DROPS / 162 / 18

Summer Escape by DROPS Design

Virkad DROPS kjol i ”Safran” med stolpar och hålmönster, virkad uppifrån och ned. Stl S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr e-232
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS SAFRAN från Garnstudio
550-600-650-700-800-850 g nr 18, naturvit

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - eller det nålnr du måste använda för att få 22 st x 12 v på 10 x 10 cm, eller A.1 på 5 cm på bredden, A.2 på 10 cm på bredden och A.3 på ca 7 cm på bredden.
DROPS PÄRLEMORKNAPP: Rund (vit) NR 523: 4 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (73)

Garnet till detta mönstret kostar 209kr. Läs mer.
VIRKINFO:
Första st i början på v ersätts med 3 lm. Avsluta v med 1 st i 3:e lm från föregående v (när arb virkas fram och tillbaka) och avsluta v med 1 sm i 3:e lm i början på v (när arb virkas runt).
Första fm i början på v ersätts INTE, men det virkas 1 lm före fm i början på v. Avsluta med 1 sm i första lm på v.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i samma st.

MINSKNINGSTIPS:
Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen - det har nu minskats 1 m.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.3.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Arb virkas fram och tillbaka uppifrån och ned till efter sprundet i sidan, sedan virkas det runt.
Virka 186-209-232-258-279-305 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 3,5 med Safran. Första v virkas så här: 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st i var och en av de 4 nästa lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 6 nästa lm *, upprepa *-* tills det återstår 3-5-7-5-5-3 lm, hoppa över 1 lm och avsluta med 1 st i var och en av de sista 2-4-6-4-4-2 st = 158-178-198-220-238-260 st. Sedan virkas det fram och tillbaka med 1 st i varje st - LÄS VIRKINFO! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När det har virkats totalt 5 v på höjden sätts det 6 markörer i arb så här: Första markören efter 14-14-16-20-21-22 st, sedan ska det vara 26-30-33-36-39-43 st mellan varje markör, det kommer då att vara 14-14-17-20-22-23 st efter sista markören i slutet på v. På nästa v ökas det 1 st före alla markörerna – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på vartannat v 6-6-7-8-9-10 ggr till – OBS: Det ökas varannan gång före och efter markörerna = 200-220-246-274-298-326 st. SAMTIDIGT när det har virkats totalt 12 v på höjden slutar sprundet i sidan och arb virkas sedan runt med v början i sidan – LÄS VIRKINFO! När arb mäter 24-24-25-25-25-26 cm ökas det 28-32-30-26-38-22 m jämnt fördelat på nästa v = 228-252-276-300-336-348 m. Nu virkas det mönster så här: Virka från 1:a v i A.1 (= 12 st) 19-21-23-25-28-29 ggr på bredden. När A.X är färdigvirkat 1 gång på höjden, upprepas A.X 1 gång till innan det fortsätts med nästa v i diag. Sedan virkas det 1-2-2-1-2-3 v med 1 st i varje st, SAMTIDIGT på sista v ökas det 36-36-36-36-24-36 m jämnt fördelat = 264-288-312-336-360-384 st. Nu virkas det från 1:a v i A.2 (= 11-12-13-14-15-16 rapporter), SAMTIDIGT på sista v ökas det 12 st jämnt fördelat i alla stl = 276-300-324-348-372-396 st. Fortsätt med A.1 (= 23-25-27-29-31-33 rapporter) 1 gång på höjden, SAMTIDIGT på sista v ökas det 12-20-12-20-12-20 st jämnt fördelat = 288-320-336-368-384-416 st. Nu virkas A.3 (= 18-20-21-23-24-26 rapporter). När A.3 är färdigvirkat på höjden, upprepa A.Z 1-1-1-2-2-2 ggr till på höjden. Nu virkas det så här: 1 lm (= 1 fm), ** virka * 4 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* 2 ggr till, 4 lm, hoppa över 3 st, 1 fm i nästa st **, upprepa **-** runt hela v, och avsluta med 1 sm i första lm på v.

