DROPS / 158 / 21

Lake District by DROPS Design

Strikket DROPS hue og halstørklæde i ”Alpaca” med hulmønster.

DROPS Design: Model nr z-685
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: one-size
Passer hovedmål: 54/56 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 g f.nr 7139, grågrøn

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 – til Rib.

HALSTØRKLÆDE:
Længde: ca 156 cm
Bredde: ca 38 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
200 g f.nr 7139, grågrøn

DROPS PINDE nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

MØNSTER HUE:
Se diagram A.1 til A.4. Diag viser alle omg i mønsteret set fra retsiden.

MØNSTER HALSTØRKLÆDE:
Se diagram A.5, A.6, A.2, A.7 og A.8 OBS! I diagram A.6 strikkes første symbol på 29.p som 2 ret sammen første gang, dvs i starten af p, strik til der er 2 m tilbage, løft 1 m løst af, 1 m ret og løft den løse m over. Det samme gælder for samme symbol i A.2 på 19.p - se pil i diag. Diag viser alle p i mønstert set fra retsiden

----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes rund på rundp, det skiftes til strømpep efter hånden som der tages ind. Slå 120 m op på rundp 3 med Alpaca. Strik Rib (= 1 drejet ret/ 1 vrang) i 3 cm. Skift til rundp 3,5, strik glatstrik og tag 36 m ud jævnt fordelt på omg = 156 m. Strik diag A.1, 1 gang i højden. OBS! Efter A.1 forskydes mønsteret 1 m til højre. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik diag A.2, 1 gang i højden. Derefter fortsættes der efter diag A.3. Når arb måler 20 cm strikkes der og tages ind efter diag A.4, i diag tages der 2 m ind på hver 4.omg. Efter diag A.4 er der 26 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m ret sammen 2 og 2 = 13 m. Træk tråden gennem de sidste m, træk sammen og hæft godt. Arb måler ca 26 cm.

HALSTØRKLÆDE:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Der strikkes 2 ens dele som sys sammen midt bagpå til sidst. Slå 87 m op (inkl 3 kantm retstrik i hver side) på p 3,5 med Alpaca. Strik 1 p ret fra vrangen. Næste p strikkes således fra retsiden: 3 m RETSTRIK - se forkl over, A.5 gentages til der er 4 m tilbage, strik 1 m som første m i diag og 3 m retstrik. Fortsæt på denne måde. Når diag A.5 er strikket 1 gang i højden er der 67 m på p. Derefter strikkes diag A.6, 1 gang i højden, med 3 kant-m retstrik i hver side af arb til færdig mål og diag A.2, 1 gang i højden. Fortsæt med diag A.7. Når diag A.7 er strikket totalt 5 gange i højden strikkes diag A.8, 1 gang i højden. Strik 4 p retstrik. Luk løst af fra retsiden. Strik en del til på samme måde.

MONTERING:
Sy de to dele sammen yderst langs aflukningskanten midt bagpå.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= ret fra vrangen, vrang fra retsiden
= slå om mellem 2 m
= 1 m løst af som om den skulle strikkes ret, 1 ret løft den løse m over.
= 2 m ret sammen
= 1 m løst af som om den skulle strikkes ret, 2 m ret sammen, løft den løse m over

Tatiana 05.04.2019 - 22:52:

This pattern has absolutely same like in Sweet Caroline, drops 131-11

DROPS Design 07.04.2019 kl. 20:02:

Dear Tatiana, the two hats are similar, though not the same, and the scarves, though use siilar lace pattern, but they are different as well. Happy knitting!

Lilli Johansen 18.01.2019 - 20:44:

Når jeg printer ud, får jeg alle jeres spørgeskemaer, men ikke billede af opskriften. Spild af papir. Lilli Johansen

Catherine Lejeune 13.09.2018 - 07:25:

La 67 ème maille se tricote-t-elle avant les 3 dernières mailles mousses pour tous les diagrammes ?

DROPS Design 13.09.2018 kl. 08:52:

Bonjour Mme Lejeune, tricotez A.6 sur les 67 m ainsi: 3 m point mousse, répétez A.6 (= 12 m) x fois (= 5 fois ), terminez par la 1ère m de A.6 (sur l'endroit = 1 m jersey endroit) et 3 m point mousse pour que le motif soit symétrique de chaque côté. Pour A.2, procédez de la même façon: terminez par la 1ère m de A.2 (= 1 m jersey end) avant les 3 dernières m point mousse sur l'endroit. Bon tricot!

