DROPS Extra / 0-1102

Chicken Dance by DROPS Design

DROPS Påske: Strikkede DROPS sokker i ”Karisma” med norsk mønster. Str 35 – 46

Tags: dyr, nordisk, påske, sokker,

DROPS Design: Model nr u-754
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fodens længde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets højde: 22 - 23 - 24 - 25 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
50-50-100-100 g f.nr 52, sennepsgul
50-50-100-100 g f.nr 68, lys himmelblå
50 g i alle str i f.nr 01, naturhvid
50 g i alle str i f.nr 30, lys jeansblå

DROPS STRØMPEP nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 2,5 - til Rib.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 - A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden. Hele diag strikkes i glatstrik.

HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik til der er 7-7-8-8 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 7-7-8-8 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik til der er 6-6-7-7 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er 6-6-7-7 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løst af, til der er 12-14-14-14 m tilbage på p.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 64-64-68-68 m op på strømpep 2,5 med lys jeansblå. Strik 2 omg ret, skift til lys himmelblå. Strik Rib (= 2 r / 2 vr) i 4 cm.
Skift til strømpep 3,5, fortsæt med 1 omg glatstrik Samtidig med at der tages 4-4-2-2 m ind jævnt fordelt = 60-60-66-66 m. Fortsæt med A.1 – Samtidig med at der på sidste omg af A.1 tages 2 m ind jævnt fordelt = 58-58-64-64 m. Når A.1 er strikket en gang i højden fortsættes der således: A.2A (= 6 m) totalt 4-4-5-5 gange, A.2B (= 34 m). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.2 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med A.3 (= 6 m) over alle m – Samtidig med at der på 1.omg af A.3 tages 4 m ind jævnt fordelt = 54-54-60-60 m. Når A.3 er strikket 1 gang i højden strikkes der 1 omg glatstrik med sennepsgul - Samtidig med at der tages 6-2-4-4 m ind jævnt fordelt = 48-52-56-56 m. Arb måler ca 21 cm. Sæt et mærke efter 12.-12.-15.-15.m, næste m er herfra starten af omg. Klip tråden.
Sokken strikkes videre i glatstrik med sennepsgul fra den nye start af omg. Strik videre til arb måler 22-23-24-25 cm.
På næste omg beholdes de første 12-13-14-14 m på p til hæl, sæt de næste 24-26-28-28 m på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 12-13-14-14 m på p til hæl. Fortsæt i glatstrik frem og tilbage over de 24-26-28-28 hæl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sæt nu 1 mærke midt på arb. Videre strikkes HÆLINDTAGNING – se forkl over. Når hælindtagningen er færdig strikkes der 11-12-13-14 m op på hver side af hælen og de 24-26-28-28 m fra tråden sættes tilbage på p = 58-64-68-70 m. Sæt 1 mærke på hver side af de 24-26-28-28 m ovenpå foden. Videre strikkes der rundt i glat Samtidig med at der tages ind i hver side således: Strik de 2 sidste m FØR første mærke ovenpå foden drejet r sm (dvs der strikkes i bagerste del af m i stedet for i forreste) og strik de 2 første m EFTER sidste mærke ovenpå foden r sm. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 7-8-8-7 gange = 44-48-52-56 m. Strik videre til arb måler 18-20-22-25 cm fra mærket på hælen (= ca 4-4-5-5 cm tilbage). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 22-24-26-28 m både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik - Samtidig med at der tages ind til tå på hver side af begge mærker således: FØR mærket: 2 r sm. EFTER mærket: 2 drejet r sm (strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste). Gentag indtagningen på hver 2.omg 3-3-4-4 gange til og derefter på hver omg 5-6-6-7 gange = 8 m tilbage på p. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft tråden godt. Strik 1 sok til.

Diagram

= naturhvid
= lys jeansblå
= sennepsgul
= lys himmelblå

Savy 07.07.2017 - 21:27:

J'aimerais faire des chaussettes mais je ne sais pas tricoter avec des aiguilles doubles pointes. es ce possible de tricoter avec des aiguilles simple

DROPS Design 10.07.2017 kl. 09:14:

Bonjour Mme Savy, ces chaussettes se tricotent en rond, nos vidéos vous montrent comment tricoter en rond soit sur aiguilles doubles pointes soit sur aiguille circulaire (technique du magic loop, idéale pour les chaussettes). Bon tricot!

Marie-Marthe Laverdiere 17.06.2015 - 19:24:

Est ce que la longueur du pied, ça comprend le talon??? Et est-ce la même chose pour la hauteur de la jambe. Félicitations pour votre bon travail!!!!!

DROPS Design 18.06.2015 kl. 08:41:

Bonjour Mme Laverdiere et merci. La longueur de pied correspond à la longueur totale du talon à la pointe, la longueur de la jambe uniquement la tige, sans le talon. Bon tricot!

Daniela 22.03.2015 - 11:48:

Wunderschön und trotzdem voll daneben. Denn: vom Motiv her sind es eher oder zumindest auch optimale Kindersocken. Anleitung/Maschenangaben ab Größe 26-28? Fehlanzeige! Das ärgert mich bei sehr, sehr vielen Socken. Bitte generell ergänzen! Wäre sehr wichtig!

DROPS Design 23.03.2015 kl. 11:30:

Liebe Daniela, ich werde es weiterleiten, vielleicht gibt es demnächst auch mehr Kindergrößen bei den Socken. Ansonsten zur Selbsthilfe schon mal ein Vorschlag, wenn Sie ein bisschen "tüfteln" mögen: Das Kindermodell 23-17 zeigt Socken in Kindergrößen in Karisma. Sie könnten sich für die Maschenzahl an diese Anleitung halten und das Ostermuster daran anpassen.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1102