KNAPPHÅLSÖGLOR:
Längs den sidan av öppningen som sitter på framst virkas det knapphålsöglor så här (börja längst ner): 2 fm om första st, 3 lm, hoppa över 1 st, * virka 2 fm om var och en av de 2 nästa st, 3 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 2 fm om sista st överst, vänd och virka tillbaka så här: 1 fm i varje fm och 3 fm i varje lm-båge.

KNAPPKANT:
Längs den andra sidan av öppningen virkas det 5 v med fm fram och tillbaka (på 1:a v virkas det 2 fm om varje st = 24 fm), klipp av tråden. Sy i knapparna på knappkanten.

KANT:
Virka en kant överst i livet på kjolen så här från rätsidan: Fäst tråden med 1 sm ytterst på knappkanten, 1 lm, * 1 lm, hoppa över 1 lm, 1 fm i nästa lm *, upprepa *-* längs hela kanten i livet. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

= st i/om m
= st om lm-bågen
= lm
= fm i/om m
= fm i lm-bågen
= virka ihop 2 st i samma m så här: 1 st, men vänta med att dra igenom den sista öglan av st (det är nu 2 öglor på nålen), 1 st i samma m. Drag den sista öglan igenom alla 3 öglorna på nålen.
= 3-dst
= 8 lm
= Virka 1 st i nästa st - men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st i var och en av de nästa 2 st på samma sätt, dra tråden genom alla 4 m på nålen.
= 4 lm
= börja här = v 1
= v är förkl i beskrivningen

Kommentarer (73)

Skriv din kommentar här!

Anu 05.08.2018 - 12:11:

Lihtne muster, imeilus tulemus. Aitäh!

Manon 21.07.2018 - 20:30:

De eerste toeren stokjes zijn heen en weer. Is dat de bovenkant van de rok? Met andere woorden, moet dit, als ik hem om mij heen wikkel, netjes aansluiten?

Meg 22.04.2018 - 06:19:

Hello, how many rows should there be at the top before the diagram portion starts in the medium size? It seems like it should be 18 but it’s not 24 cm high for me with that many rows. Counting the rows in the model’s photo appears to be more than 20 rows. Thanks in advance!

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:31:

Dear Meg, after increasing have been done, continue with dc until piece measures 24 cm, ie if you have the correct tension in height (12 rows = 10 cm, you should have approx. 29 rows. Happy crocheting!

Wil Van Balen 06.03.2018 - 10:09:

Zou ik dit patroon ook met Dropshot Parijs kunnen maken? En ik ben klein van stuk moet ik dan het bovenste gedeelte korter maken?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 20:22:

Hoi Wil, DROPS paris is dikker garen, en dus niet zo geschikt omdat de rok dan te zwaar wordt. Je kunt daarom het beste garen uit garengroep A kiezen. Om hem korter te maken kun je inderdaad een klein beetje van het bovengedeelte afhalen, maar je kunt bijvoorbeeld ook 1 herhaling van A.1 en of A.3 minder doen.

Sara 07.02.2018 - 03:26:

Me gusta mucho, muy bonita, es diferente a lo diario y nunca pasa de moda.

Cecilia Andersson 08.08.2017 - 12:35:

När det står att man ska öka två maskor före och efter markering ska man efter ökning virka ett varv utan ökning eller ska man öka.

DROPS Design 08.08.2017 kl. 13:48:

Du ska öka på vartannat varv, så då virkar du alltid ett varv utan ökningar innan du ökar nästa gång.