Alison 04.09.2018 - 17:51:

Hi Thanks for your previous answer regarding the diagrams. I am now struggling with chart A6. There are 67 stitches. In each row there are 3 stitches garter at each end (6 stitches) and each pattern repeat is 12 stitches - so 5 repeats of the pattern =60, plus 6 garter stitch =66. Where does the extra stitch fit in please?

DROPS Design 05.09.2018 kl. 08:00:

Dear Alison, after the last st last repeat work 1 st as the first in A.6 before the last K3 so that pattern will ends as it starts. Happy knitting!

Alison 03.09.2018 - 22:33:

In this pattern “Lake District “ scarf, do you start the charts from the bottom? Do you start row one from the left and then row 2 from the right? Thanks

DROPS Design 04.09.2018 kl. 07:55:

Hi Alison, The diagrams are read from the bottom up and from right to left on the right-side and left to right on the wrong-side, so as you say row 1 from bottom right and row 2 starts back from the left. Happy knitting!

Lefevre Janine 21.12.2016 - 17:26:

Dans le diagramme A3, rang 1, 12 mailles, rang 2, 11 mailles seulement, rang 3, 14 auxquelles on enlève 2, donc 12, je ne comprends pas !

DROPS Design 22.12.2016 kl. 09:59:

Bonjour Mme Lefevre, lisez les diagrammes en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit (et tous les tours) et de gauche à droite sur l'envers. A.1 se tricote sur 12 mailles jusqu'à la fin, mais à l'avant-dernier rang de A.1, tricotez la dernière m du tour avec les 2 premières m de A.1, puis tricotez toujours la dernière m de A.1 avec les 2 premières m du A.1 suivant, ainsi le motif va se décaler d'1m à droite. Bon tricot!

PATRICIA SMITH 15.05.2016 - 15:55:

Can you convert this or any other scarf (131-11)to an infinity scarf, if so pls explain OR do you have similar, delicate infinity scarf patterns available. Why are they knit in 2 pieces and sewn together leaving a pesky line in the centre, can you knit continuously for a seamless scarf?

DROPS Design 17.05.2016 kl. 10:15:

Dear Mrs Smith, we are not able to adapt each pattern to each individual request, please contact your DROPS store for any further personnal assistance. This scarf is worked in 2 pieces starting each from the end to get the same pattern on each short end. Happy knitting!

Lillemor Larsson 12.12.2014 - 10:52:

Hej har börjat om 6 ggr och har ej kommit på hur man gör. A5 en gång eller? Börjar man och räkna från mitten. A6 också från mitten? Är det 1 gång på varje mönsterdel? Vissa saker som står i texten är bara basic men de som ska stå finns ej med. Har stickat i så många år men detta tar priset. Synd på en så fin halsduk. Lillemor.

DROPS Design 19.05.2015 kl. 11:51:

Hej Du stickar 3 rätstickade maskor först, sen börjar du i nere i högra hörnet och stickar A.5 (det blir 5 gånger på ett varv) då har du 4 maskor kvar. Den första av de stickar du som första m i diagramet, sen stickar du 3 rätstickade m. Fortsätt på detta sätt tills du stickat A.5 i gång på höjden. Sedan stickar du A.6 (med 3 rätstickade m i kanterna, börja A.6 i högra hörnet efter de rätstickade m) 1 gång på höjden och sen fortsätter du enl. mönster. Lycka till!

Marimar 05.12.2014 - 09:25:

Bonjour, Après lecture de la note concernant le point fantaisie, celle ci n'est pas claire pour moi. Dans A6 le premier symbole ne semble pas correspondre aux explications que vous écrivez dans les explications du point fantaisie. Merci de m'aider

DROPS Design 05.12.2014 kl. 11:36:

Bonjour Marimar, effectivement, au tour indiqué par la flèche dans A.6, tricotez 2 m ens à l'end en début de rang (1er motif du rang) au lieu du surjet double (glis. 1 m à l'end, 2 m ens à l'end, passer la m glissée par dessus la m tricotée), et à la fin du rang, tricotez 1 surjet simple (glis. 1 m à l'end, 1 m end, passer la m glissée par dessus la m tricotée) - les autres motifs entre les 2 se tricotent comme dans le diagramme. Bon tricot!

Marimar 05.12.2014 - 09:05:

Bonjour, je souhaite tricoter cette écharpe et aimerai savoir à quoi correspondent les flèches en haut à droite des grilles A2 et A6 . Est ce le début du travail ?... Merci

DROPS Design 05.12.2014 kl. 09:20:

Bonjour Mme Marimar, vous trouverez sous le paragraphe "Point fantaisie, écharpe" l'explication de ces flèches - on tricote ce rang là différemment au début et à la fin du rang pour bien conserver le motif. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 158-21