m. Sticka vidare tills arb mäter 18-20-22-25 cm från markören på hälen (= ca 4-4-5-5 cm kvar). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 22-24-26-28 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst - SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av båda markörerna så här: FÖRE markören: 2 m räta tills. EFTER markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre). Upprepa minskn på vartannat v 3-3-4-4 ggr till och sedan på varje v 5-6-6-7 ggr = 8 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga. Sticka en socka till.

Diagram

= naturvit
= ljus jeansblå
= senapsgul
= ljus himmelblå

Savy 07.07.2017 - 21:27:

J'aimerais faire des chaussettes mais je ne sais pas tricoter avec des aiguilles doubles pointes. es ce possible de tricoter avec des aiguilles simple

DROPS Design 10.07.2017 kl. 09:14:

Bonjour Mme Savy, ces chaussettes se tricotent en rond, nos vidéos vous montrent comment tricoter en rond soit sur aiguilles doubles pointes soit sur aiguille circulaire (technique du magic loop, idéale pour les chaussettes). Bon tricot!

Marie-Marthe Laverdiere 17.06.2015 - 19:24:

Est ce que la longueur du pied, ça comprend le talon??? Et est-ce la même chose pour la hauteur de la jambe. Félicitations pour votre bon travail!!!!!

DROPS Design 18.06.2015 kl. 08:41:

Bonjour Mme Laverdiere et merci. La longueur de pied correspond à la longueur totale du talon à la pointe, la longueur de la jambe uniquement la tige, sans le talon. Bon tricot!

Daniela 22.03.2015 - 11:48:

Wunderschön und trotzdem voll daneben. Denn: vom Motiv her sind es eher oder zumindest auch optimale Kindersocken. Anleitung/Maschenangaben ab Größe 26-28? Fehlanzeige! Das ärgert mich bei sehr, sehr vielen Socken. Bitte generell ergänzen! Wäre sehr wichtig!

DROPS Design 23.03.2015 kl. 11:30:

Liebe Daniela, ich werde es weiterleiten, vielleicht gibt es demnächst auch mehr Kindergrößen bei den Socken. Ansonsten zur Selbsthilfe schon mal ein Vorschlag, wenn Sie ein bisschen "tüfteln" mögen: Das Kindermodell 23-17 zeigt Socken in Kindergrößen in Karisma. Sie könnten sich für die Maschenzahl an diese Anleitung halten und das Ostermuster daran anpassen.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1102