Mona 22.07.2017 - 19:08:

Hallo...mein Rock ist fertig😆 juhuu.. Habt ihr vielleicht ein anderes Abschluss Muster für den Rock? Laut Anleitung soll man ja nach dem Muster A3 1lm..4lm.1fm um den Nächsten Luftmaschenbogen usw. Das finde ich irgendwie nicht optimal ich muss mit 4 Lm 7stb überspringen und dann wieder 4lm die 4stb. Dadurch zieht sich der Rock am unteren Saum sehr unschön zusammen. Oder verstehe ich die Anleitung wiedermal falsch😆? Danke für eure schnelle hilfe

DROPS Design 24.07.2017 kl. 09:35:

Liebe Mona, am Ende häkeln Sie so: 1 Lm (= 1 feste M), ** * 4 Lm, 1 feste M (fM) um den nächsten Lm-Bogen *, von *-* noch weitere 2 x wdh [= 4 Lm, 1 feste M (fM) um den nächsten Lm-Bogen, 4 Lm, 1 feste M (fM) um den nächsten Lm-Bogen, 4 Lm, 1 feste M (fM) um den nächsten Lm-Bogen], dann 4 Lm, 3 Stb überspringen, 1 fM in das nächste Stb **, von **-** bis Rd-Ende wdh, dh so wird es gehäkelt: *(4 Lm, 1 fM um den nächsten Lm-Bogen) x 3, dann 4 Lm, 3 Stb überspringen, 1 fM in das nächste Stb häkeln*, und von *-* wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Uschi 08.07.2017 - 20:10:

Ich glaube ich habe einen fehler gefunden in der Anleitung. für größe M.... nach der ersten zunahme reihe sollen es 14 Maschen nach dem letzten Makierer sein, laut Anleitung. ich habe aber nur 13 maschen. und die abstände zwischen den Makierern stimmen auch. Also liegt wohl der Fehler in der Anteitung. Bin schon verzweifelt weil ich schon dachte ich wäre zu dumm um zählen :)

DROPS Design 10.07.2017 kl. 10:35:

Liebe Frau Uschi, Sie haben 178 Stb, dann werden die Markierer so eingesetzt: 14 M, dann 5 x 30 M = 178 - 14 - 150 = 14 M bleiben nach den letzten Markierer. Viel Spaß beim häkeln!

Mona 03.07.2017 - 18:28:

Hallo. Zwischen den Zunahmen immer eine reihe/runde ohne Zunahmen drüber Häkeln? Zb. 1. Rd vor dem Makierer Zunehmen .... 2. Rd. Ohne Zunahme häkeln...3. Rd nach dem Makierer zunehme n usw. Danke fürs Antworten

DROPS Design 04.07.2017 kl. 09:03:

Liebe Mona, der Rock wird in Hin- und Rück-Reihen gehäkelt, bei den 6 Zunahmen vor/nach den Markierern, sollen Sie in jeder 2. Reihe zunehmen, so 1 Reihe mit Zunahmen vor jedem Markierer, 1 Reihe ohne Zunahme, 1 Reihe nach jedem Markierer, 1 Reihe ohne Zunahme und diese 4 Reihe wiederholen (siehe Größe). Viel Spaß beim häkeln!

Mona 01.07.2017 - 12:50:

Hallo....ich habe ein kleines Verständnis problem...nach der 5.reihe müssen 6 Makierer gesetzt werden, müssen sie wärend die 6. Reihe gehäkelt wird gesetzt werden oder ohne häkeln Makierer setzten? ... ab der Ersten Zunahme Reihe gleich je zwei Zunahme machen? ( vor und nach dem Makierer?) Oder erst ab der 2.Zunahme Reihe 2 Zunahmen?

DROPS Design 03.07.2017 kl. 09:18:

Liebe Mona, diese Riehe mit Markierern wird nicht gehäkelt, dann wird es so zugenommen: bei der 1. Zunahmereihe vor jedem Markierer zunehmen, bei der 2. Zunahmenreihe nach jedem Markierer zunehmen, und so wiederholen, dh bei der nächsten Zunahmenreihe vor jedem Markierer, dann bei der nächsten Zunahmenreihe nach jedem Markierer zunehmen, usw. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 162-18