DROPS / 162 / 18

Summer Escape by DROPS Design

Virkad DROPS kjol i ”Safran” med stolpar och hålmönster, virkad uppifrån och ned. Stl S-XXXL.

  • Summer Escape / DROPS 162-18 - Virkad DROPS kjol i ”Safran” med stolpar och hålmönster, virkad uppifrån och ned. Stl S-XXXL.
  • Summer Escape / DROPS 162-18 - Virkad DROPS kjol i ”Safran” med stolpar och hålmönster, virkad uppifrån och ned. Stl S-XXXL.
DROPS Design: Modell nr e-232
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS SAFRAN från Garnstudio
550-600-650-700-800-850 g nr 18, naturvit

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - eller det nålnr du måste använda för att få 22 st x 12 v på 10 x 10 cm, eller A.1 på 5 cm på bredden, A.2 på 10 cm på bredden och A.3 på ca 7 cm på bredden.
DROPS PÄRLEMORKNAPP: Rund (vit) NR 523: 4 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Bomull
från 19.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 19.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 209kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
Första st i början på v ersätts med 3 lm. Avsluta v med 1 st i 3:e lm från föregående v (när arb virkas fram och tillbaka) och avsluta v med 1 sm i 3:e lm i början på v (när arb virkas runt).
Första fm i början på v ersätts INTE, men det virkas 1 lm före fm i början på v. Avsluta med 1 sm i första lm på v.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i samma st.

MINSKNINGSTIPS:
Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen - det har nu minskats 1 m.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.3.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Arb virkas fram och tillbaka uppifrån och ned till efter sprundet i sidan, sedan virkas det runt.
Virka 186-209-232-258-279-305 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 3,5 med Safran. Första v virkas så här: 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st i var och en av de 4 nästa lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 6 nästa lm *, upprepa *-* tills det återstår 3-5-7-5-5-3 lm, hoppa över 1 lm och avsluta med 1 st i var och en av de sista 2-4-6-4-4-2 st = 158-178-198-220-238-260 st. Sedan virkas det fram och tillbaka med 1 st i varje st - LÄS VIRKINFO! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När det har virkats totalt 5 v på höjden sätts det 6 markörer i arb så här: Första markören efter 14-14-16-20-21-22 st, sedan ska det vara 26-30-33-36-39-43 st mellan varje markör, det kommer då att vara 14-14-17-20-22-23 st efter sista markören i slutet på v. På nästa v ökas det 1 st före alla markörerna – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på vartannat v 6-6-7-8-9-10 ggr till – OBS: Det ökas varannan gång före och efter markörerna = 200-220-246-274-298-326 st. SAMTIDIGT när det har virkats totalt 12 v på höjden slutar sprundet i sidan och arb virkas sedan runt med v början i sidan – LÄS VIRKINFO! När arb mäter 24-24-25-25-25-26 cm ökas det 28-32-30-26-38-22 m jämnt fördelat på nästa v = 228-252-276-300-336-348 m. Nu virkas det mönster så här: Virka från 1:a v i A.1 (= 12 st) 19-21-23-25-28-29 ggr på bredden. När A.X är färdigvirkat 1 gång på höjden, upprepas A.X 1 gång till innan det fortsätts med nästa v i diag. Sedan virkas det 1-2-2-1-2-3 v med 1 st i varje st, SAMTIDIGT på sista v ökas det 36-36-36-36-24-36 m jämnt fördelat = 264-288-312-336-360-384 st. Nu virkas det från 1:a v i A.2 (= 11-12-13-14-15-16 rapporter), SAMTIDIGT på sista v ökas det 12 st jämnt fördelat i alla stl = 276-300-324-348-372-396 st. Fortsätt med A.1 (= 23-25-27-29-31-33 rapporter) 1 gång på höjden, SAMTIDIGT på sista v ökas det 12-20-12-20-12-20 st jämnt fördelat = 288-320-336-368-384-416 st. Nu virkas A.3 (= 18-20-21-23-24-26 rapporter). När A.3 är färdigvirkat på höjden, upprepa A.Z 1-1-1-2-2-2 ggr till på höjden. Nu virkas det så här: 1 lm (= 1 fm), ** virka * 4 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* 2 ggr till, 4 lm, hoppa över 3 st, 1 fm i nästa st **, upprepa **-** runt hela v, och avsluta med 1 sm i första lm på v.

KNAPPHÅLSÖGLOR:
Längs den sidan av öppningen som sitter på framst virkas det knapphålsöglor så här (börja längst ner): 2 fm om första st, 3 lm, hoppa över 1 st, * virka 2 fm om var och en av de 2 nästa st, 3 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 2 fm om sista st överst, vänd och virka tillbaka så här: 1 fm i varje fm och 3 fm i varje lm-båge.

KNAPPKANT:
Längs den andra sidan av öppningen virkas det 5 v med fm fram och tillbaka (på 1:a v virkas det 2 fm om varje st = 24 fm), klipp av tråden. Sy i knapparna på knappkanten.

KANT:
Virka en kant överst i livet på kjolen så här från rätsidan: Fäst tråden med 1 sm ytterst på knappkanten, 1 lm, * 1 lm, hoppa över 1 lm, 1 fm i nästa lm *, upprepa *-* längs hela kanten i livet. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

symbols = st i/om m
symbols = st om lm-bågen
symbols = lm
symbols = fm i/om m
symbols = fm i lm-bågen
symbols = virka ihop 2 st i samma m så här: 1 st, men vänta med att dra igenom den sista öglan av st (det är nu 2 öglor på nålen), 1 st i samma m. Drag den sista öglan igenom alla 3 öglorna på nålen.
symbols = 3-dst
symbols = 8 lm
symbols = Virka 1 st i nästa st - men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st i var och en av de nästa 2 st på samma sätt, dra tråden genom alla 4 m på nålen.
symbols = 4 lm
symbols = börja här = v 1
symbols = v är förkl i beskrivningen

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 162-18) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (81)

country flag Leonie 29.06.2021 - 10:59:

Maatvoering klopt niet. Ik kocht een haaknld 3,5 voor dit project en drops safran. Maar gebruik nu haaknld 2,5 en maat M lijkt maat L te zijn. Kostte veel haaktijd en uitvogelen. Proeflapje is ook gemaakt. Lees deze opmerking nu ook terug bij anderen. Wellicht aanpassen. Bespaart kosten en tijd. Verder prachtig patroon.

country flag Berna Van Alphen 20.04.2021 - 15:37:

Ik kan geen diagram lezen, zou ik het patroon geschreven kunnen krijgen?

user icon DROPS Design 21.04.2021 kl. 13:05:

Dag Berna,

Helaas is er geen uitgeschreven versie van het telpatroon. Bij de veel gestelde vragen kun je uitleg vinden over hoe je volgens een telpatroon haakt. Hopelijk kun je daarmee verder.

country flag Kathryn Gonzales 16.04.2021 - 23:27:

One last question: any social media for the picture? I want to show you how it came out but I am not a social media person so unsure what to do. I have an account for Facebook, Pinterest, and YouTube. I know how to post to Facebook but not sure if I can to the other two. Any suggestions?

user icon DROPS Design 17.04.2021 kl. 00:56:

Dear Kathryn, you can find and join the Drops Workshop group on facebook, and post your results there. On other media, like Pinterest, you can always add the #dropsdesin #dropsfan tags so we would see your pictures. Happy Crafting!

country flag Kathryn Gonzales 16.04.2021 - 23:24:

I made another skirt and the waist still relaxes/sags to the point of fall off and I did worked the tension gage. I can only conclude that I am smaller than what the small size is for...… Anyway, I adjusted the skirt to take one pattern out in the round, one pattern at the bottom and inserted the smaller pattern. I should have done it twice since now it is just a shy short lol. I also extended the solid portion for more coverage. Thank you for the pattern I love it!

user icon DROPS Design 17.04.2021 kl. 00:52:

Dear Kathryn, every crovcjet/ knitted item can "relax" a little bit over time. The thighter your gaige is, the less the piece changes, thus maybe next time you can try using a smaller needle to do the waist, or even sew a band into the waistline to prevent sagging. Happy Crafting!

country flag Kathryn Gonzales 27.11.2020 - 15:00:

Thank you for broadening my horizon from the US stuck winter wear crocheting, I am thrilled to crochet more of your partners. To my question: I made the skirt medium, loose fit and relaxed, way to big. Altered to XS and it fit snug assume it would relax a little. Nope it relaxed a lot and now slips off my hips. Did I miss something? How do you keep up your other skirts?

user icon DROPS Design 30.11.2020 kl. 07:47:

Dear Mrs Gonzales, do you have the correct tension? You are supposed to have 22 dc (US-terminology) = 4" in width (and 12 rows dc = 4" in height) - if you don't get the correct tension, the measurements will be completely different as in the chart - read more about tension here. You can also check finished measurements from chart (in cm) ( read more and convert here. Happy crocheting!

country flag Kate Beuchert 06.08.2020 - 19:07:

Er det muligt at der bliver lagt flere billeder op? Det ville være super rart at kunne se nederdelen bagfra- nærbilleder af slids m.fl. (Generelt et problem at der ikke er flere billeder der viser hele "tøjet" også bagfra) På billederne til denne nederdel, kan man ikke engang SE at der er en slids!!!!

user icon DROPS Design 10.08.2020 kl. 11:24:

Hei Kate. Ditt ønske er videreformidlet, for fremtidige modeller. Beklageligvis har vi ikke flere bilder til denne modellen. mvh DROPS design

country flag Kristina 13.04.2020 - 14:01:

Hallo, ich versuche gerade diesen Rock zu häkeln mit der Originalwolle in Größe S. Ich häkel von Anfang an in Runden da ich oben ein Gummi einarbeiten möchte. Mittlerweile bin ich bei NS 2,75 und es ist oben immer noch zu weit. Wie kann ich es ausrechnen das es oben passt?

user icon DROPS Design 14.04.2020 kl. 12:48:

Liebe Kristina, stimmt Ihre Maschenprobe? Sie sollen 22 Stb x 12 R = 10 x 10 cm haben - am Anfang häkeln Sie in Reihen über 186 Luftmaschen aber nach der 1. Reihe sollen Sie nur 158 Stb haben. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Lisa 27.03.2020 - 13:26:

I just finished the skirt. Very nice but i want to say that i used hook 2mm , 400 gr Safran (200gr less than ur suggestion) and i crochet the small size to get the medium. It is not the first time that i make a project that it is bigger than what u say.

country flag Anu 05.08.2018 - 12:11:

Lihtne muster, imeilus tulemus. Aitäh!

country flag Manon 21.07.2018 - 20:30:

De eerste toeren stokjes zijn heen en weer. Is dat de bovenkant van de rok? Met andere woorden, moet dit, als ik hem om mij heen wikkel, netjes aansluiten?

Kommentér oppskrift DROPS 162-18